از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاءفی الخمروالمیسرویصدکم عن ذکرالله وعن الصلوه فهل انتم منتهون ):(همانا شیطان می خواهد بین شما بوسیله شراب و قمار دشمنی و خشم بیاندازد و شما را ازذکر خدا و نماز باز دارد، پس آیا شما دست بردار هستید؟)،(عداوت )به معنای تجاوز ضد التیام است و، اگر نسبت به قلب لحاظ شود و معنای آن دشمنی است و (بغضاء)ضد محبت ،یعنی تنفر قلبی و کینه ،ومی فرماید: شیطان بوسیله شراب وقمار بین شما دشمنی و کینه می اندازد و اینکه اینها را از آثار شراب و قماردانسته ، به این جهت است که این اثر در آن دو ظاهرتر است چون معلوم است که نوشیدن شراب باعث تحریک سلسله اعصاب شده و عقل را تخدیر وعواطف عصبی را به هیجان در می آورد و عقل را زایل می نماید و شهوات حیوانی را به تحریک وا می دارد و در نتیجه باعث ارتکاب فجور در مال و عرض و ناموس و نفوس می گردد و حتی باعث هتک مقدسات دینی وشکستن حدوداجتماعی می شود. اما قمار سعی و کوششی را که شخص در مدتهای طویل در راه جمع مال وبدست آوردن وجهه و آبرو بکار برده ، در کمترین مدت از بین می برد،البته این درصورتی است که در قمار شکست بخورد و اگر هم پیروز شود، همین مال حرام که آنرا بدون زحمت کسب کرده باعث انحرافات دیگر او می گثردد و آن را در راه صحیح خرج نمی کند و عادت به تنبلی و ولخرجی می نماید و انسان را اهل لهوو فجور می سازد ،چنین کسی که عادت به مال باد آورده بکند همواره در صددکسب مال از راههای نامشروع بر می آید و اگر در قمار مغلوب شود و هستی خود راببازد،همین بی پولی و زیاندیدگی ، او را به کینه توزی نسبت به حریف واداشته و درنتیجه یک عمر رابه حسرت یاخشم وعصبانیت می گذراند. و این دو موجب جلوگیری از یاد خدا می گردند، در حالیکه یاد خدا روح حیات در کالبد عبودیت و بندگی است و همینطور تنها هدف از دعوت الهی می باشد و ذکر در مقابل نسیان و فراموشی قرار دارد، پس عدم ذکر خدا به غفلت و فراموشی و خارج شدن از طریق عبودیت می انجامد و اینکه نماز را بصورت جداگانه ذکر نمود، علی رغم اینکه نماز هم از مصادیق ذکر خداست به جهت آن است که نماز فرد اکمل از ذکر است و خدای تعالی اهتمام بیشتری به نماز دارد،چون به فرموده رسول اکرم (ص ) نماز ستون دین می باشد. و در آخر بعد از ذکر این همه مفاسد شراب و قمار به نحو استفهام توبیخی می فرماید: که آیا دست بر نمی دارید؟و این دلالت دارد بر اینکه مسلمانان آنروزدست بردار نبوده اند و نهی الهی را جدی نگرفته اند، اما خداوند با این کلام درواقع می فرماید:هیچ امیدی به اینکه روزی نفع این اعمال از گناهش بیشتر شود ودر نتیجه مباح شوند نیست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
تفسیر نمونه
(آیه 91)- در این آیه به پاره‏اى از زیانهاى آشکار شراب و قمار پرداخته نخست مى‏گوید: «شیطان مى‏خواهد از طریق شراب و قمار در میان شما تخم عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذکر خدا باز دارد» (إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ).
در پایان این آیه به عنوان یک استفهام تقریرى، مى‏گوید: «آیا شما خوددارى خواهید کرد؟» (فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ).
یعنى پس از این همه تأکید باز جاى بهانه جویى یا شک و تردید در مورد ترک این دو گناه بزرگ باقى مانده است؟! و لذا مى‏بینیم که حتى «عمر» که تعبیرات آیات گذشته را به خاطر علاقه‏اى که (طبق تصریح مفسران عامه) به شراب داشت وافى نمى‏دانست پس از نزول این آیه، گفت که این تعبیر کافى و قانع‏کننده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
و منها أنه ذکر ماینتج منهما من الوبال ، و هو وقوع التعادی و التباغض من أصحاب الخمر و القمر ، و ما یؤدیان إلیه من الصد عن ذکر الله ، و عن مراعاة أوقات الصلاة . و قوله ( فهل أنتم منتهون ) من أبلغ ما ینهی به ، کأنه قیل : قد تلی علیکم ما فیهما من أنواع الصوارف والموانع .فهل أنتم مع هذه الصوارف منتهون . أم أنتم علی ما کنتم علیه ، کأن لم توعظوا و لم تزجروا ؟ فإن قلت : إلام یرجع الضمیر فی قوله ( فاجتنبوه ) ؟ قلت : إلی المضاف المحذوف ، کأنه قیل : إنما شأن الخمر و المیسر أو تعاطیهما أو ما أشبه ذلک . و لذلک قال ( رجس من عمل الشیطان ) فإن قلت لم جمع الخمر و المیسر مع الأنصاب و الأزلام أولا ثم أفردهما آخرا ؟ قلت : لأن الخطاب مع المؤمنین . و إنما نهاهم عما کانوا یتعاطونه من شرب الخمر و اللعب بالمیسر ، و ذکر الأنصاب و الأزلام لتأکید تحریم الخمر و المیسر ، و إظهار أن ذلک جمیعا من أعمال الجاهلیة و أهل الشرک ، فوجب اجتنابه بأسره ، و کأنه لا مباینة بین من عبد صنما و أشرک بالله فی علم الغیب ، و بین من شرب خمرا أو قامر ، ثم أفرادهما بالذکر لیری أن المقصود بالذکر الخمر و المیسر . و قوله ( و عن الصلاة ) اختصاص للصلاة من بین الذکر کأنه قیل : و عن الصلاة خصوصا . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
با آن که طبق آمارى که ارائه مى‏شود، بسیارى از قتل‏ها، جرائم، تصادفات، طلاق‏ها، امراض روانى، کلیوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه بیان فلسفه‏ى تحریم، روى دو نکته تأکید دارد: یکى ضرر اجتماعى یعنى کینه و عداوت، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. این آیه برجسته‏ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است، اکنون جاى این سؤال است که اگر کارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم کرده و از یاد خدا و نماز بازدارد، آیا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل کند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نکرده باشد. 1- هر کس که عامل کینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. «انمّا یرید الشیطان...» 2- تحریکات شیطان دائمى است. «انّما یرید الشیطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.) 3- جامعه‏اى که در آن عداوت باشد، شیطانى است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة...» 4- از الفت و وحدت پاسدارى کنیم و با هر چه آنها را از بین مى‏برد مبارزه کنیم. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة» 5 - الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة» 6- قمار و شراب، ابزار کار شیطان براى ایجاد کینه و دشمنى است. «انّما یرید الشیطان... فى الخمر و المیسر» 7- نماز برترین سمبل یاد خداست. (با اینکه نماز ذکر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذکر اللَّه و عن الصلوة» 8 - بیان فلسفه‏ى احکام، یکى از عوامل تأثیر کلام در دیگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 9- با تمام عواملى که باعث ایجاد کینه و دشمنى مى‏شود باید مبارزه کرد. «یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 10- برخى از مسلمانان در صدر اسلام که على رغم تحریم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نمونه
(آیه 91)- در این آیه به پاره‏اى از زیانهاى آشکار شراب و قمار پرداخته نخست مى‏گوید: «شیطان مى‏خواهد از طریق شراب و قمار در میان شما تخم عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذکر خدا باز دارد» (إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ).

در پایان این آیه به عنوان یک استفهام تقریرى، مى‏گوید: «آیا شما خوددارى خواهید کرد؟» (فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ).

یعنى پس از این همه تأکید باز جاى بهانه جویى یا شک و تردید در مورد ترک این دو گناه بزرگ باقى مانده است؟! و لذا مى‏بینیم که حتى «عمر» که تعبیرات آیات گذشته را به خاطر علاقه‏اى که (طبق تصریح مفسران عامه) به شراب داشت وافى نمى‏دانست پس از نزول این آیه، گفت که این تعبیر کافى و قانع‏کننده است.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
1- هر کس که عامل کینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. «انمّا یرید الشیطان...»
2- تحریکات شیطان دائمى است. «انّما یرید الشیطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.)
3- جامعه‏اى که در آن عداوت باشد، شیطانى است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة...»
4- از الفت و وحدت پاسدارى کنیم و با هر چه آنها را از بین مى‏برد مبارزه کنیم. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة»
5 - الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة»
6- قمار و شراب، ابزار کار شیطان براى ایجاد کینه و دشمنى است. «انّما یرید الشیطان... فى الخمر و المیسر»
7- نماز برترین سمبل یاد خداست. (با اینکه نماز ذکر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذکر اللَّه و عن الصلوة»
8 - بیان فلسفه‏ى احکام، یکى از عوامل تأثیر کلام در دیگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون»
9- با تمام عواملى که باعث ایجاد کینه و دشمنى مى‏شود باید مبارزه کرد. «یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون»
10- برخى از مسلمانان در صدر اسلام که على رغم تحریم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر کشاف
و منها أنه ذکر ماینتج منهما من الوبال ، و هو وقوع التعادی و التباغض من أصحاب الخمر و القمر ، و ما یؤدیان إلیه من الصد عن ذکر الله ، و عن مراعاة أوقات الصلاة . و قوله ( فهل أنتم منتهون ) من أبلغ ما ینهی به ، کأنه قیل : قد تلی علیکم ما فیهما من أنواع الصوارف والموانع .فهل أنتم مع هذه الصوارف منتهون . أم أنتم علی ما کنتم علیه ، کأن لم توعظوا و لم تزجروا ؟ فإن قلت : إلام یرجع الضمیر فی قوله ( فاجتنبوه ) ؟ قلت : إلی المضاف المحذوف ، کأنه قیل : إنما شأن الخمر و المیسر أو تعاطیهما أو ما أشبه ذلک . و لذلک قال ( رجس من عمل الشیطان ) فإن قلت لم جمع الخمر و المیسر مع الأنصاب و الأزلام أولا ثم أفردهما آخرا ؟ قلت : لأن الخطاب مع المؤمنین . و إنما نهاهم عما کانوا یتعاطونه من شرب الخمر و اللعب بالمیسر ، و ذکر الأنصاب و الأزلام لتأکید تحریم الخمر و المیسر ، و إظهار أن ذلک جمیعا من أعمال الجاهلیة و أهل الشرک ، فوجب اجتنابه بأسره ، و کأنه لا مباینة بین من عبد صنما و أشرک بالله فی علم الغیب ، و بین من شرب خمرا أو قامر ، ثم أفرادهما بالذکر لیری أن المقصود بالذکر الخمر و المیسر . و قوله ( و عن الصلاة ) اختصاص للصلاة من بین الذکر کأنه قیل : و عن الصلاة خصوصا [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
با آن که طبق آمارى که ارائه مى‏شود، بسیارى از قتل‏ها، جرائم، تصادفات، طلاق‏ها، امراض روانى، کلیوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه بیان فلسفه‏ى تحریم، روى دو نکته تأکید دارد: یکى ضرر اجتماعى یعنى کینه و عداوت، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. این آیه برجسته‏ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است، اکنون جاى این سؤال است که اگر کارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم کرده و از یاد خدا و نماز بازدارد، آیا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل کند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نکرده باشد. 1- هر کس که عامل کینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. «انمّا یرید الشیطان...» 2- تحریکات شیطان دائمى است. «انّما یرید الشیطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.) 3- جامعه‏اى که در آن عداوت باشد، شیطانى است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة...» 4- از الفت و وحدت پاسدارى کنیم و با هر چه آنها را از بین مى‏برد مبارزه کنیم. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة» 5 - الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة» 6- قمار و شراب، ابزار کار شیطان براى ایجاد کینه و دشمنى است. «انّما یرید الشیطان... فى الخمر و المیسر» 7- نماز برترین سمبل یاد خداست. (با اینکه نماز ذکر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذکر اللَّه و عن الصلوة» 8 - بیان فلسفه‏ى احکام، یکى از عوامل تأثیر کلام در دیگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 9- با تمام عواملى که باعث ایجاد کینه و دشمنى مى‏شود باید مبارزه کرد. «یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 10- برخى از مسلمانان در صدر اسلام که على رغم تحریم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
اِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ اَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ

شیطان مى خواهد بوسیله شراب و قمار، در میان شما دشمنى و کینه پدید آورد.

در این مورد از «ابن عباس» آورده اند که: آیه شریفه به داستان «سعد بن ابى وقّاص» و مردى از انصار اشاره دارد؛ چرا که آن دو با هم، پیمان برادرى بسته بودند. به همین جهت مرد انصارى، «سعد» را به میهمانى خویش فراخواند و بر سفره غذا، شراب نیز نهادند و به اندازه اى نوشیدند که هر دو مست شدند و در اوج مستى و پستى، کار به فخرفروشى و آنگاه زد و خورد کشید.

مرد انصارى قطعه استخوان شترى را برگرفت و آن را به گونه اى بر بینى دوست خود کوبید که بینى اش درهم شکست.

و آنگاه آفریدگار فرزانه این آیه را بر قلب پاک پیامبر خرد و ایمان فرو فرستاد که: هان اى مردم! شیطان مى خواهد شما را با وسوسه ها گمراه سازد و به خوردن شراب وادارد تا با خوردن آن خرد خویش را تباه سازید و در اوج مستى به پستى سقوط کنید و به کارهایى دست یازید که در حال طبیعى هرگز به انجام آنها روى نمى آورید.

قتاده در این مورد آورده است که: در جاهلیت و پیش از تحریم شراب و قمار، بسیارى به این بلاهاى اجتماعى آلوده بودند و گاه برخى بر سر دارایى و همسر خویش قمار مى زدند و با باختن هستى خویش زانوى غم و اندوه در بغل گرفته، به فکر انتقام از برنده مى افتادند و نقشه هاى خطرناک مى کشیدند که به هر صورت ممکن، رقیب را نابود سازند و دارایى و همسر خویش را بازپس گیرند. و این گونه است که قماربازى نتیجه اى جز دشمنى و کینه توزى به بار نمى آورد.

وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلوةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.

شما را از یاد خدا باز مى دارد تا سپاس نعمت هاى او را نگذارید.

پس آیا شما از شراب و قمار باز نمى ایستید تا فرمان خدا را به جان بخرید و هشدارهاى او را نادیده نگیرید؟

لازم به یادآورى است که آخرین جمله، گرچه بصورت پرسشى است، امّا معناى آن این است که انسان را به انجام دستورات خدا و دورى از محرمات او فرمان مى دهد.و بدینسان، قرآن با نکوهش این شیوه هاى جاهلى و عادتهاى زشت، روشن مى سازد که هر گاه زشتىِ کارى براى مردم باایمان روشن شود و آنگاه از آنان سؤال گردد که: آیا از این کار باز خواهید ایستاد؟ وظیفه آنان پاسخ مثبت و وانهادن آن کار است. چرا که در حقیقت به آنان گفته مى شود: آیا پس از اینکه زشتى این کارها برایتان روشن شد، باز هم به آن کارها دست مى یازید؟

به هر حال، این جمله و این شیوه سخن براى هشدار و ترغیب انسان به وانهادن کار نادرست، شیوه اى کارسازتر و راهى درست تر و رساتر است و منظور این است که هشدار خدا را جدّى بگیرید و دیگر گرد شراب و قمار نروید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - أطیب البیان
غرضى ندارد شیطان جز اینکه میانه شما مؤمنین ایجاد عداوت(دشمنى) و کینه جویى کند در مورد شراب و قمار و شما را باز دارد از یاد خدا و از اتیان نماز پس آیا منتهى نمیشوید و دست بر نمیدارید

إِنَّمٰا یُرِیدُ اَلشَّیْطٰانُ یکى از مطالب بسیار قابل اهمیت در شریعت مطهره ایجاد الفت و محبت و وداد و اخوت بین المسلمین است و آیات شریفه قرآن بر این معنى ناطق است وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِیعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا وَ اُذْکُرُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوٰاناً آل عمران 103، لَوْ أَنْفَقْتَ مٰا فِی اَلْأَرْضِ جَمِیعاً مٰا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لٰکِنَّ اَللّٰهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ انفال آیه 63، إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ حجرات آیه 10، و غیر اینها از آیات و اخبار هم در این باب بسیار است و بسیارى از احکام هم روى این پایه است، نماز جماعت حج، زکاة، خمس، صدقه، صله رحم، عیادت مریض، تشییع جنازه، احسان بیکدیگر و غیر اینها و شیطان در مقابل این دستگاه غرضش ایجاد اختلاف و دوئیت و عداوت و تفرقه و بغضاء و تشتت بین مسلمین است و بتجربه هم مشهود است که پیشرفت اسلام در اثر الفت و اتحاد است و ضعف آن در اثر عداوت و اختلاف است و یکى از اسبابى که ایجاد عداوت و بغضاء میکند که این هم مشهود است شراب و قمار است لذا میفرماید أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ اَلْعَدٰاوَةَ وَ اَلْبَغْضٰاءَ فِی اَلْخَمْرِ وَ اَلْمَیْسِرِ اما خمر بعد از آنى که مستى آورد و سرپوش عقل شد از هیچ قبیح و زشتى جلو گیرى نمیکند میزند، میکشد، فحش میدهد، سب میکند، غیبت و تهمت و سایر منکرات و فحشاء را مرتکب میشود حتى بسا کفر میگوید و از این جهت کلید درب کلیه معاصى است و این باعث عداوت و بعضاء میگردد

و اما میسر که قمار باشد البته آنکه باخته یک کینه و عداوتى از برنده در قلبش ایجاد میشود حتى بسا عیال خود را هم میبازد و بقدرى قمار تأثیر در عداوت و بغضاء دارد که صبیان هم در لعب خود برنده یک تفوق و بزرگى در خود میبیند و بازنده یک حقارت و کوچکى و خفت در خود مشاهده میکند و بغض طرف در دلش جاى گیر میشود وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اَللّٰهِ صد بمعنى جلوگیرى است و صد از ذکر خدا جلوگیرى قلب و اعضاء و جوارح است از توجه بخدا، اما قلب دیگر موعظه باو اثر نمیکند، حقایق را درک نمیکند، مرگ و عقبات بعد از مرگ، قبر، برزخ قیامت، بهشت، جهنم، ثواب، عذاب، سؤال، میزان، دین، احکام، تمام آنچه از ناحیه حق است فراموش میکند، اعضاء و جوارح از ارتکاب معاصى خوددارى نمیکند، چشم، گوش، دست، پا، زبان، حتى عورت و ذکر اقسامى دارد ذکر لسانى، عملى، قلبى تمام از دست میرود

وَ عَنِ اَلصَّلاٰةِ نمازى که اهم واجبات است ترک میشود الان مشاهده کنید آنهایى که شراب خوار و قمارباز هستند صد ده آنها نماز گذار نیستند و آنهایى که یک قیام و قعودى دارند صد نود آنها نماز باطل از جهات مختلفه دارند فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ مناهى الهیه را بحکم عقل واجب است منتهى شدن و ترک نمودن چنانچه واجبات الهیه را واجب است اطاعت کردن و لو اینکه فائده اى بر واجبات و مفسده اى بر محرمات درک نشود لذا تعبیر باحکام تعبدیه میکنند چه رسد به اینکه بوجدان و حس مصالح و مفاسد آن را انسان درک کند مثل شراب و قمار که اگر نهى الهى هم نبود هر صاحب عقلى باید بحکم عقل ترک کند چنانچه امروز دانشمندان اروپا با اینکه ابدا بمناهى شرعیه اعتنایى ندارند کتابها در مضار این موضوع نوشته اند لذا خداوند بلفظ فهل انتم تعبیر فرموده که از روى تعجب است که با اطلاع باین مضار آیا منتهى میشوید یا باز مرتکب میشوید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر حسینی (مواهب علّیه)
إِنَّمٰا یُرِیدُ اَلشَّیْطٰانُ جز این نیست که مى خواهد شیطان أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ آنکه افگند در میان شما اَلْعَدٰاوَةَ دشمنى وَ اَلْبَغْضٰاءَ و خصومت فِی اَلْخَمْرِ در خوردن خمر وَ اَلْمَیْسِرِ و در باختن قمار وَ یَصُدَّکُمْ و بازدارد شما را عَنْ ذِکْرِ اَللّٰهِ از یاد کردن خدا وَ عَنِ اَلصَّلاٰةِ و از گذاردن نماز فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ پس هستید شما باز ایستادگان و استفهام بمعنى امرست یعنى بازایستید بعد از آنکه بر معایب این منکرات مطلع شدید در اخبار آمده که چون این آیت نازل شد عمر رض گفت انتهینا یا رب و در تیسیر آورده که در این آیت ده دلیل است بر حرمت خمر اول آنکه خمر را با قمار قرین ساخت و قمار حرامست پس قرین وى نیز حرام باشد دوم او را با بت پرستى در یکى سلک کشید و شرک سر همه حرامهاست پس این نیز حرام باشد سوم او را رجس گفت یعنى پلید و هر چه پلیدست حرام بود چهارم فرمود که از عمل شیطان است و هر چه کار شیطان باشد حرام بود پنجم امر کرد که ازو بر کنار شوید و هر چه دور بودن ازو فرض باشد حرام بود ششم آنکه رستگارى باجتناب ازو منوط و معلّق ساخت و هر چه رستگارى در اجتناب ازو بود حرامست هفتم فرمود که سبب دشمنى و خصومت است و هر چه در میان مسلمانان سبب عداوت بود حرام بود هشتم بازدارنده است از یاد خداى و هر چه بنده از ذکر حق بازدارد آن حرامست نهم سبب منع است از نماز پس بى شک حرام بود دهم فرمود که بازایستید از ان یعنى ترک کنید و هر چه ترک آن فرض است حرام باشد و از تهدیداتى که در حدیث آمده عاقلان را همین کفایت است که مدمن الخمر کعابد الوثن یعنى مدمن خمر چون پرستنده بت است نظم مى نمکى دان جگر آمیخته بر جگرى بى نمکان ریخته بى خبر آن مرد که چیزى چشید کش قلم بى خردى در کشید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«إِنَّمٰا یُرِیدُ اَلشَّیْطٰانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ اَلْعَدٰاوَةَ تا آخر» 94 مجمع: ابن عبّاس گفت: سعد بن ابى وقّاص با مردى انصارى دوست بود، با هم شراب نوشیدند و مست شدند و میان آنها مفاخرات و گفتگو شد، انصارى غضبناک شد با استخوان چانۀ شتر به سعد زد و بینى او را شکافت، آیه براى آنها نازل شد، و قتاده گفته است: بسا مى شد که عربى هستى و خانواده ى خود را به قمار مى باخت و مى نشست با اندوه مى گریست، و این موجب کینه و دشمنى آنها مى شد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
إِنَّمٰا یُرِیدُ اَلشَّیْطٰانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ اَلْعَدٰاوَةَ وَ اَلْبَغْضٰاءَ فِی اَلْخَمْرِ وَ اَلْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اَللّٰهِ وَ عَنِ اَلصَّلاٰةِ خداوند در ابتدا بر حرمت شراب و قمار تأکید مى کند و آنها را همانند پرستش بت ها مى داند و آن دو را یک نوع پلیدى از سوى دشمن انسان (شیطان) قرار مى دهد و نیز بیان مى دارد که دورى از شراب و قمار راهى است به سوى رستگارى پس از بیان این مطالب به دو مفسده اى که در این دو چیز وجود دارد اشاره مى کند:

1 مفسدۀ اجتماعى و آن عبارت است از: قطع پیوندها و ایجاد دشمنى و کینه میان مردم

2 مفسدۀ دینى و آن اینکه انسان را از یاد خدا بازمى دارد آن گاه خداوند با بیانى رسا از شراب خوارى و قماربازى نهى مى کند: فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ اسلام شیفتۀ آن است که انسان به آفریدگار و جامعۀ خود نزدیک گردد و نیز در پیشگاه خداوند و مردم، محبوب و محترم باشد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
گفته اند در این آیه و آیه قبل از ده راه بیان حرمت خمر شده است اوّل آنکه آن را مرادف فرموده با قمار که حرام است دوم آنکه آن را مرادف فرموده با بت پرستى که کفر است سوم آنکه آن را رجس خوانده یعنى نجس و هر نجسى حرام است چهارم آنکه آن را عمل شیطان خوانده و کار شیطان حرام است پنجم امر باجتناب از آن فرموده و آن دالّ بر حرمت است ششم رستگارى را موقوف باجتناب از آن فرموده و هرچه چنین است محرّم است هفتم فرموده که سبب دشمنى و خصومت بین مسلمانان است و علّت حرام حرام است هشتم فرموده بازدارنده از یاد خدا است که آنهم دلیل بر حرمت است نهم فرموده سبب منع از نماز است و هرچه چنین است ممنوع است دهم امر بباز ایستادن از آن نموده که دالّ بر حرمت است و بنظر حقیر از ده راه هم کلام مؤکّد شده است اوّل آنکه خطاب را متوجه باهل ایمان فرموده براى اشاره به آنکه عمل بحکم مذکور از لوازم ایمان است دوم آنکه کلام را در دو آیه مصدر به کلمه انّما فرموده که مفید تأکید و مشیر به آنست که خمر هیچ حکمى غیر از نجاست و حرمت نداشته و ندارد و انواع تصرفات در آن حرام است سیم آنکه تقدیم نموده است در ذکر آن را بر قمار و بت پرستى که حرام و کفر است براى تأکید تحریم آن چهارم آنکه حکم پلیدى را مستقلا براى آن اثبات فرموده و تبعا براى آن سه موضوع دیگر که عطف برآن شده است پنجم آنکه مستقلا حکم فرموده به آنکه آن عمل شیطان است و آنسه دیگر به تبع ششم آنکه حکم فرموده است مستقلا بوجوب اجتناب از آن و از سایرین به تبع هفتم آنکه اثبات توقف رستگارى را بر اجتناب از آن نموده است بالاستقلال و از سایرین به تبع هشتم مخصوص بذکر فرموده است آن و قمار را در این آیه براى اشاره به آنکه مقصود اصلى از آیه قبل آن دو بوده و ذکر انصاب و از لام براى تشبیه شرب خمر بوده به بت پرستى و تشبیه قمار به تقسیم با تیرها در کفر و حرمت چنانچه در حدیث نبوى است که شارب خمر مانند بت پرست است نهم آنکه تقدیم نموده است ثانیا خمر را بر میسر براى اهتمام بذکر و اشاره به آنکه مانعیت آن از ذکر خدا و نماز بیشتر از قمار است چنانچه تخصیص داده است نماز را از بین افراد ذکر بذکر براى آنکه نماز عمود دین و مانع از آن مانند مانع از اصل دین است دهم آنکه امر بباز ایستادن را بصورت استفهام فرموده براى اشاره به آنکه بااین همه تأکیدات و بیان حکم و مصالح اجتناب دیگر حجت تمام است و جاى عذرى براى ترک امتثال باقى نمانده است و این خود تأکیدى است ابلغ از تمام تأکیدات [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.