از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «لهو»
«لهو» به معناى چیزى است که انسان را از کار لازم و ضروریش باز بدارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 166 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «لعب»
«لعب» به معناى کارى است که از روى خیال انجام شود، و هدف و نتیجه‏اش خیالى و خالى از حقیقت بوده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 166 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «غرور»
«غرور» به معناى اظهار خیرخواهى کسى است که در دل بناى فریب و خدعه وى را داشته باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 166 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «نسیان»
«نسیان» به حسب اصل لغت به معناى فراموشى و در مقابل «ذکر» است، و لیکن در بسیارى از اوقات به طور استعاره بر ترک چیزى و بى‏اعتنایى به آن نیز اطلاق مى‏شود، هم چنان که در آیه مورد بحث به همین معنا آمده. و «جحد» به معناى نفى و انکار است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 166 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فراموشی برای خداوند
همانطورى که گفتیم «نسیان» در این آیه به معناى فراموشى نیست، چون خداوند چیزى را فراموش نکرده و از حال کسى غافل نمى‏شود، بلکه معنایش این است که همانطورى که اینها در دنیا ما را فراموش کردند ما نیز امروز به لوازم زندگیشان نمى‏پردازیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 166 و 167 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلایل محرومیت کافران از نعمت های بهشتی - عبدالله عبداللهي
1 این آیه، در حقیقت، با اشاره به دلایل محرومیت کافران از نعمت هاى بهشتى، آنها را در چهار مورد خلاصه مى کند که عبارت اند از: به بازى گرفتن دین خدا، فریب خوردن از دنیا، فراموشى رستاخیز و انکار آیات الهى

2 اولین مرحله ى انحراف و گمراهى انسان این است که مسائل سرنوشت ساز خود، مثل دین را جدّى نگیرد و از آن غفلت کند یا با آن به صورت سرگرمى و بازیچه رفتار کند این برخورد، سرانجام به انکار حقایق کشیده مى شود و در دوزخ سقوط مى کند

3 دیدگاه قرآن آن است که دنیا بازیچه و سرگرمى است ،اما دیدگاه کافران آن است که دین بازیچه و سرگرمى است و دنیا اصل است آرى؛ کافران فریب ظواهر دنیا را مى خورند و بدان دل مى بندند و از حقایق والاتر غافل مى شوند، ولى مؤمنان بدون آن که به نعمت هاى دنیوى دل ببندند و آن را هدف خود قرار دهند، از آن استفاده مى کنند و از نعمت هاى بهشتى نیز بهره مى برند

4 هرکس از رستاخیز غافل شود و آن را فراموش کند، خدا هم او را در قیامت به فراموشى مى سپارد، و از نعمت هاى بهشتى محروم مى سازد، ولى اگر کسى به یاد رستاخیز باشد، براى خود توشه اى برمى دارد و در آن روز محروم نمى شود

5 مقصود از «خدا آنان را فراموش مى کند »، آن نیست که خدا سهو و فراموشى دارد، بلکه مراد آن است که خدا با کافران چنان رفتار مى کند که شخص فراموش کار با دیگران [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 7 ، ص 109 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.