از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 537 حزب : 108 جزء : بیست و هفتم سوره : حدید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  محتوای سوره - مرضيه علمدار .ب
1) غـرض ایـن سـوره تحریک و تشویق مؤ منین به انفاق در راه خداست ، همچنان که تکرار امر صـریـح بـه این معنا در خلال آیاتش اشعار بدان دارد، [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره حدید گوینده : مرضیه علمدار .ب
  مالکیت خداوند مالکیت حقیقی و تکوینی است - مرضيه علمدار .ب
2) مالکیت خداوند نسبت به عالم هستى مالکیت اعتبارى و تشریعى نیست ، بلکه مالکیت حقیقى و تکوینى است ، یعنى او به همه چیز احاطه دارد و همه جهان در قبضه قدرت او ، و تحت اراده و فرمان او است ، لذا به دنبال آن سخن از زنده کردن و میراندن و توانائى بر هر چیز به میان آمده است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : مالکیت خداوند گوینده : مرضیه علمدار .ب
  صفات خداوندی - مرضيه علمدار .ب
3) توصیف به اول و آخر بودن تعبیر لطیفى است از ازلیت و ابدیت او ، زیرا مى‏دانیم او وجودى است بى انتها و واجب الوجود ، یعنى هستیش از درون ذات او است نه از بیرون ، تا پایان گیرد یا آغازى داشته باشد ، و بنابر این از ازل بوده و تا ابد خواهد بود.
او سرآغاز و ابتداى عالم هستى است ، و او است که بعد از فناى جهان نیز خواهد بود.
بنابر این تعبیر به اول و آخر هرگز زمان خاصى را دربر ندارد و اشاره به مدت معینى نیست .
توصیف به ظاهر و باطن نیز تعبیر دیگرى از احاطه وجودى او نسبت به همه چیز است ، از همه چیز ظاهرتر است چرا که آثارش همه جا را گرفته ، و از همه چیز مخفى‏تر است چون که ذاتش بر کسى روشن نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسم‌های خداوند گوینده : مرضیه علمدار .ب
  کلام حضرت علی در خصوص صفات پروردگار - مرضيه علمدار .ب
3) امیر مؤمنان على (علیه‏السلام‏) مى‏فرماید : براى اولیت او آغازى نیست ، و براى ازلیت او پایانى نخواهد بود ، نخستینى است که همواره بوده ، و جاویدى است که سرآمدى ندارد ، آشکارى است که در باره‏اش نتوان گفت از چه چیز پیدا شده ؟ و پنهانى است که نتوان گفت در کجاست ؟.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : روایی موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : مرضیه علمدار .ب
  خلقت در شش روز - مرضيه علمدار .ب
4) مساله خلقت در شش روز هفت مرتبه در قرآن مجید ذکر شده است که نخستین مرتبه در آیه 54 اعراف ، و آخرین مورد آن همین آیه مورد بحث ( آیه 4 حدید ) مى‏باشد.
منظور از یوم ( روز ) در این آیات روز معمولى نیست ، بلکه منظور از آن دوران است خواه این دوران کوتاه باشد ، و یا طولانى هر چند میلیونها سال به طول انجامد ، و این تعبیرى است که در لغت عرب و زبانهاى دیگر نیز به کار مى‏رود ، مثلا مى‏گویند امروز نوبت فلان جمعیت است که حکومت کنند و فردا نوبت دیگران یعنى دوران آنها.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : مرضیه علمدار .ب
  عرش خداوندی - مرضيه علمدار .ب
4) بدون شک خداوند نه جسم است و نه عرش به معنى تخت سلطنت مى‏باشد ، بلکه این تعبیر کنایه‏اى است لطیف از حاکمیت مطلقه خداوند و نفوذ تدبیر او در عالم هستى.
عرش - در لغت به معنى چیزى است که مسقف باشد و گاه به خود سقف نیز گفته مى‏شود - به معنى تختهاى بلند همانند تخت سلاطین نیز آمده است ولى به عنوان کنایه از قدرت نیز به کار مى‏رود ، همانگونه که در فارسى مى‏گوئیم : پایه‏هاى تختش فرو ریخت و یا در عربى مى‏گویند فلان ثل عرشه : کنایه از اینکه قدرتش بر باد رفت .
به هر حال بر خلاف آنچه گروهى از ناآگاهان مى‏پندارند که خداوند جهان را آفریده و به حال خود واگذارده ، او همیشه زمام حکومت و تدبیر عالم را در کف قدرت دارد ، و وابستگى نظامات این جهان بلکه فرد فرد موجودات به ذات پاکش آنچنان است که اگر یک لحظه نظر لطف از آنها برگیرد ، و فیضش را قطع کند فرو ریزند قالبها!
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : عرش الهی- کرسی گوینده : مرضیه علمدار .ب
  شش آیه جلیل القدر - مرضيه علمدار .ب
6) در حدیثى از براء بن عازب آمده است که مى‏گوید : به على (علیه‏السلام‏) عرض کردم : تو را به خدا و رسولش مى‏خوانم که برترین چیزى که پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) ویژه تو کرد ، و جبرئیل مخصوص او ساخت ، و خداوند جبرئیل را به آن فرستاد در اختیار من قرار دهى ! فرمود : هنگامى که مى‏خواهى خدا را به نام اعظمش بخوانى از آغاز سوره حدید تا شش آیه ، تا علیم بذات الصدور را بخوان ، و سپس چهار آیه آخر سوره حشر را بعد دو دستت را بلند کن و بگو : اى خداوندى که چنین هستى تو را به حق این اسماء مى‏خوانم که بر محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) درود فرستى و فلان حاجت مرا برآورى - سپس آنچه را مى‏خواهى بگو - سوگند
به خداوندى که معبودى جز او نیست به حاجتت خواهى رسید ان شاء الله.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : روایی موضوع اصلی : بشارت گوینده : مرضیه علمدار .ب
  فضیلت تلاوت سوره حدید - مرضيه علمدار .ب
1) سوره حدید در مدینه نازل شده و پنجاه و هفتمین سوره قرآن است و دارای 29 آیه می باشد.

در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت کند از کسانی است که به خدا و رسولش ایمان آورده است.1

سوره حدید از سوره هایی است که احتمال وجود اسم اعظم درآن وجود دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به برادبن عازب فرمود: اگر می خواهی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، ده آیه اول سوره حدید و آیات آخر سوره حشر را بخوان. 2

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهای واجب خود بخواند و بر انجام آن مداومت کند، خداوند او را تا زمان مرگش هرگز عذاب نمی کند و نه خودش و نه خانواده اش هیچ گونه بدی، نمی بیند و هیچ فقر و نیاز شدیدی به او نمی رسد. 3


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره حدید گوینده : مرضیه علمدار .ب
  فضیلت تلاوت سوره حدید و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
1) سوره حدید در مدینه نازل شده و شامل بیست و نه آیه و پانصد و چهل و چهار کلمه و دو هزار و چهار صد و هفتاد و شش حرف است.

در خواص و ثواب تلاوت این سوره ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: هر کس سوره های حدید و مجادله را در نمازهای خود قرائت نماید خداوند او را هرگز عذاب نمیکند تا بمیرد و هیچ بدی در نفس و مال و اهل بیت او نرسد.
طبرسی از حضرت باقر(ع) روایت کرده که فرمود هر کس هر شب تمام سوره های بسم الله را پیش از خواب قرائت کند از دنیا نمیرود مگر آنکه حضور حضرت قائم(عج) را درک کند و اگر بمیرد در جوار پیغمبر خدا باشد.
در خواص القرآن از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده که فرمود هر کس این سوره را تلاوت کند بر خدا لازم است که او را از عذاب ایمن داشته و در بهشت متنعم گرداند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره حدید گوینده : بیضایی
  تسبیح و تقدیس فقط مخصوص. پرودگار است - داريوش بيضايي
1) سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
هر چه در آسمانها و زمین است خدای مقتدر و عزیز و توانا را تسبیح میکنند.

تسبیح عقلا عبارت است از تنزیه و تقدیس ذات پروردگار از هر گونه صفات نقص و آنچه لایق شان خدای جل و جلاله نیست قویا و اعتقادان و لفظان و معنان و تسبیح غیر عقلا و جمادات عبارت از آفرینش و هستی آنها است که دلیل است بر آنکه آنها را خالقی پدید آورده که مستحق ستایش و تنزیه است یعنی افعال پروردگار و آفرینش او ذی روح و غیر ذی روح را در آسمان و زمین دلالت میکند که آنها را صانع و فاعلی بوجود آورده که مستحق ستایش و پرستش است و چون در آنها نگرند علم و اعتقاد پیدا کنند بخالق و صانعی و چون حامل تنزیه و تسبیح هستند بمنزله آنست که خود آنها تسبیح و سجده میکنند و هیچ چیزی نیست مگر آنکه بذکر و تقدیس و تنزیه خدای تعالی اشتغال دارد ولی تسبیح موجودات را مردم نمی‌فهمند و موجودات عموما از جهت خلقت, پروردگار را تسبیح میکنند چه هر موجودی حادث و هر حادثی به صانع قدیم و به نیازیکه او را لباس هستی بپوشد محتاج است و این توجه و احتیاج تسبیح او باشد و پادشاهی و ملک آسمانها و زمین مخصوص او است خدا مردگان را برای حساب زنده نموده و می‌میراند زندگان را در دنیا, و بر همه چیز قادر و توانا است قدرت دارد بر معدومات به ایجاد و آفرینش آنها و بر موجودات به تغییر و فنا و نیستی ایشان و بر افعال بندگان و مقدورات آنها بسلب قدرت آنها. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : فلسفی موضوع اصلی : مالکیت خداوند گوینده : بیضایی