از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و الذین کفروا و کذبوا بایاتنا اولئک اصحاب الجحیم ):(و کسانیکه کفر ورزیدند و نشانه های ما را تکذیب کردند، آنان اهل دوزخند)،در این آیه کفررا مقید کرده به تکذیب آیات تا کفر بدون تکذیب را شامل نگردد،زیرا کفاری که منشاء کفرشان انکار حق با علم به حق بودن آن نیست ، بلکه منشاء آن مستضعف بودن و یا قاصر بودن آنها از تشخیص حق است ،اهل دوزخ نیستند، بلکه امرآنان به دست خداست ،اگر بخواهد آنها را می آمرزد و اگر بخواهد عذابشان می کند، و جحیم از ماده (جحم )به معنای شدت فوران آتش است و این آیه مشتمل است بر خود وعید نه تهدید بر آن ، کما اینکه در آیه قبلی هم خود وعده را ذکر فرمود. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - سایت تبیان
تفسیر کشاف
( لهم مغفرة و أجر عظیم ) بیان للوعد بعد تمام الکلام قبله ، کأنه قال : قدم لهم وعدا فقیل : أی شی ء وعده لهم ؟ فقیل : لهم مغفرة و أجر عظیم . أو یکون علی إرادة القول بمعنی وعدهم و قال لهم مغفرة . أو علی إجراء وعد مجری قال : لأنه ضرب من القول . أو یجعل وعد واقعا علی الجملة التی هی لهم مغفرة ، کما وقع ( ترکنا ) علی قوله ( سلام علی نوح ) کأنه قیل : وعدهم هذا القول و إذا وعدهم من لا یخلف المیعاد هذا القول ، فقد وعدهم مضمونه من المغفرة و الأجر العظیم . و هذا القول یتلقون به عند الموت و یوم القیامة ، فیسرون به و یستروحون إلیه و یهون علیهم السکرات و الأهوال قبل الوصول إلی الثواب . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
در قرآن چند نوع أجر به کار رفته است: «اجر عظیم»، «اجر کبیر» <36> ، «اجر کریم» <37> ، «اجر غیر ممنون» <38> . بنابراین پاداش‏هاى الهى داراى درجاتى است. وعده‏هاى خداوند، «وعد اللّه...» تخلّف ناپذیر است: «انّ اللّه لایخلف المیعاد» <39> «جحیم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهیم‏علیه السلام آمده که او را در جحیم (آتش شعله‏ور) افکندند. «اصحاب الجحیم» یعنى آنان که پیوسته در دوزخند. 1- ایمان از عمل جدا نیست. «آمنوا وعملوا الصالحات» 2- ایمان و عمل شایسته، هم جبران کننده‏ى گذشته است «لهم مغفرة» و هم تأمین کننده آینده. «أجر عظیم» 3- توجّه به عاقبت کارها، در تصمیم‏هاى انسان نقش مهمى دارد. «أجر عظیم... اصحاب الجحیم» 4- مغفرت، مقدّمه‏ى دریافت پاداش است. «لهم مغفرة واجر» 5 - کیفر کافران و تکذیب کنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذین کفروا... اصحاب الجحیم» 6- تشویق، انگیزه‏ى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظیم» همان گونه که تهدید، از روشهاى تربیتى قرآن است. «اصحاب الجحیم» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نمونه
(آیه 10)- و در مقابل: «کسانى که خدا را انکار کنند و آیات او را تکذیب نمایند از اصحاب دوزخند» (وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ).

قابل توجه این که آمرزش و اجر عظیم به عنوان یک وعده الهى در آیه ذکر شده و فرموده: وعد اللّه ... ولى کیفر دوزخ به صورت نتیجه عمل بیان شده و مى‏فرماید: «کسانى که داراى چنین اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت» و این در حقیقت اشاره به مسأله فضل و رحمت خدا در مورد پاداشهاى سراى دیگر است، که به هیچ وجه برابرى با اعمال ناچیز انسان ندارد، همانطور که مجازاتهاى آن جهان جنبه انتقامى نداشته بلکه نتیجه اعمال خود آدمى است.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
کیفر کافران و تکذیب کنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذین کفروا... اصحاب الجحیم»
تشویق، انگیزه‏ى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظیم» همان گونه که تهدید، از روشهاى تربیتى قرآن است. «اصحاب الجحیم»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر نور
در قرآن چند نوع أجر به کار رفته است: «اجر عظیم»، «اجر کبیر» <36> ، «اجر کریم» <37> ، «اجر غیر ممنون» <38> . بنابراین پاداش‏هاى الهى داراى درجاتى است. وعده‏هاى خداوند، «وعد اللّه...» تخلّف ناپذیر است: «انّ اللّه لایخلف المیعاد» <39> «جحیم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهیم‏علیه السلام آمده که او را در جحیم (آتش شعله‏ور) افکندند. «اصحاب الجحیم» یعنى آنان که پیوسته در دوزخند. 1- ایمان از عمل جدا نیست. «آمنوا وعملوا الصالحات» 2- ایمان و عمل شایسته، هم جبران کننده‏ى گذشته است «لهم مغفرة» و هم تأمین کننده آینده. «أجر عظیم» 3- توجّه به عاقبت کارها، در تصمیم‏هاى انسان نقش مهمى دارد. «أجر عظیم... اصحاب الجحیم» 4- مغفرت، مقدّمه‏ى دریافت پاداش است. «لهم مغفرة واجر» 5 - کیفر کافران و تکذیب کنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذین کفروا... اصحاب الجحیم» 6- تشویق، انگیزه‏ى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظیم» همان گونه که تهدید، از روشهاى تربیتى قرآن است. «اصحاب الجحیم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر کشاف
( لهم مغفرة و أجر عظیم ) بیان للوعد بعد تمام الکلام قبله ، کأنه قال : قدم لهم وعدا فقیل : أی شی ء وعده لهم ؟ فقیل : لهم مغفرة و أجر عظیم . أو یکون علی إرادة القول بمعنی وعدهم و قال لهم مغفرة . أو علی إجراء وعد مجری قال : لأنه ضرب من القول . أو یجعل وعد واقعا علی الجملة التی هی لهم مغفرة ، کما وقع ( ترکنا ) علی قوله ( سلام علی نوح ) کأنه قیل : وعدهم هذا القول و إذا وعدهم من لا یخلف المیعاد هذا القول ، فقد وعدهم مضمونه من المغفرة و الأجر العظیم . و هذا القول یتلقون به عند الموت و یوم القیامة ، فیسرون به و یستروحون إلیه و یهون علیهم السکرات و الأهوال قبل الوصول إلی الثواب [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.