از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای لغوی «تکلیف»
کلمه «تکلیف» که مصدر فعل مجهول مضارع تکلف است، از ماده کلفت به معنای مشقت است، به این جهت تکلیف را تکلیف خوانده‏اند که کارفرما و صاحب تکلیف کارگر و مکلف را به مشقت می‏اندازد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 36 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «تنکیل»
کلمه «تنکیل» از ماده نکال است و نکال بطوری که در مجمع البیان آمده به معنای فسادی است که به وسیله آن از عذابی برابر با آن جلوگیری بشود مثلا مکلف متخلف را کتک بزنند تا دیگر تخلف نکند. (تخلف کردن فساد دارد، کتک نیز فساد دارد، هر قدر فسا تخلف زیاد باشد کتک هم زیاد می‏شود) پس کلمه نکال به معنای عقوبتی است که از تخلفی برابر آن عقوبت جلوگیری کند و سایر مکلفین از عقوبت این متخلف عبرت بگیرند و هوس تخلف نکنند . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 36 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کلمه «عسی» دلالت بر امید دارد
کلمه «عسی» دلالت بر امید دارد، اما نه تنها امید گوینده بلکه هم در مورد امید خود گوینده استعمال دارد و هم امید مخاطب و هم در مقام مخاطب یعنی مقامی که جا دارد گوینده در برابر مخاطب صرفا اظهار امید کند نه اینکه به راستی خود او در دلش امیدوار باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 37 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمت سهل انگاران در جهاد
جمله «عَسَى اللَّهُ أَنْ یَکُفَّ ...» بر سرزنش بیشتر دلالت دارد، سرزنش خدای تعالی در مورد آنهائی که از رفتن به جنگ تثاقل و سهل انگاری می‏ورزیدند، چون می‏رساند که کوتاهی و خودداری آنان را به آنجا کشانید که خدای عز و جل به رسول گرامی خود دستور دهد یک تنه به جهاد برود و از اینگونه افراد روی بگرداند و دیگر اصرار نورزد که دعوتش را بپذیرند بلکه به حال خود واگذارشان کند و از این بابت تنگ حوصله هم نشود، چون او جز اطاعت خودش و تحریک مؤمنان تکلیفی و مسؤولیتی ندارد، هر که خواست قبول کند، نخواست قبول نکند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 37 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهاد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکلیف پیامبر(ع) به جهاد حتی به تنهایی
امام صادق (علیه‏السلام) فرمود: خدای عز و جل به رسول گرامی خود (علیه صلواته) تکلیفی کرد که به احدی از خلقش چنان تکلیفی نکرد و آن این بود که بعد از فرمان به جهاد و تثاقل ورزیدن مردم از اجابت دعوت آن جناب، شخص آن جناب را مکلف کرد، که یک تنه و به تنهائی به جنگ با دشمن برود هر چند که جمعیتی نیابد که با وی به قتال بروند و خدای تعالی چنین تکلیفی را به احدی از خلق نکرده، نه قبل از آن جناب و نه بعد از او، امام صادق (علیه‏السلام) سپس این آیه را تلاوت فرمود: «فقاتل فی سبیل الله لا تکلف الا نفسک». آنگاه فرمود: و خدای عز و جل در مقابل این تکلیف امتیازی به آن جناب داد که به احدی از خلقش نداد و آن بود که آنچه خدای عز و جل از غنیمت جنگی سهم خود قرار داده، رسول (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) می‏تواند آن را برای خود بر دارد زیرا: «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها»(الأنعام/160)، و کسی که عمل خیری انجام دهد، ده برابر پاداش دارد و نیز درود و صلوات بر آن جناب را حسنه‏ای دانسته که ده برابر پاداش دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 39 قالب : روایی موضوع اصلی : جهاد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت قیام نکردن علی(ع) برای گرفتن حقش
سلیمان بن خالد روایت آورده که گفت: من به امام صادق (علیه‏السلام) عرض کردم: پاسخ این مردم که می‏پرسند: اگر علی (علیه‏السلام) حقی داشت چرا برای احقاق آن قیام نکرد، چیست؟ فرمود: خدای عز و جل هیچ انسان واحدی را مکلف به قیام نمی‏کند به جز رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) را که در آیه «فقاتل فی سبیل الله لا تکلف الا نفسک و حرض المؤمنین» آن جناب را مکلف کرد تا به تنهائی و یک تنه با کفار بجنگد، پس قیام یک تنه فقط مخصوص رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) است و اما درباره غیر آن جناب فرموده: «الا متحرفا لقتال او متحیزا الی فئة»(الأنفال/16).(برای کسانی که توانائی قتال با کفار را ندارند، جائز است برای چاره جوئی و یا تهیه نیرو پشت به جنگ کنند) و علی (علیه‏السلام) هم آن روز فئه و جمعیتی که او را در احقاق حقش یاری کنند، نداشت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 39 قالب : روایی موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیامبر(ص) و برعهده گرفتن فرماندهی در جنگ‌ها
امام صادق (علیه‏السلام)فرمود: هیچگاه نشد که کسی از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) چیزی بخواهد و آن جناب در پاسخ نه بگوید، اگر چیزی داشت می‏داد و اگر نداشت می‏فرمود: ان شاء الله و نیز هیچ نشد که رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) بدی و جفای کسی را تلافی کند و بعد از نازل شدن آیه«فقاتل فی سبیل الله لا تکلف الا نفسک»، هیچ سریه و لشگری را دیدار نکرد مگر آنکه خودش فرماندهی آن را به عهده گرفت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 39 و 40 قالب : روایی موضوع اصلی : جهاد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شأن نزول - سيد علي بهبهاني
پس از پیروزى کفّار در احد ابوسفیان با غرور گفت: بار دیگر با مسلمانان در موسم بدر صغرى (محلّ برپایى بازارى در سرزمین بدر در ماه ذى قعده) روبرو خواهیم شد. هنگام رسیدن موعد، پیامبر مردم را به جهاد دعوت کرد. عده‏اى به جهت شکست در احد روحیّه‏ى حضور نداشتند. آیه‏ى فوق نازل شد و پیامبر بار دیگر مردم را به جهاد دعوت کرد. هفتاد نفر حاضر شدند ولى درگیرى رخ نداد و مسلمانان سالم به مدینه برگشتند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : شأن نزول موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دعوت به جهاد - ابوذر مالکي
پس از پیروزى کفّار در احد ابوسفیان با غرور گفت: بار دیگر با مسلمانان در موسم بدر صغرى (محلّ برپایى بازارى در سرزمین بدر در ماه ذى قعده) روبرو خواهیم شد. هنگام رسیدن موعد، پیامبر مردم را به جهاد دعوت کرد. عده‏اى به جهت شکست در احد روحیّه‏ى حضور نداشتند. آیه‏ى فوق نازل شد و پیامبر بار دیگر مردم را به جهاد دعوت کرد. هفتاد نفر حاضر شدند ولى درگیرى رخ نداد و مسلمانان سالم به مدینه برگشتند.
«نکول»، به معناى امتناع کردن از روى ترس است. و «تنکیل»، انجام کارى است که طرف را منصرف کند، همچون کیفر و مجازات.
از امام صادق‏علیه السلام روایت شده است که به هیچ پیامبر دیگرى فرمان نیامد که‏اگر تنها شدى جهاد کن. در زمان ما نیز امام خمینى‏قدس سره فرمود: ابرقدرت‏ها بدانند اگر خمینى یکه وتنها بماند به راه خود ومبارزه با شرک و کفر ادامه خواهد داد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: پس از نزول این آیه پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله تمام جنگ‏ها را شخصاً فرماندهى مى‏کرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهاد گوینده : ابوذر مالکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نرول - . پوربافراني
شان نزول آیههنگامى که ابوسفیان و لشکر قریش پیروزمندانه از میدان اُحد بازگشتند، ابو سفیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار گذاشت که در موسم بدر صغرى (یعنى بازارى که در ماه ذى القعده در سرزمین بدر تشکیل مى‏شد) بار دیگر رو برو شوند. هنگامى که موعد مقرر فرا رسید، پیامبر (صلی الله علیه و آله) مسلمانان را دعوت به حرکت به محل مزبور کرد، ولى جمعى از مسلمانان که خاطره تلخ شکست اُحد را فراموش نکرده بودند شدیدا از حرکت خوددارى مى‏نمودند، آیه 84 نازل شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) مسلمانان را مجددا دعوت به حرکت کرد، در این موقع تنها هفتاد نفر در رکاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) در محل مزبور حاضر شدند، ولى ابو سفیان (بر اثر وحشتى که از روبرو شدن با سپاه اسلام داشت، از حضور در آنجا خوددارى کرد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) با همراهان سالم به مدینه بازگشتند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : شأن نزول موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع این مطلب را ذکر کنید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهاد - مسعود ورزيده
پس از پیروزى کفّار در احد ابوسفیان با غرور گفت: بار دیگر با مسلمانان در موسم بدر صغرى (محلّ برپایى بازارى در سرزمین بدر در ماه ذى قعده) روبرو خواهیم شد. هنگام رسیدن موعد، پیامبر مردم را به جهاد دعوت کرد. عدّه‏اى به جهت شکست در احد روحیّه‏ى حضور نداشتند. آیه‏ى فوق نازل شد و پیامبر بار دیگر مردم را به جهاد دعوت کرد. هفتاد نفر حاضر شدند ولى درگیرى رخ نداد و مسلمانان سالم به مدینه برگشتند.
«نکول»، به معناى امتناع کردن از روى ترس است. و «تنکیل»، انجام کارى است که‏
طرف را منصرف کند، همچون کیفر و مجازات.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که به هیچ پیامبر دیگرى فرمان نیامد که‏اگر تنها شدى جهاد کن. «1» در زمان ما نیز امام خمینى قدس سره فرمود: ابرقدرت‏ها بدانند اگر خمینى یکّه وتنها بماند، به راه خود ومبارزه با شرک و کفر ادامه خواهد داد.
امام باقر علیه السلام فرمود: پس از نزول این آیه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله تمام جنگ‏ها را شخصاً فرماندهى مى‏کرد. «2»


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهاد گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.