از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 500 حزب : 100 جزء : بیست و پنجم سوره : جاثیة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «بصیرت»
کلمه «بصائر» جمع بصیرت است، و بصیرت عبارت است از درک اشخاصى که به واقع اصابت مى‏کنند، و مراد از بصیرت وسیله بصیرت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 قالب : لغوی موضوع اصلی : بصیرت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کلمه «هذا» به چه مطلبی اشاره می‌کند؟
اشاره با کلمه «هذا» یا به شریعت است که قبلا از آن گفتگو کرد، و یا اشاره به قرآنى است که مشتمل بر شریعت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجه نامیدن شریعت به بصیرت چه می‌باشد؟
اگر شریعت را بصیرتها خوانده، بدین جهت است که شریعت متضمن احکام و قوانینى است که یک یک آنها راهنماى سعادت آدمى است، پس شریعت عبارت است از بصیرت‏هایى چند، نه یک بصیرت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  به چه چیزهایی باید یقین پیدا کرد؟
جمله «وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ» یعنى دلالتى است واضح، و افاضه خیرى است براى قومى که یقین دارند. و مراد از قومى که یقین دارند، مردمى است که به آیات خدا یقین دارند، آیاتى که بر اصول معارف دین دلالت دارد، چون معهود در قرآن کریم این است که همواره کلمه یقین را در مورد اصول عقائد بکار مى‏برد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یقین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا «هدایت» را مختص به اهل یقین کرد؟
در جمله «وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ» هدایت و رحمت را مختص به قومى کرده که یقین دارند، با اینکه قبلا تصریح کرد که قرآن بصائر براى همه مردم است، و این خالى از اشعار و اشاره به این نکته نیست که مراد از «هدایت» هدایت به معناى رساندن به مقصد است، نه صرف نشان دادن راه آن، که همان تبصر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان معنای «رحمت» الهی مذکور در آیه
مراد از «رحمت» رحمت خاصه به کسانى است که بعد از ایمان به خدا و پرهیز از او به رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) هم ایمان آوردند، همان‌هایى که در آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ» (حدید/28) و آیه «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ ... وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ» (بقره/2-4) مورد نظرند. و رحمت خدا درجاتى بسیار دارد که از نظر سعه و ضیق مختلفند، و همچنین رحمت خاصه به اهل ایمان نیز مراتب مختلفى دارد که اختلاف آن ناشى از اختلاف مراتب ایمان است، پس صاحب هر مرتبه از ایمان رحمتى مناسب با آن مرتبه دارد.
و اما رحمت به معناى مطلق خیرى که از ناحیه خداى تعالى به سوى بندگانش افاضه مى‏شود، آن نیز مى‏تواند قرآن باشد، چون قرآن کریم بدان جهت که مشتمل بر شریعت است، رحمتى است براى عموم مردم، هم چنان که رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز به حکم آیه شریفه «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» (انبیاء/107) رحمتى است مبعوث براى همه مردم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 258 و 259 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رحمت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.