از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(واللذان یاتیانها منکم فاذوهما فان تابا و اصلحا فاعرضوا عنهما ان الله کان توابا رحیما):(و آن مرد و زنی از شما که این عمل زشت را مرتکب شوند، شکنجه دهید، اگر توبه کردند و به صلاح آمدند ،دست از آنان بر دارید که همانا خداوند توبه پذیر و مهربان است )این آیه متمم آیه سابق است ،چون درآیه قبل فقط حکم زنان را بیان فرمود،اما در این آیه حکم مردان زنا کار را هم بیان کرد و حکم آن است که مرد و زن زانی مورد شکنجه قرار بگیرند و اگر توبه حقیقی نمودند و رفتار خود را اصلاح کردند(چون توبه فقط به زبان نیست )دراین صورت حکم شکنجه از آنها بر داشته می شود ،اما حکم حبس برای زن همنچنان باقی است ، تازمانی که سوره نور نازل شد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسين پاک دل
در این آیه حکم زنا و عمل منافى عفت «غیر محصنه» را بیان مى‏کند، و مى‏فرماید: «مرد و زنى که (همسر ندارند و) اقدام به ارتکاب این عمل زشت مى‏کنند، آنها را آزار (و مجازات) کنید» (وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما).

مجازات مذکور در این آیه یک مجازات کلى است، و آیه 2 سوره نور که حدّ زنا را یکصد تازیانه براى هر یک از طرفین بیان کرده مى‏تواند، تفسیر و توضیحى براى این آیه بوده باشد.

در پایان آیه اشاره به مسأله توبه و عفو و بخشش از این گونه گناهکاران کرده، و مى‏فرماید: «اگر آنها به راستى توبه کنند و خود را اصلاح نمایند و به جبران گذشته بپردازند، از مجازات آنها صرف نظر کنید، زیرا خداوند توبه پذیر و مهربان است» (فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً).

از این حکم ضمنا استفاده مى‏شود که هرگز نباید افرادى را که توبه کرده‏اند در برابر گناهان سابق مورد ملامت قرار داد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا منبع تفسیر را ذکر فرمایید.
2) : با سلام. گویا منبع استنادی از تفسیر نمونه است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه نصيري خليلي - تفسیر نور
هرگاه دو مرد تصمیم به انجام فاحشه (لواط) بگیرند، ولى فقط کارهاى مقدّماتى را انجام دهند، به نحوى که اطمینان به انجام آن در آینده است، شما از باب نهى از منکر، آن دو را تنبیه و تعزیر وتهدید کنید. اگر شرمنده شده و دست کشیدند و گذشته را جبران کردند، شما هم از آنان بگذرید، که خدا توبه‏پذیر و رحیم است.
طبق این معنى کلمه‏ى «اللّذان» به معناى دو مرد آمده، نه یک مرد ویک زن که از باب تغلیب باشد، و «آذوهما» به معناى آزار و تنبیه است، نه اجراى حدّ. توبه و اصلاح هم به معناىِ صرف‏نظر واقعى است، نه اینکه قبل از صدور حکم قاضى توبه کنند. «یأتیانها» را هم مى‏توان به معناى انجام مقدّمات قریب‏الوقوع فحشا گرفت و این در عرف رایج است که کارى را به کسى نسبت دهند که در آستانه‏ى انجام آن است. مثل اینکه به شخصى که افراد را به مهمانى دعوت کرده و مشغول تهیه مقدّمات است، مى‏گویند فلانى مهمانى مى‏کند، یا مهمان دارد. (واللّه العالم)
توبه‏ى زناکار و صرف‏نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است که کار به دادگاه و اقامه‏ى شهود و صدور حکم نرسیده باشد، وگرنه پس از صدور حکم، توبه مانع اجراى آن نمى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر کشاف
( و اللذان یأتیانها منکم ) یرید الزانی و الزانیة ( فَذوهما ) فوبخوهما و قولوا لهما : أما استحییتما ، أما خفتما الله ( فإن تابا و أصلحا ) و غیرا الحال ( فأعرضوا عنهما ) و اقطعوا التوبیخ و المذمة ، فإن التوبة تمنع استحقاق الذم و العقاب ، و یحتمل أن یکون خطابا للشهود العاثرین علی سرهما ، و یراد بالإیذاء ذمهما و تعنیفهما و تهدیدهما بالرفع إلی الإمام و الحد ، فإن تابا قبل الرفع إلی الإمام فأعرضوا عنهما و لا تتعرضوا لهما . و قیل : نزلت الأولی فی السحاقات و هذه فی اللواطین . و قرئ : و اللذان بتشدید النون . و اللذأن : بالهمزة و تشدید النون [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
و اللذان یاتیانها منکم ... سپس در این آیه حکم زنا و عمل منافى عفت غیر محصنه را بیان مى‏کند ، و مى‏فرماید : مرد و زنى که ( همسر ندارند ) و اقدام به ارتکاب این عمل زشت مى‏کنند ، آنها را آزار ( مجازات ) کنید.
گرچه در این آیه تصریحى به زناى غیر محصنه نشده ، ولى از آنجا که این آیه دنبال آیه گذشته آمده ، و مجازاتى که براى زنا در این آیه ذکر شده با مجازات آیه گذشته تفاوت دارد ، و از آن خفیف‏تر است استفاده مى‏شود که این حکم در باره آن دسته از مرتکبین زنا است ، که در آیه قبل داخل نبوده‏اند ، و از آنجا که آیه قبل با قرینه‏اى که اشاره شد ، مخصوص زناى محصنه است نتیجه مى‏گیریم ، که این آیه حکم زناى غیر محصنه را بیان مى‏کند.
این نکته نیز روشن است که مجازات مذکور در این آیه یک مجازات کلى است ، و آیه 2 سوره نور که حد زنا را یکصد تازیانه براى هر یک از طرفین بیان کرده ، مى‏تواند ، تفسیر و توضیحى براى این آیه بوده باشد ، و بهمین دلیل این حکم نیز نسخ نشده است .
در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه‏السلام‏) نیز در ذیل این آیه نقل شده ، که فرمود : یعنى البکر اذا اتت الفاحشة التى اتتها هذه الثیب فاذوهما یعنى : منظور از این آیه مرد و زن بى‏همسر است ، که اگر مرتکب عمل منافى عفت شوند ، آنها را باید آزار داد ( و مجازات کرد).
بنا بر آنچه گفتیم کلمه اللذان اگر چه تثنیه مذکر است ، منظور از آن ، زن و مرد هر دو مى‏باشد ، و به اصطلاح از باب تغلیب است .
جمعى از مفسران احتمال داده‏اند که این آیه در باره عمل زشت لواط بوده باشد ، و آیه قبل را مربوط به مساحقه ( هم‏جنس‏گرائى زنان ) دانسته‏اند ، ولى با توجه به رجوع ضمیر یاتیانها به کلمه فاحشة که در آیه قبل آمده است ، استفاده مى‏شود که نوع عمل منافى عفت که در این آیه آمده ، همانند نوعى است که در آیه قبل مى‏باشد ، بنا بر این یکى را در باره لواط و دیگرى را در باره مساحقه دانستن ، خلاف ظاهر است ( اگر چه هر دو نوع در یک جنس کلى یعنى هم‏جنس گرائى مشترکند ) بنا بر این هر دو آیه در باره زنا است.
از این گذشته مى‏دانیم که مجازات لواط در اسلام اعدام است ، نه آزار
رساندن و یا تازیانه زدن ، و هیچ دلیلى نداریم که حکم آیه مورد بحث نسخ شده باشد.
فان تابا و اصلحا فاعرضوا عنهما ان الله کان توابا رحیما.
در پایان آیه اشاره به مسئله توبه و عفو و بخشش از این گونه گناهکاران کرده ، و مى‏فرماید : اگر آنها براستى توبه کنند و خود را اصلاح نمایند و به - جبران گذشته بپردازند ، از مجازات آنها صرفنظر کنید ، زیرا خداوند توبه‏پذیر و مهربان است.
این دستور در حقیقت راه بازگشت را به روى این گونه خطاکاران گشوده است که در صورت توبه و اصلاح ، جامعه اسلامى آنها را با آغوش باز مى‏پذیرد و به صورت یک عنصر طرد شده اجتماع نخواهند بود .
ولى البته ( همانطور که در کتب فقهى آمده ) توبه در صورتى صحیح است که قبل از ثبوت جرم در دادگاه اسلامى ، و اقامه شهود ، و صدور حکم دادگاه اسلام ، انجام یافته باشد ، و الا توبه‏اى که بعد از صدور حکم باشد هیچگونه تاثیرى نخواهد داشت.
از این حکم ضمنا استفاده مى‏شود که هرگز نباید افرادى را که توبه کرده‏اند در برابر گناهان سابق مورد ملامت قرار داد ، جائى که حکم مجازات و حد شرعى ، با توبه ساقط بشود بطریق اولى باید مردم از گذشته آنها چشم بپوشند ، همچنین کسانى که این حد در باره آنها جارى مى‏شود و بعد از آن توبه مى‏کنند باید مشمول گذشت مسلمانان بوده باشند .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ اَلَّذٰانِ یَأْتِیٰانِهٰا مِنْکُمْ یعنى آن دو نفر که مرتکب فاحشه گردیده اند،در اینجا از مفسرین چند قول نقل شده:1 (وَ اَلَّذٰانِ ) یعنى آن مرد و زن [حسن و عطاء] 2 بکران از رجال و نساء [سدى و ابن زید] 3 دو مرد از زناکار [مجاهد] و این قول صحیح نیست زیراکه اگر چنین باشد معنائى براى تثنیه (اَلَّذٰانِ ) نیست زیراکه وعد و وعید نمى آید مگر بلفظ جمع که(الذین)باشد یعنى براى هریک از آنها مى باشد یا باید بلفظ واحد آید که بر جنس دلالت مى کند اما تثنیه فائده اى در آن نیست،و ابو مسلم گفته مقصود آن دو مردى است که براى فاحشه باهم خلوت کرده باشند و فاحشه در آیه اول یعنى (وَ اَللاّٰتِی یَأْتِینَ اَلْفٰاحِشَةَ ) مساحقه است و در آیه دوم مقصود لواط است و نزد او حکم اثنین ثابت و غیر منسوخ است و اهل عراق بهمین تأویل قائل شده اند و نزد آنها در لواط و سحق حدى نیست و این قول بعید است زیراکه آنچه جمهور مفسرین گفته اند این است که مقصود از فاحشه در آیه زنا است و اینکه حکم در آیه منسوخ است بحدى که در سوره فرض نموده

و حسن و مجاهد و قتاده و سدى و ضحاک و غیر اینها و بلخى و جبائى و طبرى و بعضى از آنها گفته اند که این آیه نسخ شده به آیه جلد و رجم درصورتى که هر دو ثیّبه باشند فَآذُوهُمٰا فَإِنْ تٰابٰا وَ أَصْلَحٰا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمٰا (فَآذُوهُمٰا) در معنى آن دو قول است: 1 اذیت کردن آنها را بزبان و کتک زدن به کفش [ابن عباس] 2 سرزنش کردن و توهین کردن آنها [حسن و قتاده] حسن گفته اول اذیت کردن است زیراکه آیه اول اذیّت است پس آن حبس سدى گفته حبس در ثیّبین و اذیّت و رنجانیدن در بکرین(دختر بى شوهر و پسر بى زن)و بقولى حبس براى زنها است و اذیت براى مردها،و فرّاء گفته گفته آیه اخیر آیه اول نسخ گردیده (فَإِنْ تٰابٰا) اگر توبه کردند (وَ أَصْلَحٰا) و عمل صالح بجا آوردند (فَأَعْرِضُوا عَنْهُمٰا) دست از آنها بردارید و متعرض آنها نشوید [بیان طبرسى به پایان رسید] إِنَّ اَللّٰهَ کٰانَ تَوّٰاباً رَحِیماً (توّاب)صیغه مبالغه است و دلالت دارد بر بسیارى یعنى همانا خداوند بسیار قبول کننده توبه است و بسیار به بندگانش مهربان است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ اَلَّذٰانِ یَأْتِیٰانِهٰا مِنْکُمْ فَآذُوهُمٰا مفسران در اینکه مراد از «اَلَّذٰانِ » کیست، اختلاف نظر دارند بیشتر آنان معتقدند که مراد «زانى و زانیه» است اشکالى که بر این نظریه وارد مى باشد، این است که خلاف ظاهر است؛ زیرا «اَلَّذٰانِ » براى مثناى مذکر است و دیگر آن که حکم زانیه پیش تر بیان شد و دلیلى ندارد که بلافاصله تکرار شود

درست آن است که مراد از آن، دو مرد است: یکى فاعل و دیگرى مفعول؛ چرا که واژۀ «اَلَّذٰانِ » و واژۀ «مِنْکُمْ » بر این معنا ظهور دارد: «مِنْکُمْ » ،یعنى از میان مردان شما، چنان که مراد سخن خداى تعالى «أَرْبَعَةً مِنْکُمْ » نیز مردان است مجازات لواط ، آزار کردن و سرزنش کردن بود و این مجازات نسخ شد چنان که مجازات زانیه که زندان ابد بود، نسخ گردید و مجازات لواط ، چنین مقرر شد: یا فاعل و مفعول با شمشیر به هلاکت برسند؛ یا در آتش سوزانیده شوند؛ یا دست ها و پاهایشان بسته و از بلندى پرتاب گردند؛ یا دیوار بر آنها خراب شود این مجازات شدید از آن روست که که اثر هیچ گناهى از این فعل زشت که انسانیت انسان را از بین مى برد و ماهیت او را وارونه مى کند، بدتر نیست از قدیم گفته اند: حتى اگر شیر نیز از عقب مفعول قرار گیرد ذلیل مى شود

فَإِنْ تٰابٰا وَ أَصْلَحٰا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمٰا؛ یعنى به صرف اینکه این مجرم بگوید توبه کردم و از خدا آمرزش مى خواهم، از اذیت و آزار وى دست برندارید مگر اینکه با عمل و حسن رفتار خود ثابت کند که واقعا توبه کرده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.