از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و قالوا مهما تاتنا به من ایه لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین ):(وگفتند: هر معجزه ای که برای ما بیاوری تا ما را با آن جادو کنی ،ما به تو ایمان نمی آوریم ،فرعونیان با این کلام خود خواسته اند موسی (ع ) را برای همیشه ازایمان آوردنشان ،مأیوس کنند و اینکه معجزات آن جناب را جادو گفته اند درحقیق ، قصدشان استهزاء کردن ، آن حضرت می باشد به اینکه بگویند:تو بی جهت نام اعمال خودت را معجزه گذارده ای و اینها همان سحر وجادوی معمولی هستند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
تو هر نشانه‌ای بیاوری تا ما مسحور کنی ما به تو ایمان نمی‌آوریم آن ید بیضا و آن عصا از یک سو و اینها هم از سوی دیگر به عنوان آیات الهی بازگو می‌شد اینها می‌گفتند که ما ایمان نمی‌آوریم تعبیر به آیه کردن یا جنبه تحکم و استهزاء دارد برای اینکه آنها معتقد نبودند که اینها آیه و معجزه است که یا نه اینها را آیه سحر می‌دانستند اگر یک امر خارق عادت می‌دیدند می‌گفتند این نشانه آن است که الآن موسی می‌خواهد سحرکند به هر تقدیر آنها به معجزه معتقد نبودند و اگر تعبیر به آیه می‌کردند نه به آیت رسول الله نه به آیت الله معتقد نبودند یا بعنوان استهزاء بود یا به عنوان چیزی که خودت آیه و نشانه می‌دانی یا نه اینها آیه سحر توست نشانه این است که می‌خواهی سحر کنی .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 85
(آیه 132)- بلاهاى پى‏درپى و رنگارنگ! در این آیه، به مرحله دیگرى از بلاهاى پى‏درپى و درسهاى بیدار کننده‏اى که خدا به قوم فرعون داد، اشاره شده است.
نخست به عنوان مقدمه‏اى براى نزول این بلاها مى‏گوید: آنها همچنان درانکار دعوت موسى (ع)، مقاومت به خرج دادند، «و گفتند: هرگاه آیتى براى ما بیاورى که بخواهى ما را با آن سحر کنى، ما به تو ایمان نخواهیم آورد» (وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آیَةٍ لِتَسْحَرَنا بِها فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِینَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
(مهما) هی " ما " المضمنة معنی الجزاء ، ضمت إلیها " ما " المزیدة المؤکدة للجزاء فی قولک : متی ما تخرج أخرج ، (أینما تکونوا یدرککم الموت ) ، (فإما نذهبن بک ) إلا أن الألف قلبت هاء استثقالا لتکریر المتجانسین و هو المذهب السدید البصری ، و من الناس من زعم أن " مه " هی الصوت الذی یصوت به الکاف ، و " ما " للجزاء ، کأنه قیل : کف ما تأتنا به من آیة لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین . فان قلت : ما محل مهما ؟ قلت : الرفع بمعنی : أیما شی ء تأتنا به . أو النصب ، بمعنی . أیما شی ء تحضرنا تأتنا به . و من آیة : تبیین لمهما . و الضمیران فی (به ) و (بها) راجعان إلی مهما ، إلا أن أحدهما ذکر علی اللفظ ، و الثانی أنث علی المعنی ، لأنه فی معنی الَیة . و نحوه قول زهیر : و مهما یکن عند امری من خلیقة و إن خالها تخفی علی الناس تعلم و هذه الکلمة فی عداد الکلمات التی یحرفها من لا ید له فی علم العربیة ، فیضعها غیر موضعها ، و یحسب مهما بمعنی متی ما ، و یقول مهما جئتنی أعطیتک ، و هذا من وضعه ، و لیس من کلام واضع العربیة فی شی ء ، ثم یذهب فیفسر (مهما تأتنا به من آیة) بمعنی الوقت ، فیلحد فی آیات الله و هو لا یشعر ، و هذا و أمثاله مما یوجب الجثو بین یدی الناظر فی کتاب سیبویه . فإن قلت : کیف سموها آیة ، ثم قالوا لتسحرنا بها ؟ قلت : ما سموها آیة لاعتقادهم أنها آیة ، و إنما سموها اعتبارا لتسمیة موسی ، و قصدوا بذلک الاستهزاء و التلهی [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
از اینکه به حضرت موسى مى‏گفتند: هرگونه آیه‏اى بیاورى، معلوم مى‏شود که دشمن نیز مى‏دانست که کار موسى جادو نیست، بلکه معجزه‏اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تکبّر ایمان نمى‏آوردند، فقط ساحران هنگامى که فهمیدند کار موسى سحر نیست، بدون لجاجت ایمان آوردند. البتّه شاید آیه نامیدن کار حضرت موسى از سوى فرعونیان، از روى استهزا و مسخره بوده است. 1- گاهى انسان چنان سقوط مى‏کند که با پیامبران و راهنمایان الهى برخورد کرده و نشانه‏هاى روشن هدایت را نیز واژگون و تیره و تار مى‏بیند. «و قالوا مهما تأتنا به من آیة لتسحرنا» 2- تهمت سحر نسبت به معجزات انبیا، از رایج‏ترین تهمت‏ها بوده است. «لتسحرنا» در جاى دیگر مى‏خوانیم: «کذلک ما أتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون» <236> 3- انسان در انتخاب عقیده آزاد است و انبیا مردم را مجبور به ایمان نمى‏کردند، لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت کرده و ایمان نمى‏آوردند. «فما نحن لک بمؤمنین» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - محسن قرائتی تفسیر نور
از اینکه به حضرت موسى مى‏گفتند: هرگونه آیه‏اى بیاورى، معلوم مى‏شود که دشمن نیز مى‏دانست که کار موسى جادو نیست، بلکه معجزه‏اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تکبّر ایمان نمى‏آوردند، فقط ساحران هنگامى که فهمیدند کار موسى سحر نیست، بدون لجاجت ایمان آوردند. البتّه شاید آیه نامیدن کار حضرت موسى از سوى فرعونیان، از روى استهزا و مسخره بوده است.

پیام ها
1- گاهى انسان چنان سقوط مى‏کند که با پیامبران و راهنمایان الهى برخورد کرده و نشانه‏هاى روشن هدایت را نیز واژگون و تیره و تار مى‏بیند. «و قالوا مهما تأتنا به من آیة لتسحرنا»
2- تهمت سحر نسبت به معجزات انبیا، از رایج‏ترین تهمت‏ها بوده است. «لتسحرنا» در جاى دیگر مى‏خوانیم: «کذلک ما أتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون» [236]
3- انسان در انتخاب عقیده آزاد است و انبیا مردم را مجبور به ایمان نمى‏کردند، لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت کرده و ایمان نمى‏آوردند. «فما نحن لک بمؤمنین»
236) ذاریات، 52 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مريم محراب بگي - مجمع البیان
در ادامه داستان قرآن روشنگرى مى‏کند که آنان در ادامه بهانه‏جویى و حق‏ستیزى خود گفتند: هان اى موسى! تو هرگونه پدیده شگرف ومعجزه آشکارى بیاورى تا به وسیله آن ما را افسون و شیفته خود کنى تا از دین و آیین رسمى و دولتى دست کشیده و به تو ایمان آوریم ما به تو ایمان نخواهیم آورد.
وَقالُوا مَهْما تَأْتِنا بِه‏ مِنْ ایَةٍ لِتَسْحَرَنا بِها فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنین‏
بدین سان فرعونیان نشان مى‏د هند که در راه کفر و بیداد پافشارى مى ‏کنند و همه دلایل و معجزه‏ها را نادیده مى ‏انگارند و در برابر حق و عدالت سر فرود نمى ‏آورند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.