توضیح : ولى نکته مهمى که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که گناهان صغیره ، در صورتى صغیره هستند که تکرار نشوند و علاوه بر آن به عنوان بى اعتنائى و یا غرور و طغیان انجام نگیرند زیرا صغائر طبق آنچه از قرآن و روایات اسلامى استفاده مىشود در چند مورد تبدیل به کبیره مىگردد:
1 -در صورتى که تکرار گردد ، همانطور که از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده که فرمود : لا صغیرة مع الاصرار : هیچ گناهى با تکرار صغیره نیست.
2 -در صورتى که گناه را کوچک بشمرد و تحقیر کند ، در نهج البلاغه مىخوانیم : اشد الذنوب ما استهانبه صاحبه : شدیدترین گناهان آن است که مرتکبش آن را کوچک بشمرد.
3 -در صورتى که از روى طغیان و تکبر و گردنکشى در برابر فرمان پروردگار انجام شود ، این موضوع را از آیات مختلفى اجمالا مىتوان استفاده کرد از جمله آیه 37 نازعات : اما آنها که طغیان کنند و زندگى دنیا را مقدم بشمرند جایگاهشان دوزخ است.
4 -در صورتى که از افرادى سر بزند که موقعیت خاصى در اجتماع دارند و لغزشهاى آنها با دیگران برابر محسوب نمىشود ، چنانکه قرآن در باره همسران پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) در سوره احزاب آیه 30 مىگوید : اگر شما کار زشتى انجام دهید مجازات آن را دو برابر خواهید دید .
و از پیغمبر اکرم (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که فرمود : من سن سنة سیئة فعلیه وزرها و وزر من عمل بها لا ینقص من اوزارهم شیئا : هر کس سنت بدى بگذارد گناه آن بر او است و همچنین گناه تمام کسانى که به آن عمل کنند ، بدون اینکه از گناه آنها چیزى کاسته شود!
5 -در صورتى که از انجام گناه خوشحال و مسرور باشد و به آن افتخار کند چنانکه از پیغمبر اکرم (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که فرمود : من اذنب ذنبا و هو ضاحک دخل النار و هو باک هر کس گناهى کند در حالى که خندان باشد در آتش وارد مىشود در حالى که گریان است .
6 -در صورتى که عدم مجازات سریع خداوند را در برابر گناه خود دلیل بر رضایت خدا بشمرد و خود را مصون از مجازات و یا محبوب در نزد خدا بداند ، چنانکه قرآن در آیه 8 سوره مجادلة از زبان بعضى از گنهکاران مغرور نقل مىکند که آنها در پیش خود مىگویند چرا خداوند ما را مجازات نمىکند و سپس قرآن اضافه مىکند که آتش دوزخ براى آنها کافى است.
[ بستن توضیحات ]