فضل خداوندى بزرگ است و عطاى او گسترده و بىپایان. خیر انسان در این است که پیوسته به خاطر رسیدن به این فضل و عطا از راه درست و مستقیم، بکوشد. اولین شرط آن، اعتراف به کسى است که خداوند او را فضیلت داده یعنى ایمان بىتردید به پیامبران.
«فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ کَفى بِجَهَنَّمَ سَعِیراً بعضى بدان ایمان آوردند و بعضى از آن اعراض کردند. دوزخ آن آتش افروخته ایشان را بس.»
[ نظرات / امتیازها ]
در ادامه سخن در مورد یهود و نصارا مى افزاید:
فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ
در مورد این فراز از آیه شریفه دو نظر است:
1 - به باور گروهى منظور این است که دسته اى از اهل کتاب به پیامبرگرامى اسلام ایمان آوردند و دسته اى از حق و عدالت روى برتافتند.
2 - اما به باور گروهى دیگر، منظور این است که: آنان با این که بر پیامبر حسادت مى ورزیدند و در مخالفت با آن حضرت به کارهاى زشت و ناجوانمردانه اى دست مى زدند، باز هم برخى از افراد جامعه آنان به پیامبر ایمان آوردند.
3 - و پاره اى مى گویند: منظور این است که از جامعه ابراهیم، کسانى به او ایمان آوردند و کسانى از دین توحیدى او روى برتافتند؛ همان گونه که شما نیز در برابر دعوت پیامبر این گونه عمل کردید. و همان گونه که دشمنى و حق ستیزى مخالفان ابراهیم کار بزرگ و دعوت شکوهمند او را کوچک نساخت، مخالفت شما نیز به دعوت شکوهبار پیامبراسلام زیانى نمى رساند، و او به هدف هاى بلند خویش دست خواهد یافت.
وَ کَفى بِجَهَنَّمَ سَعیراً
و براى این حق ستیزان عذاب دوزخ که آتشى برافروخته دارد، بسنده است، و آن جا به کیفر واقعى کارهاى خود خواهند رسید.
[ نظرات / امتیازها ]