از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «اَغْرَیْنا»
راغب در مفردات گفته وقتى گفته می شود: «غرى بکذا» معنایش این است که به فلان چیز چسبید، و ملازم آن شد، و اصل این کلمه از غراء است، که به معناى سریش و سریشم و امثال آن است، و چون گفته شود: «اغریت فلانا بکذا» که باب افعال این ماده است همان معناى ثلاثى مجرد را می دهد، و می فهماند که من او را به فلان چیز چسباندم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 393 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عذاب خداوند بر مسیحیان
عیسى بن مریم(علیه‌السلام) پیغمبر رحمت بود و مردم را به صلح و صفا می خواند، و تشویقشان می کرد به اینکه نسبت به آخرت اشراف و توجه کامل داشته و از لذائذ دنیا و زخارف دلفریب آن اعراض کنند، و نهیشان می کرد از اینکه بر سر دنیا این کالاى پست (و غرض أدنى) تکالب کنند، یعنى مانند درندگان بر سر یک شکار پنجه به روى هم بکشند که اگر خواننده عزیز بخواهد کلمات آن جناب را ببیند باید به مواقف مختلفى که انجیل‏هاى چهارگانه از آن جناب نقل کرده اند مراجعه کند. لیکن پیروانش عکس العمل بر خلاف، از خود نشان داده و مواعظ و تذکرات آن جناب را از یاد بردند، و چون چنین کردند خداى عز و جل به جاى سلم و صفا کینه و دشمنى را در دلهاشان ثابت کرد، و به جاى برادرى و دوستى که عیسى(علیه‌السلام) آنان را به آن می خواند، دشمنى و کینه توزى را در دلهاشان مستقر نمود، و در باره آنان فرمود: «فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ» و این عداوت و بغضا که خداى تعالى نام برده جز ملکات راسخه امت‏هاى مسیحى شده و در دل آن ها ثابت و پایدار گردیده است، هم چنان که آتش آخرت هم سرنوشت حتمى آن ها است، و از آن مفرى ندارند، هر چه بخواهند از غمى از غمهاى آن رها شوند دوباره به آن اندوه برگردانده می شوند و به ایشان گفته می شود بچشید عذاب حریق و سوزنده را.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 393 و 394 قالب : تاریخی موضوع اصلی : مسیحی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است. - ابراهيم چراغي
«نصارى»، جمع «نصرانى» است، شاید هم چون شعار یاران حضرت عیسى «نحن انصار اللّه» [41] بود، مسیحیان را نصارا گفته‏اند.
«بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است.
فراموشى بخشى از تذکّرات، این است که مسیحیان از مرز توحید گذشته به تثلیث رسیدند و به جاى پذیرش حضرت محمّد صلى الله علیه وآله نشانه‏هاى او را کتمان کردند.
«أغرینا» در اصل به معناى چسباندن چیزى است، یعنى مایه اتّصال آنها عداوت است.

--------------------------------------------------------------------------------
41) صف، 14.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق بد گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یاران حضرت عیسى - مسعود ورزيده

«نصارى»، جمع «نصرانى» است، شاید هم چون شعار یاران حضرت عیسى‏ «نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ» «1» بود، مسیحیان را نصارا گفته‏اند.
«بغضاء»، دشمنى در قلب و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است.
فراموشى بخشى از تذکّرات این است که مسیحیان از مرز توحید گذشته به تثلیث رسیدند
______________________________
(1). صف، 14.
و به جاى پذیرش حضرت محمّد صلى الله علیه و آله نشانه‏هاى او را کتمان کردند.
«أغرینا» در اصل به معناى چسباندن چیزى است، یعنى مایه اتّصال آنها عداوت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 258 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت عیسی (علیه‌السلام) گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.