از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «صغت»
کلمه «صغت» فعل ماضى از ماده «صغو» است، و «صغو» به معناى میل است، که البته در اینجا منظور میل به باطل و خروج از حالت استقامت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 555 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آزردن رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) از گناهان کبیره است
معنای آیه این است که: اگر شما دو زن به سوى خدا برگردید که هیچ، وسیله توبه خود را فراهم کرده‏اید، و اگر علیه آن جناب دست به دست هم دهید، بدانید که مولاى او خدا است ... تمامى روایات اتفاق دارند بر اینکه منظور از آن دو زن حفصه و عایشه دو همسر رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) هستند. خوب، پس مسلم شد که این دو زن، رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را آزردند و علیه او دست به دست هم دادند، و دست به دست هم دادن علیه آن جناب از گناهان کبیره است، به دلیل اینکه فرموده: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً» (احزاب/55)، و نیز فرموده: «وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ» (توبه/61).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 555 و 556 قالب : تفسیری موضوع اصلی : همسران پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تظاهر»
کلمه «تظاهر» به معناى پشت به پشت هم دادن، و کمک کردن است، و اصل این کلمه «تتظاهرا» بوده. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 556 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عنایت ویژه خداوند به خاتم النبیین (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
ضمیر فعل «هو» براى این آورده شده که بفهماند خداى سبحان عنایت خاصى به آن جناب دارد، و به همین جهت بدون هیچ واسطه‏اى از مخلوقاتش خود او وى را یارى مى‏کند، و متولى امور او مى‏شود [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 556 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مولى»
کلمه «مولى» به معناى ولى و سرپرستى است که عهده‏دار امر «متولى علیه» باشد و او را در هر خطرى که تهدیدش کند یارى نماید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 556 قالب : لغوی موضوع اصلی : ولی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نقش کلمات «جبریل» و «صالح المؤمنین» چه می‌باشد؟
کلمه «جبریل» عطف است بر اسم جلاله (اللَّه)، و کلمه «صالح المؤمنین» عطف است بر کلمه «جبریل»، [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 556 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «صالح المؤمنین» چه کسی است؟
در روایت وارده از طرق اهل سنت آمده که رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: مراد از صالح المؤمنین تنها على (علیه‌السلام) است، و این معنا در روایات وارده از طرق شیعه از ائمه اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز آمده، که به زودى از نظر خواننده گرامى خواهد گذشت، ان شاء اللَّه.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 556 و 557 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نقش کلمات «ملائکه» و «ظهیر»
کلمه «ملائکه» مبتدا، و کلمه «ظهیر» خبر آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 557 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اتحاد و قدرت‌نمایی فرشتگان در پشتیبانى از پیامبر (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
اگر در جمله «وَ الْمَلائِکَةُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهِیرٌ» خبر را مفرد آورده با اینکه مبتدا جمع مى‏باشد براى این است که بفهماند ملائکه در پشتیبانى پیامبر متحد و متفقند، گویى در صف واحدى قرار دارند، و مثل تن واحدند.
اگر فرمود: «ملائکه بعد از خدا و جبریل و صالح مؤمنین پشتیبان اویند» براى این بود که پشتیبانى ملائکه را بزرگ جلوه دهد، گویى نامبردگان در اول آیه یک طرف، و ملائکه به تنهایى یک طرف قرار دارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 557 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ملائکه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لحن عجیب آیات که متضمن پشتیبانى از رسول اللَّه (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است
در آیه شریفه در اظهار و پیروز ساختن رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بر دشمنان، و تشدید عتاب به آنهایى که علیه او پشت به پشت هم داده‏اند، لحنى عجیب بکار رفته، اولا خطاب را متوجه خود رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نموده، او را به خاطر اینکه حلال خدا را حرام کرده عتاب نموده، بعد دستور مى‏دهد سوگندش را بشکند، و این لحن در حقیقت تایید و نصرت آن جناب است به صورت عتاب. خداى تعالى در آیه بعدى خطاب را از رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به سوى مؤمنین بر گردانیده، فرمود: «وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ» تا به وسیله این التفات قصه را براى مؤمنین نقل کند، و در نقل قصه نامى از آن همسر نبرد، و مطلب را مبهم ذکر کرد، و این نام نبردن، و نیز تاییدى که قبل از نقل قصه از رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) کرده بود، و همچنین اصل پرده‏بردارى از این ماجرا، و نیز نقل آن به طور سربسته همه و همه نوعى تایید بیشتر از آن جناب به شمار مى‏رود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 557 و 558 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفسیر «صالح المؤمنین» در کلام امام باقر (علیه‌السلام)
1-ابى بصیر فرمود: من از امام باقر (علیه‌السلام) شنیدم مى‏فرمود: منظور از صالح المؤمنین در آیه شریفه «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ» على بن ابى طالب (علیه‌السلام) است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 572 قالب : روایی موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.