از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(من یطع الرسول فقد اطاع الله ومن تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا):(هر کس از پیامبر اطاعت کند به تحقیق از خدا اطاعت کرده است و کسی که روی گردان شود،پس ما تو را به نگهبانی آنها نفرستاده ایم ) لذا وظیفه رسول تنها ابلاغ رسالت است و اطاعت از او اطاعت از خداست و هر کس اعراض کندتو مسئول او نیستی و ما تو را نگهبان بر آنان قرار نداده ایم . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیر نمونه
سنت پیامبر همچون وحى الهى است
در این آیه موقعیت رسول (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در برابر مردم و حسنات و سیئات آنان ، بیان شده است ، نخست مى فرماید: ((هر کس ‍ اطاعت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) کند اطاعت خدا کرده است )).
(من یطع الرسول فقد اطاع الله ).
بنابراین اطاعت خدا از اطاعت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نمى تواند جدا باشد، زیرا پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) هیچ گامى بر خلاف خواست خداوند بر نمى دارد، سخنان و کردار و رفتار او همه مطابق فرمان خدا است .
سپس مى فرماید: ((اگر کسانى سرپیچى کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسئولیتى در برابر اعمال آنها ندارى و موظف نیستى که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکارى باز دارى ، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر بمعروف و نهى از منکر و راهنمائى افراد گمراه و بى خبر است .))
(و من تولى فما ارسلناک علیهم حفیظا)
باید توجه داشت که حفیظ از نظر اینکه صفت مشبهه است و معنى ثبات و دوام را مى رساند با حافظ که اسم فاعل است تفاوت دارد بنابراین حفیظ به معنى کسى است که به طور مداوم مراقب حفظ چیزى مى باشد، در نتیجه مفهوم آیه چنین مى شود مسئولیت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مسئولیت رهبرى و هدایت و دعوت به سوى حق و مبارزه با فساد است ولى اگر افرادى اصرار در پیمودن راه خلاف داشته باشند، نه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در مقابل انحرافهاى آنها مسئولیتى دارد که در همه جا حاضر و ناظر باشد، و جلو هر گونه گناه و معصیتى را با زور و اجبار بگیرد، نه او از طرق عادى قدرت بر چنین چیزى را مى تواند داشته باشد.
بنابراین در حوادثى مانند جنگ احد که شاید آیه ناظر به آن هم باشد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) وظیفه داشته است که از نظر فنون جنگى حد اکثر دقت و مراقبت را در طرح نقشه جنگ و حفاظت مسلمانان از شر دشمن به خرج دهد، و مسلما اطاعت از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در این دستورات اطاعت خدا بوده ، ولى اگر کسانى دستور پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را زیر پا گذاشتند و به همان دلیل گرفتار شکست شدند، مسئولیت آن متوجه خود آنها است نه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ).
باید توجه داشت که این آیه یکى از روشنترین آیات قرآن است که دلیل بر حجیت سنت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و قبول احادیث او مى باشد، بنابر این کسى نمى تواند بگوید قرآن را قبول دارم ولى حدیث و سنت پیغمبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را قبول ندارم ، زیرا آیه فوق صریحا مى گوید: اطاعت از حدیث و سنت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) اطاعت
فرمان خدا است .))
و هنگامى که مى بینیم پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) طبق حدیث ثقلین که در منابع معروف اسلامى اعم از منابع اهل تسنن و شیعه آمده است ، صریحا احادیث اهلبیت (علیهمالسلام ) را سند و حجت شمرده است استفاده مى کنیم که اطاعت از فرمان اهل بیت نیز از اطاعت فرمان خدا جدا نیست ، و کسى نمى تواند بگوید من قرآن را مى پذیرم ولى احادیث اهلبیت (علیهمالسلام ) را نمى پذیرم ، زیرا این سخن بر ضد آیه فوق و آیات مشابه آن است .
و لذا در روایات متعددى که در تفسیر برهان در ذیل آیه وارد شده آمده است مى خوانیم :
خداوند طبق آیه فوق حق امر و نهى به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) خود داده و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نیز چنین حقى را به على (علیه السلام ) و ائمه اهلبیت (علیهمالسلام ) داده است ، بنابراین مردم موظفند که از امر و نهى آنها سرباز نزنند زیرا امر و نهى آنها همواره از طرف خدا است نه از خودشان. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - تفسیر نور
1- سخن ورفتار پیامبر همچون قرآن، حجّت ولازم‏الاجراست. «من‏یطع‏الرسول...» 2- اطاعت از اوامر حکومتى پیامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمان‏هاى حکومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى که با بیان رسول ابلاغ مى‏شود، اطاعت از خداست نه رسول.) «من یطع الرسول» 3- انبیا معصومند. «من یطع‏الرسول فقد اطاع اللّه» 4- اوامر پیامبر، پرتوى از اوامر الهى ودر طول آن است. «یطع الرسول فقد اطاع اللَّه» 5 - انسان، مختار است، نه مجبور. «من یطع... و من تولّى» 6- وظیفه‏ى پیامبران، تبلیغ است، نه تحمیل. «و من تولى فما أرسلناک علیهم حفیظاً» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
( من یطع الرسول فقد أطاع الله ) لأنه لا یأمر إلا بما أمر الله به و لا ینهی إلا عما نهی الله عنه فکانت طاعته فی امتثال ما أمر به و الا نتهاء عما نهی عنه طاعة لله . و روی أنه قال : " من أحبنی فقد أحب الله ، و من أطاعنی فقد أطاع الله " فقال المنافقون : ألا تسمعون إلی ما یقول هذا الرجل ، لقد قارف الشرک و هو ینهی أن یعبد غیرالله ! ما یرید هذا الرجل إلا أن نتخذه ربا کما اتخذت النصاری عیسی ، فنزلت ( و من تولی ) عن الطاعة فأعرض عنه ( فما أرسلنا ) إلا نذیرا ، لا حفیظا و مهیمنا علیهم تحفظ علیهم أعمالهم و تحاسبهم علیها وتعاقبهم ، کقوله ( و ما أنت علیهم بوکیل ) . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 80)- سنت پیامبر همچون وحى الهى است! در این آیه موقعیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در برابر مردم و «حسنات» و «سیئات» آنان، بیان شده است.
نخست مى‏فرماید: «هر کس اطاعت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله کند اطاعت خدا کرده است» (مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ).
بنابراین اطاعت خدا از اطاعت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نمى‏تواند جدا باشد، زیرا پیامبر صلّى اللّه علیه و آله هیچ گامى بر خلاف خواست خداوند برنمى‏دارد.
سپس مى‏فرماید: «اگر کسانى سرپیچى کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسؤولیتى در برابر اعمال آنها ندارى و موظف نیستى که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکارى بازدارى، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهى از منکر و راهنمایى افراد گمراه و بى‏خبر است» (وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً).
باید توجه داشت که این آیه یکى از روشنترین آیات قرآن است که دلیل بر حجیت سنت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و قبول احادیث او مى‏باشد، و هنگامى که مى‏بینیم پیامبر صلّى اللّه علیه و آله طبق حدیث ثقلین، صریحا احادیث اهل بیت علیهم السّلام را سند و حجت شمرده است استفاده مى‏کنیم که اطاعت از فرمان اهل بیت نیز از اطاعت فرمان خدا جدا نیست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.