از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(بلی قدجاءتک آیاتی فکذبت بها و استکبرت و کنت من الکافرین ):(آری آیات من برای تو آمد و تو آیات مرا تکذیب کردی و از پذیرش آن تکبرورزیدی و از کافران بودی ) این آیه در رد کلام کفار در آیه سابق است . یعنی سخن کسی که بگوید (اگر خدا مراهدایت کرده بود، از پرهیزگاران می شدم ) مردود است چون در زمان زندگی دنیوی اوخداوند آیاتش را بوسیله پیامبرش به او ابلاغ نموده ، اما شخص کافر و مستکبر از قبول آنها امتناع ورزیده و خودش هدایتی راکه به نزدش آمده ،ردکرده وضلالت رابرگزیده است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
قرآن در برابر گفتارهاى سه گانه مجرمان در قیامت تنها به گفتار دوم چنین پاسخ مى گوید: ((آرى آیات من به سراغ تو آمد اما آنرا تکذیب کردى ، و تکبر ورزیدى ، و از کافران بودى )) (بلى قد جائتک آیاتى فکذبت بها و استکبرت و کنت من الکافرین ).
یعنى اینکه مى گوئى ((اگر هدایت الهى به سراغ من آمده بود از پرهیزگاران بودم هدایت الهى چیست ؟ جز اینهمه کتب آسمانى و فرستادگان خدا و آیات و نشانه هاى حق در آفاق و انفس ؟
همه این آیات را دیدى و شنیدى عکس العمل تو در مقابل آن چه بود؟ تکذیب و استکبار و کفر!
مگر ممکن است خدا بدون اتمام حجت کسى را مجازات کند؟ مگر میان تو و هدایت یافتگان تفاوتى از نظر برنامه هاى تربیتى خداوند وجود داشت ؟
بنابراین مقصر اصلى خودت هستى و خود کرده اى که لعنت بر خودت باد!
از میان این سه عمل ((استکبار)) ریشه اصلى است و به دنبال آن ((تکذیب آیات الهى )) و نتیجه آن ((کفر و بى ایمانى )) است .
اما چرا از گفتار اول آنها پاسخ نمى دهد؟ زیرا واقعیتى است که گریزى از آن نیست ، آنها باید حسرت بخورند و غرق غم و اندوه باشند.
و اما در مورد گفتار سوم دائر به تقاضاى بازگشت به دنیا چون در موارد متعددى از آیات قرآن به آن پاسخ داده شده (از جمله آیه 28 سوره انعام و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه و انهم لکاذبون ((اگر باز گردند همان اعمال گذشته را تکرار خواهند کرد. و آنها دروغ مى گویند)) و همچنین آیه 100 سوره مؤ منون ، دیگر نیازى به تکرار نبوده است .
از این گذشته پاسخى را که از گفتار دوم آنها داده است مى تواند اشاره اى به پاسخ این سؤ ال نیز باشد، زیرا هدف از بازگشت به دنیا چیست ؟ آیا چیزى جز اتمام حجت است ، در حالى که خداوند اتمام حجت بر آنان کرده ، و چیزى در این زمینه کم نگذارده است که بار دوم آن را بیان کند، آن تنبه و بیدارى که مجرمان به هنگام مشاهده عذاب پیدا مى کنند یکنوع ((بیدارى اضطرارى )) است که در صورت بازگشت به حال عادى آثار آن باقى نخواهد ماند، درست همانند مطلبى است که قرآن درباره مشرکان به هنگام گرفتار شدن در میان امواج دریا بیان مى کند که خدا را به اخلاص مى خوانند، اما وقتى که به ساحل نجات رسیدند همه چیز را به دست فراموشى مى سپارند فاذا رکبوا فى الفلک دعوا الله مخلصین له الدین فلما نجاهم الى البر اذا هم یشرکون (عنکبوت - 65). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بَلى‌ قَدْ جاءَتْکَ آیاتِی فَکَذَّبْتَ بِها وَ اسْتَکْبَرْتَ وَ کُنْتَ مِنَ الْکافِرِینَ (59)

بَلى‌ قَدْ جاءَتْکَ آیاتِی‌: بلى تو را راه حق نمودى زیرا بتحقیق و یقین که آمد به تو مبلغ سبحانى و آیات قرآنى و حجج الهى، فَکَذَّبْتَ بِها: پس تکذیب کردى به آن و آن را به دروغ نسبت دادى، وَ اسْتَکْبَرْتَ‌: و تکبر و سرکشى‌نمودى از قبول آن و به جهت عناد و لجاج التفات به آن ننمودى، کفر را بر ایمان و ضلالت را بر هدایت اختیار کردى، وَ کُنْتَ مِنَ الْکافِرِینَ‌: و بودى تو از ناگرویدگان. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
بَلی‌ قَد جاءَتک‌َ آیاتِی‌ فَکَذَّبت‌َ بِها وَ استَکبَرت‌َ وَ کُنت‌َ مِن‌َ الکافِرِین‌َ (59)

خداوند ‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ میفرماید بلی‌ بتحقیق‌ آمد تو ‌را‌ آیات‌ ‌من‌ ‌پس‌ تکذیب‌ کردی‌ ‌به‌ ‌آنها‌ و تکبر ورزیدی‌ و بودی‌ ‌از‌ کافرین‌.
خداوند ‌تا‌ حجت‌ ‌را‌ ‌بر‌ بنده‌ تمام‌ نکند احدی‌ ‌را‌ عذاب‌ نمیکند چنانچه‌ میفرماید وَ ما کُنّا مُعَذِّبِین‌َ حَتّی‌ نَبعَث‌َ رَسُولًا اسراء آیه 26 ابتداء خداوند عقل‌ و شعور بانسان‌ داده‌ ‌که‌ تمیز ‌بین‌ حق‌ و باطل‌ ‌را‌ بدهد و لذا دیوانه‌ و طفل‌ ‌غیر‌ بالغ‌ ‌را‌ عذاب‌ نمیکند و ثانیا اختیار داده‌ مجبور بکفر نیست‌ ثالثا پیغمبر فرستاده‌ ‌با‌ معجزات‌ کافیه‌ و ادله واضحه‌ و کتاب‌ نازل‌ فرمود مثل‌ قرآن‌ ‌که‌ تمام‌ حقائق‌ ‌را‌ روشن‌ میکند و دستورات‌ و احکام‌ ‌را‌ بیان‌ فرموده‌ و راه‌ خیر و شر ‌را‌ نشان‌ داده‌ و ترغیب‌ و تحریص‌ فرموده‌ و بشارات‌ و انذارات‌ نموده‌ ‌که‌ مفاد بَلی‌ قَد جاءَتک‌َ آیاتِی‌ ‌است‌ و لکن‌ قلب‌ سیاه‌ و قسی‌ و هوای‌ نفس‌ و کبر و عناد و عصبیت‌ مانع‌ ‌از‌ قبول‌ ‌شده‌ و شیطان‌ ‌هم‌ کمک‌ کرده‌.

فَکَذَّبت‌َ بِها انبیاء ‌را‌ ساحر و مفتری‌ و کذاب‌ و مجنون‌ شمردی‌ کتاب‌ و قرآن‌ ‌را‌ مفتریات‌ گفتی‌ معجزات‌ ‌را‌ سحر پنداشتی‌ احکام‌ ‌را‌ زیر پا گذاشتی‌ تمام‌ ‌را‌ تکذیب‌ کردی‌.

وَ استَکبَرت‌َ فرق‌ ‌است‌ ‌بین‌ کبر و تکبر و استکبار کبر یک‌ صفت‌ خبیثه‌ ‌است‌ ‌در‌ قلب‌ ‌که‌ تصور یک‌ بزرگی‌ ‌در‌ ‌خود‌ میکند مثل‌ نسب‌ و حسب‌ و دولت‌ و ثروت‌ و ریاست‌ و نحو اینها تکبر ‌اینکه‌ صفت‌ خبیثه‌ ‌را‌ ظاهر میکند و آثار ‌آن‌ ‌را‌ بار میکند استکبار بزرگی‌ ‌را‌ بخود می‌بندد ‌با‌ اینکه‌ هیچ‌ منشأی‌ ندارد.

وَ کُنت‌َ مِن‌َ الکافِرِین‌َ زیر بار دین‌ و اسلام‌ نرفتی‌ و حق‌ ‌را‌ نپذیرفتی‌ و ‌در‌ شرک‌ و کفر زیست‌ کردی‌ و دست‌ برنداشتی‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.