از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  رابطه این آیه و آیه قبل
این آیه بیانى است براى جمله «وَ کانُوا یَعْتَدُونَ» در آیه قبل. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏6، ص: 113 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نتیجه ترک امر به معروف
رسول اللَّه (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمودند: بنى اسرائیل وقتى دست بگناه و نافرمانى زدند علمایشان آنان را توبیخ و تنبیه نموده و از گناه نهى کردند، و لیکن در عین حال با ایشان همنیشینى می کرده و با هم می خوردند و می آشامیدند، تو گویى اینان نبوده اند که دیروز گناه می کردند، وقتى خداى تعالى چنین دید به دلهایشان اختلاف‏ انداخته و به زبان یکى از پیغمبران آنان را لعنت کرد، سپس رسول اللَّه (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) روى به ما کرده و فرمود: به خدا سوگند شما هم یا این است که امر به معروف و نهى از منکر می کنید و مردم را بسوى حق واداشته و به آن سوق می دهید، یا آنکه بطور مسلم بین شما تنافر و دشمنى می اندازد، و نیز بطور مسلم شما را هم لعنت و از رحمت خود دور خواهد نمود، همانطورى که آنها را لعنت کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏6، ص: 120 و 121 قالب : روایی موضوع اصلی : امر به معروف گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نتیجه ترک امر به معروف
رسول اللَّه (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمودند: اگر کسى به شما عطیه و ارمغانى داد مادامى که عطیه به شمار رفت یعنى در دادنش جز ثواب طمعى نداشت گرفتن آن حلال است، و اما اگر اسمش عطیه باشد و لیکن در واقع رشوه اى بود که آن را به طمع دین شما به شما داده اند، در آن صورت آن را مگیرید که حرام است، و با اینکه ممکن است این رشوه فقر شما را از بین ببرد و یا شما را از ترس دشمن ایمنى دهد با اینهمه با آن فقر و در آن ترس بسر ببرید، و راضى نشوید که رشوه دین شما را تباه سازد، بدرستى که بنى یاجوج آمده اند، و بدرستى آسیاب دین بزودى بدور در خواهد آمد (ظاهرا مراد این است که بزودى حکومت اسلام رو بقوت و قلمرو آن رو بتوسعه می گذارد) باید مراقب باشید، پا از حدود قرآن فراتر نگذارید، بزودى سلطان و هواخواهانش از قرآن و هواخواهانش جدا و با هم خواهند جنگید. بزودى پادشاهانى بر شما مسلط شده و حکومت خواهند کرد که در میان شما به حکمى و در بین خود به حکمى دیگر رفتار خواهند نمود، اگر سر در اطاعتشان در آورید گمراهتان می کنند و اگر نافرمانیشان کنید شما را می کشند، اصحاب پرسیدند یا رسول اللَّه ما اگر آن روز را درک کردیم تکلیفمان چیست؟(ادامه روایت در توضیحات آمده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏6، ص: 121 و 122 قالب : روایی موضوع اصلی : امر به معروف گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) علمدار .ب : وای بر ما که اینهمه فساد اقتصادی و فرهنگی را نظاره گریم و در مقابل رواج بی حد وحصر رشوه و ربا در جامعه مهر سکوت به لب زده و بر خوان این افراد نشسته و ... برای ما در این زمان نهی از منکر فقط به یکی دو مورد اجتماعی و آنهم به شکلی غیر اصولی مختص شده . خداوند ما را از خواب غفلت و بی توجهی بیدار کند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دستور به انجام امر به معروف
رسول اللَّه (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) خطبه اى خواند و در آن حمد و ثناى خداوندى بجاى آورد، سپس عده اى از مسلمین را نام برده و بر آنها درود خیر فرستاد، آن گاه فرمود: چه میشود اقوامى را که همسایگان خود را علم و ادب و احکام دین یاد نمی دهند، و آنان را به احکام دین آشنا نمی سازند، امر به معروف و نهى از منکرشان نمی کنند؟ و چه می شود مردمى را که از همسایگان خود علم و ادب و احکام دین نمی آموزند، و به این وسیله خود را آشناى به احکام دین و متفطن به آن نمی سازند؟ سوگند به آن خدایى که جانم بدست اوست یا این است که همسایگان را یاد می دهند و از آنان یاد می گیرند، یا خود متفطن می شوند یا این است که من خود قبل از آنکه خداوند در قیامت عقوبتشان کند در دنیا عقوبت خواهم کرد، آن گاه از منبر فرود آمده و به منزل تشریف برد.(ادامه روایت در توضیحات آمده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏6، ص: 122 و 123 قالب : روایی موضوع اصلی : امر به معروف گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نتیجه ترک نهی از منکر
امام ابى عبد اللَّه (علیه‌السلام) در تفسیر آیه شریفه «کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ» فرمودند: این را باید بدانید آنان که این آیات در مذمتشان نازل شده با اینکه خود اهل معصیت و در آن گناهان قدم نمی گذاشتند در مجالس اهل گناه هم شرکت نمی کردند، و تنها جرمشان این بود که وقتى اهل معصیت را می دیدند برویشان می خندیدند، و با ایشان انس می داشتند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏6، ص: 123 قالب : روایی موضوع اصلی : نهی از منکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دسته ای از بنى‏اسرائیل که خداوند از آنها در این آیه مذمّت کرده است، - ابراهيم چراغي
امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: این دسته از بنى‏اسرائیل که خداوند از آنها در این آیه مذمّت کرده است، کسانى بودند که در جلسات گناه وارد نمى‏شدند، لیکن در برخورد با گنهکاران با لبخند و انس برخورد مى‏کردند. [156]
در روایت دیگرى از حضرت على‏علیه السلام چنین آمده است: چون بنى‏اسرائیل از ظالمان، منکر را مى‏دیدند ولى به جهت منافعى که از آنان مى‏بردند، نهى از منکر نمى‏کردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد کرده است. [157]

--------------------------------------------------------------------------------
156) تفسیر نورالثقلین.
157) وسائل، ج‏16، ص‏130.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اخلاقی موضوع اصلی : مغضوب- مغضوبین گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته روایی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمّت کردن بنى‏ اسرائیل - مسعود ورزيده



امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: «این دسته از بنى‏اسرائیل که خداوند از آنها در این آیه مذمّت کرده است، کسانى بودند که در جلسات گناه وارد نمى‏شدند، لیکن در برخورد با گنهکاران با لبخند و انس برخورد مى‏کردند». «1»
درروایت دیگرى از حضرت على علیه السلام چنین آمده است: «چون بنى‏اسرائیل از ظالمان، منکر را مى‏دیدند ولى به جهت منافعى که از آنان مى‏بردند، نهى از منکر نمى‏کردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد کرده است». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 352 قالب : تفسیری موضوع اصلی : توهین- اهانت گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.