از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  استدلال مشرکین مبنی بر مورد تأیید بودن شرکشان در نزد خداوند و پاسخ خداوند به آنان
این آیه احتجاجى است که کفار بر کفر و تحریم حلال خود کرده‏اند. و در ذیل آن جواب داده که اولا شما در آنچه که مى‏گویید و به آن احتجاج مى‏کنید عالم نیستید، و جز به ظن و تخمین اعتماد ندارید. و ثانیا حجتى را که ذکر کرده‏اید گو اینکه در جاى خود مطلب صحیحى است و قرآن هم در آیات بسیارى آن را خاطر نشان ساخته و لیکن مدعاى شما را تصحیح نمى‏کند، چون شما مى‏خواهید با این مطلب شرک و تحریم حلال خود را اثبات نموده و بگویید خداوند شرک و تحریم حلال ما را امضاء فرموده و دیگر هیچ باکى بر ما نیست، و چنین استدلال کنید که اگر خداوند غیر این را از ما مى‏خواست ما نیز غیر این مى‏شدیم یعنى مشرک نمى‏شدیم و حلال خدا را حرام نمى‏کردیم و لیکن از آنجایى که غیر این را از ما نخواسته ما مى‏فهمیم که او به ما اذن به شرک و تحریم داده است، پس ما بر شرک و تحریم خود اشکالى نمى‏بینیم.
و لیکن این حجت نتیجه مورد نظر ایشان را اثبات نمى‏کند، و نتیجه آن بیش از این نیست که چون خداوند ترک شرک(تکوینى) را از ایشان نخواسته پس ایشان را مضطر و مجبور به ترک شرک نکرده و بس، و اما ترک شرک اختیارى را هم از ایشان نخواسته نتیجه آن حجت نیست، پس نمى‏توانند قدرت و اختیار بر شرک و ترک شرک را انکار کنند، چون چنین است خداوند مى‏تواند ایشان را به سوى ایمان و ترک افتراء دعوت نماید، پس حجت بالغه همان حجت خدا است نه حجتى که ایشان در این مقام اقامه کرده‏اند، چون حجت ایشان جز پیروى خیال و تخمین پایه و اساسى ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 504 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در این آیه یک خبر غیبى از آینده مطرح است که مشرکان چه خواهند گفت، - ابراهيم چراغي
در این آیه یک خبر غیبى از آینده مطرح است که مشرکان چه خواهند گفت، «سیقول الّذین اشرکوا» آن آینده به وقوع پیوست و آنچه پیشگویى شده بود آنان گفتند. «و قال الّذین اشرکوا» [503]
این بهانه که «اگر خدامى‏خواست، ما و پدرانمان مشرک نمى‏شدیم» بارها توسّط مشرکان مطرح شده است، چنانکه در آیه 35 سوره‏ى نحل و آیه 20 سوره زخرف نیز آمده است.
سؤال: این آیه سخن مشرکان را نقل مى‏کند که اگر خدا از شرک ما راضى نیست، چرا ما را از آن باز نمى‏دارد؟ پس شرک ما مورد رضاى خداست!
پاسخ: انجام هر کار از هر کسى، از مَدار قدرت خداوند بیرون نیست، لکن اراده و مشیّت خداوند آن است که انسان راه خود را آزادانه انتخاب کند. دولت که آب و برق و گاز را به منزل ما مى‏آورد، این امکانات، دلیل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نیست. خداوند به انسان عقل و وحى عطا کرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختیار، نشانه‏ى راضى بودن او به خلاف ما نیست.
خداوند، خواهان ایمان اختیارى مردم است نه اجبار آنان به ایمان آوردن. در قرآن بارها آمده است که: اگر خدا مى‏خواست، همه را هدایت مى‏کرد و پیامبر هم حقّ اکراه و اجبار مردم به ایمان را ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------
503) نحل، 35.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : اطاعت غلط- پیروی غلط گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته اعتقادی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.