از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مجازات اولیه زنا در اسلام
آیات 15 و 16 نساء از نظر مضمون متناسب با همند و ضمیر مؤنث(ها) در جمله: (یاتیانها) بطور قطع به کلمه (فاحشة) بر مى‏گردد، و این خود مؤید این معنا است که زمینه هر دو آیه بیان حکم زنا است، و بنا بر این آیه دوم متمم حکم در آیه اول است، چون آیه اول تنها حکم زنان زناکار را متعرض شده، و آیه دوم حکم زن و مرد هر دو را بیان مى‏کند، و آن عبارت است از ایذاء یعنى شکنجه دادن، پس در نتیجه از مجموع دو آیه حکم مرد زناکار و زن زناکار با هم استفاده مى‏شود، و آن این است که هر دو را کتک مى‏زنند، و خصوص زن زناکار را در خانه حبس مى‏کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 371 تا 373 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مجازات اولیه زنای محصنه و غیر محصنه
در آیه 15 می‏فرمود: زن را تا ابد در خانه حبس کنید، و آیه 16 می‏فرماید: اگر توبه کردند رهاشان کنید، بناچار باید گفت: منظور از دست برداشتن از آندو (مرد و زن زناکار)، دست برداری از کتک و شکنجه آندو است، نه از حبس که حبس به حال خود باقی است. همچنین آیه 15 حکم زنای محصنه را مطرح می کند که حبس ابد است و آیه 16 حکم زنای غیر محصنه(زنای زن بی شوهر و مرد بی همسر) مطرح می کندکه ایذاء و اذیت آنان می باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 371 تا 373 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توبه حقیقی
اگر توبه را مقید کرد باصلاح، برای این بود که بفهماند وقتی توبه حقیقی و دارای محتوی می‏شود که باعث اصلاح آدمی گردد، و توبه نه تنها بلفظ و لقلقه زبان توبه واقعی نیست بلکه به حالت انفعالی که دوام نیابد و فاسدی را اصلاح نکند، نیز توبه واقعی تحقق نمی‏یابد. {فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما ...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 373 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : توبه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توبه‏ى زناکار - سيد علي بهبهاني
توبه‏ى زناکار و صرف‏نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است که کار به دادگاه و اقامه‏ى شهود و صدور حکم نرسیده باشد، وگرنه پس از صدور حکم، توبه مانع اجراى آن نمى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب باید احکام باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توبه واجرای احکام - ابراهيم چراغي
توبه‏ى زناکار و صرف‏نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است که کار به دادگاه و اقامه‏ى شهود و صدور حکم نرسیده باشد، وگرنه پس از صدور حکم، توبه مانع اجراى آن نمى‏شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : ظاهر آیه دلالتی بر این حکم ندارد و باید به رساله های عملیه مراجعه کرد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  روش سهل و ممتنع قوانین کیفرى اسلام - مسعود ورزيده
روش سهل و ممتنع قوانین کیفرى اسلام
گاه و بى گاه به مناسبتهائى مى‏پرسند : چرا اسلام قوانین جزائى و کیفرى سخت و طاقت‏فرسائى مقرر نموده ، مثلا در برابر یک بار آلوده شدن به زناى محصنه در آغاز مجازات حبس ابد مقرر گردید و سپس مجازات اعدام تعیین شد ، آیا بهتر نبود مجازاتهاى ملایمترى در برابر اینگونه اعمال تعیین گردد تا تعادلى در میان جرم و کیفر برقرار شده باشد ؟ ! .
ولى باید توجه داشت که قوانین کیفرى اسلام گرچه ظاهرا سخت و شدید هستند ، ولى در مقابل ، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانى نیست ، و براى آن شرائطى تعیین شده که غالبا تا گناه علنى نشود آن شرائط حاصل نمى‏گردد.
مثلا : افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر که در آیه فوق به آن اشاره شد بقدرى سنگین است که فقط افراد بى‏باک و بى‏پروا ممکن است مجرم شناخته شوند و بدیهى است این چنین اشخاص باید به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت دیگران گردند و محیط از آلودگى گناه پاک گردد ، همچنین براى شهادت شهود شرائطى تعیین شده از قبیل رؤیت و عدم قناعت به قرائن ، و هماهنگى در شهادت ، و مانند آن ، که اثبات جرم را سخت‏تر مى‏کند .
به این ترتیب اسلام ، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گناهکاران قرار داده ، و همین احتمال اگر چه ضعیف هم باشد مى‏تواند در روحیه غالب افراد اثر بگذارد ، اما راه اثبات آن را مشکل قرار داده تا عملا در این گونه موارد اعمال خشونت بطور وسیع انجام نگیرد ، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدى این قانون کیفرى را حفظ کند بدون این که افراد زیادى مشمول اعدام شوند .
نتیجه این که روش اسلام در تعیین مجازات و راه اثبات جرم روشى است که حد اکثر تاثیر را در نجات جامعه از آلودگى به گناه دارد در حالى که افراد مشمول این مجازات‏ها عملا زیاد نیستند و بهمین جهت ما از این روش بعنوان روش سهل و ممتنع تعبیر کردیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قانون گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رنا - مسعود ورزيده

در تفاسیر براى این آیه، معانى گوناگونى گفته شده است، ولى معناى فوق، از تفسیر نمونه گرفته شده است. البتّه معناى دیگرى نیز به ذهن مى‏رسد و آن اینکه:
هرگاه دو مرد تصمیم به انجام فاحشه (لواط) بگیرند، ولى فقط کارهاى مقدّماتى را انجام دهند، به نحوى که اطمینان به انجام آن در آینده است، شما از باب نهى از منکر، آن دو را تنبیه و تعزیر وتهدید کنید. اگر شرمنده شدند و دست کشیدند و گذشته را جبران کردند، شما هم از آنان بگذرید، که خدا توبه‏پذیر و رحیم است.
طبق این معنى کلمه‏ى «اللّذان» به معناى دو مرد آمده، نه یک مرد ویک زن که از باب تغلیب باشد، و «فَآذُوهُما» به معناى آزار و تنبیه است، نه اجراى حدّ. توبه و اصلاح هم به معناىِ صرف‏نظر واقعى است، نه اینکه قبل از صدور حکم قاضى توبه کنند. «یَأْتِیانِها» را هم مى‏توان به معناى انجام مقدّمات قریب‏الوقوع فحشا گرفت و این در عرف رایج است که‏
تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 36
کارى را به کسى نسبت دهند که در آستانه‏ى انجام آن است. مثل اینکه به شخصى که افراد را به مهمانى دعوت کرده و مشغول تهیه مقدّمات است، مى‏گویند فلانى مهمانى مى‏کند، یا مهمان دارد. (واللّه العالم)
توبه‏ى زناکار و صرف‏نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است که کار به دادگاه و اقامه‏ى شهود و صدور حکم نرسیده باشد، وگرنه پس از صدور حکم، توبه مانع اجراى آن نمى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : زنا گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.