از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  افرادی که نباید به آنان سلام داد
امام باقر از پدرش (علیهما السلام) روایت آورده که فرمود: بر یهود و نصارا و بر مجوس سلام ندهید، و همچنین بر بت‏پرستان و بر کسانی که کنار سفره شراب نشسته‏اند. و بر کسی که مشغول بازی شطرنج و نرد است، و بر مخنث(کسی که مردان را به خود می‏کشد) و بر شاعری که نسبت‏های ناروا به زنان پاکدامن می‏دهد و بر نمازگزار سلام ندهید، چون نمازگزار نمی‏تواند جواب شما را رد کند. آری سلام دادن برای شما مستحب است ولی رد آن برای شنونده واجب است و نیز به ربا خوار و به کسی که در حال ادرار کردن است و به کسی که در حمام است، و نیز بر فاسقی که فسق خود را علنی می‏کند سلام ندهید.

علامه طباطبایی: روایات در معانی گذشته بسیار است و احاطه به بیانی که ما درباره تحیت آوردیم معنای روایات را روشن می‏سازد. و اما اینکه از سلام کردن بر بعضی افراد نهی کرده‏اند، این نهی، فرع و شاخه‏ای است از نهی واردی که از دوستی و رکون به آن افراد نهی نموده، از آن جمله فرموده: «لا تتخذوا الیهود و النصاری»(المائده/51) و نیز فرموده: «لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء »(الممتحنه/1). و نیز فرموده: «و لا ترکنوا الی الذین ظلموا»(هود/113) و آیاتی دیگر از این قبیل. بله چه بسا می‏شود که مصلحت اقتضاء کند انسان به ستمکاران تقرب بجوید برای اینکه دین خدا را تبلیغ کند، بطوری که اگر با آنها نسازد نمی‏گذارند تبلیغ دین در بین مردم صورت بگیرد و یا برای اینکه کلمه حق را به گوش آنها برساند، و این تقرب حاصل نمی‏شود مگر با سلام دادن به آنها، تا کاملا با ما مانوس شوند و دلهاشان با دل ما ممزوج گردد، به همین خاطر که گاهی مصلحت چنین اقتضا می‏کند رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) نیز به این روش مامور شدند، در آیه: «فاصفح عنهم و قل سلام»(الزخرف/89)، همچنانکه در وصف مؤمنین فرمود: «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »(الفرقان/63).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : این روایت را من لا یحضره الفقیه روایت کرده است. قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ماهیت سلام کردن در اسلام و سایر ملل
اگر در شیوه تحیت و سلام دادن سایر امت ها و ملل توجه شود به دست می آید که در همه آنان نوعی خضوع و تذل در برابر دیگری وجود دارد که این بیانگر این است که این شیوه ها از ظالمان و جباران به یادگار مانده است که ان هم به تبع بت پرستی بوجو آمده بود و چون اسلام با بت پرستی مبارزه می کند تحیت و سلام دادنش بر مساوات است نه تذلل در برابر دیگری.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 46 و 47 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ریشه سلام دادن در دین حنیف ابراهیم (ع)
تحیت به شیوه سلام کردن در عرب جاهلی قبل از اسلام وجود داشته است و گویا این سنت از حضرت ابراهیم (ع) به آنان رسیده بود مانند حج زیرا خداوند در جاهای متفاوت قرآن، «سلام» را به حضرت ابراهیم (ع) استناد داه است همچنین به خود و ملائکه و بهشتیان نیز استناد داده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 47 تا 49 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ماهیت واقعی سلام کردن در اسلام
خداوند «سلام» را در بین مسلمانان سنت قرار داد تا هر فردی به دیگری برخورد کند قبل از هر چیز سلام بدهد، یعنی طرف مقابل را از هر خطر و آزار و تجاوز خود امنیت دهد زیرا اولین چیزی که یک اجتماع تعاونی نیازمند آن است امنیت داشتن افرادش در عرض و مال و جانشان از دستبرد دیگران است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 47 و 48 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پاسخ خوبی دیگران، بهتر از آن باشد
ذیل آیه شریفه: «و اذا حییتم ... » امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) فرمودند: مراد از تحیت در آیه شریفه سلام و سایر کارهای خیر است،(منظور این است که تنها رد سلام واجب نیست، هر احسانی دیگر که به مسلمان بشود مسلمان موظف است آن را تلافی کند. -مترجم:موسوی همدانی-)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 49 قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاق خوب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جواب سلام واجب است
رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) فرمود: سلام مستحب و رد آن واجب است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 49 قالب : روایی موضوع اصلی : احکام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آداب سلام دادن
1-امام صادق (علیه‏السلام) فرمود: کوچکتر به بزرگتر و رهگذر به کسی که ایستاده و عده کم به عده بسیار سلام می‏کند.

2-امام صادق (علیه‏السلام)فرمود: در برخورد نفرات کمتر با عده زیاد، کمترها ابتدا به سلام می‏کنند و در برخورد سواره به پیاده، سواره ابتدا می‏کند و اگر همه سوارند بعضی قاطر سوار و بعضی دیگر الاغ سوارند، قاطر سوارها ابتدا می‏کنند. و در برخورد اسب سواران با قاطر سواران، اسب سواران آغاز می‏کنند.

3-امام صادق (علیه‏السلام) می‏فرمود: سواره به پیاده و پیاده به نشسته سلام می‏کند.
و چون دو طائفه به هم برخوردند، آن طائفه که عده نفراتش کمتر است به آنان که بیشترند سلام می‏کنند. و چون یک نفر به جمعیتی برخورد کند آن یک نفر به جماعت سلام می‏کند.

علامه طباطبایی: قریب به این مضمون را صاحب تفسیر در المنثور از بیهقی از زید بن اسلم از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) روایت کرده (در المنثور ج 2 ص 189). و اگر در روایات فرمودند که کوچکترها به بزرگترها سلام کنند، یا عده کم به عده زیاد یا یک نفر به چند نفر، منافاتی با مساوات ندارد، بلکه خواسته‏اند با این دستور خود حقوق رعایت شده باشد و بفهمانند که حتی در سلام کردن نیز حقوق را رعایت کنید.
آری اسلام هرگز حاضر نیست به امت خود دستوری دهد که لازمه‏اش لغو شدن حقوق و بی‏اعتبار شدن فضایل و مزایا باشد، بلکه به کسانی که فضیلتی را ندارند، دستور می‏دهد فضیلت صاحبان فضل را رعایت نموده، حق هر صاحب حقی را بدهند، بله به صاحب فضل اجازه نمی‏دهد که به فضل خود عجب بورزد، و به خاطر اینکه مثلا پدر و یا مادر است و یا عالم و معلم است و یا سن و سال بیشتری دارد نسبت به فرزندان و مریدان و شاگردان و کوچکتران تکبر ورزیده، خود را طلبکار احترام آنان بداند و بدون جهت به مردم ستم کند و با این رفتار خود توازن بین اطراف مجتمع را بر هم زند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 49 تا 51 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آداب سلام دادن
امام صادق(علیه‏السلام) فرمود: وقتی چند نفر از جمعیتی می‏گذرند، کافی است که یک نفر آنان به جمعیت سلام کند و وقتی به جمعیتی سلام می‏دهند کافی است یک نفر از آنان جواب سلام را بدهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 50 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جواب سلام دادن به هنگام نماز
1-محمد بن مسلم روایت کرده که گفت: شرفیاب حضور حضرت باقر (علیه‏السلام) شدم، دیدم که در نمازند، عرضه داشتم: السلام علیک، فرمود: السلام علیک، عرضه داشتم: حالتان چطور است؟ حضرت چیزی نفرمودند، همینکه از نماز فارغ شدند، پرسیدم: آیا در نماز می‏توان جواب داد؟ فرمود: آری، به همان مقداری که به او سلام داده‏اند.

2-امام صادق (علیه‏السلام) فرمود: وقتی کسی به تو سلام داد در حالی که مشغول نماز هستی جواب سلامی آهسته و به مثل سلام او به او بده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 50 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ماهیت واقعی سلام کردن
کلمه «سلام» تحیتی است که گسترش صلح و سلامت و امنیت در بین دو نفر که به هم برمی‏خورند را اعلام می‏دارد، البته صلح و امنیتی که نسبت به دو طرف مساوی و برابر است و مانند تحیت‏های جاهلیت قدیم و جدید علامت تذلل و خواری زیر دست نسبت به ما فوق نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 51 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شیوه سلام دادن اهل بیت (ع)
از رسول خدا (ص) روایت آمده که مردى به آن جناب سلام کرد و گفت: السلام علیک، حضرت در پاسخش فرمود: السلام علیک و رحمة اللَّه، مردى دیگر رسید و گفت: السلام علیک و رحمة اللَّه، حضرت در پاسخش فرمود: السلام علیک و رحمة اللَّه و برکاته، مردى دیگر رسید و گفت: السلام علیک و رحمة اللَّه و برکاته، حضرت در پاسخش فرمود: و علیک، آن مرد سؤال کرد که چطور رد سلام مرا کوتاه کردى، و به آیه شریفه «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها ...» عمل نکردى؟ حضرت فرمود: تو براى من چیزى باقى نگذاشتى تا من رد سلام خود را با آن بچربانم و بدین جهت عین سلامت را به تو برگرداندم.

علامه طباطبایی: نظیر این روایت را سیوطى در در المنثور(ج 2 ص 188) از احمد (در کتاب زهد؟ و از ابن جریر و ابن منذر و ابن ابى حاتم و طبرانى و ابن مردویه، به سندى حسن از سلمان فارسى نقل کرده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 52 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شیوه سلام دادن اهل بیت (ع)
امام باقر (علیه‏السلام) از امیر المؤمنین (علیه‏السلام) روایت کرده: که روزی به جمعیتی عبور کرد و به آنان سلام گفت، گفتند: علیک السلام و رحمة الله و برکاته و مغفرته و رضوانه، حضرت به ایشان فرمود: در ادب و تحیت از ما اهل بیت جلو نزنید(و ما در تحیت اکتفا می‏کنیم به) مثل آنچه ملائکه به پدر ما ابراهیم (علیه‏السلام) گفتند، رحمة الله و برکاته علیکم اهل البیت.

علامه طباطبایی: در این روایت اشاره‏ای است به اینکه سنت در سلام این است که آن را تمام و بطور کامل بدهند و سلام کامل این است که سلام دهنده بگوید: السلام علیک و رحمة الله و برکاته، و این سنت از حنفیت ابراهیم (علیه‏السلام) اخذ شده و تاییدی است برای چیزهائی که قبلا گفته شد که تحیت به سلام از دین حنیف است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 52 و 53 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تمامیت و کمال تحیت
امام (ع) فرمود: از تمامیت و کمال تحیت این است که شخص وارد با آن کسی که او به وی وارد شده، مصافحه کند و وی با آن شخص اگر از سفر آمده معانقه نماید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 53 قالب : روایی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تحیت دیگران را بهتر از وی جواب دادن حتی در عطسه کردن
امیر المؤمنین (علیه‏السلام) فرمود: وقتی شنیدید که یکی از شما در حضورتان عطسه کرد بگوئید: یرحمکم الله و او هم در پاسخ بگوید: یغفر الله لکم و یرحمکم و دعای یغفر الله لکم را اضافه کند، چون خدای تعالی فرمود: « و اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها ...».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 53 قالب : روایی موضوع اصلی : عطسه کردن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تحیت دیگران را بهتر از وی جواب دادن
کنیزی از کنیزان امام حسن (علیه‏السلام) دسته‏ای ریحان برای آن جناب آورد، حضرت در عوض به وی فرمود: تو در راه خدا آزادی، شخصی پرسید: آیا برای یک طاقه ریحان کنیزی را آزاد می‏کنی؟ فرمود: خدای تعالی ما را ادب آموخته و فرموده: «اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها ...» و تحیت بهتر از یک طاقه ریحان برای او، همین آزاد کردنش بود.

علامه طباطبایی: این روایات بطوری که ملاحظه می‏کنید معنای تحیت در آیه شریفه را عمومیت می‏دهند، بطوری که شامل هدیه و تحفه نیز بشود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 53 قالب : روایی موضوع اصلی : پاداش گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سلام - سيد علي بهبهاني
سلام اسمی از اسمای حُسنای خدای تعالی است که از اسماءالله است ﴿السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ﴾ که در پایان سورهٴ مبارکهٴ «حشر» آمده است از اسماءالله است. آنچه که از خدا می‌رسد مایهٴ سلامت است این سلام بالاتر از آن تحیّت قبل از اسلام است چون آن تحیّت، اصل حیات را طلب می‌کرد این سلام گذشته از حیات، سلامت یک انسان زنده را هم طلب می‌کند وقتی سلامت مورد مسئلهٴ و دعای الهی قرار گرفت معلوم می‌شود اصل حیات هم مطلوب است «سلامٌ علیکم» یعنی از طرف ذات اقدس الهی به شما سلامت افاضه و اعطا بشود این سلامت فرع بر اصل حیات است پس هم حیات را در بردارد، هم کمال حیات را. چون سلام اسمی از اسماءالله است آنچه از خداست مایهٴ سلامت خواهد بود، این هم یک مطلب.
خدای سبحان این سلام را به عنوان بهترین تحیّت و درود بر انبیای خود فرستاد گاهی به این صورت فرمود: ﴿سَلاَمٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ﴾ گاهی به این صورت ﴿سَلاَمٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ﴾ گاهی به عنوان ﴿سَلاَمٌ عَلَی مُوسَی وَهَارُونَ﴾ و مانند آن.
این سلامِ خدا اختصاصی به انبیا ندارد زیرا در ذیل بعضی از آیات می‌فرماید سلام بر نوح یا بر ابراهیم برای اینکه ﴿إِنَّهُمَا مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ﴾ بعد می‌فرماید: ﴿وَکَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ﴾ این تعبیرها نشان می‌دهد که سلام خدا مخصوص انبیا نیست بلکه بر مؤمنین هم خدا سلام می‌فرستد. گاهی به زبان موسای کلیم(سلام الله علیه) بر بندگان صالح و مؤمن سلام می‌فرستد می‌فرماید: ﴿وَالسَّلاَمُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی﴾ این کلامِ خداست که از زبان موسای کلیم(سلام الله علیه) صادر شده است و فیضی است که نصیب همهٴ بندگان مطیع و تابع خواهد شد که ﴿وَالسَّلاَمُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی﴾ این دربارهٴ خداوند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ادب گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته تفسیری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پاسخ تحیت - سيد علي بهبهاني
گرچه این تحیّت، مطلق است شامل سلام و غیرسلام می‌شود ولی ظاهراً وجوب رَد مخصوص به سلام است این طور نیست که هر تحیّتی جوابش واجب باشد اگر کسی احسانی به شما کرد گرچه جواب احسان مستحبّ است حالا یا به مِثل یا به احسن ولی جواب او واجب باشد که شما هم چیزی به عنوان احسان نسبت به او اعمال کنید این‌‌چنین نیست هدیه‌ای برای شما فرستادند بر شما واجب باشد یا به احترام شما برخاستند بر شما هم واجب باشد که شما به احترامشان برخیزید اینها بعید است گرچه بعضی از فقها(رضوان الله علیهم) در این تحیّتهایی که همراه سلام ذکر می‌شود که گاهی بعد از سلام می‌گویند «صبّحکم الله» یعنی خدا صبح شما را به خیر کنند ایشان احتیاط واجب می‌کردند که اگر کسی گفت «صبّحکم الله» شما هم بگویید «صبّحکم الله» و مانند آن ولی در غیرسلام و اموری که جزء شئون سلام محسوب نمی‌شود جواب تحیّت بعید است واجب باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ادب گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته احکام است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جواب سلام درحال نماز!؟ - سيد علي بهبهاني
اگر کسی بر نمازگزار سلام کرد که این حالت را گفتند مکروه است سلامِ بر نمازگزار مکروه است چون او مشغول مناجات با خداست حالا اگر کسی این کار مکروه را انجام داد یعنی به نمازگزار سلام کرد جوابِ این سلام واجب است چون جواب سلام واجب است خواه آن سلام، مکروه باشد خواه نباشد اگر نمازگزار سلام را جواب نداد معصیت کرد ولی نماز او باطل نیست اینکه مرحوم سیوطی(رضوان الله علیه) در کنزالعرفان فرمود اگر نمازگزار جواب سلام را نداد بعضی فتوا دادند که نماز او باطل نیست بعضیها فتوا دادند که نماز او باطل است «و هو عندی قویّ» این فرمایش تام نیست یعنی اگر نمازگزار جواب سلام را نداد معصیت کرد ولی نماز او باطل نیست دلیلی هم بر بطلان نماز نیست چون امر به شیء مقتضی نهی از ذیل نیست تا به عنوان اینکه نهی به عبادت تعلّق گرفته باشد و نماز باطل شده باشد این‌‌چنین نیست حتی اگر در آن حالی که باید جواب بدهد ساکت نماند مشغول قرائت شد این قرائت هم باطل نیست.
یک وقت است که به مقداری که جواب سلام محقَّق می‌شود که باید جواب بدهد ساکت می‌ایستد اینجا شاید فتوا به بطلان نماز ندهند ولی اگر در همان حالی که باید جواب بدهد در آن حال به جمله‌ای از اجزای نماز مشغول بود داشت قرائت را ادامه می‌داد در آن حال هم باز نماز باطل نیست چون امرِ به ردّ سلام مقتضی نهی از ادامه نماز و قرائت و مانند آن نیست تا کسی بگوید امر به شیء مقتضی نهی از عبادت است بر فرض هم امر به شیء مقتضی نهی از عبادت باشد این نهی چون نهی مقدّمی است فساد را به همراه ندارد آن نهی‌ای نیست که مبطل عبادت باشد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : احکام موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته احکام است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سلام - سيد علي بهبهاني
هر گروهی که خود را در یک موضع برتر می‌بینند شایسته است به کسانی که در مرحلهٴ نازل‌ترند سلام بکنند لذا گفته‌اند سواره مستحب است بر پیاده سلام بکند، ایستاده مستحب است بر نشسته سلام بکند و مانند آن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : احکام موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته اخلاقی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لطیفه - سيد علي بهبهاني
اینکه در جواب گاهی گفته می‌شود «و علیک السلام» لطیفه‌ای فخررازی دارد و آن این است که مجموع این سؤال و جواب یادآور ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ﴾ است برای اینکه در سؤال ابتدا سلام کننده می‌گوید «السلامُ علیک» یا «سلامٌ علیک و علیکم» که اول سلام است و نام خداست جواب‌دهنده که می‌گوید «وعلیک السلام» آخرین حرف جواب ‌دهنده سلام است که نام خداست پس اول نام خداست، آخر نام خداست، آنچه در وسط این اول و آخر می‌گذرد مشمول رحمت الهی خواهد بود این سرّ آن است که سلام‌ کننده اول سلام را ذکر می‌کند و جواب‌ دهنده آخر سلام را ذکر می‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اخلاقی موضوع اصلی : سلام کردن- تحیت گوینده : فخر رازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تحیت و سلام - سيد علي بهبهاني
مراد از «تحیّت»، سلام کردن به دیگران، یا هر امر دیگرى است که با آرزوى حیات و سلامتى و شادى دیگران همراه باشد، همچون هدیه دادن. چنانکه وقتى کنیزى به امام حسن‏علیه السلام دسته گلى هدیه داد، امام او را آزاد کرد و در پاسخ سؤال مردم، همین آیه را قرائت فرمود.
در اسلام، تشویق به سلام به دیگران شده، چه آنان را بشناسیم یا نشناسیم. و بخیل کسى شمرده شده که در سلام بخل ورزد. و پیامبر به هر کس مى‏رسید حتّى به کودکان، سلام مى‏داد.
در نظام تربیتى اسلام، تحیّت تنها از کوچک نسبت به بزرگ نیست، خدا، پیامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام مى‏دهند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ادب گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته اخلاقی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سلام - ابوذر مالکي
مراد از «تحیّت»، سلام کردن به دیگران، یا هر امر دیگرى است که با آرزوى حیات و سلامتى و شادى دیگران همراه باشد، همچون هدیه دادن. چنانکه وقتى کنیزى به امام حسن‏علیه السلام دسته گلى هدیه داد، امام او را آزاد کرد و در پاسخ سؤال مردم، همین آیه را قرائت فرمود.
در اسلام، تشویق به سلام به دیگران شده، چه آنان را بشناسیم یا نشناسیم. و بخیل کسى شمرده شده که در سلام بخل ورزد. و پیامبر به هر کس مى‏رسید حتّى به کودکان، سلام مى‏داد.
در نظام تربیتى اسلام، تحیّت تنها از کوچک نسبت به بزرگ نیست، خدا، پیامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام مى‏دهند.(به آداب سلام در روایات مراجعه شود). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : نیکی- احسان گوینده : ابوذر مالکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سلام - مسعود ورزيده

مراد از «تحیّت»، سلام کردن به دیگران، یا هر امر دیگرى است‏ «1» که با آرزوى حیات و سلامتى و شادى دیگران همراه باشد، همچون هدیه دادن. چنانکه وقتى کنیزى به امام حسن علیه السلام دسته گلى هدیه داد، امام او را آزاد کرد و این آیه را قرائت فرمود.
در اسلام، تشویق به سلام به دیگران شده، چه آنان را بشناسیم یا نشناسیم. و بخیل کسى شمرده شده که در سلام بخل ورزد. و پیامبر به هر کس مى‏رسید حتّى به کودکان، سلام مى‏داد.
در نظام تربیتى اسلام، تحیّت تنها از کوچک نسبت به بزرگ نیست، خدا، پیامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام مى‏دهند.
سلام خدا. «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» «2»
سلام پیامبر. «إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ» «3»
سلام فرشتگان. «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ» «4»
(به آداب سلام در روایات مراجعه شود).






[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : اَبرار گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.