از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لعنه الله و قال لاتخذن من عبادک نصیبامفروضا):(خدا او را لعنت کرده و شیطان گفته است که همانا از بندگانت بهره ای معین بر خواهم گرفت )،یعنی خدا شیطان را از رحمت خود دور کند و این صفت دوم برای شیطان علت صفت اول است ،یعنی می فهماند که علت عاری بودن شیطان از هرخیر این است که او رانده شده و دور شده از رحمت خداست و جمله بعدی درواقع نقل قول شیطان است که در جای دیگر گفته بود،(فبعزتک لاغوینهم اجمعین )قسم به عزتت همه آنها را فریب خواهم داد)(22). در حقیقت اعتراف و تقریر به این معناست که فریب خوردگان شیطان درعین اینکه فریب او را خورده اند، اما بنده خدای تعالی هستند و نمی توانند ازبندگی خدا خارج شوند و چگونه ممکن است از این شأن بندگی بیرون شوند وحال اینکه الله پروردگار آنهاست و هر حکمی که بخواهد در باره آنها می راند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیر نمونه
در آیات بعد اشاره به صفات شیطان و اهداف او و عداوت خاصى که با فرزندان آدم دارد کرده و قسمتهاى مختلفى از برنامه هاى او را شرح میدهد و قبل از هر چیز مى فرماید: خداوند او را از رحمت خویش دور ساخته (لعنه الله ) و در حقیقت ریشه تمام بدبختیها و ویرانگریهاى او همین دورى از رحمت خدا است که بر اثر کبر و نخوت دامنش را گرفت ، بدیهى است چنین موجودى که بر اثر دورى از خدا از هر گونه خیر و خوبى خالى است نمى تواند اثر مفیدى در زندگى دگران داشته باشد و ذات نایافته از هستى بخش چگونه ممکن است هستى آفرین گردد، نه تنها مفید نخواهد بود، زیانبخش نیز خواهد بود.
سپس میفرماید: شیطان سوگند یاد کرده که چند برنامه را اجرا میکند:
از بندگان تو نصیب معینى خواهم گرفت :
(و قال لاتخذن من عبادک نصیبا مفروضا).
او میداند قدرت بر گمراه ساختن همه بندگان خدا ندارد، و تنها افراد هوسباز و ضعیف الایمان و ضعیف الاراده هستند که در برابر او تسلیم میشوند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 118)- سپس در آیات بعد اشاره به صفات شیطان و اهداف او و عداوت خاصى که با فرزندان آدم دارد کرده و قسمتهاى مختلفى از برنامه‏هاى او را شرح مى‏دهد و قبل از هر چیز مى‏فرماید: «خداوند او را از رحمت خویش دور ساخته» (لَعَنَهُ اللَّهُ). و در حقیقت ریشه تمام بدبختیها و ویرانگریهاى او همین دورى از رحمت خداست که بر اثر کبر و نخوت دامنش را گرفت.
سپس مى‏فرماید: شیطان سوگند یاد کرده که چند برنامه را اجرا کند:
1- «و گفت: از بندگان تو نصیب معینى خواهم گرفت» (وَ قالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصِیباً مَفْرُوضاً).
او مى‏داند قدرت بر گمراه ساختن همه بندگان خدا را ندارد، و تنها افراد هوسباز و ضعیف الایمان و ضعیف الاراده هستند که در برابر او تسلیم مى‏شوند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر نور
جمله «لاُمنینّهم» به معناى القاى آرزوهاى پوچ و بیجا است. شکافتن گوش حیوان، از برنامه‏هاى خرافى جاهلیّت بود که پس از آن، سوار شدن و ذبح و هر استفاده‏اى را از آن حیوان حرام مى‏پنداشتند. تأکیدهاى بسیار شیطان بر گمراه ساختن مردم، که در این دو آیه آمده، هشدارى بر صاحبان ایمان است. عبارت «من عبادک نصیباً مفروضاً» را دو گونه مى‏توان معنا کرد: الف: بعضى از بندگان را گمراه مى‏کند. ب: از هر بنده‏اى لحظاتى را شیطانى مى‏کند. در روایتى مى‏خوانیم: جمله «فلیغیّرنّ خلق‏اللّه» تغییر دین خدا را نیز شامل مى‏شود. <373> 1- شرک‏ورزیدن در دام شیطان قرار گرفتن است. «ان یدعون من دونه الاّ اناثا... لاتّخذن من عبادک» 2- ریشه‏ى همه‏ى شقاوت‏هاى شیطان، ملعون شدن اوست. «لعنه الله» 3- شیطان، دشمن دیرین انسان است، به هوش باشیم در دام او نیفتیم. «لاتّخذن» 4- شیطان براى گمراهى انسان، آخرین تلاش خود را مى‏کند. (تمام آیه‏ى 119) 5 - شیطان، همه را نمى‏تواند گمراه کند. «لاتخذن من عبادک» 6- شیطان، خالقیّت خدا را قبول دارد. «عبادک» 7- خطر وسوسه‏ها، جدّى و دائمى است، دشمن خود را بشناسیم. (حرف لام که بر سر تمام افعال آمده است نشانه جدّى بودن خطر است). «لاتخذنّ...» 8 - شیطان، هر کس را به نحوى گمراه مى‏کند. بدعت در دین، تغییر در آفرینش. «لامنّینّهم، فلیبتّکنّ، فلیغیّرنّ» 9- آرزوهاى طولانى از القائات شیطان است. «لأمنّینّهم» 10- شیطان، ابتدا در فکر و روح انسان اثر مى‏گذارد، سپس او را تسلیم خود مى‏گرداند. (جمله‏ى گمراه کردن و آرزوى طولانى ابتدا مطرح شده، سپس فرمان دادن) «لاضلنّهم و لامنینّهم و لامرنّهم» 11- انسان فطرتاً در مسیر حقّ است. کلمه «اضلال» در جایى بکار مى‏رود که قبلاً مسیر حقّ باشد. «لاضلنّهم» 12- شیطان مردم را به حرام کردن حلال‏هاى الهى دعوت مى‏کند. «فلیبتّکنّ اذان الانعام» 13- آرزوها زمینه اطاعت‏پذیرى از شیطان است. «لاُمنینّهم و لامرنّهم» 14- خرافات، از القائات شیطانى است. «فلیبتّکنّ اذان الانعام» 15- اسلام، اجازه‏ى بى‏مصرف ماندن یک حیوان را نمى‏دهد تا چه رسد به بى‏مصرف ماندن انسان‏ها. «فلیبتّکنّ اذان الانعام» 16- تغییر مخلوقات (نظیر زن را به مرد و مرد را به زن تبدیل کردن) کار حرام و شیطانى است. «فلیُغیّرنّ خلق اللَّه» 17- اطاعت از شیطان در حقیقت پذیرش ولایت اوست. «یتّخذ الشیطان ولیّاً» 18- تنها خداوند شایسته ولایت بر انسان است. «و من یتّخذ الشیطان ولیاً من دون اللَّه فقد خسر خسراناً مبیناً [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر کشاف
و ( لعنه الله و قال لأتخذن ) صفتان بمعنی شیطانا مریدا جامعا بین لعنة الله و هذا القول الشنیع . ( نصیبا مفروضا ) مقطوعا واجبا فرضته لنفسی من قولهم : فرض له فی العطاء ، وفرض الجند رزقه . قال الحسن : من کل ألف تسعمائه وتسعین إلی النار [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
لَعَنَهُ اَللّٰهُ :صفت دوم شیطان است، یعنى شیطانى که جامع صفت مرید و لعن و طرد شده از رحمت الهى است، و خداوند او را از رحمت واسعۀ خود رانده و دور ساخته به سوء اختیار خود شیطان که امتناع از امر الهى و معارضۀ با حضرت سبحانى کرده است بدین سبب مطرود و مردود و ملعون گردیده، و متابعت خطوات او، باعث اضلال و اغوا مى باشد و چون شیطان دشمن قوى و سببى تام در اضلال و اغواى بندگان است ازاین جهت حق تعالى قول او را حکایت مى فرماید که دال است به اعتراف او در اضلال و اغوا، تا مکلّفان از او محترز شوند و به وسوسۀ او گمراه نشوند؛ که: وَ قٰالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبٰادِکَ :و گفت شیطان در مقابل خطاب الهى که: فاخرج منها فانّک رجیم و انّ علیک لعنتى الى یوم الدّین، هرآینه فراگیرم و اتخاذ کنم از بندگان تو به اغوا و اضلال، نَصِیباً مَفْرُوضاً :بهره اى مقرر شده که آن را، «بعث النار» گویند و از هزار نفر انس، نهصد و نود و نه «بعث النار» خواهد چنانچه در اخبار، به صحت پیوسته که حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در حین تلاوت این آیه فرمود: من بنى آدم تسع و تسعون و فى النّار و واحد فى الجنّة و به روایت دیگر: من کلّ الف واحد للّه و سائرهم للنّار و لإبلیس تنبیه: بدان که حق تعالى در این آیه اولا بیان برهان کرده بر آنکه شرک در غایت ضلالت است بر سبیل تعلیل به آنکه: آنچه مشرکان آن را شریک خدا مى گردانند، منفعل و غیر مختارند، و خداى به حق قادر مختار و فاعل غیر منفعل است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » انوار درخشان درتفسیر قرآن
«لَعَنَهُ اَللّٰهُ » شیطان موجود مجرّدیست که در اثر خودستائى پروردگار او را از رحمت خود براى همیشه رانده است بدین جهت نیروى خود را جز درباره ضلالت و گمرهى افراد بشر به کار نمى برد و نیروى جاذبه اى است که بشر را از طریق تمایلات و هوى و هوس بسوى بدبختى و شقاوت مى کشاند و آنان را مانند خود براى همیشه از رحمت پروردگار بى بهره مى نماید

«وَ قٰالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبٰادِکَ نَصِیباً مَفْرُوضاً» نظر به این که شیطان در اثر خودستائى و تمرّد از رحمت پروردگار براى همیشه مطرود و رانده شد برابر ساحت قدس آفریدگار اظهار عناد نموده سوگند یاد کرد که تمام نیروى خود را درباره اضلال و گمراهى افراد بشر صرف مى نمایم (1) «اناث» جمع انثى کنایه از پدیده اى است که فاقد حس و شعور باشد و معرض تغییر قرار گیرد و نتواند از خود دفاع کند

«دعاء و دعوت» به معناى ستایش و اظهار بندگى و حاجت است که خود را مورد توجه قرار دهد (مرید و مارد) کسى است که سرپیچى نماید و بسیارى از بندگان تو را از طریقه بندگى منحرف و بسوى غضب تو جلب نموده آنها را مانند خود معاند و از رحمت تو بى بهره خواهم نمود

شیطان بااینکه اظهار عناد نموده به عبودیت اقرار داشته خود و هم چنین افراد بشر را مخلوق و آفریده پروردگار خوانده و نسبت تدبیر آنها را بجهان آفرین داده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » ترجمه تفسیر مجمع البیان
لَعَنَهُ اَللّٰهُ : خدا او را لعنت کند وَ قٰالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبٰادِکَ نَصِیباً مَفْرُوضاً : و شیطان چون خدایش لعنت کرد، گفت: از بندگان تو بهره اى معلوم کسب خواهم کرد بنا بر این هر کس که شیطان را اطاعت کند، بهرۀ او حزب او خواهد بود چنان که خداوند مى فرماید: «کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلاّٰهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ » (سوره حج 4) یعنى هر که شیطان را دوست دارد، گمراهش مى کند

از پیامبر گرامى اسلام در بارۀ این آیه روایت شده است که: از بنى آدم نود و نه نفر در جهنم و یکى در بهشت خواهد بود در روایت دیگر است که: از هر هزار نفر از بنى آدم یکى براى خدا و بقیه براى آتش و شیطان خواهد بود این دو روایت را ابو حمزۀ ثمالى در تفسیر خود آورده است

پرسش شیطان از کجا فهمید که از اولاد آدم، پیروانى خواهد داشت ؟ پاسخ از این آیه: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ : «سوره ص 85 یعنى جهنم را از تو و پیروانت پر خواهم کرد) برخى گفته اند: چون شیطان نسبت بحضرت آدم، کوششهایش به ثمر رسید، گمان برد که نسبت به اولاد آدم نیز چنین خواهد شد چنان که خداوند متعال فرماید: «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ » (سوره سبا 20 یعنى شیطان گمان خود را نسبت بایشان تصدیق کرد ) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
پس از آنکه شیطان مطرود درگاه احدیت و مأیوس از رحمت حق شد کمر همت را براى اغواى بنى آدم بست و صریحا در مقام عناد بر آمد و عرض کرد قسمتى را که از بنى آدم در علم تو براى من فرض و مقدر شده است به بندگى براى خود مى گیرم و در مجمع از ابو حمزه ثمالى نقل نموده که پیغمبر (ص) در تفسیر این آیه فرمود از بنى آدم نود و نه نفر در جهنم مى روند یک نفر به بهشت و در روایت دیگر است که از هزار نفر یک نفر از آن خدا است و سایرین از آن ابلیس و براى آتشند حقیر عرض مى کنم شاید جمع بین این دو روایت به آن باشد که از هزار نفر ده نفر مئال امرشان به بهشت است اگرچه نه نفر آنها از شر شیطان محفوظ نمى مانند ولى چندى در جهنم مى مانند و بالاخره به بهشت مى روند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » متن و ترجمه فارسی تفسیر شریف بیان السعادة فی مقامات العبادة
تفسیر: لَعَنَهُ اَللّٰهُ نفرین خدا بر او باد،این جمله،اخبار حال او است،جمله استیناف،یا صفت،یا حال است

وَ قٰالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبٰادِکَ یعنى از هر فردى از بندگان تو یا از مجموع بندگان تو،و آوردن لام قسم و نون تأکید براى تأکید و مبالغه در وقوع آن است

نَصِیباً مَفْرُوضاً یعنى بهرۀ معیّنى که براى من واجب شده،یا براى من تعیین شده و آن جزء سجّینى(جهنّمى)از هر بنده است یا اهل جهنّم از بندگان،و روایت شده که از بنى آدم نود و نه قسم در آتش است و یک قسم در بهشت و روایت شده که از هر هزار نفر یک نفر براى خدا و بقیّه همه براى آتش و ابلیس است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.