از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان غرض سوره مبارکه تغابن
این سوره از نظر سیاق و نظم شبیه به سوره حدید است، و گویى خلاصه‏اى از آن است، و غرض سوره این است که مؤمنین را تشویق و تحریک کند به اینکه در راه خدا انفاق کنند، و غرض دیگرش این است که ناراحتى‏ها و تاسف‏هایى که در اثر هجوم مصائب در دلهاشان نشسته برطرف سازد، و نوید دهد که اگر در راه ایمان به خدا و جهاد در راه او و انفاق در آن راه مشقاتى را متحمل مى‏شوند، همه به اذن خدا است.

و آیاتى که در صدر سوره واقع شده جنبه مقدمه و زمینه‏چینى براى بیان این غرض را دارد، در آن آیات بیان مى‏کند که اسماى حسنى و صفات علیاى خدا اقتضا مى‏کند که براى بشر بعث و بازگشتى فراهم سازد، تا همه به سویش برگردند و در آن بازگشت اهل ایمان و عمل صالح به سوى بهشت جاودان هدایت شوند، و اهل کفر و تکذیب به سوى آتش ابدى رانده شوند، پس این مطالب مقدمه چینى است براى آیات بعد که مى‏فرماید: باید خدا و رسول را اطاعت کنید و بر مصائب و نیز در برابر انفاق در راه خدا خویشتن‏دار باشید، بدون اینکه از منع موانع متاثر و از ملامت شماتتگران بیمى به خود راه دهید. و این سوره به شهادت سیاق آیاتش در مدینه نازل شده. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏19 ص: 494 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره تغابن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مالکیت بدون قید و شرط خداوند
اطلاق در جمله «لَهُ الْمُلْکُ» بر اطلاق ملک خدا، و عدم محدودیت آن به هیچ حد و قیدى و هیچ شرطى دلالت دارد پس هیچ حکم نافذى غیر حکم او نیست، و او هیچ حکمى ندارد مگر آنکه طبق اراده‏اش نافذ است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏19 ص: 495 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مالکیت خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تمام حمدها مخصوص خداوند است
اطلاق در جمله «وَ لَهُ الْحَمْدُ» مى‏فهماند که تمامى حمدهایى که از هر حامدى سر مى‏زند به او برمى‏گردد، براى اینکه حمد عبارت است از ثناى در برابر عمل نیکى که به اختیار از کسى سر زده باشد، و وقتى خلائق همه از خداست، و امر و تدبیر خلائق هم از او است، پس هیچ ذاتى جمیل و صفتى جمیل و عملى جمیل از هیچ محمودى سرنمى‏زند، مگر آنکه از خدا سرزده است، همه آفرین و مرحبا و متشکرم‏ها نیز ثناى خدا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:19 ص: 495 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قدرت خداوند نامحدود است
جمله «وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ» نیز کلیت دارد، بر عمومیت متعلق قدرت او دلالت مى‏کند، و مى‏فهماند قدرت او محدود به هیچ حد، و مقید به هیچ قید و شرطى نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:19 ص: 495 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسم‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقدمه اول براى اثبات معاد
آیه مورد بحث به منزله مقدمه اول براى اثبات معاد مى‏باشد، و می‌فهماند خداى عز و جل منزه از هر نقصى و هر نقطه ضعفى در ذات و صفات افعالش است، او مالک حکم بر هر چیز و تصرف در آن است، هر طور که بخواهد و اراده کند، و معلوم است که به جز جمیل اراده نمى‏کند، و قدرت او هر چیزى را فرا گرفته، پس او مى‏تواند در خلقش تصرف نموده و دوباره زنده‏اش سازد، همانطور که در آغاز تصرف کرد و ایجادش نمود، پس او مى‏تواند مردگان را مبعوث کند، هر طورى که اراده‏اش تعلق گرفته باشد، که البته جز به حکمت تعلق نمى‏گیرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:19 ص: 495 و 496 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اثبات معاد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره تغابن - مرضيه علمدار .ب
شصت و چهارمین سوره قرآن کریم است که مدنی و 18 آیه دارد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: هر کس سوره تغابن را قرائت نماید مرگ ناگهانی از او دفع می شود.1

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر کسی سوره تغابن را در نمازهای واجب قرائت کند این سوره در روز قیامت شفیع او محسوب می شود و شهادت دهنده عادلی است که نزد خداوند در روز رستاخیز به سود قاری شهادت می دهد. آنگاه از او جدا نمی شود تا اینکه او را وارد بهشت سازد.2

جابر از امام باقر علیه السلام در فضیلت سوره های مسبّحات (سوره هایی که با کلمه سبح یا یسبح شروع می شود) روایت کرده است: هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خواهد بود. 3
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره تغابن گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکات برجسته این آیه - شهره شهروزي
1- تمام موجودات هستى نوعى شعور دارند و طبق همان شعور، به تسبیح الهى مشغولند. (دریغ که بعضى انسان‏ها به خاطر ترک عبادت و تسبیح، وصله ناهمرنگ هستى هستند). «یسبح للّه ما فى السموات و ما فى الارض»
2- حکومت خداوند مطلق است و هیچ محدودیتى ندارد. «له الملک» (حکومت الهى حقیقى است نه مجازى، نه عاریه‏اى، نه اعتبارى و نه موقّت)
3- در دنیا بسیارى از افرادى که حکومت و قدرت دارند، مورد انتقادند، ولى خداوند هم قدرت و حکومت دارد و هم مورد ستایش است. «له الملک و له الحمد»
4- سرچشمه تمام کمالات اوست و لذا تمام ستایش‏ها براى اوست. «له الحمد»
5 - در دنیا بسیارى از فرمانروایان از حل مشکلات و انجام اصلاحات عاجزند، ولى خداوند، فرمانروایى است که بر هرکارى قادر است. «له الملک... و هو على کلّ شى‏ء قدیر»
6- قدرت خداوند نسبت به همه هستى یکسان است. (آفریدن یک قطعه سنگ با آفریدن یک سلسله کوه براى او یکسان است، همان‏گونه که براى چشم ما، دیدن یک میخ و دیدن یک کوه یکسان است). «و هو على کلّ شى‏ء قدیر»

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره تغابن گوینده : شهره شهروزی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنی و تفسیر کلمه تغابن - شهره شهروزي
معنا و تفسیر کلمه تغابن
معنای تغابن
--------------
ریشه‌ی این کلمه (غبن ) در لغت به معنای ضعف و ناکامی در نظر و پشیمانی در عمل به کار رفته است.

تفسیر کلمه تغابن
--------------------
در تفسیر این کلمه گفته‌اند که غبن به معنای انتخاب شر و رها کردن خیر یا انتخاب خیر و رها کردن شر است. مؤمن نصیب خود را از دنیا وا ‌می‌گذارد و نصیب آخرت را به دست می‌آورد و لذا شر را کنار گذاشته و رو به سوی خیر کرده است و از این جهت «غابن » است، اما کافر نصیب خود را از آخرت وا ‌گذاشته و رو به سوی نصیب دنیا کرده است؛ او خیر را وا ‌گذاشته و شر را بر گزیده و از این جهت «مغبون » است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت ویکی فقه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره تغابن گوینده : شهره شهروزی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره تغابن و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
سوره تغابن در مکه نازل شده و شامل هیجده آیه و دویست و چهل و یک کلمه و هزار و هفتاد حرف میباشد.

در خواص و ثواب تلاوت این سوره ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: هر کس سوره تغابن را در نمازهای واجب قرائت نماید روز قیامت این سوره شفیع او گردد و از او مفارقت نکند تا داخل بهشت شود.

و از حضرت باقر(ع) روایت کرده فرمود: هر کس این سوره و مسبحات را تماما قبل از خواب قرائت کند نمیرد تا آنکه حضرت قائم(ع) درک کند و اگر بمیرد در جوار پیغمبر(ص) قرار بگیرد و در خواص القرآن از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود: هر که اینسوره را تلاوت کند خداوند مرگ ناگهانی را از او بر طرف سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره تغابن گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.