از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قالوا اوذینا من قبل ان تاتینا ومن بعدما جئتنا قال عسی ربکم ان یهلک عدوکم و یستخلفکم فی الارض فینظر کیف تعملون ):(بنی اسرائیل گفتند: ماهم قبل از آمدن تو و هم بعد از آن در رنج و عذاب بوده ایم ، موسی (ع ) فرمود:امید است که پروردگار دشمن شما را نابود سازد و شما رادر این سرزمین جانشین گرداند، و بنگرید که چگونه عمل می نمایید)، غرض بنی اسرائیل از این گفتار طرح شکایت نزد موسی (ع ) بوده ، به اینکه گفته اند، ما چه قبل از آمدنت وچه بعد از رسالتت آن عذابی که از ناحیه فرعون می دیدیم ، همچنان ادامه دارد وازآن وعده نجاتی که تو به ما دادی خبری نیست و این قول گویای ایمان ضعیف و متزلزل آنهاست که میل به سکون و عدم تحرک داشته اند و باید دانست که دگرگونی و انقلاب ، تنها، وقتی ایجاد می شود که همه افراد متحول گردند وموسی (ع ) در جواب آنان برای امیدوار ساختن و دلگرم نمودن ایشان می فرماید:امید این هست که خدا دشمن شما را نابود ساخته و شما را جانشین او کند و این تنها در صورتی محقق می شود که از خدا کمک بخواهید و صبر و تقوی پیشه کنید و اگر خداوند چنین کند این عمل را ازروی گزاف و بیهودگی انجام نمی دهدو شما را بدون قید و شرط اکرام نمی کند، بلکه این استخلاف شما، خود امتحانی برای شماست تا خداوند ببیند که رفتار شما چگونه خواهد بود و اهل صبر وجهاد را از غیر آنان متمایز گرداند،(و لنبلونکم حتی نعلم المجاهدین منکم والصابرین )(38). این آیه اعتقاد یهود مبنی بر (کرامت داشتن در نزد خدا و دارا بودن منصب بلاعزل الهی )را نفی می کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
این تقنّن تعبیر برای همان رعایت آن نکات ادبی و فصاحت قرآن کریم است تعبیر قرآن این نیست که «من قبل ان تاتینا و بعد ما اتیتنا» یا «من بعد ان جئتنا و من بعد ما جئتنا» یکی اتیان تعبیر فرمود یکی مجیء آنها که این طور ظریف و ادیبانه سخن نگفتند که اولاً آنها عربی نگفتند عبری بود و مانند آن این قرآن است که وقتی دارد یک قصه عادی را نقل می‌کند فصیحانه نقل می‌کند با اعجاز نقل می‌کند ﴿قالُوا أُوذینا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا﴾ حالا این یا برای اینکه مستقبل محقق الوقوع در حکم ماضی است به نظر آنها از این جهت تعبیر به ﴿أوذینا﴾ کردند با اینکه تازه فرعون این تحدید را منتشر کرد یا نه همراه با این تحدید عملاً هم شروع شد گفتند این تحدید دردناک یعنی کشتن پسران و زنده نگه داشتن دختران و زنان قبل از بعثت بود بعد از بعثت شما هم هست آن‌گاه وجود مبارک موسای کلیم فرمود: ﴿عَسی رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ﴾ این امید است به صورت قطع نفرمود تا اینها دیگر دست از مبارزه و صبر و بردباری و مانند آنها بردارند در حد شاید و وعده و امید ذکر کرد ﴿قالَ عَسی رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ﴾ این یک، ﴿وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی اْلأَرْضِ﴾ شما را بعد از آنها روی زمین حاکم قرار بدهد دو، ﴿فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ﴾ که نتیجه نهایی است سه، یعنی این‌چنین نیست که حکومت هدف باشد مالکیت ارض هدف باشد اقتدار هدف باشد گاهی تعبیر به فعل غایب می‌کند مثل ﴿فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ﴾ گاهی تعبیر به متکلم مع‌الغیر می‌کند ﴿لِنَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ﴾ عمده آن است که کسی که روی زمین حکومتی می‌کند به قسط و عدل عمل بکند ﴿لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ فرمود خدا شما را بعد از آنها مقتدر می‌کند حاکم می‌کند تا ببینید چه می‌کنید یعنی باید ﴿لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ که هدف بعثت انبیا (علیهم السلام) است ظهور پیدا کند نه حالا یک گروه خاصی به جای گروه مخصوص دیگری مقتدر در زمین باشند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
قوم موسای کلیم (سلام الله علیه) به او عرض کردند ﴿اُوذینا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا﴾ این معاذ الله اعتراض نیست که سر از کفر در بیاورد خب این اگر اعتراض باشد ردّ حرف موسای کلیم باشد رو در روی او قرار گرفته باشند که این ارتداد است. اینها به موسای کلیم عرض کردند که شما به ما وعده دادید که وقتی رهبری ما را پذیرفتید و ما به شما ایمان آوردیم مشکل ستمگری فرعون برطرف بشود چی شد پس؟ این استدعا است یک، استبطاء است دو، استنکار نیست سه، آن اوحدی‌شان استدعا دارند وقتی می‌گویند متی نصرالله این متی نصرالله را در قرآن از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است هم از پیروان آن حضرت وقتی معصوم می‌گوید متی نصرالله نه یعنی خدایا دیر شد یا معاذ الله اعتراض بکند پس چی شد؟ این متی نصر الله یعنی الهم النصرنا این استدعا اس همین نه بیش از آن ولی اوساط یا ضعاف از مومنین وقتی می‌گویند متی نصرالله یعنی خدایا تو به ما وعده دادی ولی دیر شد این ترک تادّب در ضعاف مسلمین هست ولی خب محذوری ندارد می‌گویند دیر شد ذات اقدس اله از اینها هم قبول می‌کند اما معاذ الله اگر کسی استنکار باشد اعتراض باشد که وعده دادی و نکردی معاذ الله این است که مشکل ایجاد می‌کند پس ما ﴿وَ زُلْزِلُوا حَتّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللّهِ﴾ همه می‌گویند متی نصر الله ﴿حَتّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللّهِ﴾ این متی را وقتی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌گوید یعنی اللهم انصرنا استدعاست و لا غیر، اما افراد عادی که می‌گویند است استبطاء است یعنی بطئ کندی پیش آمد خدایا گفتی یاری می‌کنم ولی به بطئ و کندی و دراز مدت کشید طول کشید کسی حق ندارد در برابر ذات اقدس اله بگوید این برای دراز مدت است یا کوتاه مدت است یا طول کشید ولی این ترک تادّب را ذات اقدس اله اغماض می‌کند اما اگر معاذ الله این متی نصر الله بصورت استنکار باشد یعنی گفتی و وعده دادی و نکردی معاذ الله آن است که مشکل ایجاد می‌کند این گروه یا جزء اوساط از مومنین بودند یا جزء ضعاف عرضشان این بود که شما به ما وعده دادید که اگر ما به شما ایمان بیاوریم امامت شما را بپذیریم از مشکل ستمگری آنها نجات پیدا می‌کنیم و دیر شد برای اینکه این ستمها قبل از شما بود بعد هم که هست قبلا هم ﴿یقتلون ابنائهم﴾ و ﴿یستحیون نسائهم﴾ و ﴿یذبحون ابنائهم﴾ و مانند آن بود الآن هم که همچین تحدیدی هست اینجاست که وجود مبارک موسای کلیم دیگر هیچ اعتراضی نکرد نفرمود به اینکه حرف شما باطل است معلوم می‌شود روی استنکار نبود درخواست کشف ضرّ و کشف بلا بود ﴿قالَ عَسى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ﴾ به عنوان سخن قطعی هم نفرمود برای اینکه آنها مغرور نشوند آن استعانت را داشته باشند آن صبر و بردباری را داشته باشند ﴿قالَ عَسى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ﴾ آنکه شما رب شماست دشمن شما را که می‌گوید ﴿انا ربکم الاعلی﴾ را از بین می‌برد نه تنها شما از زیر سلطه او می‌رهید بلکه خودتان صاحب شوکت و عرش عظیم خواهید شد به اقتدار می‌رسید ﴿وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی اْلأَرْضِ﴾ و منظور از این ارض قدر متیقن همان محدوده مصر و امثال مصر است نه یعنی کل زمین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 129)- این آیه شکوه و گله‏هاى بنى اسرائیل را از مشکلاتى که بعد از قیام موسى (ع) با آن دست به گریبان بودند، منعکس مى‏سازد و مى‏گوید: «آنها به موسى گفتند: پیش از آن که تو بیایى ما آزار مى‏دیدیم اکنون هم که آمده‏اى باز آزار مى‏بینیم» کى این آزارها سر خواهد آمد و گشایشى در کار ما پیدا مى‏شود؟ (قالُوا أُوذِینا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا).
گویا بنى اسرائیل مثل بسیارى از ما مردم انتظار داشتند که با قیام موسى (ع) یک شبه همه کارها رو به راه شود.
ولى موسى (ع) به آنها فهماند با این که سر انجام پیروز خواهند شد، اما راه درازى در پیش دارند، و این پیروزى طبق سنت الهى در سایه استقامت و کوشش و تلاش به دست خواهد آمد، همانطور که آیه مورد بحث مى‏گوید: «موسى گفت امید است پروردگار شما دشمنتان را نابود کند و شما را جانشینان آنها در زمین قرار دهد» (قالَ عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ).
و در پایان آیه مى‏فرماید: خداوند این نعمتها را به شما خواهد داد و آزادى از دست رفته را به شما بر مى‏گرداند، «تا ببیند چگونه عمل خواهید کرد» (فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
(أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا) یعنون قتل أبنائهم قبل مولد موسی علیه السلام إلی أن استنبی ء ، و إعادته علیهم بعد ذلک ، و ما کانوا یستعبدون به و یمتهنون فیه من أنواع الخدم و المهن و یمسون به من العذاب (عسی ربکم أن یهلک عدوکم ) تصریح بما رمز إلیه من البشارة قبل و کشف عنه ، و هو إهلاک فرعون و استخلافهم بعده فی أرض مصر (فینظر کیف تعملون ) فیری الکائن منکم من العمل حسنه و قبیحه و شکر النعمة و کفرانها ، لیجازیکم علی حسب ما یوجد منکم . و عن عمرو بن عبید رحمه الله أنه دخل علی المنصور قبل الخلافة و علی مائدته رغیف أو رغیفان ، فطلب زیادة لعمرو فلم توجد ، فقرأ عمرو هذه الَیة ، ثم دخل علیه بعد ما استخلف فذکر له ذلک و قال : قد بقی فینظر کیف تعملون . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
بنى‏اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسى علیه السلام کارها یک شبه درست شود و کشور مصر، با همه‏ى امکانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعى بودند که قیام حضرت موسى برایشان رفاه نیاورده است، امّا در پاسخ آنان مى‏فرماید: پیروزى، نیاز به شرایطى همچون صبر، تلاش وتوکّل دارد که با فراهم شدن آنها، یارى الهى فرامى‏رسد. 1- رفاه و امنیّت، اوّلین خواسته‏هاى مردم از حکومت‏هاست. «قالوا اُوذینا...» 2- مردم ضعیف الایمان، در هر شرایطى از انبیاتوقّع رفاه دارند و در غیر این صورت از آنان نیز انتقاد مى‏کنند. «قالوا اُوذینا من قبل...» 3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پیروان کم‏ظرفیّت و کم‏تحمّل خود نیز قرار مى‏گرفتند. «قالوا اُوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا» 4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسایش مى‏پندارند و نبود آن را ناکامى مى‏دانند، غافل از آنکه ادیان آسمانى براى تنظیم و جهت صحیح دادن به زندگى آمده‏اند، نه برطرف کردن تمام مشکلات دنیوى مردم. «من قبل أن تأتینا و من بعد ما...» 5 - مشکلات طبیعى و اجتماعى را باید از راه طبیعى و با تدبیر حل کرد، نه با اعجاز. (با توجه به آیه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا» 6- رهبر باید انتقادها را بشنود و پیام امیدبخش بدهد. «عسى ربّکم» 7- ایمان به نظارت خداوند، مایه‏ى دقّت و پرهیزکارى است. «یستخلفکم فى الارض فینظر» 8 - حکومت بر مردم، وسیله‏ى آزمایش است، نه لذّت‏جویى. «فینظر کیف» 9- مردم در قبال حکومت مسئولند و با آن آزمایش مى‏شوند. «کیف تعملون» و نفرمود: «کیف أعمل» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - محسن قرائتی تفسیر نور
بنى‏اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسى علیه السلام کارها یک شبه درست شود و کشور مصر، با همه‏ى امکانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعى بودند که قیام حضرت موسى برایشان رفاه نیاورده است، امّا در پاسخ آنان مى‏فرماید: پیروزى، نیاز به شرایطى همچون صبر، تلاش وتوکّل دارد که با فراهم شدن آنها، یارى الهى فرامى‏رسد.

پیام ها
1- رفاه و امنیّت، اوّلین خواسته‏هاى مردم از حکومت‏هاست. «قالوا اُوذینا...»
2- مردم ضعیف الایمان، در هر شرایطى از انبیاتوقّع رفاه دارند و در غیر این صورت از آنان نیز انتقاد مى‏کنند. «قالوا اُوذینا من قبل...»
3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پیروان کم‏ظرفیّت و کم‏تحمّل خود نیز قرار مى‏گرفتند. «قالوا اُوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا»
4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسایش مى‏پندارند و نبود آن را ناکامى مى‏دانند، غافل از آنکه ادیان آسمانى براى تنظیم و جهت صحیح دادن به زندگى آمده‏اند، نه برطرف کردن تمام مشکلات دنیوى مردم. «من قبل أن تأتینا و من بعد ما...»
5 - مشکلات طبیعى و اجتماعى را باید از راه طبیعى و با تدبیر حل کرد، نه با اعجاز. (با توجه به آیه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا»
6- رهبر باید انتقادها را بشنود و پیام امیدبخش بدهد. «عسى ربّکم»
7- ایمان به نظارت خداوند، مایه‏ى دقّت و پرهیزکارى است. «یستخلفکم فى الارض فینظر»
8 - حکومت بر مردم، وسیله‏ى آزمایش است، نه لذّت‏جویى. «فینظر کیف»
9- مردم در قبال حکومت مسئولند و با آن آزمایش مى‏شوند. «کیف تعملون» و نفرمود: «کیف أعم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مريم محراب بگي - تفسیر نمونه
در آخرین آیه مورد بحث شکوه و گله هاى بنى اسرائیل را از مشکلاتى که بعد از قیام موسى (علیه السلام ) با آن دست به گریبان بودند منعکس ‍ میسازد و میگوید: آنها به موسى گفتند: پیش از آنکه تو بیائى ما را آزار میدادند، اکنون هم که آمده اى باز آزارها همچنان ادامه دارد پس کى گشایشى در کار پیدا میشود؟ (قالوا اوذینا من قبل ان تاتینا و من بعد ما جئتنا) گویا بنى اسرائیل مثل بسیارى از ما مردم انتظار داشتند که با قیام موسى (علیه السلام ) یکشبه همه کارها روبراه شود، فرعون از بین برود، فرعونیان نابود شوند و کشور پهناور
مصر با تمام ذخائرش در اختیار بنى اسرائیل قرار گیرد، همه اینها از طریق اعجاز، صورت گیرد و گردى هم به صورت بنى اسرائیل ننشیند.
ولى موسى (علیه السلام ) به آنها فهماند با اینکه سرانجام پیروز خواهند شد، اما راه درازى در پیش دارند، و این پیروزى طبق سنت الهى در سایه استقامت و کوشش و تلاش بدست خواهد آمد، همانطور که آیه مورد بحث میگوید: موسى گفت امید است پروردگار شما دشمنتان را نابود کند و شما را جانشینان آنها در زمین قرار دهد (قال عسى ربکم ان یهلک عدوکم و یستخلفکم فى الارض ).
ذکر کلمه عسى (شاید و امید است ) همانند کلمه لعل که در بسیارى از آیات قرآن آمده است ، در حقیقت اشاره به این است که این پیروزى و موفقیت ، شرائطى دارد که بدون آن شرائط، به آن نخواهید رسید (شرح بیشتر در این باره را در ذیل آیه 84 سوره نساء جلد چهارم صفحه 35 مطالعه فرمائید).
و در پایان آیه میفرماید: خداوند این نعمتها را به شما خواهد داد و آزادى از دست رفته را به شما برمى گرداند، تا ببیند چگونه عمل خواهید کرد (فینظر کیف تعملون ).
یعنى پس از پیروزى ، دوران آزمایش شما شروع خواهد شد، آزمایش ‍ ملتى فاقد همه چیز که در پرتو هدایت الهى همه چیز را پیدا کرده است . این تعبیر ضمنا اشعارى به این دارد که در آینده از بوته این آزمایش ‍ خوب بیرون نخواهید آمد، و شما هم به هنگام قدرت یافتن همچون دیگران دست به ظلم و فساد خواهید زد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.