از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ51
شماره صفحه : 117 حزب : 24 جزء : ششم سوره : مائدة
آيه 0
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  یهود و نصارى، پیوندشان به خاطر نابودى اسلام است. - ابراهيم چراغي
با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصارى، پیوندشان به خاطر نابودى اسلام است. «بعضهم اولیاء بعض»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بندگان مؤمن - مسعود ورزيده


1- خداوند از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّى دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ...
2- تبرّى از دشمن، از شرایط ایمان است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ...
3- اسلام، دین سیاست است و تنها به احکام فردى نمى‏پردازد. «لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصارى‏ أَوْلِیاءَ»
4- وقتى یارى گرفتن از کفّار مورد نهى قرآن است، قطعاً در روابط و سیاست خارجى، پذیرش ولایت وسلطه‏ى اهل کتاب وکفّار ممنوع است. «لا تَتَّخِذُوا»
5- ولایت کفّار و دشمنان را نپذیریم، چون آنان تنها به فکر هم مسلکان خویشند. «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»
6- با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصارا، پیوندشان به خاطر نابودى اسلام است. «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»
7- کفّار تنها نسبت به تعهّدات میان خودشان وفادارند، ولى نسبت به تعهّدات با مسلمانان پایبند نیستند. لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ‏ ...
8- دولت‏هاى اسلامى که ولایت و سلطه کفّار را پذیرفته‏اند، از کفّار محسوب مى‏شوند. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» (دوستى با هر فرد و گروهى، انسان را جزو آنان مى‏سازد.)
9- نه کفّار را «ولىّ» خود گردانید و نه با آنان که ولایت کفّار را پذیرفته‏اند، رابطه ولایت داشته باشید. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ»
10- نتیجه‏ى پذیرش ولایت کفّار، قطع ولایت خداست. «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
11- تکیه بر کفّار، ظلم است. «لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 312 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مومنین گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خود کم بینی مسلمانان عامل پذیرش ولایت کفار - مرضيه علمدار .ب
این آیه همسویی دین وسیاست را بیان میدارد وتاکید بر آن دارد که یکی از مهمترین علل شکست مسلمانان عدم همبستگی آنان با هم و پذیرفتن ولایت کفار است. شگفتا که صدها سال تجربه ی تلخ این بی توجهی را دیده و لمس کرده ایم وهنوز هم عبرت نگرفته ایم. ثمره ی بی توجهی و خود کم بینی ما مسلمانان همین است که الان شاهدش هستیم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت شخصی قالب : اجتماعی موضوع اصلی : ضلالت گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قطع ارتباط تجاری منظور ایه نیست. - مرضيه علمدار .ب
در اینجا منظور این نیست که مسلمانان هیچ گونه رابطه تجاری و اجتماعی با یهودیان و مسیحیان نداشته باشند . بلکه منظور این است که با آنان هم‌پیمان نگردند و محرم اسرارشان ندانند و در برابر دشمنان خود بر دوستی آنان تکیه نکنند و هرگز ایشان را به سرپرستی نپذیرند .‏
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور استاد خرمدل قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخوّت- برادری گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.