از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  اعراب کلمه «دون»
در مجمع البیان (ج 4 ص 494) مى‏گوید: کلمه «دون» در محل رفع است، چون مبتدا است، و اگر در ظاهر منصوب آمده براى تمکن در ظرفیتش است، نظیر آن- بنا بر قول ابى الحسن- کلمه «بین» در جمله «لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ» است، زیرا این کلمه نیز در این جمله قائم مقام فاعل و در موضع رفع است، و بخاطر اینکه ظرف است منصوب آمده، و همچنین است کلمه «بین» در جمله «یَوْمَ الْقِیامَةِ یَفْصِلُ بَیْنَکُمْ»، زیرا در اینجا از جهت اینکه قائم مقام فاعل است باید مرفوع باشد و منصوب شده. ممکن هم هست در آیه مورد بحث بگویى تقدیر «و منهم جماعة دون ذلک» بوده و موصوف مرفوع یعنى جماعت حذف شده و صفت آن یعنى کلمه «دون» به جایش نشسته است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 387 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصداق حسنات و سیئات
مقصود از «حسنات» و «سیئات» در آیه مورد بحث نعمتها و گرفتاریهاى دنیا است، و ما بقى آیه معنایش روشن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 387 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.