از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تشبیه «ایمان» به نور و تشبیه «کفر» به ظلمت
این آیه مثلى است که براى هر مؤمن و کافرى زده شده، زیرا انسان قبل از آنکه هدایت الهى دستگیریش کند شبیه میتى است که از نعمت حیات محروم است و حس و حرکتى ندارد، و پس از آنکه موفق به ایمان شد و ایمانش مورد رضایت پروردگارش هم قرار گرفت مانند کسى است که خداوند او را زنده کرده و نورى به او داده که با آن نور مى‏تواند هر جا که بخواهد برود، و در پرتو آن نور راه خود را از چاه و خیرش را از شر و نفعش را از ضرر تمیز دهد، منافع و خیرات را بگیرد و از ضرر و شر احتراز کند. به خلاف کافر که مثلش مثل کسى است که در ظلمت و تاریکى محض به سرمى‏برد و راه نجات و مفرى پیدا نمى‏کند، کافر زندگى و مرگش و همچنین در عوالم بعد از مرگش همه در ظلمت است، در زندگى خیر را از شر و نفع را از ضرر تشخیص نمى‏دهد. این آیه از نظرى نظیر آیه «إِنَّما یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ یَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتى‏ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ»(الأنعام/36) و آیه «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً»(النحل/97) است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 464 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  استعاراتی که در آیه آمده است برای نزدیک ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است
در آیه شریفه استعاراتى به کار رفته: ضلالت را به مرگ، ایمان و هدایت یافتن را به زندگى، هدایت به سوى ایمان را به احیا، راه پیدا کردن به اعمال صالح را به نور، و جهل را به ظلمت تشبیه کرده، و همه این تشبیهات براى نزدیک ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است، چون فهم عامه مردم آن قدر رسا نیست که براى انسان از آن نظر که انسان است زندگى دیگرى غیر از زندگى حیوانیش سراغ کند، او در افق پستى که همان افق مادیت است به سرمى‏برد، و به لذایذ مادى و حرکات ارادى به سوى آن سرگرم است، و جز این سنخ لذایذ و این قسم پیشرویها لذت و حرکت دیگرى سراغ ندارد، و منشا این سنخ شعور همان زندگى حیوانى است نه انسانى تا او بتواند به زندگى انسانى خود پى ببرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 465 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسانهای الهی و مومن دارای حیاتی غیر از حیات حیوانی و نباتی هستند
اگر در اطراف آیه دقت و تامل بیشترى شود معناى دقیق‏ترى از آن به دست مى‏آید، زیرا مى‏بینیم که خداى سبحان در کلام مجید خود به انسان‏هاى الهى حیات جاویدى را نسبت مى‏دهد که با مردن سپرى نمى‏شود، و پس از مرگ هم در تحت ولایت خدا محفوظ به حفظ او است. در آن زندگى تعب و فرسودگى نیست، ذلت و شقاوت نیست. چیزهایى را مى‏بینند و مى‏شنوند که مردم دیگر از دیدن و شنیدن آن محرومند، عقل و اراده‏شان به جاهایى دست مى‏یابد که عقل و اراده مردم دیگر بدان دست پیدا نمى‏کند، گر چه ظواهر اعمال و صور حرکات و سکناتشان عینا شبیه به ظواهر اعمال و حرکات و سکنات دیگران است پس ناگزیر شعور و اراده‏اى فوق شعور و اراده دیگران دارند و آن حیات انسانى است، آرى، این چنین افراد علاوه بر حیات نباتى و حیات حیوانى حیات دیگرى دارند که مردم کافر فاقد آنند، و آن حیات انسانى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 465 و 466 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «نور» آن علمی است که از ایمان زاییده می‌شود
اینکه در آیه مورد بحث فرمود: «أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ» معنایش این مى‏شود: «آیا کسى که از ناحیه نفس خود گمراه و فاقد هدایت است و یا مدتى کافر بوده- و این خود نوعى مرگ است- و خداوند او را به حیات ایمان و هدایت زنده کرده و براى او نور یعنى علمى که زاییده ایمان است قرار داده مثل کسى است که به گمراهى ذاتى و یا به گمراهى سابق خود باقى است؟» و اینکه گفتیم «نور» به معناى آن علمى است که از ایمان متولد مى‏شود شاهدش روایتى است که شیعه و سنى آن را از رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل کرده‏اند که فرمود: «هر که عمل کند به آنچه که عالم به آن است خداوند علم به آنچه را هم که نمى‏داند روزیش نموده آنچه را هم که نمى‏دانست به او یاد مى‏دهد» جهت این مطلب روشن است، زیرا وقتى روح ایمان در دل کسى جایگیر شد عقاید و اعمال او هم عوض شده به صورتى که مناسب با ایمان باشد در مى‏آید، عینا مانند ملکات نفسانى از قبیل فضایل و رذایل که وقتى در نفس پیدا شد رنگ اعمال را هم مناسب با خود مى‏سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 467 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  یکی از آثار نوری که خداوند برای مومن قرار داده است، دین است
یکى از آثار این نور، دین است که مؤمن داراى این نور در مسیر زندگى اجتماعى که مسیر تاریک و پرتگاه عجیبى است راه خود را پیدا نموده، از اعمال، آن عملى را انجام مى‏دهد که در سعادت زندگیش نافع باشد، و آن کارهایى که برایش ضرر دارد نمى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 467 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعمال کافر آنچنان به نظرش جلوه کرده که نمى‏گذارد از ظلمت همان عمل بیرون آید
از ظاهر سیاق صدر آیه چنین برمى‏آید که تشبیه «کذلک» از قبیل تشبیه فرع به اصل و به منظور اعطاى قاعده کلى بوده باشد، مانند تشبیهى که در آیه «کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ»(الرعد/17) و «کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ»(الرعد/17) است و در حقیقت به رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مى‏فهماند که آن مثالى را که ما زدیم قاعده‏اى کلى گرفته و بر مثل دیگرى که زده مى‏شود بر آن قیاس کن. بنابراین، معناى جمله «کَذلِکَ زُیِّنَ ...» این خواهد بود: کافر مفرى از ظلمات ندارد، براى اینکه اعمال او آن چنان به نظرش جلوه کرده و او را مجذوب ساخته که نمى‏گذارد به فکر بیرون آمدن از ظلمت همان عمل افتاده خود را به فضاى روشن سعادت بکشاند. آرى، خداوند مردم ستمگر را هدایت نمى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 467 و 468 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معرفی مصادیق آیه
1-در کافى به سند خود از زید روایت کرده که گفت: از حضرت ابى جعفر(علیه‌السلام) شنیدم که در تفسیر آیه «أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ» مى‏فرمود: «میت» آن کسى است که هیچ چیز نمى‏داند، و مقصود از «نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ» امامى است که به او اقتدا کند، و مقصود از «کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها» آن کسى است که امام خود را نشناسد.

علامه طباطبایی: این تفسیر از باب تطبیق کلى بر مصداق است نه اینکه معناى نور، امام باشد چون قبلا هم گفتیم که مقصود از نور، هدایت به سوى قول حق و عمل صالح است و سیاق آیه جز این را نمى‏رساند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 478 و 479 قالب : روایی موضوع اصلی : ولی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) لبافیان :
1- حیات و مرگ واقعى انسان، ایمان و کفر اوست. «میتاً فأحییناه»
2- ارشاد و هدایت، کار خداست، هر چند خود انسان زمینه‏ى هدایت را فراهم مى‏کند. «فأحییناه»
3- استفاده از تمثیل، سؤال و مقایسه، در تبلیغ و تربیت مؤثّر است. «أومن کان... کمن مثله...»
4- مؤمن، هرگز به بن بست نمى‏رسد. او در جامعه هم بینش دارد و هم حرکت. «نوراً یمشى به فى النّاس»
5 - وقتى نور نباشد، ظلمت‏ها انسان را فرامى‏گیرد. «فى‏الظلمات لیس بخارج منها»
6- حقّ، یکى وباطل بسیار است. (کلمه‏ى «نور» مفرد آمده، ولى کلمه‏ى «ظلمات» جمع آمده است)
7- جز نور ایمان وهدایت الهى، براى بشر نجات‏بخشى نیست. «لیس بخارج منها»
8 - زیبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاریکى است. «لیس بخارج منها کذلک زیّن للکافرین»
9- کارهاى انسان بى ایمان، در دید و تفکّر او مؤثّر است. «کذلک زیّن لکافرین ما کانوا یعملون»
10- کارهاى پر جاذبه، کفّار (مثل ابتکارات و اختراعات و تکنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه کرده که نمى‏گذارد انحرافات و سقوط انسانیّت خود را درک کنند. «زیّن للکافرین ما کانوا یعملون»

رمضانی (داور) : منبع این مطالب است مربوط است به پیام ‌های تفسیر نور.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حمایت حمزه از پیامبر در مقابل اوجهل - عبدالله عبداللهي
حکایت شده است که ابو جهل، از دشمنان سرسخت اسلام، روزى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را سخت آزار داد و حمزه، عموى شجاع پیامبر، از ماجرا اطلاع یافت و با ابوجهل به سختى برخورد کرد و کسى جرئت نکرد از ابو جهل دفاع کند بعد از این ماجرا، حمزه خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله رسید و مسلمان شد این افسر رشید اسلام تا واپسین دم حیات از آیین اسلام دفاع کرد و در این راه شربت شهادت نوشید آیه ى فوق دربارۀ این حادثه فرود آمد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 6 ، ص 205 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : اصحاب پیامبر گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.