از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 96 حزب : 19 جزء : پنجم سوره : نساء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(واستغفر الله ان الله کان غفورا رحیما):(و از خدا آمرزش بخواه ،همانا خداوند آمرزنده و مهربان است ) استغفار یعنی طلب ستر و پوشاندن آنچه در طبیعت انسان از امکان حیف و میل نمودن حقوق دیگران و تمایل به هواهای نفسانی وجود دارد و همچنین طلب آمرزیدن آنها و آیات بعدی دلالت می کنندکه خداوند رسولش را به گوهر عصمت آراسته نموده است ، و این مطلب آنچه رابعضی مفسران در باره اینکه این آیه امر به استغفار پیامبر از دفاع کردن از دزدی که متهم شده بود گفته اند، نفی می کند، پس امر به استغفار به شخص پیامبر در اینجا، نه به معنای طلب آمرزش گناهان بلکه به معنای آنست که پیامبرازخداوند طلب کند تا آنچه در طبیعت انسان وجود دارد که بواسطه آن ممکن است ، حقوق دیگران را غصب کند و به سوی تمایلات نفسانی مایل شودبیامرزد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - نسیم حیات
خیانت به معنی منع حق و نقض عهد در نهان است؛ یعنی از آنان که به خود خیانت کردند دفاع مکن؛ به طوری که در آیۀ پیش فرمود: مدافع خائن مباش. در این آیه می فرماید: اصولاً خداوند خیانت کنندگان گناه پیشه را دوست ندارد؛ یعنی کسانی که خیانت و گناه برای آن ها به صورت حرفه در آمده باشد،مطرودند.(یَختانُونَ، فعل مضارع است و استمرار را می رساند) وکسی که از درگاه خدا رانده شده قابل حمایت نمیباشد. درست است که خیانت به معنی زیان زدن به شخص ثالث است ولی نظر به این که آثار بد هر گناه و هر خیانت و فریبی قبل از هر کسی نفس انسان را ضایع وتاریک می کند، لذا در این آیه فرمود: کسانی که به خود خیانت کردند(یَختانُونَ اَنفُسَهُم) این خیانتکاران خیال نکنند که فقط به دیگران آسیب می رسانند بلکه آن ها خودشان را مضروب می کنند. در سوره اسراء فرمود:«اِناَحسَنتُم اَحسَنتُم لِاَنفُسِکُم وَاِن اَسَأتُم فَلَها- آیۀ/7» .یعنی اگر نیکی کنید به خود کنید و اگر بدی کنید به خود کنید. خیانت به نفس یعنی انسان کاری بکند که فردای قیامت طاقت تحمل بار کشی آن را نداشته باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حمزه خان بيگي - نورالانوار = مخلص
«و هرکس‌ کار سوئی‌ کند» سوء: زشتی‌ و بدی‌ای‌ است‌ که‌ اثر آن‌ به‌ دیگران ‌متعدی‌ شود و در اینجا مراد از آن‌ گناه‌ است‌ نه‌ شرک‌ «یا بر خود ستم‌ ورزد» با انجام‌ معصیتی‌ از معاصی‌ای‌ که‌ اثر آن‌ به‌ دیگران‌ متعدی‌ نمی‌شود «سپس‌ از خدا آمرزش‌ بخواهد» یعنی‌: از حق‌ تعالی‌ بخواهد تا گناهانی‌ را که‌ مرتکب‌ شده ‌است‌ بروی‌ بپوشاند و اثر آنها را از وی‌ محو کند، با این‌ سخن‌ خویش‌: «استغفرالله‌: ازخدا آمرزش‌ می‌خواهم»، یا: «اللهم ‌اغفرلی‌: خدایا! بر من‌ بیامرز»؛ در این‌صورت‌ «خدا را آمرزنده‌ می‌یابد» برای‌ گناهانش‌ و «مهربان‌» می‌یابد به‌ خودش‌.

ابن‌عباس‌t می‌گوید: «خدای‌ مهربان‌ در این‌ آیه‌ بندگانش‌ را از بردباری‌، عفو، کرم‌، رحمت‌ و مغفرت‌ گسترده‌ خویش‌ آگاه‌ می‌سازد و اگر گناهان‌ بنده‌ از آسمانها و زمین‌ و کوهها هم‌ بزرگتر باشد، بی‌گمان‌ خدای‌ عزوجل‌ آن‌ را بر کسانی‌ که‌ توبه‌ واستغفار کنند، می‌آمرزد». همچنین‌ در این‌ آیه‌، آن‌ شخص‌ دزد از قوم‌ بنی‌ابیرق‌، مورد ترغیب‌ قرار می‌گیرد که‌ به‌سوی‌ توبه‌ شتافته‌ و از خداY آمرزش‌ بخواهد وبداند که‌ او را آمرزنده‌ و مهربان‌ خواهد یافت‌. اما حکم‌ آیه‌ کریمه‌ عام‌ است ‌درباره‌ همه‌ بندگانی‌ که‌ مرتکب‌ گناه‌ شده‌ و سپس‌ از خدای‌ سبحان‌ آمرزش‌ می‌طلبند. در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ از رسول‌ خداص آمده‌ است ‌که‌ فرمودند: «هیچ‌ مسلمانی‌ نیست‌ که‌ مرتکب‌ گناهی‌ از گناهان‌ بشود، سپس‌ وضو ساخته‌ و دو رکعت‌ نماز بگزارد و آن‌گاه‌ از خداوندY برای‌ آن‌ گناهش‌ آمرزش‌طلبد، مگر این‌ که‌ بر وی‌ آمرزیده‌ می‌شود».

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - تفسیر کشاف
(و استغفرالله ) مما هممت به من عقاب الیهودی . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 106)- در این آیه به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله دستور مى‏دهد که «و از پیشگاه خداوند طلب آمرزش نما» (وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ).
«زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است» (إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحِیماً). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه
در این آیه به پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) دستور مى‏دهد که از پیشگاه خدا طلب آمرزش کند ( و استغفر الله ) زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است .
(ان الله کان غفورا رحیما) .
در اینکه استغفار در اینجا براى چیست ، احتمالاتى وجود دارد : نخست اینکه استغفار براى آن ترک اولى است که به خاطر عجله در قضاوت در مورد شان نزول آیات صورت گرفت ، یعنى گرچه آن مقدار از اعتراف و گواهى طرفین براى قضاوت تو کافى بود ، ولى بهتر این بود که باز هم تحقیق بیشترى در این مورد بشود .
دیگر اینکه پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) در مورد این شان نزول طبق قوانین قضائى اسلام داورى کرد ، و از آنجا که مدارک خائنان از نظر ظاهر محکمتر بود ، حق به جانب آنها داده شد ، پس از آشکار شدن واقع و رسیدن حق به حقدار دستور مى‏دهد که از خداوند طلب آمرزش کند ، نه بخاطر اینکه گناهى صورت گرفته است بلکه بخاطر اینکه بر اثر صحنه‏سازى‏هاى بعضى ، حق مسلمانى در معرض نابودى قرار گرفته است ( یعنى به اصطلاح استغفار بخاطر حکم واقعى است نه حکم ظاهرى ) .
این احتمال را نیز داده‏اند که استغفار در اینجا براى طرفین دعوا بوده است که در طرح و تعقیب دعوا خلافگوئى‏هائى انجام دادند .
در حدیثى از پیامبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده که فرمود : انما انا بشر و انکم تختصمون الى و لعل بعضکم یکون الحن بحجته من بعض فاقضى بنحو ما اسمع فمن قضیت له من حق اخیه شیئا فلا یاخذه فانما اقطع له قطعة من النار ! من بشرى همانند شما هستم ( و مامور به ظاهرم ) شاید بعضى از شما به هنگام بیان دلیل خود قوى‏تر از بعضى دیگر باشید ، و من هم بر طبق همان دلیل قضاوت مى‏کنم ، در عین حال بدانید داورى من که بر طبق ظاهر دلیل طرفین صورت مى‏گیرد ، حق واقعى را تغییر نمى‏دهد ، بنابراین اگر من به سود کسى ( طبق ظاهر ) قضاوت کنم و حق دیگرى را به او بدهم پاره‏اى از آتش جهنم در اختیار او قرار داده‏ام و باید از آن بپرهیزد .
از این حدیث به خوبى روشن مى‏شود که پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) وظیفه دارد مطابق ظاهر و بر طبق دلیل طرفین دعوا قضاوت کند ، البته در چنین داورى معمولا حق به حقدار مى‏رسد ، ولى گاهى هم ممکن است ظاهر دلیل و گواهى گواهان با واقع تطبیق نکند ، اینجا است که باید توجه داشت که حکم داور بهیچوجه واقع را تغییر نمى‏دهد ، و حق ، باطل ، و باطل حق نمى‏شود . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.