از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یا ایها النبی لم تحرم ما احل الله لک تبتغی مرضات ازواجک و الله غفوررحیم ):(ای پیامبر چرا به منظور رضایت همسرانت ، آنچه را که خدا برایت حلال کرده بر خود حرام می کنی ؟ و خدا آمرزنده و رحیم است ) خطابیست آمیخته با عتاب و سرزنش که در واقع سرزنش آن متوجه همسران رسولخدا ص بوده و آیه در صدد یاری و دلگرمی پیامبر ص بر علیه آنهاست .از ظاهر آیه استفاده می شود که پیامبر ص عملی از اعمال حلال را بواسطه اکراه همسران و اجبار ایشان بر خود حرام نموده وآنها را بوسیله سوگند بر ترک آن عمل راضی نموده وآیه شریفه پیامبر ص را از این کار توبیخ می کند.پس در آیه اولا مسأله ای اختصاصی و شخصی از رسولخدا ص مطرح است و ثانیامراد از (تحریم ) در این آیه تحریم از طرف خدا نبوده ، بلکه تحریم به وسیله نذر وسوگند بوده ، چون پیامبر اختیار این را ندارد که چیزی از حلائل خدا را بر خود یا غیرخود به نحو تشریعی حرام کند.از عایشه روایت شده که او همراه با حفصه توطئه می کنند که برای آنکه رسولخدا ص به خانه زینب (و یا سوده ) نرود به او بگویند ما از تو بوی بد مغافیرمی شنویم ، حضرت می فرماید: به گمانم بوی شربتی است که من در خانه زینب (یا سوده )نوشیده ام ، والله دیگر نمی نوشم ، و در روایت دیگر نقل شده که رسولخدا ص کنیزی به نام ماریه داشتند که عایشه و حفصه نمی خواستند آن حضرت به نزد او برود، لذا پیامبر راتحت مضیقه و آزار قرار دادند وآن حضرت به جهت رضایت آنها سوگند خورد که دیگر به نزد ماریه نرود، ولی خداوند با نزول این آیه او را از این تحریم منع کرد و برای اینکه اشاره کند، راه کفاره سوگند و شکستن قسم باز است ، می فرماید: خدا آمرزنده ورحیم است ، بنابراین نقایص بندگان را می پوشاند و به آنها رحم‌ می‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : متشکرم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
بدون شک مرد بزرگى همچون پیغمبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) تنها به خودش تعلق ندارد، بلکه به تمام جامعه اسلامى و عالم بشریت متعلق است ، بنابراین اگر در داخل خانه او توطئه هائى بر ضد وى ، هر چند به ظاهر کوچک و ناچیز، انجام گیرد نباید به سادگى از کنار آن گذشت ، حیثیت او نباید نعوذ بالله بازیچه دست این و آن گردد، و اگر چنین برنامه اى پیش آید باید با قاطعیت با آن برخورد کرد.
آیات فوق در حقیقت قاطعیتى است از سوى خداوند بزرگ در برابر چنین حادثه اى ، و براى حفظ حیثیت پیامبرش .
نخست روى سخن را به خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) کرده مى گوید: ((اى پیامبر! چرا چیزى را که خدا بر تو حلال کرده به خاطر جلب رضایت همسرانت بر خود تحریم مى کنى ))؟! (یا ایها النبى لم تحرم ما احل الله لک تبتغى مرضات ازواجک ).
معلوم است که این تحریم ، تحریم شرعى نبود، بلکه به طورى که از آیات بعد استفاده مى شود سوگندى از ناحیه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) یاد شده بود و مى دانیم که قسم خوردن بر ترک بعضى از مباحات گناهى ندارد.
بنابراین جمله ((لم تحرم )) (چرا بر خود تحریم مى کنى ؟) به عنوان عتاب و سرزنش نیست بلکه نوعى دلسوزى و شفقت است .
درست مثل این که ما به کسى که زحمت زیاد براى تحصیل درآمد مى کشد و خود از آن بهره چندانى نمى گیرد، مى گوئیم چرا اینقدر به خود زحمت مى دهى ، و از نتیجه این زحمت بهره نمى گیرى ؟.
سپس در پایان آیه مى افزاید: ((خداوند غفور و رحیم است )) (والله غفور رحیم ).
این عفو و رحمت نسبت به همسرانى است که موجبات آن حادثه را فراهم کردند که اگر راستى توبه کنند مشمول آن خواهند بود، یا اشاره به این است که اولى این بود که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) چنین سوگندى یاد نمى کرد کارى که احتمالا موجب جراءت و جسارت بعضى از همسران حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى شد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره دوازده آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
نام آن برگرفته از آیه اول است که خداوند، تحریم آنچه را بر انسان حلال شمرده، نکوهش مى‏کند، گرچه این تحریم، نوعى محروم کردن خود از لذّات حلال، به دلایل مختلف فردى و اجتماعى باشد.
آیات نخست سوره درباره رفتار ناشایست برخى همسران پیامبر با آن حضرت است و آیات بعدى، مؤمنان را مخاطب قرار مى‏دهد که نسبت به خانواده خود و تربیت آنها مراقب باشید تا گرفتار دوزخ نشوید. آنگاه در ادامه به الگوهاى مثبت و منفى زنان اشاره نموده و در هر بُعد، دو زن را معرّفى مى‏فرماید. همسر نوح و لوط را به عنوان الگوى منفى و همسر فرعون و حضرت مریم را الگوى مثبت معرّفى مى‏کند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.