از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  عدم دسترسی به امام معصوم(ع) مانع از وجوب اطاعت از ایشان نمی‌شود
اشکال: اگر اولی الامر همان امامان شیعه هستند در این صورت در عصر کنونی که دسترسى به امام معصوم و دریافت علم دین از او نداریم، و همین خود دلیل است بر این که آن کسى که خدا اطاعتش را بر امت واجب کرده امام معصوم نیست، چون امت به چنین امامى دسترسى ندارد.

در جواب این اشکال باید گفت که اگر امروز امت اسلام دسترسى به امام معصوم ندارد تقصیر خود او است زیرا این امت اسلام بود که به سوء اختیارش و با اعمال زشتى که کرد، و امروز هم دارد مى‏کند، خود را از امام معصوم بى‏بهره کرد، و این محرومیتش مستند به خدا و رسول نیست، پس تکلیف پیروى و اطاعت از معصوم برداشته نشده، و این رفتار، امت اسلام و سپس این گفتارمان مثل این مى‏ماند که امتى پیامبر خود را به دست خود بکشد، آن گاه به درگاه خدا عذر بخواهد، که به دستور تو و پیامبرت عمل نکردم براى این بود که نمى‏توانستم پیغمبرت را اطاعت کنم چون در بین ما نبود.
علاوه بر این که عین این اشکال به خود او بر مى‏گردد، با این بیان که مى‏گوییم: ما امروز نمى‏توانیم امت واحده‏اى در تحت لواى اسلام تشکیل دهیم، تا آن چه اهل حل و عقد تصمیم مى‏گیرند در بین خود اجرا کنیم. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 638 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) : بسم الله
سلام
اولی الامر در قرآن

دوبار عبارت "اولی الامر" در قرآن آمده است.آیات 59 و 83 سوره النساء.
اطاعت از اولی الامر در آیه 59 آمده است.برخی از این آیه نتیجه میگیرند که اطاعت از اولی الامر بدون قید و شرط است.اگر پیوستگی آیات و کلیت قرآن را در نظر بگیریم به این نتیجه نمی رسیم.

بعلت وجود "اولی الامر" در آیه 83 معلوم میشود که افرادی تحت این عنوان در زمان رسول الله وجود
داشته اند.ایشان معصوم نبوده اند.چگونه پس از رحلت رسول الله افرادی تحت همین عنوان معصومند؟

در آیه 59 دو بار "اطیعوا" آمده است و در پایان آیه عبارت "ذالک خیر و احسن تاویلا".
در آیه 59 دوبار "الرسول" آمده است یک بار پس از "اطیعوا" دوم و بار دیگر پس از وقوع تنازع.

بنظر می آید در آیه 59 فرمان "اطیعوا الله" با عبارت "اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول" تاویل میشود.عبارت "اطیعوا الله" بتنهایی معلوم نمی کند که چگونه از خداوند باید اطاعت کرد.

البته تاویل مختصر و مفید برای "اطیعوا الله" همان "اطیعوا الرسول" است.چنانکه در بعضی آیات نیز داریم :"اطیعوا الله و اطیعوا الرسول".ولی آیه 59 سوره النساء کاملترین و بهترین تاویل را ارائه میدهد.این خود بسبب نزول تدریجی قرآن بر رسول الله است.

در حالت عمومی و پیش فرض مومنین باید اختلافات را خدمت رسول الله ببرند تا ایشان بنا بر "رسالات" الهی و اشراف کلی خود بر پیام الهی (الذکر) قضاوت کنند.

با اضافه کردن حالات استثنایی و در یک حالت عمومی فراگیر باید گفت اختلافات بین مردم و یا بین مردم و اولی الامر و حتی شکوائیه به خداوند پس از شنیدن نظر رسول الله (مورد ذکر شده در سوره مجادله) با "رساله" و پیام (جدید یا پیام قبلی) بر رسول الله مرتفع میشود.

"رسول الله" در یک موقعیت زمانی و مکانی خاص با "رسول الله" در موقعیت زمانی و مکانی دیگر فرق دارد و دلیل آن نیز نزول تدریجی قرآن است.این روش خود عاملی است برای تربیت تدریجی مسلمین در اطاعت از "رسالات الله".تا پس از رحلت رسول الله اختلافات مومنین مرجع اصلی داشته باشد.

اما پس از رحلت رسول الله در خواندن قرآن و مرجع قرار دادن آن روشی معتبر و مستقل از افراد لازم است.روشی که خود رسول الله نیز تابع آن بوده اند. تکه تکه و گزینشی خواندن آن مفید نخواهد بود و به اختلافات دامن زده خواهد شد.باید مانند رسول الله کلیت و پیوستگی قرآن را رعایت کرد.باید تسلیم ترتیب و ارتباط آیات باشیم. باید بر ما نیز الذکر حاصل شود.

والسلام
quranmizan.com


ابراهیمی (داور) : اولی الامر که دلالت بر معصومین دارد دلالت بر عصمت آنها نیز دارد زیرا اطاعت آنها در کنار اطاعت از رسول و خداوند آمده است و هیچ گونه قیدی ندارد؛ در نتیجه در تمام موارد باید از آنها اطاعت کرد. لازمه مطیع بودن این است که اولی الامر و رسول و خداوند مصون از اشتباه و خطا و گنه باشند در نتیجه باید معصوم باشند.
2) : 1- مطابق با آیه و "واو عطفی " اطاعت از اولی الامر پس از خدا و رسول ذکر شده است و جمله امری است.پس چه شیعیان و چه سنی ها نمی توانند اشکال کنند که از اولی الامر میتوان اطاعت نکرد.چون ابتدا امر به اطاعت شده و سپس در صورت بروز اختلاف ،ارجاع به خدا و رسول شده مسلم است اولی الامری که مستقیما" دستور به اطاعتش شده و از لحاظ سلسله مراتبی در مرحله سوم قرار گرفته و در بحث تنازع و اخلاف خود یک سر قضیه است بنابراین باید به مراحل قبلی این سلسله مراتب برگشت و ارجاع داد.نکته جالب توجه این است که خدا و رسول (حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم) هر کدام واحد و ثابت هستند (یک خدا و یک پیغمبر ) در صورتیکه اولی الامر متغیر هستند و در هر زمانی تغییر می کنند و چون متغیر هستند و پس از حیات حضرت رسول و عدم برخورداری از وجود شریف و حکمیت (ارجاع)ایشان هستند ،بنابراین مساله تنازع و اختلاف بطور طبیعی وجود دارد (بین اولی الامر و مومنان) .اگر قرار باشد اولی الامر
مومنان که صراحتا" فرمان به اطاعت از آن (ها با توجه به گردش زمانی ودر هر عصر و زمانه ای) شده ،ناحق و غیر عادل و فاقد صلاحیت اولی الامری باشد و بطور خلاصه "غیر معصوم " باشد،پس چگونه خداوند حکیم ،فرمان به اطاعت از کسی داده که غیر معصوم بوده و امکان خطا و اشتباه و حتی فسق داشته باشد ؟! بنابر این استدلال "شیعه" مبنی بر انطباق "اولی الامر" به حضرات معصومین "امامان دوازده گانه" ،کاملا" صحیح است .
دوستانی که ادعا میکنند اهل سنت هستند،لطفا" موارد زیر را با ارجاع به خدا و رسول توضیح داده و تشریح و روشنگری نمایند:
1- با وجود دلایل بسیار متقن ،آیات واحادیث متواتر و روایات (و جالب از منابع غیر شیعی) چگونه در امر خلافت خلیفه اول ،کار به شورا کشید بر خلاف سخن صریح خداوند (یا ایها الرسول بلغ ما انزل ....) و حضرت رسول (من کنت مولاه .... ) اطیعوا به "اعصیوا" و نافرمانی و سرکشی منجر شد.
مصداق بسیار جالب این آیه ،همین موضوع می باشد. تنازع و اختلاف با اولی الامر (واقعی و معصوم که همان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بود) کجا به خدا و رسولش ارجاع داده شد؟! چگونه شورای اولی برای دومی به وصیت ! تبدیل شد و برای سومی به گونه دیگر و خلیفه چهارم با التماس و درخواست مردم عادی و به گونه ای کاملا" متفاوت.
2- چگونه اولی الامر میتواند حضرت علی باشد و خلیفه چهارم و مورد قبول اهل سنت! ولی در طرف دیگر کارزار طلحه و زبیر و ام المومنین عایشه (به قول دوستان غیر شیعی) و یا در کارزاری دیگر معاویه.مگر نه این است که این دوستان حدیث عشره مبشره (ده نفر وعده داده شده به بهشت توسط پیامبر) و اینکه هرکدام از اصحاب پیتامبر به مانند ستارگان هستند و تمسک جستن به هر کدام از آنها موجب عدم گمراهی است را قبول دارند.پس چگونه است دو دشمن که هر دو هم ستاره هستند با هم به بهشت می روند ؟؟؟!!!!
چگونه میتوان قبول کرد اولی الامر معاویه روز چهارشنبه نماز جمعه بخواند و یا اولی الامر یزید،خانه کعبه را به آتش بکشد(با منجنیق) و علنا" شرابخواری کند و باعث بریده شدن سر یکی از سید جوانان اهل بهشت و بنی پیامبر (آیه مباهله) و یکی از اهل بیت(حدیث کسا) شود ؟
خداوند چگونه دستور می دهد از این اولی الامرها ابتدا اطاعت کنید و سپس اگر اختلافی بود به خدا و رسولش مراجعه کنند؟! چه تضمینی است اطاعت اولیه از چنین اولی الامری منجر به سقوط و جهنمی شدن و عدم درک و توفیق توبه حقیقی ،نشود؟

بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فایده معصوم بودن اولی الامر
اشکال: آنها که قائل به امام معصومند، مى‏گویند: فایده امام معصوم و پیروى از او این است که در زیر سایه او از ظلمت تفرقه و نزاع و دشمنى و خلاف نجات یافته به وحدت کلمه و اتفاق و برادرى برسند، در حالى که آیه شریفه فرض به پا شدن تنازع را در بود اولى الامر کرده، و فرموده اگر نزاعى بین شما رخ داد به اولى الامر مراجعه کنید، پس اولى الامر معصوم هم نمى‏تواند وحدت کلمه بیاورد، پس بنا بر این امامیه که مى‏گویند اولى الامر باید معصوم باشد چه فایده زایدى در وجود امام معصوم مى‏بینند؟.

جواب این اشکال روشن است، براى این که تنازعى که در آیه شریفه آمده تنازع مؤمنین در احکام کتاب و سنت است، نه در احکام ولایت، که امام آن را در حوادثى که پیش مى‏آید به عنوان ولى مسلمین صادر مى‏کند، و ما در سابق گفتیم که غیر از خدا و رسول او کسى اختیار تشریع حکم ندارد، حال اگر دو طایفه‏اى که با هم نزاع دارند توانستند حکم کتاب و سنت را بفهمند باید آن را از کتاب و سنت استنباط و استخراج کنند، و اگر نتوانستند از امام معصوم که در فهم حکم خدا از کتاب و سنت عصمت دارد بپرسند، نظیر سیره‏اى که معاصرین رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) داشتند، هر چه را خودشان از کتاب و از کلمات رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) مى‏فهمیدند به همان عمل مى‏کردند، و هر جا نمى‏فهمیدند از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) مى‏پرسیدند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 639 و 640 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  هم در قرآن و هم در سنت آمده است که اولی الامر، اهل بیت (علیهم السلام) هستند
اشکال: اگر اولی الامر همان ائمه اهل بیت (علیهم السلام) اند احتیاج به معرفى صریح از ناحیه خداى تعالى و پیامبر گرامى او دارد، و اگر چنین معرفى‏اى صورت گرفته بود، امت اسلام که سهل است، حتى دو نفر هم بعد از رسول خدا (ص) در باره آنان اختلاف نمى‏کردند.

جواب از این اشکال این است که هم در کتاب آمده، و هم در سنت، اما کتاب آیه ولایت و آیه تطهیر و آیاتى دیگر آمده است که به زودى در باره‏اش بحث خواهیم کرد ان شاء اللَّه تعالى. اما سنت حدیث سفینه و حدیث ثقلین و باز نظیر احادیثی که از طرق شیعه و سنی روایت شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 636 و 637 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اولی الامر، امامان معصوم (علیهم السلام) هستند
اشکال: خدای تعالی در همین آیه مورد بحث می‏فرماید: «فان تنازعتم فی شی‏ء فردوه الی الله و الرسول ... »، و اگر مراد از اولی الامر امام معصوم بود، باید می‏فرمود : فان تنازعتم فی شی‏ء فردوه ... الی الامام.

جواب این اشکال این است که در بیان سابق گذشت که گفتیم منظور همان رد بر امام است، به آن تقریبى که گذشت. [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 638 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اطاعت - . پوربافراني
چرا اطاعت از رسول و خدا و اولوالامر در یک راستا بیان شده [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : bafrani قالب : اعتقادی موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : زیرا اولوالامر مانند پیامبر معصوم است و جانشین مامل ایشان در امور دین و دنیا هستند و علم معنویت لازم را به طور کامل دارند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اولوا الامر - مسعود ورزيده
-اگر منظور از اولوا الامر ، امامان معصوم باشند با کلمه اولى که به معنى جمع است سازگار نیست ، زیرا امام معصوم در هر زمان یک نفر بیش نمى‏باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : جواب داده شد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اولوا الامر - مسعود ورزيده
-اولوا الامر مطابق این معنى در زمان پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) وجود نداشته ، و در این صورت چگونه فرمان به اطاعت از وى داده شده است ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : ا آیه منحصر به زمان معینى نیست و وظیفه مسلمانان را در تمام اعصار و قرون روشن مى‏سازد، و به عبارت دیگر مى‏توانیم چنین بگوئیم که اولوا الامر در زمان پیامبر ص خود پیامبر ص بود زیرا پیغمبر اکرم ص دو منصب داشت یکى منصب" رسالت" که در آیه به عنوان أَطِیعُوا الرَّسُولَ از او یاد شده و دیگر منصب" رهبرى" و زمامدارى امت اسلامى" که قرآن به عنوان اولوا الامر از آن یاد کرده، بنا بر این پیشوا و رهبر معصوم در زمان پیامبر ص خود پیامبر ص بود که علاوه بر منصب رسالت و ابلاغ احکام اسلام، این منصب را نیز به عهده داشت، و شاید تکرار نشدن" اطیعوا" در بین" رسول" و" اولوا الامر" خالى از اشاره به این معنى نباشد، و به عبارت دیگر منصب" رسالت" و" منصب اولوا الامرى" دو منصب مختلف است که در وجود پیامبر ص یک جا جمع شده ولى در امام از هم جدا شده است و امام تنها منصب دوم را دارد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اولوا الامر - مسعود ورزيده
-اگر منظور از اولوا الامر امامان و رهبران معصوم است ، پس چرا در ذیل آیه که مسئله تنازع و اختلاف مسلمانان را بیان مى‏کند مى‏گوید : فان تنازعتم فى شى‏ء فردوه الى الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسن تاویلا : اگر در چیزى اختلاف کردید آن را به خدا و پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) ارجاع دهید اگر ایمان به پروردگار و روز بازپسین دارید ، این براى شما بهتر و پایان و عاقبتش نیکوتر است - همانطور که مى‏بینیم در اینجا سخنى از اولوا الامر به میان نیامده و مرجع حل اختلاف تنها خدا ( کتاب الله ، قرآن ) و پیامبر ( سنت ) معرفى شده است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : منظور از نزاع هم، نزاع همین مؤمنین است، و ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 619
تصور ندارد که مؤمنین با شخص ولى امر- با این که اطاعت او بر آنان واجب است- نزاع کنند، به ناچار باید منظور نزاعى باشد که بین خود مؤمنین اتفاق مى‏افتد، و نیز تصور ندارد که نزاعشان در مساله راى باشد، (چون فرض این است که ولى امر و صاحب رأى در بین آنان است)، پس اگر نزاعى رخ مى‏دهد در حکم حوادث و قضایایى است که پیش مى‏آید آیات بعدى هم که نکوهش مى‏کند مراجعین به حکم طاغوت را که حکم خدا و رسول او را گردن نمى‏نهند، قرینه بر این معنا است، و این حکم باید به احکام دین برگشت کند، و احکامى که در قرآن و سنت بیان شده، و قرآن و سنت براى کسى که حکم را از آن دو بفهمد دو حجت قطعى در مسائلند، و وقتى ولى امر مى‏گوید: کتاب و سنت چنین حکم مى‏کنند قول او نیز حجتى است قطعى، چون فرض این است که آیه شریفه، ولى امر را مفترض الطاعة دانسته، و در وجوب اطاعت از او هیچ قید و شرطى نیاورده، پس گفتار اولى الامر نیز بالآخره به کتاب و سنت برگشت مى‏کند.
از این جا روشن مى‏شود که این اولى الامر- حال هر کسانى که باید باشند- حق ندارند حکمى جدید غیر حکم خدا و رسول را وضع کنند، و نیز نمى‏توانند حکمى از احکام ثابت در کتاب و سنت را نسخ نمایند، و گرنه باید مى‏فرمود در هر عصرى موارد نزاع را به ولى امر آن عصر ارجاع دهید، و دیگر معنا نداشت بفرماید موارد نزاع را به کتاب و سنت ارجاع دهید، و یا بفرماید بخدا و رسول ارجاع دهید در حالى که آیه شریفه:" وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِیناً" «1»، (هیچ مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اى را نمى‏رسد که وقتى خدا و رسول او، امرى را مورد حکم قرار دهند، باز هم آنان خود را در آن امر مختار بدانند، و کسى که خدا و رسولش را نافرمانى کند به ضلالتى آشکار گمراه شده است). حکم مى‏کند به این که غیر از خدا و رسول هیچکس حق جعل حکم ندارد.
و به حکم این آیه شریفه تشریع عبارت است از قضاى خدا، و اما قضاى رسول، یا همان قضاى اللَّه است، و یا اعم از آن است، و اما آنچه اولى الامر وظیفه دارند این است که رأى خود را در مواردى که ولایتشان در آن نافذ است ارائه دهند، و یا بگو در قضایا و موضوعات عمومى و کلى حکم خدا و رسول را کشف کنند.
و سخن کوتاه این که از آنجا که اولى الامر اختیارى در تشریع شرایع و یا نسخ آن
__________________________________________________
(1) سوره احزاب آیه 36.
ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 620
ندارند، و تنها امتیازى که با سایرین دارند این است که حکم خدا و رسول یعنى کتاب و سنت به آنان سپرده شده، لذا خداى تعالى در آیه مورد بحث که سخن در رد حکم دارد، نام آنان را نبرد، تنها فرمود:" فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ ..."، از اینجا مى‏فهمیم که خداى تعالى یک اطاعت دارد و رسول و اولى الامر هم یک اطاعت دارند، و به همین جهت بود که فرمود:
" أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ".
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منبع تفسیر - مسعود ورزيده
در منابع اسلامى گواهى تفسیر اولوا الامر را به امامان اهلبیت چگونه است ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : کتاب گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : روایات شیعی بسیار است(3- به تفسیر برهان جلد اول ذیل آیه مراجعه شود.)
. در اینجا چند روایت از اهل تسنن را نقل می کنیم:
1. دانشمند اهل تسنن ابو بکر بن مؤمن الشیرازى در رساله اعتقاد (طبق نقل مناقب کاشى) از ابن عباس نقل مى‏کند که آیه فوق در باره على ع نازل شد، هنگامى که پیامبر ص او را (در غزوه تبوک) در مدینه بجاى خود گذارد، على ع عرض کرد: اى پیامبر! آیا مرا همانند زنان و کودکان در شهر قرار مى‏دهى؟ پیامبر ص فرمود:
اما ترضى ان تکون منى بمنزلة هارون من موسى حین قال اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ فقال عز و جل" وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم
2.شیخ سلیمان حنفى قندوزى که از دانشمندان معروف اهل تسنن است در کتاب ینابیع المودة از کتاب" مناقب" از" سلیم بن قیس هلالى" نقل مى‏کند که روزى مردى به خدمت على ع آمد و پرسید: کمترین چیزى که انسان در پرتو آن جزء مؤمنان خواهد شد چه چیز است؟ و نیز کمترین چیزى که با آن جزء کافران و یا گمراهان مى‏گردد کدام است؟ امام فرمود: اما کمترین چیزى که انسان به سبب آن در زمره گمراهان درمى‏آید این است که حجت و نماینده خدا و شاهد و گواه او را که اطاعت و ولایت او لازم است نشناسد، آن مرد گفت: یا امیر المؤمنین آنها را براى من معرفى کن، على ع فرمود: همانها که خداوند در ردیف خود و پیامبر ص قرار داده و فرموده یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ.
فرموده یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ.
آن مرد گفت فدایت شوم باز هم روشنتر بفرما على ع فرمود: همانهایى که رسول خدا در موارد مختلف و در خطبه روز آخر عمرش از آنها یاد کرده و فرمود:
انى ترکت فیکم امرین لن تضلوا بعدى ان تمسکتم بهما کتاب اللَّه و عترتى أهل بیتی
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اولوا الامر - مسعود ورزيده
اولوا الامر چه کسانى هستند ؟!

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه ج : 3ص :436 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : امامان معصوم علیهم السلام
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.