از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اطاعت از امامان، اطاعت از پیامبر(ص)
از ابن عمر روایت کرده‏اند که گفت: (روزی) با چند نفر از اصحاب نزد رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) بودیم، فرمود: ای آقایان ! آیا می‏دانید که من فرستاده خدا به سوی شما هستم ؟ همه گفتند: بله، فرمود: آیا می‏دانید که خدای تعالی در کتابش نازل کرده که هر کس مرا اطاعت کند، خدای را اطاعت کرده؟ گفتند: بله، شهادت می‏دهیم که هر کس تو را اطاعت کند، خدای را اطاعت کرده و اینکه طاعت او طاعت تو است، فرمود: برای اینکه یکی از مصادیق طاعت خدا، طاعت این فرمان و این گفتار من و نشانی اطاعت کردنتان از من این است که امامان خود را اطاعت کنید، حتی اگر نشسته نماز خواندند، شما نیز همگی نشسته نماز بخوانید.

علامه طباطبایی: اینکه فرمود: حتی اگر نشسته نماز بخوانند ... کنایه از اطاعت بدون چون و چرا و کمال پیروی از آنان است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 23 قالب : روایی موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اطاعت از پیامبر(ص) همان اطاعت از خداست
جمله «من یطع الرسول فقد اطاع الله ...» استینافی است یعنی: جمله‏ای است از نو که مطلب آیه سابق را که می‏فرمود: «و ارسلناک للناس رسولا» تاکید و تثبیت نموده، در عین حال حکم آن آیه را تعلیل می‏کند، می‏فرماید: اینکه گفتیم ما تو را به عنوان رسول فرستادیم و تو جز این سمت را نداری علتش این است که هر کس تو را به آن جهت که رسول مائی اطاعت کند، در حقیقت ما را اطاعت کرده و کسی که از تو اعراض کند، از ما اعراض کرده و ما تو را حافظ و نگهبان بر آنان نفرستاده‏ایم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 9 و 10 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سه مطلب - سيد علي بهبهاني
مطلب اول آن است که خدا ادّعا فرمود وجود مبارک حضرت رسول خداست برهانش هم اقامه کرد فرمود من شاهد بر این برهان دارم.
مطلب دوم که دوتا شکل منطقی آن را همراهی می‌‌کند این است که وجود مبارک حضرت رسول خداست هر کس او را اطاعت کرد رسول خدا را اطاعت کرد و هر کس رسول خدا را اطاعت کرد الله را اطاعت کرد.
مطلب سوم آن است که اطاعت وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که مستلزم اطاعت خداست هم در مسائل رسالت و تشریع اوست، هم در مسائل ولایت و رهبری او یک وقت است رسول خدا پیام خدا را می‌رساند که ﴿أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ﴾ هر کس به این پیام اعتنا کرد و احترام گذاشت این پیام را و به این پیام عمل کرد حرفِ خدا را اطاعت کرد و اگر به صورت پیام درنیامد به صورت رهبری درآمد مثل اینکه فرمود با فلان قوم باید بجنگیم، با فلان قوم باید صلح بکنیم، فرمانده لشکر در اینجا مثلاً اسامةبن‌زید است، در آنجا جعفر ابی‌طالب است، در آنجا حمزه است، در آنجا کذا و کذا. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب مطلب روایی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسخ؟ - سيد علي بهبهاني
سخن از نسخ نیست این مثل درمان یک بیمار است بیماری را اول با نصیحتی که مقداری پرهیز کن، پُرخوری نکن، قدری دارو مصرف بکن این تقوا همان دستور پرهیز است دیگر، بعد وقتی این شخص ناپرهیز بود شروع می‌کنند به یک مقدار درمان سخت وقتی ناپرهیزی‌اش را ادامه داد، خب جرّاحی می‌کنند دیگر پرهیز معنایش همین است. ذات اقدس الهی که به همه دستور تقوا نمی‌دهد که تقوا برای آن کسی است که با پرهیز خوب می‌شود حالا اگر کسی کارش از پرهیز گذشت باز هم می‌گویند تقوا? مثل یک طبیب، طبیب اوایل به یک بیمار می‌گوید پرهیز کن حالا اگر این مرض مُزمن شد در اثر ناپرهیزی او و دیگر قابل علاج نشد طبیب به این مریض می‌گوید آقا شما هر چه خواستید میل کنید این مریض باید بفهمد کار گذشت چون تقوا برای کسی است که زمینهٴ درمان در او باشد ذات اقدس الهی هم به یک عده فرمود: ﴿اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ﴾، ﴿اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ﴾ هر چه دلتان خواست بکنید شما که به هیچ دستوری گوش نمی‌دهید که حالا هر چه دلتان خواست بکنید این ﴿اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ﴾، ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللّهُ عَمَلَکُمْ﴾ و امثال‌ذلک نشانهٴ همین است. در این‌گونه از موارد فرمود: ﴿فَإِن تَوَلَّوا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُم﴾ برای اینکه ما مهلت دادیم نشد، اتمام حجت کردیم نشد، نعمت دادیم نشد، اینها کارشان توطئه،‌ کُشتن، زدن، مصدوم‌کردن مسلمین است.
بنابراین این نظم طبیعی آیات است نه اینکه آیه‌ای آیهٴ دیگر را نسخ کند مثل اینکه کسی بگوید آنجا که طبیب دستور می‌دهد که حالا دست این شخص را قطع کنید این نسخ کرده آن دستوری که آن وقت گفته فلان قرص یا کپسول را میل کنید اینکه نسخ او نیست این هر چیزی در جای خودش قرار دارد وقتی نوبت تمام شد دیگر دستور بعدی می‌رسد لذا فرمود که ﴿مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّی فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً﴾ تو که حافظ جان اینها نیستی مراحل بعدی هم با آیات بعدی تمام شد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اطاعت - آذر خوشقدم
اطاعت خدا از اطاعت پیامبر نمی تواند جدا باشد زیرا پیامبر هیچ گامی بر خلاف خواست خداوند بر نمی دارد ، سخنان ، کردار و رفتار او همه مطابق فرمان خداست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : آذر خوشقدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیه متقارن - حسن رنجبر
تقارن آیه با قسمتی از آیه قل اطیعو اله والرسول واولی الامر منکم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : حسن رنجبر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سخن ورفتار پیامبر - مسعود ورزيده

1- سخن ورفتار پیامبر همچون قرآن، حجّت ولازم‏الاجراست. مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ‏ ...
2- اطاعت از اوامر حکومتى پیامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمان‏هاى حکومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى که با بیان رسول ابلاغ مى‏شود، اطاعت از خداست نه رسول.) «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ»
3- انبیا معصومند. «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»
4- اوامر پیامبر، پرتوى از اوامر الهى ودر طول آن است. «یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»
5- انسان، مختار است، نه مجبور. مَنْ یُطِعِ‏ ... وَ مَنْ تَوَلَّى‏
6- وظیفه‏ى پیامبران، تبلیغ است، نه تحمیل. «وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.