از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  شأن نزول - سيد علي بهبهاني
عده‌ای با بیگانه‌ها ارتباط داشتند یا در اثر نفاق یا در اثر ضعف ایمان در جبهه‌ها شرکت نمی‌کردند و بعد می‌خواستند این تبهکاریهای خود را توجیه کنند عده‌ای را هم نزد پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرستادند که عُذر اینها را بپذیرد حالا یا افرادی بودند که به حسب ظاهر ایمان آوردند و بعد به دیار شرک رفتند و با مشرکین هماهنگ شدند یا کسانی که ظاهراً در حوزهٴ اسلامی ماندند و باطناً با مشرکین هماهنگ بودند یا در اثر اینکه معصیتی کردند خواستند خود را نزد رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تبرئه کنند به هر وسیله است می‌خواستند شفیعی برای خود بسازند که در این زمینه آیهٴ شفاعت نازل شده است که این شأن نزول این آیه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : شأن نزول موضوع اصلی : شفاعت گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شفاعت - سيد علي بهبهاني
شفیع یا درونی است یا بیرونی. درون آدم اگر شفیع آدم باشد بهترین شفیع است که «لا شفیع أنجح من التوبة» اگر کسی گناهی کرد بعد توبه کرد این گناهش به ضمیمهٴ توبه وقتی به محکمهٴ الهی می‌‌رسد یک شفیع خوبی دارد «لا شفیع أنجح من التوبة» این شفیع درونی.
شفیع بیرونی از انبیا و اولیا(علیهم السلام) گرفته تا علما تا مسجد تا اماکن متبرّکه‌ای که مرکز و مشهَد عبادات انبیا و اولیاست اینها حقّ شفاعت دارند اینها شُفعای بیرونی‌اند. «وآخر من یشفع أرحم الراحین» اگر کار به جایی رسید که شفاعتِ هیچ شفیعی پذیرفته نشد آخرین شفیع خود ذات اقدس الهی است این همان است که ما در دعاها به ذات اقدس الهی عرض می‌کنیم «اللهمّ عاملنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک» یعنی ما اگر به محکمهٴ عدل تو بیاییم محکوم خواهیم شد که عدل تو به تنهایی حاکم و داور باشد ولی اگر فضل تو در کنار عدل تو دوتایی بخواهند داوریِ ما را به عهده بگیرند برابر با عدل بیش از آن مقداری که ما گناه کردیم ما را محاکمه نمی‌کنند چون خدا عادل است برابر با فضل آن مقداری که ما کم آوردیم حَسناتی را کم آوردیم یا سیّئاتی را زیاد آوردیم برابر با فضل با ما رفتار می‌کنند و می‌بخشند اگر فضل خدا با عدل خدا محکمهٴ ما را اداره کرد این می‌شود شفاعت الهی ما به خدا عرض می‌کنیم که خدایا ما را به محکمهٴ فضلت ببر، نه به محکمهٴ عدلت
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شفاعت - سيد علي بهبهاني
در آیه پیش، هر کس مسئول کار خود بود، امّا این آیه نقش دعوت و وساطت در کار نیک را، در بهره داشتن از پاداش و کیفر بیان مى‏کند.
موعظه، آشتى دادن، تدریس، تشویق به جبهه، تعاون بر کار نیک، مصادیق «شفاعة حسنة» هستند، چنانکه در حدیث، دعا در حقّ دیگران، امر به معروف، راهنمایى و حتّى اشاره به کار خیر، از مصادیق «شفاعة حسنة» ذکر شده است. غیبت، سخن‏چینى، کارشکنى، تهمت، فتنه، ترساندن از جبهه، وسوسه و توطئه، مصادیق «شفاعة سیئة» هستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شفاعة حسنة و شفاعة سیئة - ابوذر مالکي
«مُقیت»، یعنى آنکه قوت دیگرى را مى‏دهد و حافظ جان اوست و بطور عام، به معناى حافظ و حسابرس به کار مى‏رود.
در آیه پیش، هر کس مسئول کار خود بود، امّا این آیه نقش دعوت و وساطت در کار نیک را، در بهره داشتن از پاداش و کیفر بیان مى‏کند.
موعظه، آشتى دادن، تدریس، تشویق به جبهه، تعاون بر کار نیک، مصادیق «شفاعة حسنة» هستند، چنانکه در حدیث، دعا در حقّ دیگران، امر به معروف، راهنمایى و حتّى اشاره به کار خیر، از مصادیق «شفاعة حسنة» ذکر شده است.[338] غیبت، سخن‏چینى، کارشکنى، تهمت، فتنه، ترساندن از جبهه، وسوسه و توطئه، مصادیق «شفاعة سیئة» هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : راستگویی گوینده : ابوذر مالکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ن - . پوربافراني
موعظه، آشتى دادن، تدریس، تشویق به جبهه، تعاون بر کار نیک، مصادیق «شفاعة حسنة» هستند، چنانکه در حدیث، دعا در حقّ دیگران، امر به معروف، راهنمایى و حتّى اشاره به کار خیر، از مصادیق «شفاعة حسنة» ذکر شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قالب : لغوی موضوع اصلی : بصیرت گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شَفاعَةً حَسَنَةً - مسعود ورزيده
«مُقیت»، یعنى آنکه قوت دیگرى را مى‏دهد و حافظ جان اوست و بطور عام، به معناى حافظ و حسابرس به کار مى‏رود.
در آیه پیش، هر کس مسئول کار خود بود، امّا این آیه نقش دعوت و وساطت در کار نیک را، در بهره داشتن از پاداش و کیفر بیان مى‏کند.
موعظه، آشتى دادن، تدریس، تشویق به جبهه، تعاون بر کار نیک، مصادیق‏ «شَفاعَةً حَسَنَةً» هستند، چنانکه در حدیث؛ دعا در حقّ دیگران، امر به معروف، راهنمایى و حتّى اشاره به کار خیر، از مصادیق‏ «شَفاعَةً حَسَنَةً» ذکر شده است. «1»
غیبت، سخن‏چینى، کارشکنى، تهمت، فتنه، ترساندن از جبهه، وسوسه و توطئه، مصادیق‏ «شَفاعَةً سَیِّئَةً» هستند.


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.