از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مراد از «حاضر بودن قسمت»
از ظاهر آیه چنین بر می‏آید که مراد از «حاضر بودن قسمت» این است که خویشاوندان میت که به خاطر وجود طبقات جلوتر ارث نمی‏برند، اگر در حال تقسیم ارث حاضر باشند، ورثه باید چیزی از ارث به آنان بدهند، نه اینکه بعضى پنداشته‏اند که مراد حاضر بودن نزد صاحب مال در هنگام وصیتش و یا در هنگام مردنش باشد، چون عبارت آیه خیلى روشن است که به معناى حاضر بودن در هنگام قسمت است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 315 و 316 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ادا کردن «رزق»، در آیه مذکور واجب است یا مستحبّ؟
مفسران اختلاف کرده‏اند در اینکه آیا محکم است و یا بوسیله آیاتی که طبقات ارث را مشخص می‏کند نسخ گردیده است؟ همچنین حکم آن مستحب است یا واجب؟
در مورد نسخ شدن این آیه باید گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که آیات ارث را ناسخ آن بدانیم، مخصوصا در صورتی که دادن رزق به غیر وارث مستحب باشد، همچنانکه آیه نامبرده، تا حدی خالی از ظهور در این معنا نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 316 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رد نسخ آیه
در مجمع البیان نظیر اختلاف در آیه «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ ...»(نساء/7) را در مورد آیه‏ «و اذا حضر القسمة اولوا القربی ...» نقل کرده، می‏گوید: مردم در باره آن به دو قول اختلاف کرده‏اند، یکی اینکه این آیه نسخ نشده که این قول از امام باقر(علیه‏السلام) نقل شده. و در نهج البیان شیبانی آمده که این قول از امام باقر و امام صادق (علیه‏السلام) روایت شده.

علامه طباطبایی: و در بعضی از روایات آمده که این آیه بوسیله آیات ارث نسخ شده و ما در بیان سابق گفتیم که هیچ صلاحیتی برای نسخ ندارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 323 قالب : روایی موضوع اصلی : ارث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قسمت حاضران - سيد علي بهبهاني
حضور قسمت، زمینه است برای پرداخت مقداری از مال به این حاضران حالا این پرداخت یا قبل از قسمت است یا بعد از قسمت، اگر ورثه همه کبیر باشند چه قبل از قسمت بدهند چه بعد از قسمت به این حُکم فقهی عمل کردند به این استحباب عمل کردند ولی اگر بعضی از این وَرَثه صغیرند باید تقسیم بشود، سِهام صغار مشخص بشود، سهام کبار مشخص بود آن وقت افراد کبیر از سهم خود به این اولواالقربی و یتاما و مساکین بپرازند چون از سهم صغیر که حقّ تعدیه و پرداخت ندارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کدام بستگان؟ - سيد علي بهبهاني
از اینکه کلمه‏ى «اولواالقربى» در کنار «الیتامى» و «المساکین» آمده، معلوم مى‏شود که مراد از بستگان، بستگانى‏هستند که فقیرند وبه طور طبیعى ارث نمى‏برند، و سفارش عاطفى آخر آیه نیز این معنا را تأیید مى‏کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : ارث گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بستگان فقیرى - مسعود ورزيده

از اینکه‏ «أُولُوا الْقُرْبى‏» در کنار «الْیَتامى‏» و «الْمَساکِینُ» آمده، معلوم مى‏شود که مراد از بستگان، بستگان فقیرى هستند که به طور طبیعى ارث نمى‏برند. چنانکه سفارش عاطفى آخر آیه نیز این معنا را تأیید مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفشسرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : یتیم گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکاتی ظریف واخلاقی درخصوص ارث - عبدالله عبداللهي
1 آیه ى فوق پس از قانون تقسیم ارث فروفرستاده شده و بیان مى کند که هرگاه در مجلس تقسیم ارث، خویشاوندان و یتیمان و بینوایان، حاضر شدند، چیزى از ارث به آنان بدهید؛ یعنى آنان را از کمک مادى محروم نسازید

2 در این آیه سفارش شده که با خویشاوندان و یتیمان و بینوایان به طرز شایسته صحبت کنید؛ یعنى آنان را از سرمایه هاى اخلاقى خود نیز بهره مند سازید تا محبت آنان جلب شود و احساس ناراحتى، حسادت و کمبود نکنند

3 مفسران در مورد حکم آیه دو احتمال مطرح کرده اند:

الف) آیه ى فوق یک حکم وجوبى را بیان مى کند؛ یعنى واجب است به خویشان درجه دوم و سوم و یتیمان و مستمندانى که در مجلس حاضرند چیزى از ارث بدهید

ب) محتواى آیه یک حکم اخلاقى و استحبابى است؛ زیرا اگر واجب بود، باید مقدار ارث آنان مشخص مى شد

البته با توجه به احادیث و قرائن احتمال دوم در مورد آیه قوى تر به نظر مى رسد

4 مفسران در مورد یتیمان و مستمندانى که در آیه از آنها نام برده شده، سه احتمال داده اند:

الف) مقصود، ایتام و بینوایانِ خویشاوند، باشند که به صورت طبیعى از ارث محروم اند و مناسب است هدیه اى به آنان داده شود که تعیین مقدار آن (2) در برخى روایات آمده است که آیه ى فوق به وسیله ى آیاتى که سهام ارث را تعیین مى کنند، نسخ شده است، اما در برخى روایات دیگر آمده است که این آیه نسخ نشده و چنانچه در مجلس تقسیم ارث، این گونه افراد حاضر شدند، به آنان نیز چیزى بدهید

جمع این دو دسته از روایات آن است که بگوییم وجوب آیه ى فوق به وسیله ى آیات سهام ارث برداشته و نسخ شده و یا اصلاً از اول دلالت بر استحباب داشته است؛ و مقصود از نسخ در آیات مذکور نسخ اصطلاحى نیست (بلکه تخصیص مراد است)؛ و ممکن است گفته شود ازآنجاکه ظاهر آیه ى فوق آن است که بعد از قانون تقسیم ارث (و آیات سهام ارث) نازل شده است، نسخ آن معنا ندارد و روایات مربوط به عدم نسخ آیه مقدّم است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهرج 4 ، ص 47 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ارث گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.