از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  غیبت و خوردن گوشت فرد مرده - محمدامين احمدي فقيه
بسم الله الرحمن الرحیم
دلائل متعدّدى براى این تشبیه قرآن بیان شده است:
1- مُرده، روح ندارد تا از خود دفاع کند و شخصى هم که مورد غیبت قرار مى گیرد، حضور ندارد تا از خود دفاع کند. 2- غیبت، ریختن آبرو است و آبرو که رفت، قابل جبران نیست.
همان گونه که گوشت مرده، اگر کنده شود، قابل جبران نیست. اگر مالى گم شود، قابل جبران است امّا آبرو که رفت، دیگر جبرانش شبیه محال است و تفاوتى هم نم ىکند که به قصد جدّى باشد یا از روى شوخى و مزاح، زیرا در هر دو صورت، آبروى طرف مى ریزد. 3- گوشت به تدریج رشد م ىکند ولى یکباره خورده مى شود، آبرو هم به تدریج پیدا مى شود ولى غیبت کننده یک مرتبه آن را مى ریزد. انسان سالها زحمت کشیده تا وجهه و آبرویى کسب کرده است و شما با غیبت کردن، نتیجه زحمات او را نابود مى کنید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نرم افزار مشکات قالب : تفسیری موضوع اصلی : غیبت گوینده : محمدامین احمدی فقیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمت غیبت - عبد بائس
در قرآن نسبت به حسن ظن سفارش شده است ، ولى از گمان بد نسبت به مسلمین نهى گردیده است . مثلاً در سوره نور مى خوانیم : (لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤ منونَ و المؤ منات باَنفسِهم خَیراً) چرا درباره بعضى شنیده ها حسن ظن ندارید؟
همان گونه که در آیه نهم این سوره براى امنیّت و حفظ جان مردم ، همه مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى دانست ، این آیه نیز براى امنیّت و حفظ آبروى مردم سوءظن ، تجسّس و غیبت را حرام کرده است .
امروز تمام حقوق دانان جهان از حقوق بشر حرف مى زنند، ولى اسلام به هزاران مسئله توجّه دارد که حقوقدانان از آن غافلند. چنانکه غیبت را ضربه به حقوق بشرى مى داند.
هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بى رحمانه تشبیه نشده است . آرى ، گرگ نیز نسبت به گرگ این کار را نمى کند!
و لیس الذِّئبُ یاکل لَحمَ ذِئب و یَاءکلُ بَعضُنا بَعضا عَیانا سؤ ال : چرا به خاطر یک لحظه غیبت کردن ، عبادات چند ساله انسان محو مى شود؟ آیا این نوع کیفر عادلانه است ؟
پاسخ : همان گونه که غیبت کننده در یک لحظه با غیبت آبروئى که سال ها بدست آمده را مى ریزد، خداوند هم عباداتى که او سال ها بدست آورده را از بین مى برد.
بنابراین محو عبادات چند ساله ، یک کیفر عادلانه و به اصطلاح مقابله به مثل است .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر سوره حجرات(حجت الاسلام قرائتی) قالب : اعتقادی موضوع اصلی : غیبت گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  گمان بد سرچشمه ی سایر مفسده ها ست - مرضيه علمدار .ب
گمان بد سر چشمه تجسس، و تجسس موجب افشاى عیوب و اسرار پنهانى، و آگاهى بر این امور سبب غیبت مى‏شود که اسلام از معلول و علت همگى نهى کرده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق بد گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  موارد استثنا در غیبت - مرضيه علمدار .ب
قانون غیبت مانند هر قانون دیگر استثناهائى دارد ، از جمله این که گاه در مقام مشورت مثلا براى انتخاب همسر ، یا شریک در کسب و کار و مانند آن کسى سؤالى از انسان مى‏کند ، امانت در مشورت که یک قانون مسلم اسلامى است ایجاب مى‏کند اگر عیوبى از طرف سراغ دارد بگوید ، مبادا مسلمانى در دام بیفتد ، و چنین غیبتى که با چنین نیت انجام مى‏گیرد حرام نیست .


همچنین در موارد دیگرى که اهداف مهمى مانند هدف مشورت در کار باشد ، یا براى احقاق حق و تظلم صورت گیرد.


البته کسى که آشکارا گناه مى‏کند و به اصطلاح متجاهر به فسق است از موضوع غیبت خارج است ، و اگر گناه او را پشت سر او بازگو کنند ایرادى ندارد ، ولى باید توجه داشت این حکم مخصوص گناهى است که نسبت به آن متجاهر است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : غیبت گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کشف اسرار مردم ممنوع - مرضيه علمدار .ب
در پی کشف اسرار و معایب مردم نباشید . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور استاد خرمدل قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اخلاق بد گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اجتناب از سوء ظن - ياسين محمدي
ممکن است کثیرا حال باشد برای اجتنبوا ( نه مفعول به ) . بر این اساس آیه اینگونه معنا میشود که از گمان بد خیلی دوری کنید ( یعنی بسیار از سوء ظن خودداری کنید چرا که بعضی از گمانها موجب ارتکاب گناه است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق گوینده : یاسین محمدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.