از مجموع آیات گذشته بر مىآید که معبود و ربّ، باید:
الف: خالق و مالک باشد. «أیشرکون ما لا یخلق شیئاً و هم یخلقون»
ب: ناصر و یاور باشد. «لا یستطیعون نصرکم»
ج: به خواستهها و دعاها ترتیب اثر دهد. «سواء علیکم أدعوتموهم أم ...»
د: توانگر و قدرتمند باشد. «أم لهم أید یبطشون بها ...»
ه: شنوا و بینا باشد. «أم لهم آذان یسمعون بها، أم لهم أعین یبصرون بها»
و: قدرت خنثى کردن مکر دشمن را داشته باشد. «ادعوا شرکاءکم ثمّ کیدون»
ز: کتاب و قانون عرضه کند. «نزل الکتاب»
ح: خوبان و شایستگان را حمایت کند. «یتولّى الصالحین»
[ نظرات / امتیازها ]
با توجه به آ یات 196 تا 206 سوره اعراف رعایت امور وصفات زیر باعث رحمت الهی خواهد شد:
توکل به خدا ویاری طلبیدن از او، نماز ، صبر ، خرد ومیانه روی ، اخلاق نیک ومدارا با نادانان ، پرهیز از کبر وانتقام وجهالت ، کار نیک ، پرهیزگاری و پیروی از دستورات خداوند .
[ نظرات / امتیازها ]
در آیات قبل، ناتوانى معبودهاى باطل بیان شد. این آیه به معرّفى خداوند مىپردازد.
صالح بودن، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است، تمام انبیا از صالحین بودهاند، «کلّ من الصالحین» [389] و آرزوى ملحق شدن به آنان را داشتهاند، چنانکه حضرت یوسف فرمود: «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحین» [390] و ما نیز در پایان هر نماز، به آنان سلام مىدهیم. «السلام علینا و على عباداللّه الصالحین»
389) انعام، 85
390) یوسف، 101
[ نظرات / امتیازها ]
1 - خداوند ولایت بنده گان صالح را در این آیه شریفه تضمین کرده پس بیائیم ما هم فقط خداوندرا ولی خود قراردهیم چه بسا کسانی هستند که ولی آنها شیطان است یعنی شیطان بواسطه اعمال بد گذشته آنها خودرا ولی کناهکاران قرارداده
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : هر عملی که برای رضای خداوند و برای آخرت وابدیت انجام دهیم عمل صالح است .
با انجام چنین اعمالی که به نیت ما بستگی دارد (الاعمال بّنیّات )ما می توانیم در زمره صالحین قرار بگریم تا خداوند ولی ما شود والا اگر انجام اعمال برای رضای نفس بوده باشد ، شیطان را ولی م قرار میگیرد
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]