از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  لشگریان شیطان
از آیه «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ» (ناس/6) هم بر مى‏آید که لشکریانش همه از جنس خود او یعنى از طایفه جن نیستند، و بعضى از آنان از جنس بشرند،
ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 51
هم چنان که از آیه «أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِی وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ» (کهف/50) استفاده مى‏شود که وى نیز مانند سایر جانداران، ذریه و فرزند دارد، و اما اینکه کیفیت پیدایش فرزندان او چگونه است؟ معلوم نیست، و آیه مزبور از آن ساکت است.
از آیات کریمه قرآن در باره ابلیس و خصوصیات کارهاى او و لشکریانش دو نکته دیگر استفاده مى‏شود: یکى این است که لشکریان او در کندى و تندى در عمل همه مثل هم و برابر هم نیستند، بعضى تند و بعضى کند هستند، به شهادت اینکه در جمله «وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ» بعضى از لشکریان او را سواره و بعضى را پیاده معرفى کرده است.
نکته دیگر اینکه لشکریان او از جهت اجتماع و انفراد در عمل نیز مختلفند، بعضى تنها کار مى‏کنند و بعضى به کمک یکدیگر کارى را از پیش مى‏برند، به دلیل آیه «وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینِ، وَ أَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ» (مومنون/98) و احتمالا آیه «هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلى‏ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ تَنَزَّلُ عَلى‏ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ» (شعراء/223). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 50 و 51 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «اغواء»
«اغواء» به معناى انداختن در غوایت و گمراهى است، البته گمراهى ای که توأم با هلاک و خسران باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 35 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت گمراه کردن انسان توسط شیطان
حرف «باء» در کلمه «بما» براى سببیت و یا مقابله است، از این جهت معناى آیه چنین است که: «من به سبب اینکه گمراهم کردى و یا در مقابل اینکه گمراهم ساختى ».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 35 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تلاش شیطان برای دورکردن اسنان از راه الهی
جمله «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ» به این معنا است که من بر سر راه راست تو که آنان را به درگاهت مى‏رساند و منتهى به سعادت آنان مى‏گردد مى‏نشینم. و «نشستن بر سر راه مستقیم» کنایه است از اینکه مراقب آنان هستم، هر که را در این راه ببینم آن قدر وسوسه مى‏کنم تا از راه تو خارج نمایم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 35 و 36 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ولایت شیطان
معنى فریب شیطان خوردن و در تحت ولایت او در آمدن این است که انسان گمراه شود و نداند چه کسى او را گمراه کرده است «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ» (اعراف/27).
قرآن کریم نظیر این ولایتى را که شیطان در گناه و ظلم بر آدمیان دارد براى ملائکه در اطاعت و عبادت اثبات نموده، مى‏فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ، نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» (سجده/31) البته این دو نوع ولایت منافاتى با ولایت مطلق پروردگار که آیه‏ «ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا شَفِیعٍ» (سجده/4) آن را اثبات مى‏کند ندارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 49 و 50 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احاطه شدن مومن توسط شیاطین
در تفسیر عیاشى (ج 2 ص 301 ح 111) از امام صادق (علیه السّلام) نقل کرده که فرمود: به آن خدایى که محمد (صلّی الله علیه و آله) را مبعوث کرد عفریت‏ها و شیطان‏ها در اطراف مؤمن بیشتر است از زنبورهایى که در پیرامون گوشت آمد و شد دارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 73 قالب : روایی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  راههای نفوذ شیطان در انسان
در تفسیر قمى (ج 1 ص 34 ط تهران) از امام صادق (علیه السّلام) حدیثى روایت شده که آن جناب در ضمن آن حدیث این داستان را چنین نقل کرده‏اند: سپس ابلیس گفت: پروردگارا آیا با اینکه تو خداوند عادلى و هرگز ستم روا نمى‏دارى ثواب اعمال گذشته مرا نمى‏دهى؟ فرمود: از مثوبات آخرت نمى‏دهم و لیکن از لذایذ دنیا هر آنچه بخواهى بگو تا در پاداش عبادتهایت بتو بدهم، ابلیس اولین چیزى را که از خدا درخواست کرد این بود که خدایا مرا تا روز قیامت زنده بدار. خداى تعالى نیز درخواستش را پذیرفت. آن گاه درخواست کرد مرا بر فرزندان آدم مسلط کن، این را نیز پذیرفت. باز هم درخواست کرد که مرا مانند خون در سراسر وجود آنان راه ده. فرمود: راهت دادم. سپس درخواست کرد براى بشر هیچ فرزندى به وجود نیاید مگر اینکه براى من دو فرزند به وجود آید، و من آدمیان را ببینم و آنان مرا نبینند، و من به هر صورتى که بخواهم بتوانم در برابر آنان به آن صورت در آیم. خداى تعالى اینها را نیز پذیرفت. ابلیس قانع نشد، و گفت خدایا بیشتر از این به من بده. فرمود: من براى تو و ذریه تو در سینه‏هاى بشر جایى و قرارگاهى دادم. اینجا ابلیس قانع شد و گفت: مرا بس است، «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 74- 76 قالب : روایی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  همراهی انسان توسط دو ملک
در کافى (ج 2 ص 266) از على بن ابراهیم از پدرش از ابن ابى عمیر از حماد از ابى عبد اللَّه (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود: هیچ دلى نیست مگر اینکه داراى دو گوش است، بر در یکى از آن دو گوش ملکى است که آدمى را ارشاد مى‏نماید، و بر در دیگرى شیطانى است که او را گمراه مى‏سازد، این یکى مى‏گوید: بکن آن دیگرى مى‏گوید: زنهار! مکن. شیطان مى‏گوید معصیت کن و ملک مى‏گوید مکن. و این گفته خداى تعالى است که مى‏فرماید: «عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» (ق/18). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 76 قالب : روایی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجود یک شیطان برای هر انسان

در صحیح مسلم (ج 17 ص 157) از ابن مسعود از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) روایت کرده که فرمود: هیچ کسى نیست مگر اینکه خداوند قرین جنیش را بر او موکل نموده. حضار عرض کردند: یا رسول اللَّه! آیا تو هم قرین جنى دارى؟ فرمود: آرى، بر من هم موکل فرموده، الا اینکه خداوند مرا کمک کرده و او را تسلیم من ساخته به طورى که دیگر مرا جز به خیر دعوت نمى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 76 و 77 قالب : روایی موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شیطان در کمین است! - مسعود مستعلي
در کلمه لَأَقْعُدَنَّ دو تاکید دارد لام در ابتدا و نون در آخر. و به معنای نشستن است. و شیطان با تاکید زیاد چنان در کمین انسان مینشیند تا فرد آماده عمل شود. واین کلمه در این آیه دلالت میکند به آمادگی و انتظار شیطان تاموقع شروع عمل. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : خلاصه ای از تفسیر روشن قالب : لغوی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : مسعود مستعلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته تفسیری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.