از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای لغوی «اکله»
وقتی می‏خواهند بگویند: فلانی فلان غذا را خورد، هم می‏گویند: «اکله» و هم تعبیر می‏کنند به «اکله فی بطنه»، پس هر دو تعبیر به یک معنا است، چیزی که هست تعبیر دوم صریح‏تر است.
(موسوی همدانی(مترجم ): همچنان که در فارسی در مورد دیدن ، هم می‏گوئیم دیدم و هم تعبیر می‏کنیم به چشم خود دیدم ، و دومی صریح‏تر است) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 321 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حقیقت خوردن مال یتیم
مضمون این آیه شریفه مثل مضمون آیه قبلیش مربوط است به آیه: «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ ...»(نساء/7) و در واقع تهدید و باز دارى مردم است از خوردن مال ایتام در ارث، و پایمال کردن حقوق آنان، و این آیه از آیاتى است که دلالت مى‏کند بر تجسم اعمال که، بحث آن در جلد اول عربى این کتاب در تفسیر آیه شریفه: «إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا ما»(بقره/26) گذشت.
(موسوی همدانی(مترجم): و حاصل کلام اینکه: از آیه مورد بحث به دست مى‏آید که مال خورده شده یتیم در این دنیا، در آخرت به صورت خوردن آتش مجسم مى‏شود) و شاید منظور آن مفسر هم که گفته: جمله:" إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً" بر مبناى حقیقت است نه مجاز، همین باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 321 و 322 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تجسّم اعمال گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سعیر یکی از اسماء آتش آخرت
جمله «سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً» اشاره است به عذاب اخروى، و کلمه «سعیر» یکى از اسماء آتش آخرت است و وقتى گفته مى‏شود: «صلى النار- یصلى النار- صلى و صلیا» معنایش این است که فلان با آتش سوخت و عذاب آن را چشید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 322 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خوردن مال یتیم و عقوبتهای آن
عبد بن حمید از قتاده روایت کرده که گفت: برای ما نقل کردند که رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) فرموده: از خدا بترسید و رعایت حال دو طایفه ناتوان را بکنید، یکی یتیم و دوم زن، که خدای تعالی از یک سو او را یتیم کرده و از سوی دیگر سفارشش را به سایرین نموده، از یک سو او را با گرفتن پدر از وی مورد آزمایش قرار داده، و از سوی دیگر شما را بوسیله او در بوته امتحان نهاده. (موسوی همدانی(مترجم): تا معلوم شود او از کوره آتش یتیمی چگونه بیرون می‏آید و شما از کوره آتش یتیم‏نوازی چگونه در می‏آیید).

علامه طباطبایی: اخبار در خوردن مال یتیم و اینکه این عمل گناهی است کبیره و مهلک، هم از طرق شیعه و هم از طرق اهل سنت بسیار زیاد وارد شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 324 قالب : روایی موضوع اصلی : یتیم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آتش خور - سيد علي بهبهاني
اینکه فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْماً إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً﴾ یعنی این شخص واقعاً دارد آتش می‌خورد آتش‌خور است خلاصه بعداً هم به عذاب الهی گرفتار می‌شود در روایاتی که ذیل همین آیه وارد شده است می‌خوانیم که عده‌ای در قیامت وقتی از قبر برمی‌‌خیزند از دهن آنها آتش می‌جوشد که اینها معلوم می‌شود مال یتیم‌خور بوده‌اند هنوز بساط جهنم برای او مطرح نیست تازه از قبر سر برداشت وارد صحنهٴ قیامت می‌شود مواقفی را در قیامت طی می‌کند سؤال هست، انطار جوارح هست، تطایر کتب هست، مسئله عبور از صراط هست بالأخره سرانجام به جهنم می‌رود که ﴿وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً﴾ ولی قبل از ﴿سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً﴾ همین که وارد صحنهٴ قیامت می‌شود قبل از ورود جهنم آتش از دهن او بیرون می‌آید که معلوم است او یک مال‌یتیم‌خور است این مَلکه همین عمل است به همان دلیل که عده‌ای در قیامت به صورت حیوانات خاص ظهور می‌کنند آ‌ن کس که امروز درنده است درندگی می‌کند حقیقتاً حیوانِ درنده است این ﴿أُولئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ ناظر به سه مرحله است یک عده نزدیکِ به حیوانیّت می‌شوند وقتی آ‌ن کار زشتشان را ادامه دادند واقعاً می‌شوند حیوان، وقتی اصرار بر آن معصیت ورزیدند از حیوان هم پایین‌تر می‌شوند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.