● معنای کلمه «حرم»
(حرم_ به ضم حا و را) جمع حرام، و حرام صفت مشبه است، در مجمع البیان (ج 3 ص 243) گفته است: (رجل حرام) و (رجل محرم) به یک معنا است کما اینکه (رجل حلال) و (رجل محل) به یک معنا است، و (احرم الرجل) به این معنا است که فلان مرد داخل در ماه حرام شد، و نیز (احرم الرجل) یعنى فلان مرد براى حج احرام بست، و (حرم) نیز به معناى احرام است، چنان که در روایت دارد: کنت اطیب النبى لحرمه- من رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را در احرامش خوشبو می کردم، و معناى اصلى این کلمه منع است، و از همین جهت زنان را (حرم) می گویند، زیرا مردان دست اغیار را از آنان منع می کنند، و محروم را هم از این رو محروم می گویند که از روزى ممنوع شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 204 و 205 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «مثل»
مجمع البیان (ج 3 ص 243) گفته است: (مثل_ به کسر میم) و (مثل_ به فتح میم و ثا) و همچنین (شبه) و (شبه) به یک معنا هستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 205 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «نعم»
مجمع البیان (ج 3 ص 243) گفته است: بنا بر گفته زجاج، (نعم) در لغت به معناى شتر و گاو و گوسفند است، و در خصوص شتر به تنهایى هم (نعم) گفته می شود، اما گاو به تنهایى و گوسفند به تنهایى را (نعم) نمی گویند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 205 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «عدل»
مجمع البیان (ج 3 ص 243) گفته است: فراء چنین گفته که (عدل_ به فتح عین) چیزى را گویند که معادل چیزى از غیر جنس خود باشد، و (عدل_ به کسر عین) به معناى مثل است، می گویى، من غلامى عدل غلام تو دارم، یا گوسفندى عدل گوسفند تو دارم، در اینجا عدل را به کسر عین می خوانى چون غلام یا گوسفند تو از جنس غلام یا گوسفند اوست، و اما اگر بخواهى از جهت قیمت ملاحظه کرده و چیزى را به غیر جنس خود مقایسه کنى عدل را به فتح عین می خوانى، لیکن بصریین این حرف را نپذیرفته و گفته اند عدل و عدل هر دو به معناى مثل است، چه در دو چیز از یک جنس بکار رود، و چه در دو چیز از دو جنس.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 205 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «وبال»
مجمع البیان (ج 3 ص 243) گفته است: (و بال) سنگینى نامطلوب هر چیزى را گویند، و به همین معنا است (طعام وبیل) و (ماء وبیل) یعنى خوراک و آبى ناگوار و سنگین و غیر قابل هضم، و نیز به این معنا است آیه شریفه : «فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِیلًا- او را بطرز شدید و ناگوارى دستگیر کردیم»(مزمل/16) و به همین اعتبار چوب کرباس شوى را (وبیل) می گویند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 205 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بخشیده شدن شکارهای در حال احرام قبل از نزول آیه تحریم
اینکه «عفو» را متعلق به (ما سلف- کارهاى گذشته) فرموده قرینه است بر اینکه مراد از ما سلف شکارهایى است که قبل از نزول این آیه در حال احرام کرده اند، نه شکارهایى که در حین نزول این آیه و یا بعد از آن صید شده اند، بنا بر این جمله «عَفَا اللَّهُ ...» براى این است که کسى خیال نکند آیه کفاره شامل شکارهاى سابق بر نزول حکم هم هست، بنا بر این خود یکى از ادله اى است که می توان به آن استدلال کرد بر اینکه صحیح است عفو خداوند شامل عملى شود که گر چه گناه نیست لیکن در طبعش مفسده ایست که اقتضاى نهى مولوى را دارد. {عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 207 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حکم شکار در احرام بعد از نزول آیه تحریم
آیه شریفه با صدر و ذیلش در صدد بیان جهات مساله قتل صید است. که خدا از آنچه قبل از نزول آیه ارتکاب شده عفو فرموده، و هم اینکه از این به بعد هر کس مرتکب شود کفاره اى شبیه به آنچه صید کرده به گردنش می آید و هم اینکه اگر بار دوم آن را مرتکب شود کفاره نداشته و خداوند عذابش می کند، بیشتر اخبارى که از ائمه اهل بیت (علیهالسلام) در تفسیر این آیه وارد شده به همین معنا دلالت دارد. {وَ مَنْ عادَ فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ}
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : ظاهر (عود) تکرار کردن عمل است، لیکن در اینجا مراد تکرار افعال گذشته نیست تا معناى آیه این بشود: کسى که تکرار کند مثل اعمال گذشته را خداوند از او انتقام می ستاند. زیرا اگر به این معنا باشد آیه منطبق می شود با عملى که حکم «وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ ...» متعلق است به آن، و در نتیجه مراد از انتقام همان حکم به کفاره که حکمى است فعلى خواهد بود. لیکن ظاهر جمله «فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ» این است که می خواهد از یک امرى آینده خبر دهد، نه از حکمى فعلى، و این خود شاهد است بر اینکه مراد از عود تکرار عملى است که کفاره به آن متعلق شده است، و در نتیجه مراد از انتقام، عذاب الهى خواهد بود، نه همان کفاره.
اگر این معنى، مقصود نباشد متعینا باید انتقام را حمل کرد بر چیزى که شامل وجوب کفاره هم بشود، مانند مؤاخذه و امثال آن، و (عود) را هم باید حمل کرد بر عملى که شبیه باشد به اعمال گذشته، یعنى شکارکشى، آن گاه معناى آیه این می شود: هر کس بار دیگر شکارکشى سابق خود را از سر گیرد خداوند از او انتقام می ستاند. یعنى او را با ایجاب کفاره مؤاخذه می فرماید، و این معنا همانطور که ملاحظه می کنید خیلى از ظاهر آیه بعید است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 207 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : احرام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره شکار در حال احرام
امام ابى عبد اللَّه (علیهالسلام) فرمودند: اگر مرد محرم کبوترى را بکشد کفاره اش گوسفندى است، و اگر جوجه آن را بکشد کفاره اش شترى است، و اگر تخم مرغى را با پا لگد کرده و بشکند بر اوست یک درهم، که آن را و آن گوسفند و شتر را در مکه و یا منا تصدق دهد، و این همان قول خداست که فرمود: «لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشَیْءٍ مِنَ الصَّیْدِ تَنالُهُ أَیْدِیکُمْ» (جوجه و تخم) «و رماحکم» (مادران آنها).
علامه طباطبایی: همین روایت را شیخ در تهذیب (ج 5 ص 372 ح 210) از حریز از آن جناب با اکتفاى به قسمت اخیر آن نقل کرده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تفسیر عیاشی (ج 1 ص 342 ح 191) به اسناد خود از حریز روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 211 و 212 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره شکار در حال احرام
امام ابى عبد اللَّه (علیهالسلام) فرمودند: محرم وقتى صیدى را بکشد جزایى به گردنش می آید که باید آن را به مسکینان تصدق دهد، و اما اگر بار دوم چنین کند کفاره اى بر او نیست، و خداوند از او انتقام می ستاند، و مقصود از انتقام همان نقمت و عذاب آخرت است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تهذیب الاحکام (ج 5 ص 372 ح 211) به سند خود از ابن ابی عمیر از حماد از حلبی روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 212 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : احرام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره شکار در حال احرام
امام ابى عبد اللَّه (علیهالسلام) فرمودند: اگر محرم اشتباها صیدى را بکشد بر او کفاره است، و اگر براى بار دوم عمدا چنین کند دیگر کفاره ندارد، و لیکن این چنین شخص از کسانى است که خدا از آنها انتقام می ستاند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تهذیب الاحکام (ج 5 ص 372 ح 209) از کافی از ابن ابی عمیر از بعضی از اصحابش روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 212 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : احرام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره شکار در حال احرام
معاویة بن عمار گفت: خدمت امام ابى عبد اللَّه (علیهالسلام) عرض کردم محرمى صیدى را شکار کرد تکلیفش چیست؟ فرمود کفاره باید بدهد، عرض کردم: اگر تکرار کرد چطور؟ فرمود هر دفعه که تکرار کند کفاره دارد.
علامه طباطبایی: روایات همانطورى که می بینید مختلف و متعارضند، و لذا مرحوم شیخ طوسى در مقام جمع آنها بر آمده و فرموده: مراد از آن روایاتى که براى بار دوم کفاره را واجب ندانسته صورت عمد است، و مراد از روایات دیگر در صورت نسیان است، که هر چند دفعه تکرار شود کفاره واجب می شود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تهذیب الاحکام (ج 5 ص 372 ح 215) از ابن ابی عمیر از معاویه بن عمار روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 212 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : احرام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «عدل»
امام ابى جعفر (علیهالسلام) در باره قول خداى تعالى که فرموده: «یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ» فرمودند: مراد از (عدل) رسول اللَّه و امامان بعد از اوست، هر حکمى از احکام که بدانى از رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه بعد از او صدور یافته، دیگر لازم نیست در مقام پرسش از آن برآیى.
علامه طباطبایی: و در این معنا تعداد زیادى از روایات وارد شده، که در بعضى از آنها دارد: من (راوى) نزد امام صادق (علیهالسلام) این آیه را تلاوت کردم «ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ» فرمود: «ذو عدل منکم» (کافى ج 4 ص 397 ح 4). این یکى از جاهایى است که نویسندگان قرآن اشتباه کرده اند، البته معلوم است که این اختلاف در قرائت است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تهذیب الاحکام (ج 6 ص 314 ح 74) به سند خود از زراره روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 212 و 213 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : اهل بیت (علیهم السلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره صید کردن در احرام
حضرت على بن الحسین (علیهالسلام) فرمودند: روزه کفاره شکار واجب است، زیرا خداى تعالى فرموده: «وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَةِ أَوْ کَفَّارَةٌ طَعامُ مَساکِینَ أَوْ عَدْلُ ذلِکَ صِیاماً» اى زهرى هیچ می دانى معناى اینکه روزه بمقدار اطعام مساکین و عدل آن باشد چیست؟ زهرى می گوید: عرض کردم: نه نمی دانم، فرمود: شکار را قیمت می کنند، آن گاه قیمت آن را با گندم می سنجند، و بدست می آورند که با قیمت آن چقدر گندم می توان خریدارى کرد، سپس آن مقدار گندم مفروض را به صاع تقسیم کرده ببینند چند صاع است. آن گاه در مقابل هر نصف صاع یک روز روزه می گیرند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را کافی (ج 4 ص 83 ح 1) از زهری روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 213 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره قربانی کردن برای شکار در احرام
امام ابى عبد اللَّه (علیهالسلام) فرمودند: کسى که در احرامش هدى بر او واجب شده می تواند هدى خود را در هر جا که بخواهد نحر کند، مگر فدا و کفاره صید، که باید آن را به مکه برساند، چون خداى تعالى در خصوص آن فرمود: «هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَةِ_ هدیى که به کعبه برسد».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را کافی (ج 4 ص 384 ح 2) به سند خود از احمد بن محمد از بعضی از رجال روایتی روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 213 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره آسیب رساندن به تخم شتر مرغ در موقع احرام
مردى شترش تخمدان یعنى لانه شتر مرغى را لگد کرد و تخمهاى آن را شکست، رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود باید براى شکستن هر تخمى یک روز روزه بدارى، و یا یک مسکین را اطعام کنى.
علامه طباطبایی: نیز همین معنا را از ابن ابى شیبه از عبد اللَّه بن ذکوان از رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و نیز از ابن ابى شیبه و از ابى الزناد از عایشه از رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نقل کرده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را الدر المنثور (ج 2 ص 329) از ابن ابى شیبه از معاویة بن قره و احمد از مردى از انصار روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 214 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کفاره آسیب رساندن به تخم شتر مرغ در موقع احرام
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 214 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای هدی در کفاره شکار در احرام
مردى از على (علیهالسلام) پرسید هدى از چه چیز باید باشد؟ فرمود: از هشت جفت، مرد سائل مثل اینکه نفهمید و به شک افتاد، امام فرمود: شماها قرآن می خوانید؟ گویا مرد سائل عرض کرد: آرى می خوانیم، امام فرمود: هیچ شنیده اى که خداى تعالى فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ؟»(مائده/1) عرض کرد: آرى، حضرت فرمود شنیده اى که خداى تعالى می فرماید: «لِیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَةِ الْأَنْعامِ»(حج/36) و نیز می فرماید: «وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً»(انعام/143) و نیز می فرماید: «فکلوا من بهیمة الانعام»؟عرض کرد: آرى همه اینها را شنیده ام، امام فرمود: آیا شنیده اى که می فرماید: «مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ» و «وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ»(انعام/145-146) عرض کرد: آرى شنیده ام، فرمود: آیا شنیده اى که می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ تا آنجا که می فرماید هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَةِ» عرض کرد: آرى شنیده ام، فرمود: اگر من آهویى شکار کنم و بکشم بنا بر این چه کفاره اى بر من واجب می شود؟ عرض کرد: گوسفند، على (علیه السلام) پرسید: آیا باید آن را به کعبه برساند؟ مرد عرض کرد: آرى، حضرت فرمود: مطلب همین است. چون همانطورى که شنیده اى خداوند آن هدى را بالغ الکعبه نامیده.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را الدر المنثور (ج 2 ص 330) از ابن ابى حاتم از ابى جعفر محمد بن على روایت کرده است.
در الدر المنثور (ج 2 ص 330) است که ابن ابى حاتم از عطاى خراسانى نقل کرده که گفت عمر بن خطاب و عثمان بن عفان و على بن ابى طالب و ابن عباس و زید بن ثابت و معاویه در این مساله که محرم اگر شکارى را بکشد چه کفاره اى به عهده اش می آید حکم کرده اند به اینکه باید دید قیمت آن شکار چقدر بوده است، با همان مبلغ اطعام مسکین کند.
در الدر المنثور (ج 2 ص 331) است که ابن جریر از ابى هریره از رسول اللَّه (کفاره در تخم شتر مرغ) نقل می کند که در ذیل آیه «أُحِلَّ لَکُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَکُمْ» فرمود: چیزى که دریا از مردارها بیرون افکند همان طعام دریاست.
علامه طباطبایی: در همین معنا روایاتى از بعضى از صحابه نیز نقل شده، لیکن روایاتى که از طرق اهل بیت (علیهالسلام) نقل شده و از نظر خواننده گذشت با آن روایات مخالفت دارند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج6، ص: 214 و 215 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : کفاره |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کلمهى «حُرُم» به معناى کسى است که براى حج یا عمره، مُحرم شده است -
ابراهيم چراغي
کلمهى «حُرُم» به معناى کسى است که براى حج یا عمره، مُحرم شده است.
کلمهى «نَعَم» که جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مىشود.
کلمهى «مسکین» از «سکن»، به کسى گفته مىشود که به خاطر تهىدستى و فقر، از مسکن خود خارج نمىشود وبه اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانهنشین کرده است.
امام صادقعلیه السلام فرمود: کفّارهى شترمرغ، شتر و کفّارهى الاغ وحشى، گاو و کفّارهى آهو، گوسفند و کفّارهى گاو وحشى، گاو اهلى است. [194]
--------------------------------------------------------------------------------
194) تهذیب ج5، ص341. نورالثقلین، ج1، ص673. براى توضیح بیشتر در مورد کفّارهى شکار و احکام و خصوصیّات آن، به کتب فقهى و توضیح المسائل مراجعه شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : ابراهیم چراغی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شان نزول آیه -
. پوربافراني
هنگامى که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و مسلمانان در سال حدیبیه براى عمره با حال احرام حرکت کردند. در وسط راه با حیوانات وحشى فراوانى روبرو شدند، بطورى که مىتوانستند آنها را با دست و نیزهها صید کنند!. این شکارها به قدرى زیاد بودند که بعضى نوشتهاند دوش بدوش مرکبها و از نزدیک خیمهها رفت و آمد مىکردند. آیات فوق در این هنگام نازل شد و مسلمانان را از صید آنها بر حذر داشت، و به آنها اخطار کرد که این یک نوع امتحان براى آنها محسوب مىشود
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : احرام |
گوینده : علی بافرانی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● امنیّت در حال احرام -
مسعود ورزيده
امام صادق علیه السلام فرمود: «کفّارهى شترمرغ، شتر و کفّارهى الاغ وحشى، گاو و کفّارهى آهو، گوسفند و کفّارهى گاو وحشى، گاو اهلى است». «1»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج2، ص: 374 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حج |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکته -
مسلم ازادبخت
،(حرم )جمع حرام به معنای منع است وکسی که برای حج مواردی را بر خود حرام می نماید ،محرم می گویند ،و (مثل )به معنای (شبه )است ،یعنی مانند و شبیه و (عدل )به کسر و فتح (عین )نیز به معنای مثل و مانند است و (وبال )سنگینی نامطلوب هر چیزی را گویند. و این آیه نهی از کشتن شکار در هنگام احرام است و هر کس از روی عمدمرتکب این عمل شود(بنابراین قتل به خطا یا از روی فراموشی از موضوع بحث خارج است )کفاره به او واجب می شود و باید به جزای آن حیوانی اهلی نظیرحیوانی که کشته است بدهد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : سوره مائده |
گوینده : مسلم ازادبخت |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.