از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّي يُهاجِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً89إِلاَّ الَّذينَ يَصِلُونَ إِلي‏ قَوْمٍ بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَهُمْ ميثاقٌ أَوْ جاؤُکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوکُمْ أَوْ يُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْکُمْ فَلَقاتَلُوکُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عَلَيْهِمْ سَبيلاً90سَتَجِدُونَ آخَرينَ يُريدُونَ أَنْ يَأْمَنُوکُمْ وَ يَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ کُلَّما رُدُّوا إِلَي الْفِتْنَةِ أُرْکِسُوا فيها فَإِنْ لَمْ يَعْتَزِلُوکُمْ وَ يُلْقُوا إِلَيْکُمُ السَّلَمَ وَ يَکُفُّوا أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أُولئِکُمْ جَعَلْنا لَکُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطاناً مُبيناً91وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلي‏ أَهْلِهِ إِلاَّ أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ کانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَکُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ إِنْ کانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَهُمْ ميثاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلي‏ أَهْلِهِ وَ تَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ عَليماً حَکيماً92
شماره صفحه : 92 حزب : 19 جزء : پنجم سوره : نساء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
89) ( این آیه درباره کفار اهل کتاب و منافقان است که در میان خویشان و دوستان مشرک خود بودند ، ) آنان دوست دارند همان گونه که خود کافر شده اند شما هم کافر شوید تا با هم یکسان باشید. پس هرگز از آنها دوستان و سرپرستانی نگیرید تا آنکه در راه خدا ( و برای اثبات پذیرش دین به دیار اسلام ) مهاجرت کنند ، پس اگر ( از این امر ) روی برتافتند آنها را ( همانند مشرکان ) هر کجا یافتید بگیرید و بکشید ، و هرگز از آنان دوست و یاوری نگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان که به گروهی که میان شما و آنها پیمانی برقرار است بپیوندند یا به نزد شما بیایند در حالی که سینه هایشان از جنگیدن با شما یا با طائفه خود به تنگ آمده باشد. و اگر خدا می خواست مسلّما آنها را بر شما مسلط می نمود و حتما با شما می جنگیدند. [ نظرات / امتیازها ]
91) به زودی گروهی دیگر را می یابید که می خواهند از شما ایمن باشند و از قوم خود نیز آسوده خاطر باشند هر بار به کفر و جنگ با مسلمین دعوت شوند به سوی آن باز می گردند. پس اگر از شما کناره نگرفتند و طرح صلح نیفکندند و دست از شما بر نداشتند پس آنها را هر جا پیدا کردید بگیرید و بکشید ، و آنهایند که شما را بر آنان تسلّط آشکاری بخشیده ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) و هیچ مؤمنی را نسزد و عقلا و شرعا روا نباشد که مؤمنی را بکشد مگر آنکه از روی اشتباه و خطا ( خطای محض یا شبیه عمد ) باشد. و هر کس مؤمنی را به خطا کشت بر اوست آزاد کردن برده ای مؤمن ( به عنوان کفاره قتل ) و خونبهایی که باید تسلیم خویشان مقتول شود ، مگر آنکه آنها ببخشند. و اگر مقتول از گروهی باشد که دشمن شمایند و خود او مؤمن است پس واجب است آزاد کردن برده ای مؤمن ( به عنوان کفاره ، و خونبها ندارد ) . و اگر از گروهی باشد که میان شما و آنان پیمانی ( پیمان صلح یا ذمّه ) برقرار است باید خونبهای او تسلیم خویشانش شود و برده ای مؤمن آزاد نماید ، و کسی که ( برده ) نیابد باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد. توبه ای است از جانب خداوند ، و خداوند همواره دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » آیت الله مکارم شیرازی
89) آنان آرزو می کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید ، و مساوی یکدیگر باشید. بنا بر این ، از آنها دوستانی انتخاب نکنید ، مگر اینکه ( توبه کنند ، و ) در راه خدا هجرت نمایند. هر گاه از این کار سر باز زنند ، ( و به اقدام بر ضدّ شما ادامه دهند ، ) هر جا آنها را یافتید ، اسیر کنید! و ( در صورت احساس خطر ) به قتل برسانید! و از میان آنها ، دوست و یار و یاوری اختیار نکنید!. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنها که با همپیمانان شما ، پیمان بسته اند یا آنها که به سوی شما می آیند ، و از پیکار با شما ، یا پیکار با قوم خود ناتوان شده اند ( نه سر جنگ با شما دارند ، و نه توانایی مبارزه با قوم خود. ) و اگر خداوند بخواهد ، آنان را بر شما مسلّط می کند تا با شما پیکار کنند. پس اگر از شما کناره گیری کرده و با شما پیکار ننمودند ، ( بلکه ) پیشنهاد صلح کردند ، خداوند به شما اجازه نمی دهد که متعرّض آنان شوید. [ نظرات / امتیازها ]
91) بزودی جمعیّت دیگری را می یابید که می خواهند هم از ناحیه شما در امان باشند ، و هم از ناحیه قوم خودشان ( که مشرکند. لذا نزد شما ادّعای ایمان می کنند ولی ) هر زمان آنان را به سوی فتنه ( و بت پرستی ) بازگردانند ، با سر در آن فرو می روند! اگر از درگیری با شما کنار نرفتند و پیشنهاد صلح نکردند و دست از شما نکشیدند ، آنها را هر جا یافتید اسیر کنید و ( یا ) به قتل برسانید! آنها کسانی هستند که ما برای شما ، تسلّط آشکاری نسبت به آنان قرار داده ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ فرد باایمانی مجاز نیست که مؤمنی را به قتل برساند ، مگر اینکه این کار از روی خطا و اشتباه از او سر زند ( و در عین حال ، ) کسی که مؤمنی را از روی خطا به قتل رساند ، باید یک برده مؤمن را آزاد کند و خونبهایی به کسان او بپردازد مگر اینکه آنها خونبها را ببخشند. و اگر مقتول ، از گروهی باشد که دشمنان شما هستند ( و کافرند ) ، ولی مقتول باایمان بوده ، ( تنها ) باید یک برده مؤمن را آزاد کند ( و پرداختن خونبها لازم نیست ) . و اگر از جمعیّتی باشد که میان شما و آنها پیمانی برقرار است ، باید خونبهای او را به کسان او بپردازد ، و یک برده مؤمن ( نیز ) آزاد کند. و آن کس که دسترسی ( به آزاد کردن برده ) ندارد ، دو ماه پی در پی روزه می گیرد. این ، ( یک نوع تخفیف ، و ) توبه الهی است. و خداوند ، دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
89) آنها دوست دارند شما نیز کافر شوید هم چنان که خودشان کافر شدند و در نتیجه مثل هم باشید ، پس زنهار که از آنان به هیچ وجه دوست مگیرید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند ، پس اگر از قبول دعوت خدا اعراض کردند ، آنان را هر جا یافتید بگیرید و بکشید ، نه از آنان دوست بگیرید و نه یاور . [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آن افراد و اقوامی که با قومی پیمان دارند ، که بین شما و آن قوم پیمان صلح برقرار باشد و یا با شما سر جنگ نداشته باشند و توان جنگ با قوم خود را نیز ندارند و اگر خدا می خواست بر شما تسلطشان می داد و با شما پیکار می کردند ، اگر اینان از شما کناره گرفتند ، نه با شما شدند و نه با دشمن شما ، و اطاعت و تسلیم عرضه کردند ، خدا برای شما علیه آنها تسلطی نگذاشته . [ نظرات / امتیازها ]
91) چیزی نخواهد گذشت که به مردمی دیگر بر می خورید که می خواهند هم شما را از شر خود ایمن سازند و هم قوم خود را ، ولی وقتی به سوی فتنه کشانده شوند ، با سر ، در آن می افتند ، پس اگر از شما کناره نکردند و اطاعت عرضه نداشتند و دست از دشمنی باز نگرفتند ، هر جا که آنها را یافتید بگیرید و بکشیدشان که ما شما را بر آنها تسلطی آشکارا داده ایم . [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنی حق ندارد مؤمنی دیگر را بکشد ، مگر به خطا ، حال اگر کسی مؤمنی را به خطا به قتل برساند باید ( در کفاره آن ) یک برده مؤمن را آزاد کند و خون بهایی هم به کسان او تسلیم نماید ، مگر آنکه خونخواهان آن را ببخشند ، و اگر ورثه مقتول مؤمن از مردمی باشد که بین شما و آنان عداوت و جنگ است ، همان آزاد کردن برده مؤمن کافی است و اگر مقتول از قومی باشد که بین شما و آنان پیمانی برقرار هست باید برده ای مؤمن آزاد و خون بهایی به کسان او تسلیم کند و کسی که نمی تواند برده ای آزاد کند به جای آن دو ماه پی در پی روزه بگیرد ، این بخشایشی از ناحیه خدا است که خدا همواره دانای فرزانه بوده است . [ نظرات / امتیازها ]
 » استاد الهی قمشه‌ای
89) ( کافران ) آرزو کنند که شما ( مسلمین ) هم به مانند آنها کافر شوید تا همه برابر ( در کفر ) باشید. پس از آنان تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیرید ، و اگر مخالفت کردند آنها را در هر کجا یافتید به قتل رسانید و از آنها یاور و دوستی نباید اختیار کنید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر کسانی که به قومی که بین شما با آنها عهد و پیمانی است در پیوسته باشند یا ( بر این عهد نزد شما آیند ) که از جنگ با شما و با قوم خودشان ( که دشمنان شما هستند ) هر دو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند ، ( با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهنده اند نباید قتال کنید. ) و اگر خدا می خواست آنها را بر شما مسلط می کرد تا با شما قتال می کردند ، پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و تسلیم شما شدند خدا برای شما راهی بر علیه آنها نگشوده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) گروهی دیگر را خواهید یافت که می خواهند از شما و از قوم خود ایمنی یابند ، هر گاه که راه فتنه گری بر آنها باز شود به کفر خود بازگردند. پس اگر از شما کناره نگرفتند و تسلیم شما نشدند و از اذیت شما دست نکشیدند در این صورت آنها را هر جا یافتید بگیرید و به قتل رسانید ، ما شما را بر ( جان و مال ) این گروه تسلطی کامل بخشیدیم. [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنی را نرسد که مؤمن دیگری را به قتل رساند مگر آنکه به اشتباه و خطا مرتکب آن شود ، و در صورتی که به خطا هم مؤمنی را مقتول ساخت باید ( به کفّاره آن ) بنده مؤمنی را آزاد کند و خونبهای آن را به صاحبش تسلیم نماید مگر آنکه دیه را ورثه ( به قاتل ) ببخشند. و اگر مقتولِ مؤمن از قومی باشد که با شما دشمن و محاربند ، قاتل دیه ندهد ، لیکن بر او است که بنده مؤمنی را آزاد کند ، و اگر مقتول از قومی است که بین شما با آنها پیمان برقرار بوده پس خونبها را به صاحب خون پرداخته و بنده مؤمنی ( به کفاره آن ) آزاد کند ، و اگر ( بنده ای ) نیابد بایستی دو ماه متوالی روزه دارد. این توبه ای است که از طرف خدا پذیرفته است و خدا دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » استاد مهدی فولادوند
89) همان گونه که خودشان کافر شده اند ، آرزو دارند [ که شما نیز ] کافر شوید ، تا با هم برابر باشید. پس زنهار ، از میان ایشان برای خود ، دوستانی اختیار مکنید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند. پس اگر روی برتافتند ، هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان و از ایشان یار و یاوری برای خود مگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر کسانی که با گروهی که میان شما و میان آنان پیمانی است ، پیوند داشته باشند ، یا نزد شما بیایند در حالی که سینه آنان از جنگیدن با شما یا جنگیدن با قوم خود ، به تنگ آمده باشد. و اگر خدا می خواست ، قطعاً آنان را بر شما چیره می کرد و حتماً با شما می جنگیدند. پس اگر از شما کناره گیری کردند و با شما نجنگیدند و با شما طرح صلح افکندند ، [ دیگر ] خدا برای شما راهی [ برای تجاوز ] بر آنان قرار نداده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) به زودی ، گروهی دیگر را خواهید یافت که می خواهند از شما آسوده خاطر و از قوم خود [ نیز ] ایمن باشند. هر بار که به فتنه بازگردانده شوند ، سر در آن فرو می برند. پس اگر از شما کناره گیری نکردند و به شما پیشنهاد صلح نکردند و از شما دست برنداشتند ، هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان. آنانند که ما برای شما علیه ایشان تسلّطی آشکار قرار داده ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) و هیچ مؤمنی را نَسِزَد که مؤمنی را- جز به اشتباه- بکشد. و هر کس مؤمنی را به اشتباه کشت ، باید بنده مؤمنی را آزاد و به خانواده او خونبها پرداخت کند مگر اینکه آنان گذشت کنند. و اگر [ مقتول ] از گروهی است که دشمنان شمایند و [ خود ] وی مؤمن است ، [ قاتل ] باید بنده مؤمنی را آزاد کند [ و پرداخت خونبها لازم نیست ] . و اگر [ مقتول ] از گروهی است که میان شما و میان آنان پیمانی است ، باید به خانواده وی خونبها پرداخت نماید و بنده مؤمنی را آزاد کند. و هر کس [ بنده ] نیافت ، باید دو ماه پیاپی- به عنوان توبه ای از جانب خدا- روزه بدارد ، و خدا همواره دانای سنجیده کار است. [ نظرات / امتیازها ]
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
89) آنان دوست دارند همان گونه که خود کافر شده اند شما نیز کافر شوید و همه باهم یکسان باشید . پس مبادا از میان آنان پیش از آن که در راه خدا هجرت کنند دوستانی برگیرید . شما آنان را به هجرت فراخوانید ، اگر روی برتافتند هر کجا آنان را یافتید بگیریدشان و بکشیدشان ، و از آنها کسی را دوست و یاور خویش مگیرید . [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آن کسانی که به گروهی می پیوندند که میان شما و آنان پیمان عدم تعرض است و یا آن کسانی که نزد شما می آیند که نه خوش داشته اند که همگام قوم خود باشند و با شما بجنگند و نه خوش دارند که همراه شما باشند و با قوم خود پیکار کنند ، اگر خدا می خواست آنان را بر شما مسلّط می ساخت و آنها با شما به جنگ برمی خاستند ] پس مبادا ناتوانی آنها شما را به جنگ با آنان ترغیب کند [ . اینک اگر از شما کناره گیری کردند و با شما نجنگیدند و صلح و آشتی با شما را مطرح کردند ، با آنان درگیر نشوید ، که خدا برای شما هیچ راهی بر ضدّ آنان قرار نداده است . [ نظرات / امتیازها ]
91) به زودی گروهی دیگر را خواهید یافت که می خواهند از سوی شما و از سوی قوم خویش در امان باشند ; به گونه ای که نه با شما باشند و نه بر ضد شما . هر چند به قول و قرار آنان اطمینانی نیست ، چون هرگاه بر ضدّ شما به سوی فتنه و آشوبی بازگردانده شدند ، به آن روی آوردند ، ] ولی پیشنهادشان را بپذیرید [ ، پس اگر از تعرض به شما کناره گیری نکردند و به شما پیشنهاد صلح ندادند و از شما دست برنداشتند ، هر کجا آنان را یافتید بگیریدشان و بکشیدشان . اینانند که برای شما حجتی روشن بر ضدشان قرار داده ایم . [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنی نشاید که مؤمنی را جز به اشتباه بکشد ، و هر کس مؤمنی را به اشتباه بکشد باید برده با ایمانی را آزاد کند و خونبهایی نیز به کسان مقتول بپردازد ، مگر این که آنان خونبها را به عنوان تصدق به قاتل ببخشند . و اگر مقتول از گروهی است که دشمن شمایند و با شما سر جنگ دارند ولی او مؤمن بوده است ، قاتل باید برده مؤمنی را آزاد کند و خونبها برعهده او نیست ; و اگر مقتولِ مؤمن از مردم کفرپیشه ای است که میان شما و آنان پیمانی هست که به مقتضای آن پیمان کافر حَربی به شمار نمی آیند ، قاتل باید خونبهایی به کسان وی بپردازد و برده مؤمنی را نیز آزاد کند . و هر کس از آزاد کردن برده ناتوان است باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد . این حکم ، بازگشت رحمتی از جانب خدا بر ناتوانان است . و خدا به شما داناست و احکامی را که مقرر می کند از روی حکمت است . [ نظرات / امتیازها ]
 » حجت الاسلام انصاریان
89) آنان دوست دارند همان گونه که خود کافر شده اند ، شما هم کافر شوید ، تا [ در کفر و ضلالت ] با هم برابر و یکسان باشید. بنابراین از آنان دوستانی انتخاب نکنید تا آنکه در راه خدا [ برای پذیرش دین ] هجرت کنند پس اگر [ از هجرت ] روی برتافتند [ و به خیانت و جنایتشان بر ضد شما ادامه دادند ] آنان را هر کجایافتید بگیرید و بکشید ، و از آنان یار و یاوری نگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان که به گروهی که میان شما و ایشان پیمانی [ چون پیمان متارکه جنگ یا پیمان های دیگر ] است بپیوندند ، یا در حالی که سینه هایشان از جنگیدن با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده باشد به نزد شما آیند. و اگر خدا می خواست قطعاً آنان را بر شما مسلط می کرد ، در آن صورت به طور یقین با شما می جنگیدند. پس اگر از شما کناره گرفتند ، و با شما به جنگ برنخاستند ، و پیشنهاد صلح و آشتی دادند ، [ به آنان تعدّی نکنید که ] خدا در این صورت برای تجاوز به آنان راهی برای شما قرار نداده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) به زودی گروهی دیگر را می یابید که می خواهند [ با پیمان متارکه جنگ ] از ناحیه شما و قوم [ مُشرکِ ] خود ایمن و آسوده باشند ، [ ولی اینان به خاطر خباثت باطنشان نسبت به پیمان هایشان مورد اطمینان نیستند ، به همین سبب ] هر بار به فتنه [ و جنگ با مسلمانان ] دعوت شدند ، با سر در آن فرو می افتند. پس اگر [ از جنگ با شما ] کناره نگرفتند ، و پیشنهاد صلح و آشتی نکردند ، و بر ضد شما دست [ از فتنه و آشوب ] برنداشتند ، آنان را هر جا یافتید بگیرید و بکشید آنانند که ما برای شما نسبت به [ گرفتن و کشتن ] آنان دلیلی روشن و آشکار قرار دادیم. [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمنی را بکشد ، مگر آنکه این عمل از روی خطا و اشتباه اتفاق افتد. و کسی که مؤمنی را از روی خطا و اشتباه بکشد ، باید یک برده مؤمن آزاد کند ، و خون بهایی به وارثان مقتول پرداخت نماید مگر آنکه آنان خون بها را ببخشند. و اگر مقتول از گروهی باشد که دشمن شمایند و خود او مؤمن است ، فقط آزاد کردن یک برده مؤمن بر عهده قاتل است. و اگر مقتول مؤمن ، از گروهی باشد که میان شما و آنان پیمانی برقرار است ، باید خون بهایش را به وارثان او پرداخت کند ، و نیز یک برده مؤمن آزاد نماید. و کسی که برده نیافت ، باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد. [ این حکم ] به سبب [ پذیرش ] توبه [ قاتل ] از سوی خداست و خدا همواره دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
  رضا محمدي تبار - رضا محمدی تبار
89) آنان آرزو می کنند که شما هم مانند ایشان ناسپاس شوید، و (تلاش می کنند که) با آنها مساوی شوید (، به دنبال شریک جرم می گردند. پس از آنها برای خود سرپرستانی انتخاب نکنید، مگر اینکه (از خود کنده شوند و مسیر سیر الی الله را انتخاب کنند و راه توبه در پیش گیرند و) در راه خدا هجرت نمایند. (طبیعتا هم این کار را نخواهند کرد. لذا) هر گاه از این کار سر باز زنند، (پس بر علیه آنها باشید،) هر جا آنها را یافتید، (و آنها را در چنگال تحلیل های درست و بیدار کننده) اسیر کنید! و (در صورت احساس خطر، رسوایشان کنید و این گونه آنها را از لحاظ معنوی) به قتل برسانید! و (هرگز) از میان آنها، (حتی یک نفرشان را هم به عنوان) سرپرست و مدیر اختیار نکنید. [ نظرات / امتیازها ]
  ابوذر مالکي - ترجمه مجتبوی
91) گروهى دیگر را خواهید یافت که مى‏خواهند از شما و قوم خود ایمن باشند، [ولى‏] هر گاه به فتنه- کفر یا آشوب و پیکار- [خوانده و] باز گردانده شوند در آن نگونسار گردند. پس اگر از شما کناره نگرفتند و به شما پیشنهاد صلح ندادند و دست [از پیکار با شما] بازنداشتند هر جا آنان را یافتید دستگیرشان کنید و بکشیدشان. اینانند که شما را بر آنان حجتى هویدا دادیم- تا در چیرگى بر آنها عذرى آشکار داشته باشید-. [ نظرات / امتیازها ]
 » تفسیر مجمع البیان
89) [نفاق پیشگان ]آرزو دارند که اى کاش! همان‏گونه که خود کفر ورزیده‏اند، شما نیز کفر مى‏ورزیدید و با هم همانند مى‏گشتید؛ پس از آنان دوستانى نگیرید تا در راه خدا دست به هجرت زنند؛ پس اگر [به حق ]پشت کردند، در هر جا به آنان دست یافتید، [بى‏درنگ ]دستگیرشان سازید و [به کیفر حق ستیزى‏شان ]آنان را بکشید و از آنان هیچ یار و یاورى برنگیرید... [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آن کسانى که به گروهى بپیوندند که میان شما و آنان پیمانى [براى ادامه آشتى ]برقرار است؛ یا در حالى نزدتان باز آیند که سینه‏هایشان از کارزار با شما، یا پیکار با قوم خود به تنگ آمده باشد؛ اگر خدا مى‏خواست آنان را بر شما چیره مى‏ساخت و با شما کارزار مى‏کردند. بنابراین اگر از شما کناره گرفتند و به پیکار با شما برنخاستند و پیشنهاد آشتى به شما دادند، [بپذیرید، چرا که در این صورت ]خدا، هیچ راهى به زیان آنان براى شما قرار نداده است. [ نظرات / امتیازها ]
  ايوب مرادي - ترجمه فرانسوی حمید الله
89) ils aimeraient vous voir mécréants, comme ils ont mécru: alors vous seriez tous égaux! ne prenez donc pas d'alliés Parmi eux, jusqu'à ce qu'ils émigrent dans le sentier d'Allah. mais s'ils tournent le dos, saisissez-les Alors, et tuez-les où que vous les trouviez; et ne prenez Parmi eux ni allié ni secoureur [ نظرات / امتیازها ]
90) excepte ceux qui se joignent à un groupe avec lequel vous avez conclu une alliance, ou ceux qui viennent chez vous, le coeur serré d'avoir à vous combattre ou à combattre leur propre tribu. Si Allah avait voulu, il leur aurait donné l'audace (Et la force) contre vous, et ils vous auraient certainement combattu. (par conséquent,) s'ils restent neutres à votre égard et ne vous combattent point, et qu'ils vous offrent la paix, Alors, Allah ne vous donne pas de chemin contre eux [ نظرات / امتیازها ]
91) vous en trouverez d'autres qui cherchent à avoir votre confiance, et en même temps la confiance de leur propre tribu. toutes les fois qu'on les pousse vers l'Association, (l'idolâtrie) ils y retombent en masse. (par conséquent,) s'ils ne restent pas neutres à votre égard, ne vous offrent pas la paix et ne retiennent pas leurs mains (de vous combattre), alors saisissez-les et tuez les où que vous les trouviez. contre ceux-ci, nous vous avons donné autorité manifeste [ نظرات / امتیازها ]
92) il n'appartient pas à un croyant de tuer un autre croyant, Si ce n'est par erreur. quiconque tue par erreur un croyant, qu'il affranchisse alors un esclave croyant et remette à Sa famille le prix du sang, à moins que celle-ci n'y renonce par charité. mais Si [le tué] appartenait à un peuple ennemi à vous et qu'il soit croyant, qu'on affranchisse alors un esclave croyant. s'il appartenait à un peuple auquel vous êtes liés par un pacte, qu'on verse alors à Sa famille le prix du sang et qu'on affranchisse un esclave croyant. celui qui n'en trouve pas les moyens, qu'il jeûne deux mois d'affilée pour être pardonné par Allah. Allah est Omniscient et Sage [ نظرات / امتیازها ]
  فاطمه نصيري خليلي - آیتی
89) دوست دارند هم چنان که خود به راه کفر مى‏روند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ یک از آنان دوستى مکنید تا آن گاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سرباز زدند در هر جا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آنها را به دوستى و یارى برمگزینید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر کسانى که به قومى که میان شما و ایشان پیمانى است مى‏پیوندند، یا خود نزد شما مى‏آیند در حالى که از جنگیدن با شما یا جنگیدن با قوم خود ملول شده باشند. و اگر خدا مى‏خواست بر شما پیروزشان مى‏ساخت و با شما به جنگ برمى‏خاستند. پس هر گاه کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و به شما پیشنهاد صلح کردند، خدا هیچ راهى براى شما بر ضد آنان نگشوده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) گروه دیگرى را خواهید یافت که مى‏خواهند از شما و قوم خود در امان باشند، اینان هر گاه که به کفر دعوت شوند بدان بازگردند. پس اگر خود را به کنارى نکشند و صلح نکنند و از اعمال خویش باز نایستند آنان را هر جا که یافتید بگیرید و بکشید که شما را بر آنان تسلطى آشکار داده‏ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنى را نرسد که مؤمن دیگر را جز به خطا بکشد. و هر کس که مؤمنى را به خطا بکشد باید که بنده‏اى مؤمن را آزاد کند و خونبهایش را به خانواده‏اش تسلیم کند، مگر آنکه خونبها را ببخشند. و اگر مقتول، مؤمن و از قومى است که دشمن شماست فقط بنده مؤمنى را آزاد کند و اگر از قومى است که با شما پیمان بسته‏اند، خونبها به خانواده‏اش پرداخت شود و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس که بنده‏اى نیابد براى توبه دو ماه پى در پى روزه بگیرد. و خدا دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » احسن الحدیث
89) دوست دارند که شما نیز مانند آنها کافر شوید و با آنها برابر باشید، از آنها دوست مگیرید تا در راه خدا مهاجرت کنند و اگر اعراض کردند، آنها را بگیرید و بکشید هر جا که پیدا کردید و از آنها دوستى و یارى مگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان که به قومى مى‏پیوندند که میان شما و آنها پیمانى هست یا پیش شما آمده‏اند و سینه آنها تنگ شده از اینکه با شما و یا در معیت شما با قوم خویش بجنگند، و اگر خدا مى‏خواست آنها را بر شما مسلط مى‏کرد و با شما مى‏جنگیدند، پس اگر از شما کنار شدند و جنگ نکردند و اطاعت عرضه نمودند خدا براى شما راهى بر علیه آنها قرار نداده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) بزودى قوم دیگرى مى‏یابید که مى‏خواهند از شما و از قوم خود ایمن باشند و چون بفتنه و شرک رانده شوند در آن سرنگون شوند، پس اگر از شما کناره نگرفتند و اطاعت اظهار نکردند و دست باز نداشتند آنها را بگیرید و بکشید هر کجا که پیدا کردید که شما را بر آنها تسلطى آشکار داده‏ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) در خور شأن هیچ مؤمن نیست که مؤمنى را بکشد مگر از روى اشتباه، هر که مؤمنى را به خطا بکشد بر اوست که بنده مؤمنى آزاد کند و خونبهایى یکسان او تسلیم نماید مگر آنکه ببخشند و اگر از قومى است که دشمن شماست و او مؤمن است، وظیفه آزاد کردن بنده است، و اگر مقتول از گروهى است که میان شما و آنها پیمانى هست خونبهایى یکسان او تسلیم شود و بنده‏اى آزاد گردد، و هر که نتواند دو ماه پى در پى روزه بگیرد، این توبه‏اى از جانب خداست، خدا دانا و حکمت کردار است [ نظرات / امتیازها ]
 » ارفع
89) آنها دوست دارند که شما مثل آنان کافر شوید و همانند هم گردید. از بین آنها دوست انتخاب نکنید تا در راه خدا مهاجرت نمایند و اگر مخالفت کردند، آنها را هر کجا یافتید بگیرید و به قتل برسانید و هیچ گاه از آنان براى خود دوست و یاور انتخاب ننمایید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنهایى که با یکى از هم پیمانان شما ارتباط دارند و پیمان بسته‏اند و یا پیش شما آمده‏اند و از جنگ با شما یا مردم خودشان که دشمنان شما هستند، هر دو خوددارى کنند و از جنگ دلتنگ باشند. اگر خدا مى‏خواست آنها را بر شما مسلّط مى‏کرد و با شما جنگ مى‏کردند. پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما جنگ نکردند و تسلیم شما شدند، خداوند اجازه تعرّض به آنها را نمى‏دهد. [ نظرات / امتیازها ]
91) گروهى دیگرى را خواهید یافت که مى‏خواهند شما را مطمئن کنند و قوم خود را نیز مطمئن سازند ولى وقتى که راه فتنه باز شد با سر در آن مى‏افتند. اگر آنها از جنگ با شما کنار نرفتند و پیشنهاد صلح نکردند و دست از شما برنداشتند، هر کجا آنان را یافتید اسیر کنید و به قتل رسانید. ما شما را بر آنها تسلّطى آشکار داده‏ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) مؤمن حق ندارد مؤمنى را جز از روى خطا به قتل برساند و اگر به خطا کشت، باید برده مؤمنى را آزاد کند و خون بهاى او را به خانواده‏اش بپردازد، مگر اینکه خانواده مقتول خون بها را ببخشد. اگر فرد کشته شده از خاندان دشمنان شماست ولى مؤمن است، تنها کفاره آزاد کردن برده مؤمن کفایت مى‏کند و اگر از خاندان کفارى است که با مسلمانان هم پیمانند، باید علاوه بر آزاد کردن برده مؤمن، خون بهاى او را نیز به بازماندگانش بپردازد و اگر برده‏اى نیابد، باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد. این توبه الهى است که خدا دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » امید مجد
89) ز رشک و حسد کافران دورو نمایند در قلب خود آرزو [ نظرات / امتیازها ]
90) بجز آن کسانى که پیوسته‏اند به قومى که عهد شما بسته اند [ نظرات / امتیازها ]
91) گروهى دگر را ببینى تو باز که با آرزوهاى دور و دراز [ نظرات / امتیازها ]
92) نباشد روا مومنى بیگناه ** کشد مومن دیگرى را تباه‏ [ نظرات / امتیازها ]
 » انگلیسی
89) They but wish that ye should reject Faith, as they do, and thus be on the same footing) as they (: So take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah) from what is forbidden (. But if they turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them; and) in any case (take no friends or helpers from their ranks; [ نظرات / امتیازها ]
90) Except those who join a group between whom and you there is a treaty) of peace (, or those who approach you with hearts restraining them from fighting you or fighting their own people. If Allah had pleased, He could have given them power over you, and they would have fought you: Therefore if they withdraw from you but fight you not, and) instead (send you) guarantees of (peace, then Allah Hath opened no way for you) to war against them (. [ نظرات / امتیازها ]
91) Others you will find that wish to gain your confidence as well as that of their people: Every time they are sent back to temptation, they succumb thereto: if they withdraw not from you nor give you) guarantees (of peace besides restraining their hands, seize them and slay them wherever ye get them: In their case We have provided you with a clear argument against them. [ نظرات / امتیازها ]
92) Never should a believer kill a believer, except by mistake. And whoever kills a believer by mistake, it is ordained that he should free a believing slave, and pay compensation to the deceased's family, unless they remit it freely. If the deceased belonged to a people at war with you, and he was a believer, the freeing of a believing slave) is enough (. If he belonged to a people with whom ye have treaty of mutual alliance, compensation should be paid to his family, and a believing slave be freed. For those who find this beyond their means,) is prescribed (a fast for two months running: by way of repentance to Allah. for Allah hath All knowledge and All wisdom [ نظرات / امتیازها ]
 » بانو امین
92) و بر مؤمن جایز نیست که عمدا مؤمنى را بکشد مگر بخطاء و هر کس بخطاء مؤمنى را کشت باید بنده مؤمن را آزاد کند و این دیه ایست مسلّم که باید باهل مقتول برسد مگر اینکه اهل مقتول گذشت کند از حق خود پس اگر آن مقتول از جماعتى باشد که دشمن شما میباشند در صورتى که آن مقتول مؤمن بوده پس بر قاتل او واجب است که بنده مؤمنى را آزاد کند و هرگاه بوده باشد آن مقتول از جماعتى که بین آنها و شما مسلمانان عهد و پیمان است بر قاتل واجب است که دیه او را باهلش بدهد و یک بنده مؤمنى را نیز آزاد کند و هرگاه بنده‏ئى نیافت که آزاد کند باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد این توبه ایست از حکم خدا و خدا عالم و درستکار است. [ نظرات / امتیازها ]
 » بانو امین اصفهانی
89) دوست داشتند آن بر گشتگان که شما کافر گردید همچنانکه خودشان کافر شدند شما از آنها کسى را دوست خود نگیرید تا وقتى که در راه خدا مهاجرت کنند پس اگر از ایمان اعراض کردند هر کجا آنها را یافتید بگیرید و بکشید و از آنان نه دوستى بگیرید و نه یاور [ نظرات / امتیازها ]
90) این استثناء است (از فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ در آیه قبل) مگر آنهائى را که بجماعتى که بین شما و آنها عهد و میثاقى است پناهنده شدند یا پیوندى نمودند بجماعتى که نزد شما آمدند در حالیکه دل تنگ بودند و کراهت داشتند که با شما جنگ کنند یا جنگ کنند با قوم خود از کفار و اگر خدا خواسته بود همانا آنها را بر شما مسلّط کرده بود و با شما جنگ میکردند پس اگر از شما کناره‏گیرى کردند و با شما جنگ نکردند و بسوى شما القاء تسلیم نمودند یعنى امان طلبیدند در این صورت) خدا قرار نداده براى شما در کشتن آنها راهى [ نظرات / امتیازها ]
91) بزودى جماعت دیگرى را مییابید که اراده دارند باظهار اسلام از شما ایمن باشند و باظهار کفر از قوم خودشان ایمن گردند و هرگاه رد گردیده شوند بآن فتنه باز گردند پس اگر از جنگ با شما کناره‏گیرى نگیرند و از شما امان نطلبند و دست از جنگ با شما بازندارند پس آنها را هر جا که یافتید بگیرید و بکشید و براى شما بر آن گروه حجتى ظاهر قرار داده [ نظرات / امتیازها ]
 » بهاءالدین خرمشاهی
89) [آنان‌] خوش دارند که شما نیز مانند ایشان کفر بورزید و در نتیجه همانند باشید، پس هیچ‌کس از آنان را دوست نگیرید، مگر آنکه [همانند شما] در راه خدا هجرت کنند، و اگر رویگردان شدند، ایشان را هرجا که یافتید به اسارت بگیرید و بکشید و از آنان [براى خود] یار و یاور نگیرید [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر کسانى که با قومى که بین شما و ایشان پیمانى هست، پیوند دارند، یا به نزد شما مى‌آیند و دلهایشان تنگ است از اینکه با شما یا با قوم خویش کارزار کنند، و اگر خدا مى‌خواست آنان را بر شما چیره مى‌ساخت و با شما به کارزار برمى‌خاستند، ولى اگر از شما کناره گرفتند و با شما کارزار نکردند و از در تسلیم و اسلام وارد شدند، خداوند به شما اجازه مبارزه با آنان نمى‌دهد [ نظرات / امتیازها ]
91) و دیگرانى را خواهید یافت که مى‌خواهند هم از شما در امان باشند، و هم از قوم خودشان، هر بار که به فتنه شرک بازگردانده شوند، در دام آن گرفتار آیند، ولى اگر از شما کناره نگرفتند و از در تسلیم و اسلام وارد نشدند، و دست از شما باز نداشتند، آنگاه هرجا که یافتیدشان به اسارت بگیرید و بکشید، اینانند که دست شما را در مبارزه با آنان باز گذارده‌ایم‌ [ نظرات / امتیازها ]
92) و هیچ مؤمنى نباید هیچ مؤمنى را بکشد، مگر از روى خطا، و هرکس که مؤمنى را به خطا بکشد، بر اوست که [به کفاره‌] برده مؤمنى را آزاد کند و خونبهایى به خانواده او بدهد، مگر آنکه آنان درگذرند و ببخشند، و اگر [مقتول‌] مؤمن و از قومى باشد که دشمن شما هستند، [قاتل‌] باید برده مؤمنى را آزاد کند، و اگر [مقتول‌] از قومى باشد که بین شما و ایشان پیمانى هست، آنگاه [قاتل‌] باید خونبهایى به خانواده او [مقتول‌] بپردازد و برده مؤمنى آزاد کند، و کسى که [برده‌] نیابد بر اوست که دو ماه پیاپى روزه بگیرد، این توبه‌پذیرى خداوند است و خداوند داناى فرزانه است [ نظرات / امتیازها ]
 » تفسیر خسروی
92) کسیکه ایمان بخدا و رسولش آورده باشد (قلبش او را مانع از ارتکاب فواحش میگردد بخصوص تعدّى بجان دگرى آنهم بغیر حق) یعنى مؤمن حاضر و راضى نمیشود که مؤمن دیگرى را بقصد و عمدا بکشد مگر اینکه بخطا و بدون قصد او را بکشد و کسیکه مؤمنى را بخطا و ندانسته بقتل برساند (چون خطا ناشى از تهاون و نداشتن اهتمام و اعتناى بقضایاست مستلزم عقاب است و قتل خطا مانند آنکه کسى قصد شکار پرنده‏اى را بکند و تیرش بانسانى بخورد یا بگمان آنکه کافر حربى است او را بکشد و معلوم شود مسلمان بوده است یا با وسیله‏اى که براى قتل نیست مثل عصایا مشت بکسى بزند و او بمیرد) عقاب چنین قتلى دو چیز است یکى کفّاره قتل و آن آزاد کردن رقبه بنده مؤمنى است (زیرا نفس مؤمنى را معدوم کرده و باید نفسى مانند آنرا بوسیله عتق زنده کند) دیگر پرداختن دیه که باید عوض خون مقتول بورثه او تسلیم نماید (و بدینوسیله هم دشمنى فیما بین بر طرف شود و هم بغض و کینه از بین برود) مگر اینکه ورثه مقتول از خون او در گذرند و دیه را بقاتل ببخشند و امّا اگر مقتول مؤمن باشد ولى از قبیله‏اى باشد که دشمن مسلمانانند واجب آنستکه فقط بنده‏اى مؤمن (براى کفّاره قتل) آزاد کند (و دیه لازم نیست زیرا بقومى که با مسلمین محاربه دارند دادن مالى جایز نیست)- و اگر مقتول از قومى باشد که بین شما مسلمین و بین آنها عهد و پیمانى باشد (چنانکه امروز بین دول هست) واجب آنستکه هم دیه بورثه مقتول پرداخته شود (براى حفظ احترام عهود و دماء) و هم بنده مؤمنى را آزاد کند (که کفّاره عملش باشد) و اگر قاتل رقبه‏اى نیافت که آزاد کند بایستى دو ماه پى در پى روزه بگیرد تا اینکه خدا از او درگذرد (و توبه او براى تطهیر نفس و تکفیر از فعلش باشد) و بداند که خداوند همواره بحال بندگان خود دانا و در کار خود حکیم است (و در آنچه امر و نهى میفرماید بر وفق صلاح و مصلحت بندگان است) [ نظرات / امتیازها ]
 » تفسیر راهنما
89) آرزو دارند چنان که خود کافرند شما نیز کافر شوید تا با هم برابر باشید; پس، از آنان هیچ دوستى نگیرید تا اینکه در راه خدا هجرت کنند [و به مسلمانان بپیوندند ]پس اگر روى گرداندند [و به حال تهاجم باقى ماندند ]آنان را بگیرید و هر جا آنان را یافتید بکشیدشان، و از آنان نه دوستى بگیرید و نه یاورى; [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر گروهى که به قومى متصّل شوند که میان شما و آنان پیمانى [براى عدم تعرّض ]وجود دارد، یا نزد شما بیایند در حالى که دلهایشان به پیکار با شما یا پیکار با قومشان راضى نیست; و اگر خدا مى خواست آنان را بر شما مسلّط مى ساخت و حتماً با شما مى جنگیدند; پس اگر از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و طرح مسالمت با شما در افکندند در این صورت خدا براى شما راهى بر ضدّ آنان قرار نداده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) از شما و از قوم خود در امان باشند; هر بار که به فتنه سوق داده مى شوند به سر در آن مى افتند. [اینان تا با شما کارى ندارند در امانند ]پس اگر از شما کناره نگرفتند و طرح مسالمت با شما در نیفکندند و دست از شما برنداشند، آنان را بگیرید، و هر جا آنها را یافتید بکشیدشان، و اینانند که ما براى شما بر ضدّشان دلیلى روشن قرار داده ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) و براى هیچ مؤمنى روا نیست که مؤمنى را بکشد مگر آنکه خطا باشد; و هر کس مؤمنى را از روى خطا بکشد، آزاد کردن یک برده مؤمن و دیه اى که به کسانش داده مى شود [لازم است ]مگر اینکه آن را ببخشند و اگر [مقتول ]از قومى است که دشمن شما هستند و او خود مؤمن بوده است آزاد کردن برده اى مؤمن [کافى است ]و اگر از قومى است که میان شما و آنان پیمانى برقرار است، دیه اى که به کسانش داده مى شود و آزاد کردن برده اى مؤمن [لازم است ]و هر کس [برده ]نیافت باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد، که این جبران خطاست از جانب خدا، و خدا دانا و حکیم است. [ نظرات / امتیازها ]
 » خسروی
89) (این منافقان با نظر دشمنان بشما مینگرند) دوست دارند که شما هم مانند آنها کافر شوید و با یکدیگر مساوى و برابر گردید؟ بنابرین آنها را بدوستى خود مگیرید و بآنها رکون و اعتماد نداشته باشید تا موقعى که خالصا لوجه اللّه براه خدا درآیند و بسوى خدا مهاجرت نمایند (و بدون غرض دنیوى بدین خدا پیوسته و آنها هم بحقیقت مانند شما موحّد و مسلمان گردند) ولى اگر چنین نکردند و از شما رو گردان شدند و در جاى خود ایستادند و رویّه پیشین خود را از دست ندادند در هر مکان و زمانى که آنها را بیابید گرفتارشان کنید و بدیار عدم بفرستید و از آنان دوست و یاورى مگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) (آن منافقانرا بگیرید و هر جا یافتید بکشید) مگر (دو طایفه از آنانرا) یکى آنانکه متصل و ملحق بقومى شوند که بین شما و آن قوم عهد و پیمان (عدم تعرض) باشد و آنها هم با مردم هم پیمان شما هم عهد شوند دیگر آنانکه (بواسطه رعبى که خداوند از شما در دل آنها انداخته باشد) عرصه بر آنها تنگ شده و دست از قتال شما و قتال مشرکین هر دو برداشته بنزد شما آیند (قتال با این دو گروه جایز و صحیح نمیباشد)- و بدانید که اگر خدا بخواهد و مشیّت الهى تعلّق پذیر شود که این مشرکان و منافقان را بر شما مسلّط گرداند تسلّط میدهد و با شما میجنگند (و شما را بلشکرگاه کفّار میبرند ولى در دلهاى آنها از شما خوف و رعبى افکنده است) بنابرین اگر از جدال با شما کناره گرفتند و با شما قتال نکردند و در مقام سلم و استسلام برآمدند و سر صلح پیش آوردند بدانید که خداوند بشما اجازه نمیدهد که در آنصورت شما دست تجاوز بآنها دراز کنید و متعرض نفوس و أموال آنها شوید و شما را بر آنها راه اعتدائى نخواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
91) قریبا قوم و دسته دیگرى (از منافقان) را خواهید یافت (که در مدینه نزد شما میآیند و از روى نفاق و ریاء اسلام مى‏آورند) و میخواهند که از جانب شما در امان باشند (و سپس بمکّه برگشته و نزد قریش میروند و بشرک خود بر گشته و به بتها کرنش میکنند) و میخواهند از آنها هم در امان باشند- این جماعت اگر از شما کناره نگرفتند و از قتال با شما منصرف نشدند و سر تسلیم و صلح پیش نیاوردند و دست از دشمنى و آزار شما نکشیدند در هر جا و زمانى که بآنها دست یافتید و آنها را پیدا کردید بگیرید و بکشید زیرا شما را بر این جماعت (دورویان ریاکار) حجّت تمام است و شما را بر تسلط بر آنها و تعرض نسبت بآنها و کشتن و اسیر کردنشان دلیل روشن و برهان و سلطان واضح قرار داده‏ایم (زیرا عداوتشان مکشوف و مکر و زیانشان بمسلمانان ظاهر و آشکار گردیده است). [ نظرات / امتیازها ]
 » دکتر خرمدل
92) هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمن دیگری را بکشد مگر از روی خطا. کسی که مؤمنی را به خطا کشت باید که برده‌ی مؤمنی را آزاد کند و خون‌بهائی هم به کسان کشته بپردازد مگر این که آنان درگذرند (و از دریافت خون‌بها که صد شتر است، چشم‌پوشی کنند). اگر هم کشته، مؤمن و متعلّق به کافرانی بود که میان شما و ایشان جنگ و دشمنی بود، آزاد کردن برده‌ی مؤمنی دیه‌ی او است (و دیگر خونبهائی به ورثه‌ی کشته داده نمی‌شود). و اگر کشته، از زمره‌ی قومی بود که (کافر بودند و) میان شما و ایشان پیمانی برقرار بود (همچون اهل ذمّه و هم‌پیمانان مسلمانان) پرداخت خونبها به کسان مقتول و آزادکردن بنده‌ی مؤمنی دیه‌ی او است. اگر هم دسترسی (به آزاد کردن برده) نداشت باید دو ماه (قاتل) پیاپی و بدون فاصله روزه بگیرد. خداوند (این را برای) توبه (ی شما) مقرّر داشته است، و خداوند آگاه (از بندگان خود و) حکیم است (در آنچه مقرّر می‌دارد). [ نظرات / امتیازها ]
 » دکتر مصطفی خرمدل
89) (شما می‌خواهید چنین منافقانی هدایت یابند و) آنان دوست می‌دارند که شما کافر شوید همان گونه که خود کافر شده‌اند و (در کفر با ایشان) مساوی شوید. پس در این صورت یارانی از ایشان نگیرید (و آنان را از خود ندانید) تا آن گاه که (ایمان می‌آورند و) در راه خدا هجرت می‌کنند (و ایمان آوردن خود را با جهاد در راه اسلام ثابت می‌دارند). ولی اگر از این کار سر باز زدند (و همچنان به دشمنانگی و اقدامات کافرانه‌ی خود بر ضدّ شما ادامه دادند) آنان را هر کجا یافتید بگیرید و (اسیر کنید، و در صورت لزوم) بُکُشید و از میان ایشان یار و یاوری برنگزینید. [ نظرات / امتیازها ]
90) (چنین منافقانی را بکشید) مگر کسانی که با گروهی پیوند پیدا می‌کنند (و بدیشان پناه می‌برند) که میان شما و آنان پیمان است (و برابر آن، پناهندگان به شما و ایشان مصون از تعرّض باشند)، و یا کسانی که به پیش شما می‌آیند و نه سر جنگ با شما دارند و نه می‌خواهند با قوم خود بجنگند. و اگر خداوند می‌خواست ایشان را بر شما چیره می‌کرد و آنان با شما می‌جنگیدند. بنابراین اگر از شما کناره‌گیری کردند و با شما نجنگیدند و (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند به شما اجازه نمی‌دهد که متعرّض آنان شوید (و بلکه موظّفید دستی را بفشارید که برای صلح به سوی شما دراز شده‌است). [ نظرات / امتیازها ]
91) گروه دیگری را خواهید یافت که می‌خواهند (با اظهار ایمان در پیش شما) از ناحیه‌ی شما در امان باشند و (با اظهار کفر در پیش کافران) از ناحیه‌ی قوم خود در امان بمانند (و در زمان قدرت هر گروه خویشتن را فریبکارانه جزو آن دسته قلمداد کنند). هر زمان که به سوی کفر (یا جنگ با مسلمانان) خوانده شوند با سر در آن فرو می‌روند! پس اگر از شما دست نکشیدند و به ترک جنگ و دشمنی نگفتند و به شما پیشنهاد صلح ننمودند و دست‌بردار نشدند، آنان را بگیرید و (اسیر کنید و در صورت لزوم) ایشان را هر کجا یافتید بکشید. آنان کسانیند که ما (به سبب غدر و خیانتشان) دلیل آشکار و برهان واضحی برای (اسیر کردن یا کشتن) ایشان به دست شما داده‌ایم. [ نظرات / امتیازها ]
 » روض الجنان
89) تمنّا کردند که کافر شوید شما چنان که کافر شدند ایشان تا باشید راست، مگیرید از ایشان دوستان تا هجرت کنند در راه خداى، اگر برگردند بگیرید ایشان را و بکشید ایشان را هر کجا یابید ایشان را، و مگیرید از ایشان دوستى و نه یارى. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان که پیوندند به قومى که از میان شما و ایشان عهدى باشد یا آیند به شما تنگ شده دلهاى ایشان که تا کارزار کنند با شما یا کارزار کنند با قوم خود، و اگر خواهد خداى مسلّط کردى ایشان را تا با شما کارزار کردندى، اگر دور شوند و کارزار نکنند با شما و به شما افگنند صلح، نکرد خداى شما را بر ایشان راهى. [ نظرات / امتیازها ]
91) یابید گروهى دیگر را که مى‏خواهند که ایمن باشند از شما و ایمن باشند از قوم خود، هر گه باز برند ایشان را با کفر سرنگون کنند ایشان را در آن، اگر دور نشوند از شما و نیفگنند به شما صلح و دست بنه دارند بگیرید ایشان را و بکشید هر کجا یابید ایشان را، ایشان‏اند که ما کردیم شما را بر ایشان حجّتى روشن. [ نظرات / امتیازها ]
92) نباشد مؤمنى که بکشد مؤمنى را مگر به خطا و هر که بکشد مومنى را به خطا بر اوست آزاد کردن گردنى مؤمن و دیتى سپرده به خداوندش مگر که صدقه کنند اگر باشد از مردمانى که دشمن شما باشند و او مؤمن بود آزاد کردن گردنى مؤمن باید، و اگر باشد از گروهى میان شما و ایشان عهدى باشد دیتى سپرده باید به اهلش و آزاد کردن گردنى مؤمن، هر که نیابد روزه دو ماه پیوسته توبه از خداى، و بوده است خداى دانا و محکم کار [ نظرات / امتیازها ]
 » طاهره صفارزاده
89) [منافقان‏] مى‏خواهند همانگونه که خودشان به کفر گرویدند، شما نیز مثل آنها کافر بشوید تا با هم برابر باشید، پس از بین ایشان دوست اختیار نکنید، مگر آنکه در راه خداوند مهاجرت نمایند، امّا اگر از این کار سر باز زنند، پس آنها را هر کجا یافتید، دستگیر کنید و بکُشید و از این افراد دوست و یاور اختیار نکنید [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنها که به گروهى وابسته شوند که شما با آن گروه پیمان [عدم تعرّض‏] بسته باشید یا در حالى نزد شما آیند که قلباً و بواقع از جنگ با شما و قوم خود بیزار و ملول شده باشند، و اگر خداوند اراده مى‏فرمود، آنان را مسلّط بر شما قرار میداد و آنها مسلّماً با شما مى‏جنگیدند پس اگر آنها شما را به حال خود گذاشتند و با شما نجنگیدند و حتّى پیشنهاد صلح کردند خداوند براى شما دلیلى بر جنگ علیه آنان قرار نداده است . [ نظرات / امتیازها ]
91) بزودى گروهى دیگر را مى‏یابید که میل دارند هم از جانب شما و هم از جانب قبیله و قوم خودشان [که مشرکند] آسوده و در امان باشند امّا استعداد دارند که هر گاه کفر و شرک و فتنه‏گرى زمینه پیدا کند [دوباره‏] خود را در آن ورطه‏ها فعّال کنند، پس اگر از شما کناره نگرفتند و به شما پیشنهاد صلح ندادند و دست از جنگ با شما بر نداشتند، هر جا به آنها دسترسى پیدا کردید دستگیرشان کنید و آنها را بکُشید، ما براى شما علیه اینگونه افراد تسلّطى قاطع اراده فرموده‏ایم . [ نظرات / امتیازها ]
92) و هیچ مؤمنى هرگز نباید فرد مؤمنى را به قتل برساند، مگر اینکه از روى خطا و تصادف [ نظرات / امتیازها ]
 » عباس مصباح زاده
89) دوست داشتند که کافر شوید همچنانکه کافر شدند پس بوده باشید یکسان پس مگیرید از ایشان دوستان تا آنکه هجرت گزینند در راه خدا پس اگر روگردانند پس بگیریدشان و بکشیدشان هر جا بیابیدشان و نگیرید از ایشان دوستى و نه یاورى [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان که بپیوندند بقومیکه باشد میان شما و میان ایشان پیمانى یا آمده باشند شما را تنگ شده سینه‏هاشان که کارزار کنند با شما یا کارزار کنند با جماعتشان و اگر خواسته بود خدا هر آینه تسلط میداد ایشان را بر شما پس هر آینه کارزار کرده بودند با شما پس اگر کناره گیرند از شما و جنگ نکنند با شما و تقاضاى صلح نمایند پس قرار نداده است خدا از براى شما بر ایشان راهى [ نظرات / امتیازها ]
91) بزودى خواهید یافت دیگران را که میخواهند که ایمن شوند از شما و ایمن شوند از جماعتشان هر گاه خوانده شوند بسوى فتنه برگردانیده شوند در آن پس اگر کناره نگیرند از شما و نیندازند با شما صلح را و باز ندارند دستهاشان را پس بگیریدشان و بکشیدشان هر جا بیابیدشان و آنها گردانیدیم از براى شما بر ایشان تسلطى آشکار را [ نظرات / امتیازها ]
 » عباس مصباح‌زاده
92) و نباشد مر مؤمنى را که بکشد مؤمنى را مگر بخطا و کسى که کشت مؤمنى را بخطا پس بر او است آزاد کردن گردن مؤمنى و خونبهاى تسلیم کرده شده باهلش مگر آنکه تصدق کنند پس اگر باشد از جماعتى که دشمنند مر شما را و او مؤمن بوده است پس بر او است آزاد کردن گردنى مؤمن و اگر باشد از جماعتیکه میان شما و میان ایشان پیمانى است پس بر او است خونبهاى فرا سپرده به اهلش و آزاد کردن گردنى مؤمن پس کسى که نیابد پس بر او است روزه دو ماه پى هم توبه دادنى از خدا و باشد خدا داناى درستکردار [ نظرات / امتیازها ]
 » فیض الاسلام
89) (پس از آن بدخواهى منافقین را درباره مؤمنین یادآورى نموده میفرماید:) منافقین دوست دارند که شما کافر شوید (از دین مقدّس اسلام بازگشته و دورى گزینید) چنان که خودشان کافر شدند و شما (و ایشان) مساوى و برابر باشید، پس (چون هلاک و بدبختى همیشگى شما را خواهانند) دوستانى از ایشان (براى خودتان) فرا مگیرید تا هنگامى که (براستى ایمان آوردند و از جایگاه شرک و کفر) در راه خدا (براى یارى دین او) هجرت نموده و بیرون روند، و اگر (از ایمان آوردن و هجرت نمودن) رو گردانیدند هر جا بیابیدشان (در حلّ «خارج از مکّه» باشد یا در حرم «مکّه معظّمه» بگیرید و بکشیدشان، و از ایشان (تا بحال کفر و نفاق هستند) دوست و یاورى فرامگیرید [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر کسانى (کفّار و ناگرویدگانى) را که پیوند کنند بگروهى که میان شما و ایشان عهد و پیمانى است (که با یکدیگر جنگ نکنید و آنان بنى بکر یا بنى اسلم یا بنى خزاعه بودند، پس هر کس در پناه ایشان در آید چنانست که در پناه شما مسلمانان در آمده) یا کسانى (کفّارى) را که نزد شما میآیند در حالى که سینه‏هاشان تنگ شده (دلتنگ گشته‏اند) از اینکه با شما جنگ کنند (زیرا با شما عهد و پیمان بسته‏اند که جنگ نکنند) یا (همراه با شما) با طائفه خودشان پیکار نمایند (زیرا با ایشان همکیش هستند، و آنان بنو مدلج بودند) و اگر خدا میخواست هرآینه ایشان را بر شما مسلّط و چیره میگردانید و با شما جنگ کرده بودند (لیکن بسبب پیروى شما از پیغمبر اکرم خدا نخواست) پس اگر آن کفّار کناره گیرى کرده با شما جنگ نکردند و صلح و آشتى را پیشنهاد نمودند خدا هم راهى براى شما بر (کشتن و دستگیر کردن) ایشان قرار نداده (اجازه نمیدهد با چنین کسانى جنگ نمائید) [ نظرات / امتیازها ]
91) (پس از آن در جنگ کردن با کفّارى را که عهد و پیمان مى‏بندند و قصدشان از معاهده با مسلمانان حیله و چاره‏جویى است، اجازه داده میفرماید:) بزودى اقوام و دسته‏هاى دیگر از کفّار را خواهید یافت که (بوسیله عهد و پیمانشان) میخواهند از شما ایمن و آسوده بوده و هم از طائفه خودشان در امان باشند (و آنان گروهى از بنى اسد و بنى غطفان بودند که بمدینه میآمدند و براى اینکه از مسلمانان ایمن و آسوده باشند عهد و پیمان بسته و مسلمان میشدند و چون نزد طائفه خودشان بازمیگشتند کافر شده و عهد و پیمان میشکستند، پس) هر گاه ایشان بفتنه و تباهکارى (بسوى شرک و کفر) رو آورده در آن باز گردند، پس اگر از (جنگ با) شما کناره‏گیرى نکردند و صلح و آشتى پیشنهاد ننموده و (از فتنه و فساد) دست نکشیدند، هر جا آنان را بیابید بگیرید و بکشیدشان، که آن گروه آنانند که براى شما برایشان حجّت و دلیل آشکار قرار دادیم (کفر و پیمان شکنى و مکر و حیله آنان را سبب مباح و روا بودن ریختن خونشان گردانیدیم) [ نظرات / امتیازها ]
92) و (چون گاهى میشود که یکى از اهل ایمان مؤمنى را ندانسته بکشد، حکم آن را بیان کرده میفرماید:) سزاوار نیست مؤمنى مؤمن دیگر را بکشد مگر از روى خطاء و قصد و آهنگ نداشتن، و هر کس مؤمن و گرونده (بخدا و رسول) را از روى خطاء و قصد کشتن نداشتن بکشد پس باید (کفّاره دهد یعنى کارى کند که گناهش پوشیده و بخشیده شود، و کفّاره در اینجا آنست که) بنده مؤمنى را آزاد نماید و دیه و خونبهاى کشته شده را به ارث برندگانش بدهد مگر آنکه ارث برندگان خونبها را (بکشنده) ببخشند، و اگر کشته شده‏اى که مؤمن است از گروهى باشد که آن گروه دشمن شمایند (کافر میباشند) باید بنده مؤمنى آزاد کند (و دیه و خونبهایى بر او نیست، زیرا خونبها میراث است و کافر از مسلمان ارث نمیبرد) و اگر آن مؤمن کشته شده از گروهى باشد که میان شما و آنان عهد و پیمانى است باید خونبهاى او را بارث برندگانش بدهد و هم بنده مؤمنى را آزاد نماید، و کسى (کشنده مؤمنى از روى خطاء) که بنده مؤمنى را نیافت (تا آزاد نماید، یا نتوانست او را خریدارى کند) باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد تا خدا توبه و بازگشت او را بپذیرد، و خدا (بهر چیز از قصد و خطاء شما) داناى (و بآنچه شما را بآن امر میکند) درستکار است. [ نظرات / امتیازها ]
 » گرمارودی
89) آنها دوست مى‏دارند چنان که خود کافر شدند شما (نیز) کافر مى‏شدید تا با ایشان یگانه مى‏بودید پس هیچ‏یک از آنان را دوست مگیرید تا در راه خداوند هجرت کنند و اگر رویگردان شدند هر کجا آنان را یافتید بگیرید و بکشید و از ایشان یار و یاورى مگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
90) مگر آنان را که با گروهى وابستگى دارند که میان شما و ایشان پیمانى است یا آنکه با دلتنگى از نبرد با شما و یا نبرد با قوم خویش، نزد شما آمده‏اند- و اگر خداوند مى‏خواست آنان را بر شما چیرگى مى‏داد و با شما به نبرد مى‏پرداختند- بارى، اگر اینان از شما کناره‏جویى کردند و با شما نبرد نکردند و از در سازش درآمدند، خداوند براى شما (در تجاوز) بر آنان راهى ننهاده است. [ نظرات / امتیازها ]
91) دسته دیگرى خواهید یافت که مى‏خواهند هم از شما و هم از قوم خود در امان باشند هر بار به سوى (چاه) فتنه بازگردانده شوند در آن سرنگون مى‏گردند پس، اگر از شما کناره نجستند و به سازش با شما رو نیاوردند و دست (از شما) باز نداشتند هر جا بر آنان دست یافتید بکشید و آنانند که ما شما را بر آنها چیرگى آشکارى داده‏ایم. [ نظرات / امتیازها ]
92) هیچ مؤمنى حق ندارد مؤمنى (دیگر) را بکشد جز به خطا و هر که به خطا مؤمنى را بکشد آزاد کردن برده‏اى مؤمن و پرداخت خونبهایى به خانواده‏اش (بر عهده کشنده است) مگر آنان در گذرند پس اگر (کشته) از گروه دشمن شما امّا مؤمن است، آزاد کردن برده‏اى مؤمن (بس است) و اگر از گروهى است که میان شما و ایشان پیمانى هست پرداخت خونبهایى به خانواده‏اش و آزاد کردن برده‏اى مؤمن (لازم است) و آن کس که (برده‏اى) نیابد روزه دو ماه پیاپى (بر عهده اوست) براى پذیرش توبه‏اى از سوى خداوند و خداوند دانایى فرزانه است. [ نظرات / امتیازها ]
 » معزی
89) دوست داشتند شما نیز مانند ایشان کافر شوید تا با هم همانند گردید پس نگیرید از ایشان دوستانى تا هجرت کنند در راه خدا و اگر روى گردانیدند بگیریدشان و بکشیدشان هر کجا بیابیدشان و نگیرید از ایشان دوست و نه یاورى [ نظرات / امتیازها ]