از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  هر مصیبتی که دامنگیر انسان می‌شود به وسیلهٴ سیّئات خود آدم است - سيد علي بهبهاني
هر مصیبتی که دامنگیر انسان می‌شود به وسیلهٴ سیّئات خود آدم است اما هر سیّئه‌ای زمینهٴ عروض مصیبت را فراهم نمی‌کند چون خیلی از سیّئات را خدا عفو می‌کند، پس هر مصیبت به وسیلهٴ سیّئه سابق است اما هر سیّئه‌ای سبب تام باشد برای پدیدآمدن مصیبت، اینطور نیست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تمام کوشش منافق این است که آن نفاقش محفوظ بماند - سيد علي بهبهاني
هر کسی هر مَلکه‌ای که دارد می‌کوشد او را حفظ بکند کافر آن کُفر خود را اصل می‌داند او را حفظ می‌کند، مؤمن ایمانش برای او اصیل است در حفظ او می‌کوشد، منافق این لایهٴ نفاق را باید همیشه حفظ بکند این دو چهره بودن را تمام کوشش منافق این است که آن نفاقش محفوظ بماند یعنی درونش دیگر ظاهر نشود لذا هر حادثه‌ای که پیش می‌آمد فوراً به خدا قسم می‌خوردند که ما قصد سویی نداشتیم که مبادا آن نفاق درونی‌شان ظاهر بشود فرمود: ﴿فَکَیْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ﴾ این کم‌کم افشا می‌شود رازشان آشکار می‌شود، اگر مصیبتی دامنگیر منافقان شد در اثر تبهکاری نفاق ﴿ثُمَّ جَاءُوکَ یَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَاناً وَتَوْفِیقاً﴾ اینها می‌آیند و سوگند یاد می‌کنند که ما جز احسان به شما یا احسان به طرفین دعوا و اصلاح بین طرفین دعوا قصد دیگر نداشتیم.
چون منافق هیچ پایگاهی در درون ندارد و همواره لرزان است که مبادا آن نفاقش آشکار بشود لذا با این سوگندخوردن خود را حفظ می‌کند که ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾ یعنی با سِپر قسم دارند آن نفاقشان را حفظ می‌کنند و چون پایگاه دینی ندارند ﴿یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ﴾ هر جا فریادی بلند شد اینها خیال می‌کنند علیه اینهاست چون او تکیه‌گاهی که ندارد که در سورهٴ مبارکهٴ «منافقون» فرمود اینها این‌‌چنین‌‌اند که ﴿یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ﴾ آیه چهار سورهٴ «منافقون» ﴿هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی یُؤْفَکُونَ﴾ چه اینکه در بخشهای دیگر قرآن کریم آمده است که ﴿یَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِی قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُوا﴾ هم اینها منافقانه این حرف را می‌زدند، هم می‌ترسیدند که اسرارشان فاش بشود می‌گفتند نکند آیه‌ای نازل بشود و اسرار ما را برای پیغمبر و مسلمین بازگو کند ﴿یَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِی قُلُوبِهِمْ﴾ که افشاگری کند اینها از این می‌ترسند گرچه چون به وحی معتقد نیستند این حرف را به مسخره می‌گویند فرمود: ﴿قُلِ اسْتَهْزِءُوا﴾ ولی ﴿إِنَّ اللّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ﴾ ولی این ترس را هم دارند بالأخره چه اینکه در موارد زیادی خداوند افشاگری کرده است چون هَمّ منافق حفظ نفاق است لذا وقتی مصیبتهای انتقامی دامنگیرشان شد فوراً به قسم پناه می‌برند، [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اعتقادی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر - آذر خوشقدم
قران می گوید : مراجعه آنها به طاغوت یک اشتباه زودگذر نبوده که با یادآوری اصلاح گردد بلکه مقاومت و اصرار آنها در این کار نشان دهنده روح نفاق و ضعف ایمان آنهاست و الا با دعوت پیامبر بیدار می شدند و به اشتباه خود معترف می گشتند .

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : آذر خوشقدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراجعه به طاغوت، در پى دارنده عذاب در قیامت - فاطمه نصيري خليلي
فکیف اذا اصابتهم مصیبة بما قدّمت ایدیهم

بنابر اینکه مراد از «مصیبة»، عذاب قیامت باشد ; به قرینه «بما قدّمت ایدیهم» که معمولاً در قرآن در مورد قیامت به کار برده شده است، بر این مبنا «ثمّ جاؤک» عطف به آیه قبل خواهد شد.

برداشت فوق را فرمایش امام باقر و امام صادق (ع) تأیید مى کند که فرمودند: المصیبة هى الخسف و اللّه بالمنافقین عند الحوض.(یر قمى، ج 1، ص 142 ; نورالثقلین، ج 1، ص 509، ح 367 ; تفسیر عیاشى، ج 1، ص 254، ح 181.) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داورى - مسعود ورزيده
توجیه منافقان براى داورى نزد طاغوت این بود که هدف، آشتى دادن بوده و اگر براى داورى نزد پیامبر مى‏رفتیم و او به نفع یک طرف حکم مى‏داد، قهراً دیگرى از رسول خدادلگیر مى‏شد و سر و صدا به پا مى‏کرد که با شأن پیامبر سازگار نبود، از این رو براى حفظآبرو و موقعیّت و محبوبیّت پیامبر، نزاع را نزد وى نبردیم.


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : قضاوت- داوری گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.