از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و قطعنا هم فی الارض امما منهم الصالحون و منهم دون ذلک وبلوناهم بالحسنات و السیئات لعلهم یرجعون ):(و آنها را در زمین به گروههایی تقسیم کرده ایم ،که بعضی از ایشان شایسته اند و بعضی دیگر غیر این هستند،وآنها را با خوبیها و بدیها آزمایش می کنیم ، شاید که به سوی خدا باز گردند)،می فرماید: آنها را بصورت فرقه های گوناگونی در زمین تقسیم نمودیم که بعضی از آنها اهل صلاح بوده اند که ایشان به سعادت می رسند،امابعضی از ایشان اینگونه نبودند، یعنی اهل سعادت و صلاح نبوده و پیرو راههای گوناگون غیر ازراه فلاح بوده اند و خداوند آنها را با نعمتها و گرفتاریهای دنیوی آزمایش می کندتا شاید به راه پروردگارشان متمسک شده و به سوی او باز گردند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : بسیار عالی و جامع بود اما اگر میشه بیشتر توضیح و تفسیر کنید ممنون :>>
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - أطیب البیان
و از یکدیگر جدا کردیم آنها را گروه گروه بعض آنها صالحین هستند و بعض آنها پست تر از صالحین و ابتلاء نمودیم آنها را بحسنات و سیّئات بایستى آنها بر گردند وَ قَطَّعْنٰاهُمْ یعنى دسته دسته هر دسته در یک شهر و یک مملکتى چنانچه امروز در نوع ممالک دنیا جماعتى از یهود هستند بلکه در نوع شهرهاى یک مملکت امما جمع امّة است و امة در آیات اطلاقاتى دارد و ظاهرا در اینجا تیره تیره که از حیث عقائد و اخلاق و اعمال و رفتار مختلف بودند مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ بعض آنها از صلحاء هستند که از هر جهت مؤمن متقى مطیع انبیاء و اوصیاء آنها وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ و تعبیر بدون یعنى از هر جهت صالح نیستند و اینها هم گروه گروه هستند از مرتبه صالح مطلق پائین تر ولى مراتب مختلفه دارد تا درجه کفر و فساد و نفاق که اکثریت با اینها است هر چه بالا رود در طرف اقلیت میافتد تا بحد صالحین که اقلّ از کل طوائف و فرق هستند وَ بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ وَ اَلسَّیِّئٰاتِ مراد از حسنات نعم و تفضلات از فراوانى نعمتها و ارزانى و وسعت رزق و زیادتى مال و طول عمر و صحت بدن و امنیت و سایر نعمتها که تمام اینها امتحان است اگر شکرگزار شدند و بمصرف خود صرف کردند و طغیان و سرکشى نکردند از نیکان میشوند و اگر بر خلاف آن کردند از بدان و مراد از سیّئات بلاها و مصائب از فقر و ضیق معیشت و گرفتار ظالم و موت و مرض و سایر بلاها که آنها هم امتحان است اگر صبر کردند و دست از وظائف شرع برنداشتند و راضى بقضاء الهى شدند از نیکان و اگر بر خلاف آن کردند از بدان و این دو قسم امتحان از خصیصه یهود نیست خداوند تمام بندگانش را بانحاء مختلفه امتحان میکند بلکه بسا یک نعمت بیک بنده میدهد هزار نفر بندگان را امتحان میکند یا یک بلاء بیک نفر میرسد هزار نفر امتحان میشوند لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ مکرر گفته ایم که لعلّ در این موارد براى ترجى نیست زیرا جهل در مبدء راه ندارد بلکه بمعنى باید که البته باید بندگان در موارد نعمتها و بلاها رو بخدا روند براى اینکه سلب نعمت از آنها نشود و دفع بلیات از آنها بشود و معناى رجوع یعنى دست از اعمال زشت و عقائد فاسده و اخلاق پست بردارند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اثنی عشری
وَ قَطَّعْنٰاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ أُمَماً :و متفرق ساختیم بنى اسرائیل را جماعت ها بر وجهى که در هیچ ولایتى نیست که در آن یهود نباشد دو دسته شدند مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ :بعضى از آن ها صالح بودند متدین به شریعت موسى علیه السّلام و به عیسى ایمان آوردند، یا مراد آنکه آن ها را که به حضرت خاتم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ایمان آوردند مانند عبد الله بن سلام و کعب الاحبار و غیره، یا آنها که در شب معراج به آن سرور مؤمن شدند وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ :و برخى دیگر از ایشان منحط از صلاح یعنى کفره و فسقه وَ بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ :و آزمودیم ایشان را و معامله ممتحنین با آنها نمودیم به نیکوئیها مانند طیب عیش و نعمت و غنا و صحت، وَ اَلسَّیِّئٰاتِ :و بدى ها مثل شدت و فقر و مصائب نفس و مال، لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ :براى این که ایشان برگردند به خدا از کفر به ایمان و از معصیت به طاعت، لکن ایشان بر معصیت مصرّ شده در نعمت، بطر آغاز و ترک شکرگزارى کردند و گفتند: إِنَّ اَللّٰهَ فَقِیرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِیٰاءُ و در محنت، ترک صبر و گفتند: یَدُ اَللّٰهِ مَغْلُولَةٌ پس، از محک امتحان، تمام عیار بیرون نیامدند
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر شریف لاهیجى
وَ قَطَّعْنٰاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ أُمَماً و متفرق ساختیم بنى اسرائیل را در زمین جماعتها بر وجهى که کم ولایت است که در آن یهود نباشد تا آنکه بسبب عدم جمعیت معاونت و نصرت یکدیگر نتوانند کرد و ازین جهت قطع شوکت ایشان شود مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ بعضى از ایشان نیکوکاران بودند و جمیع اوامر الهى را بجا مى آوردند و متدین بدین موسى بودند وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ و بعضى دیگر از ایشان مرتبه و درجۀ ایشان پست تر بود از مرتبۀ صالحان زیرا که بعضى مأمورات را بجا میآوردند و بعضى دیگر را عصیان میورزیدند و در مجمع البیان گفته که: وصف ایشان بصلاح دادن آن قبل از ارتداد و کفر ایشان بوده و قبل از بعثت عیسى برایشان بوده چه بعد از بعثت عیسى احدى از بنى اسرائیل باو ایمان نیاوردند و جمعى از مفسرین گفته اند که: مراد از صالحان گروهى از بنى اسرائیل پیغمبر آخر الزمانند که باو ایمان آوردند «وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ » گروهى اند که ایمان بآن حضرت نیاوردند و پوشیده نیست که عبارت «دُونَ ذٰلِکَ » مناسبت باین توجیه ندارد وَ بَلَوْنٰاهُمْ و آزمودیم ایشان را یعنى با ایشان معاملۀ آزمایندگان کردیم بِالْحَسَنٰاتِ به نیکوئیها از وسعت معیشت و صحت بدن وَ اَلسَّیِّئٰاتِ و بدیها مانند تنگى معاش و مصیبتهاى نفسى و مالى لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ تا آنکه ایشان باز گردند بخدا و از معصیت بطاعت گرایند، و با وجود این ایشان اصرار بر معصیت کردند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ قَطَّعْنٰاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ الخ و از جمله کیفر اعمال یهودیان این است که خدا اینها را امتهائى گردانید بعضى صالح و بعضى غیر صالح و در زمین متفرق گردیدند چنانچه تا حال هم چنین است که در ولایات متفرق هستند شهرى و ولایتى نیست که عده اى از یهودیها در آن نباشند و مالیات که بمعنى جزیه است بایستى به دولت آن مملکت بدهند و این هم دلیل بر ذلّت آنها است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
در آیه بعد به پراکندگى یهود در جهان اشاره کرده مى گوید: ما آنها را در زمین متفرق ساختیم و به گروه هاى مختلفى تقسیم شدند،بعضى از آنها صالح بودند به همین دلیل هنگامى که فرمان حق و دعوت پیامبر اسلام ص را شنیدند، ایمان آوردند،و جمعى دیگر چنین نبودند و حق را پشت سر انداختند و براى تامین زندگى مادى خود از هیچ کارى فروگذار نکردند( وَ قَطَّعْنٰاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ ) باز در این آیه،این حقیقت تجلى مى کند که اسلام هیچگونه خصومتى با نژاد یهود ندارد و به عنوان پیروان یک مکتب و یا وابستگان به یک نژاد،آنها را محکوم نمى نماید بلکه مقیاس و معیار سنجش را اعمال آنها قرار مى دهد سپس اضافه مى کند ما آنها را با وسائل گوناگون،نیکیها و بدیها آزمودیم شاید بازگردند ( وَ بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ وَ اَلسَّیِّئٰاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ) گاهى آنها را تشویق کردیم و در رفاه و نعمت قرار دادیم،تا حس شکر گزارى در آنها برانگیخته شود و به سوى حق باز آیند،و گاهى به عکس آنها را در شدائد و سختیها و مصائب فرو بردیم،تا از مرکب غرور و خود پرستى و تکبر فرود آیند و به ناتوانى خویش پى برند،شاید بیدار شوند و به سوى خدا بازگردند، و هدف در هر دو حال مساله تربیت و هدایت و بازگشت به سوى حق بوده است بنا بر این حسنات هر گونه نعمت و رفاه و آسایشى را شامل مى شود همانطور که سیئات هر گونه ناراحتى و شدت را فرا مى گیرد،و محدود ساختن مفهوم این دو در دایره معینى هیچگونه دلیل ندارد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
نکته ها:
بنى اسرائیل، گاهى به عزّت و قدرت رسیدند تا شاید شکرگزار شوند و گاهى به سختى ها گرفتار شدند تا حسّ توبه و انابه در آنان زنده شود البتّه در این میان، بعضى صالح و نیکوکار بودند و به حقانیّت اسلام ایمان آوردند و برخى هم در پى دنیاپرستى و لجاجت خویش بودند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ قَطَّعْنٰاهُمْ فِی اَلْأَرْضِ أُمَماً خداوند بنى اسرائیل را در زمین به گروه ها و دسته هاى پراکنده تقسیم کرد که نه میهنى دارند که آنها را گرد آورد و نه دولتى دارند که از آنان نگه دارى کند صهیونیزم کوشید که براى آنان دولتى به وسعت نیل تا فرات، از طریق دزدى دریایى و ترور برپاکند و چنین پنداشت که تجاوز اسرائیل تمام خواسته هایش را برآورده مى سازد غافل از اینکه اسرائیل بر روى مین ها برپاشده و حوادث یکى پس از دیگرى رخ مى دهد و نیز سرنوشت مردم تنها به دست خداست و نه به دست صهیونیزم و استعمار

مِنْهُمُ اَلصّٰالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ چنین برمى آید که مراد از صلاح در اینجا ایمان و مقصود از «دُونَ ذٰلِکَ » کافران است؛ نظیر این آیه است، آیۀ 159 از همین سوره که پیش تر بیان شد

وَ بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ وَ اَلسَّیِّئٰاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ مقصود از «حسنات » ،تندرستى و آسایش و مراد از «سیئات » ،ضدّ این دو است هدف از آزمودن آنان گاهى با نعمت و گاهى با سختى، این است که آنها هدایت شوند و به سوى آفریدگارشان برگردند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.