از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «اسف»
کلمه «اسف»- به کسر سین- صفت مشبهه از «أسف» است که به معناى شدت غضب و اندوه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 321 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «خلفتمونی»
«خلفتمونى» از «خلافة» است که به معناى جانشینى براى کسى است بعد از آن کس. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 321 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «عجلتم»
«عجلتم» از «عجلة» است که معنایش طلب کردن چیزى است قبل از رسیدن موقعش، راغب در کتاب مفردات (ص 323 ماده عجل) مى‏گوید: وقتى گفته مى‏شود «عجلت امرا کذا» معنایش این است که تو فلان کار را قبل از رسیدن موقعش انجام دادى. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 321 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نزول تورات
از ظاهر سیاق بر مى‏آید که مراد از امر همان چیزى بوده که خداوند بخاطر او موسى را به میقات خود دعوت فرمود، و آن مساله نزول‏ تورات بوده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 321 و 322 قالب : تاریخی موضوع اصلی : تورات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خشم موسی (علیه السلام) بر هارون در برگشت از میقات
بطورى که از ظاهر سیاق آیه مورد بحث و همچنین آیات راجع به این داستان از سوره طه بر مى‏آید موسى (علیه السّلام) همان مقدار که بر بنى اسرائیل غضب کرد بر هارون نیز غضب کرد و معلوم مى‏شود وى چنین پنداشته که هارون در مبارزه علیه بنى اسرائیل کوتاه آمده، و همه جد و جهد خود را به کار نبرده، و به نظر خود چنین صلاح دانسته، با اینکه موقع جدا شدن از او سفارش کرده و بطور مطلق گفته بود: «وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ در میان قوم به اصلاح امر ایشان بپرداز و راه مفسده جویان را پیروى مکن». در اینجا ممکن است کسى بپرسد آیا این مقدار اشتباه از موسى بن عمران (علیه السّلام) با عصمت آن جناب منافات ندارد؟ جوابش این است که: نه، ادله عصمت انبیاء این سنخ اشتباهات را که در حقیقت اختلاف در سلیقه و مشى است نفى نمى‏کند، تنها امورى را نفى مى‏کند که مربوط به حکم خداى سبحان باشد، نه چیزهایى که مربوط به زندگى و مشى در زندگى است.
و همچنین است گرفتن موى سر هارون و کشیدن آن، چون این نیز اثر آن خیالى بود که موسى (علیه السّلام) در باره هارون کرد، و مقدمه زدن او بود، موسى (علیه السّلام) مى‏خواسته برادر خود را در یک امر ارشادى تادیب کرده باشد نه در یک حکمى از احکام مولوى پروردگار، تا اشتباه در آن منافات با عصمت داشته باشد، و لذا مى‏بینیم وقتى هارون جریان را برایش شرح داد و موسى فهمید که وى بى‏تقصیر و معذور بوده براى خودش و او دعا نمود و عرض کرد: «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِأَخِی ...».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 323 و 324 قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آگاهی حضرت موسی (علیه السلام) از گوساله پرستی بنی اسرائیل در میقات
مطلبى که در اینجا ممکن است مورد سؤال واقع شود این است که موسى (علیه السّلام) قبل از مراجعت به سوى قوم در همان میقات از جریان کار قومش خبردار بود، به شهادت اینکه آیه شریفه مى‏فرماید: «وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‏ إِلى‏ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً وقتى که موسى با خشم و اندوه به سوى قوم خود بازگشت». علاوه بر این، آیه «فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ» صریحا مى‏فرماید که خداوند در میقات جریان کار قوم موسى را به موسى خبر داد، موسى در میقات عصبانى و خشمناک نشد، وقتى به سوى قوم بازگشت غضب کرد و الواح را به زمین زد و موى سر هارون را گرفت و مى‏کشید. و حال آنکه خبرى را که خداوند بدهد حتى از حس صادق‏تر است، چون حس ممکن است خطا تشخیص دهد و لیکن خداى تعالى جز به حق چیزى نمى‏فرماید، پس چه شد که موسى در میقات از شنیدن خبر قوم خود خشمناک نشد، و وقتى خبر مزبور را به حس دید خشمناک گردید؟.
جواب این است که اطلاع پیدا کردن به یک مطلبى غیر از مشاهده و احساس آن است، و هر کدام حکم جداگانه‏اى دارد، و هرگز غضب که همان هیجان قوه دافعه است به صرف علم و اطلاع، تحقق پیدا نمى‏کند بلکه وقتى صورت خارجى پیدا مى‏کند که شخص مورد غضب در برابر انسان قرار بگیرد، آن موقع است که قوه دافعه به هیجان مى‏آید و انسان با بد و بیراه گفتن و یا احیانا با زدن آن شخص خشم خود را فرو مى‏نشاند.
و همچنین علم به یک پیش آمد خیر حکمى دارد و رسیدن به آن و احساس آن، حکمى دیگر، مثلا وقتى خبردار شوید از اینکه دوست مورد علاقه‏تان از سفر آمده حالى پیدا مى‏کنید، و موقعى که به دیدار آن دوست نائل مى‏شوید حال دیگرى به شما دست مى‏دهد، موقعى که خبر را مى‏شنوید تنها خوشحال مى‏شوید، و لیکن اعضاء و جوارح اثرى از خود نشان نمى‏دهد، و اما موقعى که خبر را به حس مشاهده مى‏کنید یعنى دوست خود را زیارت مى‏کنید دست به گردنش انداخته و او را در آغوش مى‏گیرید. و همچنین موقعى که به تنهایى امر عجیبى مى‏بینید تنها تعجب مى‏کنید، و اما اگر کسى همراه شما باشد علاوه بر تعجب خنده هم مى‏کنید، و نظائر این معنا بسیار است (تفسیر عیاشى ج 2 ص 29 ح 81). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 324 و 325 قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آگاهی حضرت موسی (علیه السلام) از گوساله پرستی بنی اسرائیل در میقات
در الدر المنثور (ج 3 ص 127) در ذیل آیه «وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ ...» مى‏گوید: احمد، عبد بن حمید، بزاز، ابن ابى حاتم، ابن حیان، طبرانى، ابو الشیخ و ابن مردویه همگى از ابن عباس روایت کرده‏اند که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: خداوند موسى را رحمت کند، کجا شنیدن مثل دیدن است، موسى تنها از خداى تعالى شنید که قومش در غیاب او فریب خورده‏اند، و با اینکه از پروردگارش شنید مع ذلک از در خشم الواح را به زمین نکوبید، ولى وقتى که به سوى قومش برگشت و به چشم خود دید که قومش چه کرده‏اند آنها را به زمین کوبید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 338 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آگاهی حضرت موسی (علیه السلام) از گوساله پرستی بنی اسرائیل در میقات
در تفسیر عیاشى (ج 2 ص 29 ح 81) از محمد بن ابى حمزه از مرد دیگرى که اسم نبرده از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده که فرمود: وقتى خداى تبارک و تعالى به موسى خبر داد که قومش در غیاب او مجسمه گوساله‏اى ساخته و آن را معبود خود گرفته‏اند آن موقع عصبانى نشد، ولى وقتى بسوى قوم بازگشت و انحراف ایشان را به چشم خود دید با شدت خشم الواح را به زمین زد، آرى دیدن اثر بیشترى دارد تا شنیدن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 338 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  الگوگیری از انبیاء - سيد مصطفي فاطمي کيا
پس از مخالفت‏هایى که با حضرت على علیه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سیره و الگوى من انبیا هستند... امّا الگوى من از برادرم هارون این است که هارون به برادرش فرمود: «یابن امّ انّ القوم استضعفونى و کادوا یقتلوننى»، حال اگر بگویید او را به استضعاف نکشیدند و خوار نکردند و براى قتل او هیچ اقدامى نکردند، منکر قرآن شده‏اید و اگر همان باشد و شما آن را پذیرفتید، پس هارون معذور بوده و سکوتش لازم بوده است. [277] چنانکه پیامبر صلى الله علیه وآله نیز به آن حضرت فرمودند: «یا على... فانّک منّى بمنزلة هارون من موسى و لک بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و کادوا یقتلونه» پس تو نیز در برابر دشمنى قریش صبر پیشه کن. [278]
پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: حضرت موسى براى نشان دادن نهایت ناراحتى خود، هنگامى که به میان مردم رسید، آن رفتار توبیخ آمیز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در کوه طور گوساله‏پرستى قومش را خبر داده بود. [279]
امام صادق علیه السلام فرمود: هارون با آن همه اذیّت و آزارى که از قومش دید، باز در میان آنان ماند، زیرا اگر آنان را ترک مى‏کرد و به سوى موسى مى‏رفت، قطعاً عذاب الهى بر آنان نازل مى‏شد. «اذا فارقهم ینزّل بهم العذاب». [280]
277) تفسیر نورالثقلین‏
278) تفسیر فرقان‏
279) تفسیر فرقان‏
280) تفاسیر نورالثقلین، فرقان و اثنى عشرى‏ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور : حجت الاسلام قرائتی قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.