از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «اخلاد»
«اخلاد» به معناى ملازمت دائمى است، و اخلاد بسوى ارض، چسبیدن به زمین است، و این تعبیر کنایه است از میل به تمتع از لذات دنیوى و ملازمت آن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 434 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «لهث»
کلمه «لهث» وقتى در سگ استعمال مى‏شود به معناى بیرون آوردن و حرکت دادن زبان از عطش است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 434 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفت بلعم باعورا
او [بلعم باعورا] داراى چنین خویى است، و از آن دست بر نمى‏دارد، چه او را منع و زجر کنى و چه به حال خود واگذاریش. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 435 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تحمل»
کلمه «تحمل» از حمله کردن است نه از حمل و بدوش کشیدن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 435 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکذیب دائمی آیات الهی
تکذیب از آنان سجیه و هیئت نفسانى خبیثى است که دست بردار از صاحبش نیست، زیرا آیات ما یکى دو تا نیست، همواره آیات ما را به حواس خود احساس مى‏کنند و در نتیجه تکذیب ایشان نیز مکرر و دائمى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 435 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تکذیب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «قصص»
کلمه «القصص» مصدر است، و به معناى «اقصص قصصا داستان بگو داستان گفتنى» است و ممکن هم هست اسم مصدر و به معناى «اقصص القصة داستان کن این قصه را» بلکه تفکر کنند و در نتیجه براى حق منقاد شده و از باطل بیرون آیند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 435 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکته ذوقی از اعجاز انشای قرآن حکیم برای آیه 176 اعراف - محمدامين احمدي فقيه
بسم الله الرحمن الرحیم
در انتهای آیه 176 آمده است: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»؛ پس این حکایت‌ها را برای آن‌ها بازگو کن، باشد که باندیشند و اهل تفکر باشند.
تنها در این جمله دو کلمه پشت سرهم با دو حرف «ص» پشت سرهم در هر کلمه آمده است.
چند نکته ذوقی:
1-در حروف مقطعه این سوره حرف «ص» نیز آمده است.
2-می‌تواند اشاره به «سبعا من المثانی» باشد.
3-از این آیه تا انتهای سوره 31 آیه وجود دارد و می‌تواند اشاره‌ای به 31 کلمه سوره مبارک حمد و کل قرآن حکیم داشته باشد.
و بسیاری از نکات دیگر... [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تحقیقات اینجانب قالب : لغوی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : محمدامین احمدی فقیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کسی که در قرآن تشبیه به سگ شد - ليلا حسين زاده
این دو آیه مربوط به کسی است که با وجود علم و بهره از برخی موهبت‌های خدادادی؛ خدا او را به سگ تشبیه کرد. قرآن کریم به عنوان کتابی که هم بیماری را نشان می‌دهد و هم ریشه و درمان آن را بیان می‌کند علت این سقوط را چنین تحلیل کرده است:
«فَانسَلَخَ مِنْهَا؛ او از پوست به در آمد» این عبارت کنایه از این است که او علم و داده‌های الهی را گرفت اما آن‌ها را به درونش نفوذ نداد و به جانش پیوند نزد تا بشود عقیده؛ بلکه در حد پوست و پوستین در بر خود نگه داشت تا اینکه بالاخره در آزمون‌های الهی این پوستین را انداخت و ماهیت واقعی خود را آشکار کرد
قرآن قدمی جلوتر رفته و علت این مشکل او را هم بیان می‌کند و آن میل او به دنیا و تبعیتش از هوای نفس بود که سبب شد دانسته‌ها و «دین دانی» اش تبدیل به «دین داری» نشود.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : هواپرستی گوینده : لیلا حسین زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بلعم باعورا دانشمند دنیاپرست و منحرف - مرضيه علمدار .ب
بلعم باعورا دانشمند دنیاپرست و منحرف
از بسیارى از روایات و کلمات مفسران مى شود که منظور از این شخص مردى به نام «بلعم باعورا» بوده، که در عصر موسى زندگى مى کرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائیل محسوب مى شد، و حتى موسى از وجود او به عنوان یک مبلّغ نیرومند استفاده مى کرد، و کارش در این راه آن قدر بالا گرفت که دعایش در پیشگاه خدا به اجابت مى رسید، ولى بر اثر تمایل به فرعون و وعد و وعیدهاى او از راه حق منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد، تا آنجا که در صف مخالفان موسى قرار گرفت [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه وبلاگ نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : باطل گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.