از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «قوا»
کلمه «قوا» جمع امر حاضر از مصدر وقایه است، و «وقایه» به معناى حفظ کردن چیزى است از هر خطرى که به آن صدمه بزند، و برایش مضر باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «وقود»
کلمه «وقود» -به فتحه واو- اسم هر چیزى است که با آن آتش را بگیرانند، چه آتش هیزم و چه مانند آن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از کلمه «نار» چیست؟
مراد از کلمه «نار» آتش جهنم است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهنم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا انسانهاى معذب در آتش دوزخ را آتش‏گیرانه دوزخ خوانده است؟
اگر انسانهاى معذب در آتش دوزخ را آتش‏گیرانه دوزخ خوانده، بدین جهت است که شعله گرفتن مردم در آتش دوزخ به دست خود آنان است، هم چنان که در جاى دیگر فرموده: «ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ» (مؤمن/72)، در نتیجه جمله مورد بحث یکى از ادله تجسم اعمال است هم چنان که ظاهر آیه بعدى هم که مى‏فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَعْتَذِرُوا ...»، همین معنا است، براى اینکه در آخرش مى‏فرماید: تنها و تنها اعمال خودتان را به شما به عنوان جزا مى‏دهند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : تجسّم اعمال گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از کلمه «حجارة» چیست؟
کلمه «حجارة» را بعضى ( مجمع البیان، ج: 1، ص: 64) تفسیر کرده‏اند به بت‏ها. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بت و بت پرستی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از «فرشتگان غلاظ» چیست؟
جمله «عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ» یعنى بر آن آتش ملائکه‏اى موکل شده‏اند تا انواع عذاب را بر سر اهل دوزخ بیاورند، ملائکه‏اى غلاظ و شداد.
کلمه «غلاظ» جمع «غلیظ» است، و غلیظ ضد رقیق است، و مناسب‏تر با مقام این است که منظور از «فرشته غلیظ» و «فرشتگان غلاظ» فرشتگانى باشد که خشونت عمل دارند، (چون فرشتگان مثل ما آدمیان قلب مادى ندارند تا متصف به خشونت و رقت شوند) در آیه‏اى هم که بعدا مى‏آید غلظت را عبارت از غلظت در عمل دانسته، فرموده: «جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ» (تحریم/9). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ملائکه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «شداد»
کلمه «شداد» هم جمع شدید است، که به معناى پهلوان و قهرمان و نیرومند در تصمیم و عمل است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فرشتگان ملتزم به تکلیف‌اند و عمل را طبق دستور انجام مى‏دهند
جمله «لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ» به منزله تفسیرى است براى جمله «غلاظ شداد»، مى‏فرماید: منظور از غلاظ و شداد این است که فرشتگان نامبرده ملازم آن ماموریتى هستند که خداى تعالى به آنان داده، و غیر از خدا و اوامرش هیچ عامل دیگرى از قبیل رقت و ترحم و امثال آن در آنان اثر نمى‏گذارد، و خدا را با مخالفت و یا رد، عصیان نمى‏کنند، هر چه را مامور باشند مو به مو اجرا مى‏کنند، بدون اینکه چیزى از خود آنان فوت شود، و یا به خاطر ضعف و خستگى از ماموریت کم کنند، (نتیجه عذابى که آنان به انسانها مى‏دهند عذابى است که اگر انسانى آن را انجام مى‏داد، مى‏گفتیم فلانى شکنجه‏گرى‏ غلاظ و شدید، و مردى بى‏رحم و بى‏شفقت است، و خلاصه اینکه) وقتى عمل چنین عملى بود، مى‏توان صاحب عمل را غلیظ و شدید خواند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 560 تا 562 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ملائکه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مؤمنان در قبال خانواده‌شان چه وظیفه‌ای دارند؟
1-امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: وقتى آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» نازل شد، مردى از مؤمنین نشست و شروع کرد به گریه کردن، و گفتن اینکه من از نگه‏دارى نفس خودم عاجز بودم، اینک مامور نگه‏دارى از زن و فرزند خود نیز شده‏ام. رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به او فرمود: در نگهدارى اهلت همین بس است که به ایشان امر کنى آنچه را که به خودت امر مى‏کنى، و ایشان را نهى کنى از آنچه که خودت را نهى مى‏کنی.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏19، ص: 572 و 573 قالب : روایی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : یکی از مهم‌ترین نکات در این آیه توجه به جنسیت است. الملائکة که در ظاهر مؤنث است ولی با توصیفات مذکر همچون یعصون، امرهم،یفعلون، یومرون آمده است معلوم می‌شود که در قرآن صرفاً جنسیت مونث یا مذکر مطرح نیست و نباید از این منظر به قرآن بنگریم که ادبیات آن ادبیات ذکوری است. مثال دیگر در ترکیب «حورالعین» معلوم می‌شود. گاه به اشتباه این ترکیب، زنان فراخ چشم معنی شده است در حالی‌که حور جمع «احور» و «حوراء» هم به مذرک و هم به مونث دلالت دارد.
والسلام علی من‌اتبع الهدی
دکتر حسین شهبازی- پژوهشگر ادیان و عرفان
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.