از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای «اذاعوا»
کلمه اذاعة که مصدر «اذاعوا» می‏باشد، به معنای اشاعه و انتشار دادن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 28 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ملامت افراد ضعیف الایمان که شایعات دشمن ساخته را پراکنده مى‏سازند
مراد از «امر» چیزى که راجع به خوف و امن به آنان مى‏رسد و آن خبر را اشاعه مى‏دهند، اراجیفى است که به وسیله کفار و ایادى آنها براى ایجاد نفاق و خلاف در بین مؤمنین ساخته و پرداخته مى‏شد و مؤمنین ضعیف الایمان آن را منتشر مى‏کردند و فکر نمى‏کردند که انتشار این خبر باعث سستى عزیمت مسلمانان مى‏شود، چیزى که هست خداى تعالى آنان را از این عمل که پیروى شیطانهایى است که آورنده این اخبار هستند، حفظ فرمود و نگذاشت آن صحنه سازان، مؤمنین را به خوارى و ذلت بکشانند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 28 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شایعه پراکنی در بدر صغرا
آیه شریفه با داستان بدر صغرا تطبیق مى‏کند که در آن پیامبر اعظم (ص) مسلمین را دعوت به جهاد می کرد و در مقابل عده‌ای به شایعه پراکنی می‌پرداختند که مشرکین نیز در حال آماده نمودن لشکر می‌باشند و تلاش می‌کردند تا مومنین را از یاری رسول اکرم(ص) باز دارند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 28 و 29 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارجاع شایعه به پیامبر(ص) و اولی الامر
آیه می فرماید که مردم شایعه را به پیامبر(ص) یا اولی الامر خود ارجاع دهند چون مساله شایعه مربوط به رسول و به اولی الامر است که اگر مردم این مساله را به آنان برگردانند، آن حضرات می‏توانند استنباط نموده و به مردمی که مساله را به ایشان رد کرده‏اند، بفرمایند: که این شایعه، صحیح یا باطل است و راست یا دروغ است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 30 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «علم» در آیه
مراد از «علم» در این جا تمیز و تشخیص است یعنی تشخیص حق از باطل و راست از دروغ، نظیر علم در جمله: «لیعلم الله من یخافه بالغیب»(المائده/94) و در جمله: «و لیعلمن الله الذین آمنوا و لیعلمن المنافقین»(العنکبوت/11). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 30 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «استنباط»
کلمه «استنباط» به معنای استخراج نظریه و رأی از حال ابهام به مرحله تمیز و شناسائی است و اصل این کلمه از نبط گرفته شده، چون کلمه نبط با فتح نون و با به معنای اولین دلو آبی است که از چاه بیرون می‏آید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 30 و 31 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «اولی الامر» همان اهل بیت (ع)
کلمه «اولی الامر» در جمله: «و اولی الامر منهم»، همان اولی الامر در جمله: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم »(النساء /59) است یعنی اهل بیت(ع) که دارای عصمت هستند و ازسوی خداوند انتخاب شده‌اند و توسط پیامبر (ص) بارها به این مطلب اشاره شده است که مراد از اولی الامر همان امامان شیعه هستند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 31 تا 33 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شایعه پراکنی در جنگ بدر
آیات در مورد جنگ بدر صغرا است که ابو سفیان، نعیم بن اشجعیرا فرستاده بود که با شایعه پراکنی مسلمانان را از رفتن به جنگ بدر باز دارند و آن شایعات در دل مسلمانا اثر گذاشت مگر در دل پیامبر(ص) و عده ای از خواص آن حضرت پس منظور از جمله «الا قلیلا » همین عده اندک است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 33 تا 36 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شایعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمت شایعه پراکنی
امام صادق (علیه‏السلام) ‏می‌فرمود: خدای تعالی اقوامی را به جرم شایعه‏پراکنی مذمت کرده، فرموده: «و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به»، پس زنهار شما از آنان نباشید و از اشاعه بپرهیزید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 37 قالب : روایی موضوع اصلی : شایعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجوب اطاعت از «اولی الامر»
امام صادق (علیه‏السلام) فرمود: خدای عز و جل فرمود: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم »(النساء /59) و نیز فرمود: «و لو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم» و با این دو فرمان امر مردم را به اولی الامر آنان محول کرد، همان اولی الامری که اطاعت کردن از آنان را بر مردم واجب کرد.

علامه طباطبایی: این روایت مؤید گفتار قبلی ما است که گفتیم: مراد از اولی الامر در آیه دومی همان اولی الامر در آیه اول است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 37 و 38 قالب : روایی موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «اولی الامر» همان اهل بیت (ع)
از امام ابی جعفر (علیه‏السلام) روایت آمده که در ذیل جمله: «و لو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم» فرمود: منظور امامان هستند.

علامه طباطبایی: این معنا از عبد الله بن جندب از حضرت رضا (علیه‏السلام) نیز روایت شده، به این صورت که آن جناب در باره واقفی مذهبان نامه‏ای به عبد الله نوشت و در آن این معنا را تذکر داد (تفسیر عیاشى، ج 1 ص 260، ح 205 و 206، ط تهران)، شیخ مفید نیز در کتاب اختصاص آن را در ضمن حدیثی طولانی از اسحاق بن عمار از امام صادق (علیه‏السلام) روایت کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 38 قالب : روایی موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مهمترین مصادیق «فضل» و «رحمت»
1-از ابی الحسن (علیه‏السلام) در معنای جمله: «و لو لا فضل الله علیکم و رحمته» آمده که: فضل رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) است و رحمت امیر المؤمنین (علیه‏السلام) است.
2-امام صادق (علیه‏السلام) فرمودند: در آیه «و لو لا فضل الله علیکم و رحمته»، فضل خدا، رسول الله (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و رحمتش ولایت ائمه (علیهم‏السلام) است.
3-امام موسی بن جعفر (علیه‏السلام) فرمود: رحمت خدا، رسول گرامی او است و فضل، علی بن ابی طالب (علیه‏السلام) است.

علامه طباطبایی:این روایات نمی‏خواهند بگویند معنای کلمه فضل خدا و رحمت خدا چنین است بلکه می‏خواهند هر یک از این دو عنوان کلی را بر یکی از مهم‏ترین مصادیق آن تطبیق کنند و مراد از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و امیر المؤمنین (علیه‏السلام) نیز شخص آن دو جناب منظور نیستند، بلکه منظور مقام آن دو جناب است یعنی مقام نبوت و مقام ولایت چون این دو مقام سبب متصلی هستند که خدای عزیز ما را به وسیله آن دو از پرتگاه ضلالت و از دام شیطان نجات بخشید، اولی سبب مبلغ و دومی سبب مجری است و روایت اخیر از نظر اعتبار عقلی به ذهن نزدیک‏تر است، برای اینکه خدای تعالی نیز آن جناب را در کتاب مجیدش رحمت نامیده، فرموده: «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین »(الأنبیاء/107).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 38 و 39 قالب : روایی موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از این اولواالأمر چه کسانی‌اند؟ - سيد علي بهبهاني
در اولواالأمر آیه ﴿أَطِیعُوا اللّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ﴾ پنج قول بود که مهم‌ترین و صحیح‌ترین اقوال همین بود که منظور از اولواالأمر معصومین(علیهم السلام)اند در این آیه هم همان اقوال پنج‌گانه هست یکی از آن اقوال همین است که منظور از اولواالأمر ائمه معصومین(علیهم السلام)اند برابر همین مرحوم امین‌الاسلام در مجمع حدیثی را از امام باقر(علیه السلام) نقل می‌کند که منظور از اولواالأمر در این آیه «﴿وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَإِلَی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ﴾ هم الأئمة المعصومون(علیهم السلام)» روایتی هم به این مضمون هست.
قول دوم آن است که منظور از اولواالأمر علمای‌اند، فقهای‌اند این قول تام نیست برای اینکه علما و فقها کارشناس علمی و فقهی‌اند، نه کارشناسان نظامی و سیاسی خبری درباره جبهه رسیده است که دشمن فلان توطئه را کرده است ما چه بکنیم؟ علما و فقها در اینجا چه نقشی دارند؟ چه کاری می‌توانند بکنند؟
قول سوم آن است که منظور از این اولواالأمر فرماندهان لشگرند، فرماندهان لشگر مرجع امورند شما هر خبری که شنیدید به فرماندهان لشگر بگویید به اُمرای سرایا بگویید این سخن فی‌الجمله تام است، نه بالجمله برای اینکه خبرهای داخل جبهه را باید با مسئولین جبهه و فرمانده گردان و تیپ و لشگر درمیان گذاشته بود اما خبرهای کلّی نظام را که چه مربوط به جبهه، چه مربوط به پشت جبهه در پشت جبهه به مردم می‌رسد این را باید با چه کسی درمیان گذاشت فرماندهان لشگر که در پشت جبهه نیستند تا مشکل را حل کنند.
گزارشهایی که به وسیلهٴ عوامل نفوذی از جبهه می‌رسید یا خبرهای توطئه‌آمیزی که از خارج جبهه به مدینه منتقل می‌شد هم دشمنها را خوشحال می‌کرد، هم خانواده‌هایی که نیرو به جبهه اعزام کرده بودند آنها را هراسناک می‌کرد. در این‌گونه از موارد مرجع حلّ مشکل فرماندهان لشگر نیستند آنها در جبهه‌اند آنکه اساس کار به دست اوست فرمانده لشگر نیست این‌هم قول سوم.
قول چهارم اینکه منظور از این اولواالأمر خصوص خلفای چهارگانه‌اند به گمان آنها. این‌هم تام نیست برای اینکه این آیه انقراضی ندارد و خلفای چهارگانه منقرض شدند آیا با گذشت و انقراض آن خلفای چهارگانه این آیه هم منقرض شد و دیگر پیامی ندارد یا این آیه برای همیشه زنده است؟ اگر این آیه برای همیشه زنده است «کما هو الحق» پس منظور از این اولواالأمر خصوص خلفای چهارگانه نیستند، این‌هم قول چهارم.
قول پنجم آن است که منظور از اولواالأمر همان اهل حلّ و عَقد مشورتِ صدر اسلام‌اند. این دوتا اشکال دارد اشکال اول همان است که آن اهل حلّ و عَقد و اهل مشورت و اعضای شورا آنها منقرض شدند و دیگر از آن قِسم مشورت خبری نیست مگر اینکه منظور به نحو عام باشد. ثانیاً بعضی از اعضای همین شورا یعنی عبدالرحمن‌عوف خودش مسئله‌دار بود در شأن نزول آیهٴ ﴿رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ﴾ گفتند گوینده همین عبدالرحمن‌بن‌عوف بود، همین عبدالرحمانی که عضو شوراست و آن رنجها را در مکه تحمل کرد و به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) پیشنهاد می‌داد که به ما اجازهٴ دفاع بدهید وقتی دستور دفاع صادر شد گفت ای کاش مدّتی به ما مهلت می‌دادی، خب چنین آدم ترسو که نمی‌تواند مرجع تصمیم‌گیری باشد، پس منظور علما و فقها نیستند، منظور فرماندهان لشگر نیستند، منظور خصوص خلفای صدر اسلام نیستند، منظور اهل حلّ و عقد نیستند، منظور خصوص ائمه معصومین(علیهم الصلات و علیهم السلام)اند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ولی فقیه و اولواالأمر - سيد علي بهبهاني
اگر اطاعت، مطلق است «کما هو الحق» وقتی اطاعتِ مطلق رواست که آن مُطاع معصوم باشد اگر معصوم نباشد گاهی اشتباه بکند، گاهی اشتباه نکند چطور بر امّت اسلامی اطاعت او بالقول المطلق واجب است؟ از اطلاق امرِ به اطاعت استفاده شد که منظور از اولواالأمر معصومین(علیهم‌ السلام)اند ولی چنین قرینهٴ داخلی که در آیه محلّ بحث نیست قهراً می‌تواند اولواالأمر این آیه فرد کاملش ائمه معصومین(علیهم السلام) باشند در زمان حضور و ظهور آنها و در زمان غیبت آنها جانشینان آنها که فقیه جامع‌الشرایطِ مدیر مدبّر است می‌تواند اولواالأمر باشد اگر حوادث جنگی پیش آمد به کسی که هم دین‌شناس است و هم عامل به احکام دین است و هم کارشناس نظامی و سیاسی است به چنین آدمی به او ارجاع بدهید چون احکام دین که ـ معاذ الله ـ تعطیل نخواهد بود در زمان غیبت، اگر احکام دین تعطیل نیست یا باید به حُکم غیر خدا عمل کرد یا به حُکم خدا. عملِ به حُکم غیر خدا باطل است باید به حُکم خدا عمل کرد عملِ به حُکم خدا یا به وسیله یک فرد غیر آشناست یا به وسیلهٴ کارشناس به وسیله غیر کارشناس باطل است به وسیله کارشناس حق است آن کارشناسی که خودش کارآمد باشد یا نباشد آن نباشد باطل است آن باشد حق است پس در زمان غیبت یک کارشناس دینی یعنی فقیه که کارآ و کارآمد باشد یعنی عادل و مدیر و مدبّر باشد می‌تواند مرجع اینها گزارشها باشد، پس در بین این اقوال پنج‌گانه هر کدام اینها مشکلی دارند به استثنای آن مختار سیدناالاستاد(رضوان الله علیه) که آن با این تتمیم مصون از اشکال خواهد بود یعنی اولواالأمر بالاصاله معصومین(علیهم السلام)اند و در غیبت آنها، فقهایی که جانشینان آنها باشند و ادامه‌دهنده‌های راه آنها باشند خواهند بود، [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولواالامر گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شایعات - سيد علي بهبهاني
نشر و پخش اخبار محرمانه و شایعات همیشه به مسلمانان ضربه زده است. نشر اخبار سرى معمولاً از روى سادگى، انتقام، ضربه زدن، آلت دست شدن، طمع مادّى، خودنمایى و اظهار اطلاعات صورت مى‏گیرد. اسلام به خاطر جامعیّتى که دارد، به این مسأله پرداخته و در این آیه از افشاى رازهاى نظامى نکوهش مى‏کند و نقل اخبار پیروزى یا شکست را پیش از عرضه به پیشوایان، عامل غرور نابجا یا وحشت بى‏مورد از دشمن مى‏داند. و اگر هشدارها و عنایت‏هاى الهى نبود، مسلمانان بیشتر در این مسیر شیطانى (افشاى سر) قرار مى‏گرفتند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اجتماعی موضوع اصلی : شایعه گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  افشای اسرار مؤمنین، حرام است - ابوذر مالکي
نشر و پخش اخبار محرمانه و شایعات همیشه به مسلمانان ضربه زده است. نشر اخبار سرى معمولاً از روى سادگى، انتقام، ضربه زدن، آلت دست شدن، طمع مادّى، خودنمایى و اظهار اطلاعات صورت مى‏گیرد. اسلام به خاطر جامعیّتى که دارد، به این مسأله پرداخته و در این آیه از افشاى رازهاى نظامى نکوهش مى‏کند و نقل اخبار پیروزى یا شکست را پیش از عرضه به پیشوایان، عامل غرور نابجا یا وحشت بى‏مورد از دشمن مى‏داند. و اگر هشدارها و عنایت‏هاى الهى نبود، مسلمانان بیشتر در این مسیر شیطانى (افشاى سر) قرار مى‏گرفتند.
امام صادق‏علیه السلام فرمودند: کسى که اسرار ما را فاش کند، همانند کسى است که به روى ما شمشیر کشیده باشد.
امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: مراد از اهل‏استنباط در آیه، ائمّه معصومین هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : امانت‌داری گوینده : ابوذر مالکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخبار محرمانه و شایعات - مسعود ورزيده



نشر و پخش اخبار محرمانه و شایعات همیشه به مسلمانان ضربه زده است. نشر اخبار سرى معمولًا از روى سادگى، انتقام، ضربه زدن، آلت دست شدن، طمع مادّى، خودنمایى و
اظهار اطلاعات صورت مى‏گیرد. اسلام به خاطر جامعیّتى که دارد، به این مسأله پرداخته و در این آیه از افشاى رازهاى نظامى نکوهش مى‏کند و نقل اخبار پیروزى یا شکست را پیش از عرضه به پیشوایان، عامل غرور نابجا یا وحشت بى‏مورد از دشمن مى‏داند. و اگر هشدارها و عنایت‏هاى الهى نبود، مسلمانان بیشتر در این مسیر شیطانى (افشاى سر) قرار مى‏گرفتند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که اسرار ما را فاش کند، همانند کسى است که به روى ما شمشیر کشیده باشد. «1»
امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: مراد از اهل‏استنباط در آیه، ائمّه معصومین هستند. «2»


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.