از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «اجتراح»
در مجمع البیان (ج 9، ص 77) مى‏گوید: کلمه «اجتراح» به معناى اکتساب است. مى‏گویند: «جرح» یعنى کسب کرد، و «اجترح» یعنى اکتساب کرد. و اصل این لغت «جراح» است زیرا جراح و اجتراح اثر مشابه دارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 259 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «سیئة»
در مجمع البیان (ج 9، ص 77) مى‏گوید: کلمه «سیئة» به معناى عمل زشتى است که صاحبش را به خاطر استحقاق مذمت ناراحت مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 259 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «جعل»
کلمه «جعل» به معناى قرار دادن چیزى است به صورتى معین. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 259 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نکات اعرابی آیه
جمله «کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» در محل مفعول دوم است براى جعل، و تقدیر کلام «کائنین کالذین آمنوا ...» است. زمخشرى در کشاف (ج: 4، ص: 290) بطور جزم گفته: کاف در کلمه «کالذین» اسم است، و معنایش‏ «مثل الذین» است، و همین کاف مفعول دوم است براى جمله «نجعلهم» و کلمه «سواء» بدل است از مثل.
کلمه «محیاهم» مصدر میمى است، و خود فاعل «سواء» است، و ضمیر «هم» در کلمه «محیاهم» به مجموع اجتراح کنندگان و مؤمنان بر مى‏گردد، و همچنین کلمه «مماتهم» که عطف به کلمه «محیاهم» شده، حال «محیاهم» را دارد.
سیاق آیه شریفه سیاق انکار است، و کلمه «أم» در آن منقطعه است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 259 و 260 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «سواء»
کلمه «سواء» بنابر قرائتى که معمول و رائج است مصدرى است به معناى اسم فاعل، و معنایش «مستویا» و یا «متساویا» است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 260 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا گناهکاران با مؤمنان در حیات و ممات با یکدیگر برابرند؟
جمله «ساءَ ما یَحْکُمُونَ» پندار مذکور آنان را رد مى‏کند، و مى‏فرماید: اینکه پنداشتند و حکم کردند که حیات و ممات مرتکبین گناهان و مؤمنان صالح یکسان است حکم بدى است که کرده‏اند. و بدى حکم کنایه است از بطلان آن. پس این دو طائفه نه در حیات مثل همند، و نه در ممات.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏18، ص: 260 و 261 قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.