از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  گناهى که وعده عذاب دوزخ در پى داشته باشد، کبیره است - فاطمه نصيري خليلي
سوف نصلیه ناراً ... ان تجتنبوا کبائر
ترغیب به اجتناب از گناهان کبیره، پس از بیان این حقیقت که برخى گناهان (همانند قتل نفس) آدمى را به دوزخ مى کشاند، گویا اشاره به این است که از نشانه هاى گناهان کبیره، این است که خداوند مرتکب آن را به آتش دوزخ تهدید کرده باشد.

مؤیّد برداشت فوق فرمایش امام صادق (ع) است که درباره آیه فوق فرمود: الکبائر، التى اوجب اللّه عزّ و جل علیها النار.(کافى، ج 2، ص 276، ح 1 ; نورالثقلین، ج 1، ص 473، ح 207.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مؤمنان پرهیزکننده از گناهان کبیره، معاف از پاسخگویى درباره گناهان صغیره خویش - فاطمه نصيري خليلي
ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیّئاتکم
امام کاظم (ع): ... من اجتنب الکبائر من المؤمنین لم یسئل عن الصغائر سپس آن حضرت آیه فوق را تلاوت فرمود.(توحید صدوق، ص 407، ح 6، ب 63 ; نورالثقلین، ج 1، ص 473، ح 206 ; تفسیر عیاشى، ج 1، ص 238، ح 112 ; تفسیر برهان، ج 1، ص 365، ح 4، 13.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  گناهان، دو نوعند: صغیره و کبیره - ابراهيم چراغي
از این آیه استفاده مى‏شود که گناهان، دو نوعند: صغیره و کبیره. در آیه‏ى 49 سوره‏ى کهف نیز مى‏خوانیم که مجرمان در قیامت، با دیدن پرونده‏ى اعمال خود مى‏گویند: این چه نامه‏ى عملى است که هیچ گناه کوچک و بزرگى را فروگذار نکرده است. «لا یغادر صغیرةً و لا کبیرةً»
از امام کاظم‏علیه السلام سؤال شد که در این آیه خداوند وعده‏ى مغفرت صغائر را در صورت اجتناب از کبائر داده است، پس شفاعت براى کجاست؟ امام فرمودند: شفاعت براى اهل کبائر امّت است.[266]
گناه کبیره، طبق روایات، آن است که خداوند وعده‏ى آتش به انجام دهنده‏اش داده است.[267] شاید وعده آتش در آیه قبل براى قتل یا خودکشى و تجاوز به مال مردم اشاره به همین باشد که نمونه گناهان کبیره‏اى که وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است.
تعداد گناهان کبیره در روایات، متعدّد و مختلف است و این به خاطر آن است که کبائر نیز درجاتى دارند و به بعضى از گناهان «اکبرالکبائر» گفته شده است.

--------------------------------------------------------------------------------
266) توحید صدوق، ص 407.
267) کافى، ج‏2، ص‏276.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  گناهان، صغیره و کبیره - مسعود ورزيده

از این آیه استفاده مى‏شود که گناهان، دو نوعند: صغیره و کبیره. در آیه‏ى 49 سوره‏ى کهف نیز مى‏خوانیم که مجرمان در قیامت، با دیدن پرونده‏ى اعمال خود مى‏گویند: این چه نامه‏ى عملى است که هیچ گناه کوچک و بزرگى را فروگذار نکرده است. «لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً»
از امام کاظم علیه السلام سؤال شد که در این آیه خداوند وعده‏ى مغفرت صغائر را در صورت اجتناب از کبائر داده است، پس شفاعت براى کجاست؟ امام فرمودند: شفاعت براى اهل‏کبائر امّت است. «1»
گناه کبیره، طبق روایات، آن است که خدا وعده‏ى آتش به انجام دهنده‏اش داده است. «2»
شاید وعده آتش در آیه قبل براى قتل یا خودکشى و تجاوز به مال مردم اشاره به همین باشد که نمونه گناهان کبیره‏اى که وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است.
در روایات، تعداد گناهان کبیره متعدّد و مختلف است و این به خاطر آن است که کبائر نیز درجاتى دارند و به بعضى از گناهان «اکبر الکبائر» گفته شده است.
______________________________
(1). توحید صدوق، ص 407.
(2). کافى، ج 2، ص 276.
تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 56 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  گناهان صغیره و کبیره - سيدابراهيم غياث الحسيني
ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم کلمه ( اجتناب ) باب افتعال از ماده ( ج - ن - ب ) است ، و کلمه ( جنب ) به معنای پهلوی آدمی است ، که بطور استعاره از آن فعل ساخته‏ اند ، به این مناسبت که وقتی انسان چیزی را بخواهد و دوست بدارد ، با روی خود و با مقادیم بدن رو به آن می‏رود ، و اگر چیزی را دوست نداشته باشد ، و بلکه از آن متنفر باشد پهلوی خود را رو به آن کرده ، و سپس از آن دور می‏شود ، پس در حقیقت اجتناب به معنای ترک است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : احکام موضوع اصلی : احکام گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.