از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اغوای شیطان ریشه مراجعه به طاغوت
جمله «و یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا» دلالت دارد بر اینکه تحاکم در نزد طاغوت و بردن نزاع به پیش طاغوتیان ریشه‏اش القای شیطان و اغوای او است و غرض شیطان از این القائآت این است که پیروانش به ضلالتی دور از نجات، گرفتار شوند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 643 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شأن نزول - سيد علي بهبهاني
میان یک منافق مسلمان‏نما و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. یهودى پیامبر را به خاطر امانت وعدالت به داورى قبول کرد، ولى آن منافق گفت: من به داورى کعب‏بن اشرف (که از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى‏دانست که با هدایایى مى‏تواند نظر کعب را به نفع خود جلب کند. این آیه در نکوهش آن رفتار نازل شد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : شأن نزول موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  طاغوت - آذر خوشقدم
طاغوت از ماده طغیان است و این کلمه با همه مشتقاتش به معنی سرکشی و شکستن حدود و قیود ، و یا هر چیزی که وسیله طغیانگری و یا سرکشی است ، می باشد . بنابراین آنها که داوری به باطل می کنند ، طاغوت هستند زیرا حدود و مرزهای الهی و حق و عدالت را شکسته اند . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : باطل گوینده : آذر خوشقدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایمان - مسعود ورزيده
1- ایمان بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا ... یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏
2- ادیان، هدف و ماهیّت مشترک دارند و ایمان به دستورات همه‏ى انبیا لازم است. «أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ»
3- سازش با طاغوت، حرام است. «أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ»
4- ابتدا راه حقّ را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى کنید. فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ‏ ... یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏
5- حتّى فکر و اراده‏ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. «یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ»
6- موفّقیت شیطان، در سایه‏ى اطاعت مردم از طاغوت‏هاست. یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏ ... یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ‏
7- منافق، طاغوت و شیطان در یک خط و در برابر پیامبرانند. الَّذِینَ یَزْعُمُونَ‏ ... یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏ ... یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏
8- کفر به طاغوت وحرام بودن مراجعه به دادگاه‏هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. أَ لَمْ تَرَ ... أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ‏ ... یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏
9- در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. «یُرِیدُ الشَّیْطانُ ...»
10- منافقان، تحت اراده‏ى شیطانند و طاغوت‏ها دام‏ها و ابزار کار شیطانند. «یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ»
11- نتیجه‏ى مراجعه و پناه به طاغوت، سقوط به درّه هولناک است. «ضَلالًا بَعِیداً»



[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر - علي اکبر صوفي نيارکي
ازاین آیه می فهمیم کسی که به باطل وناروا حکم کند طاغوت است .زیرا اوازحدود الهی تجاوز نموده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیریک مبین،ص 88 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی اکبر صوفی نیارکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.