از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(افمن حق علیه کلمه العذاب افانت تنقذ من فی النار): (آیا آنکس که عذاب بر او حتمی شده ، آیا تو می خواهی کسی را که داخل آتش است نجات بدهی ؟) کلمه عذاب ، بر هر کس که کفر بورزد، در روز هبوط آدم ع به زمین ، ثابت و حتمی شده و خطاب به آدم گفته شد: (والذین کفروا و کذبوا بایاتنا اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون (17) و کسانیکه کافر شده و آیات ما را تکذیب کردند، ایشان اهل آتش بوده و در آن جاودان خواهند بود) به هر جهت با استفهامی انکاری می فرماید: آیا کافرین که عذاب بر ایشان حتمی شده از آن نجات خواهند یافت ؟ و آیا تو می خواهی کسی را که در آتش است نجات بدهی‌؟ [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
از آنجا که پیامبر الهى به هدایت گمراهان و مشرکان سخت علاقه داشت ، و از انحراف آنها که گوش شنوا در برابر حقایق نداشتند رنج مى برد این آیه از طریق بیان این حقیقت که این عالم ، عالم آزادى و امتحان است ، و گروهى سرانجام مستوجب آتشند دلدارى داده ، مى گوید: ((آیا تو مى توانى کسى را که فرمان عذاب الهى درباره او قطعى و محقق شده نجات دهى ؟، آیا مى توانى کسى را که در درون آتش است برگیرى و بیرون آورى ؟!)) (أ فمن حق علیه کلمة العذاب أ فانت تنقذ من فى النار). جمله ((حقت علیه کلمة العذاب )) (فرمان عذاب الهى درباره او محقق شده ) اشاره به آیاتى همچون آیه 85 سوره ص است که درباره شیطان و پیروانش مى گوید: لاملئن جهنم منک و ممن تبعک منهم اجمعین : ((بطور مسلم دوزخ را از تو و از پیروان تو پر خواهم کرد!))
بدیهى است قطعى شدن فرمان عذاب درباره این گروه جنبه اجبارى نداشته ، بلکه به خاطر اعمالى است که مرتکب شده اند، و اصرارى است که در ظلم و فساد و گناه داشته اند، به گونه اى که روح ایمان و تشخیص براى همیشه در آنان مرده ، و وجود آنان یکپارچه وجود جهنمى شده !
و از اینجا روشن مى شود جمله ((أ فانت تنقذ من فى النار)): ((آیا تو مى توانى کسى را که در دل آتش است نجات دهى ))؟ اشاره لطیفى به این حقیقت است که دوزخى بودن آنان آنقدر مسلم است که گوئى هم اکنون در دل آتشند، و مى دانیم چنین کسانى که تمام راههاى ارتباطى خود را با خدا بریده اند راه نجاتى ندارند، حتى پیغمبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با اینکه ((رحمة للعالمین )) است نمى تواند آنان را از عذاب رهائى بخشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
أَ فَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذابِ أَ فَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِی النَّارِ «19»

بعد از آن تهدید فرماید:
أَ فَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ‌: آیا پس آن کسى که واجب شد بر او، کَلِمَةُ الْعَذابِ‌:
سخن وعید که مشعر است بر عذاب الیم و عقاب عظیم به سبب سوء اختیار خود کفر را بر ایمان (استفهام انکارى)، یعنى مساوى نیست کسى که سزاوار عقاب و مستوجب نیران باشد با کسى که مستحق ثواب و سزاوار روضه رضوان باشد.
أَ فَأَنْتَ تُنْقِذُ: آیا پس تو خلاص مى‌کنى و نجات مى‌دهى، مَنْ فِی النَّارِ: کسى را که گرفتار است به عذاب آتش جهنم، یعنى آیا تو اى پیغمبر مى‌رهانى کسى را که در آتش است (استفهام انکارى)، یعنى تو قدرت ندارى که آن را نجات دهى. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
أَ فَمَن‌ حَق‌َّ عَلَیه‌ِ کَلِمَةُ العَذاب‌ِ أَ فَأَنت‌َ تُنقِذُ مَن‌ فِی‌ النّارِ «19»

آیا ‌پس‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ بیان‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌از‌ قابلیت‌ هدایت‌ افتاده‌اند و ‌بر‌ ‌آنها‌ ثابت‌ و محقق‌ و واجب‌ شد کلمه عذاب‌ ‌که‌ دیگر نخورد ندارد آیا ‌پس‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌شما‌ پیغمبر ‌هر‌ چه‌ زحمت‌ کشی‌ و دعوت‌ کنی‌ میتوانی‌ ‌آنها‌ ‌را‌ هدایت‌ کنی‌ و ‌از‌ آتش‌ نجات‌ دهی‌!

أَ فَمَن‌ حَق‌َّ عَلَیه‌ِ کَلِمَةُ العَذاب‌ِ مکرر گفته‌ ‌شده‌ ‌که‌ هیچ‌ امری‌ ‌در‌ عالم‌ واقع‌ نمیشود و هیچ‌ فعلی‌ تحقق‌ پیدا نمیکند مگر اینکه‌ فاعل‌ باید تام‌ الفاعلیة ‌باشد‌ و قابل‌ تام‌ القابلیة و ‌اینکه‌ کفار و مشرکین‌ و ضالین‌ و مضلین‌ ‌از‌ قابلیت‌ افتاده‌ و ‌لو‌ حضرت‌ رسالت‌ کمال‌ کوشش‌ و جدیت‌ ‌در‌ هدایت‌ ‌آنها‌ داشته‌ ‌باشد‌ اینها محققا اهل‌ عذاب‌ هستند.
أَ فَأَنت‌َ تُنقِذُ مَن‌ فِی‌ النّارِ دیگر زحمت‌ بخود مده‌ ‌آنها‌ ‌را‌ رها کن‌ نمیتوانی‌ ‌آنها‌ ‌را‌ نجات‌ دهی‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.