از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یغفر لکم من ذنوبکم و یؤخرکم الی اجل مسمی ان اجل الله اذاجاء لایؤخر لو کنتم تعلمون ):(تا خدا گناهانی از شما رابیامرزد وبه شماتا اجلی معین مهلت دهد، بدرستی که وقتی اجل خدایی برسد،هرگزتأخیرنمی افتد،اگربنای فهمیدن داشته باشید) از این آیات استفاده می شود که قوم نوح به جهت شرک و گناهان در معرض عذاب الهی بوده اند، بنابراین خداوند نوح را می فرستد تا قبل از وقوع آن عذاب آنها را هشدارو بیم دهد و نوح در بیان رسالت خدا به آنها می فرماید: من برای شما بیم دهنده ای آشکارم و فرستاده شده ام تا شما را دعوت کنم که فقط خدای واحد را بپرستید(توحیدعبادی ) و از او تقوا داشته و به معاد ایمان آورید و از نواهی او(گناهان صغیره و کبیره )اجتناب کنید و سپس از من اطاعت نمائید و به نبوت من ایمان بیاورید و همین عبارت کوتاه حاوی اصول سه گانه دین است (توحید، نبوت ، معاد)در ادامه می فرماید: درصورتی که چنین کنید خداوند بعضی از گناهانتان را می آمرزد، یعنی گناهانی را که قبل ازایمان و در حال کفر مرتکب شده اید می آمرزد، و مرگ شما را تا هنگام اجل مسمی تأخیر می اندازد، ازاین آیه استفاده می شود که دو اجل در کار است ، یکی اجل مسمی ومعین که دورتر و طولانی تر است و دیگری اجل معلق یاتعیین نشده که کوتاهترازاولی است . بنابر این خداوند در این آیه کفار را وعده داده که اگر دارای ایمان و تقوا و اطاعت شوند، اجل کوتاهتر را تا اجل مسمی تأخیر می اندازد، و در ادامه می فرماید: اگر چنین نکنید(ایمان ، تقوا و اطاعت نیابید) و اجل شما برسد، دیگر تأخیر انداخته نمی شود، چون اجل خدا وقتی می سد دیگر هرگز مؤخر نمی گردد و این کلام تهدیدی است به اینکه اگرایمان نیاورند عذابی عاجل به سراغشان خواهد آمد و در آخر می فرماید: اگرمی دانستید، یعنی اگر علم به این دو نوع اجل و وقوع حتمی عذاب آجل داشتید هر آینه دعوت مرا اجابت می کردید و با ایمان و تقوا وقوع عذاب را تا اجل مسمی تأخیرمی انداختید. در نهج البلاغه مولی علی ع آمده : خدای سبحان استغفار را باعث فراوانی رزق ومایه رحمت به خلق قرار داده ، پس خدا رحمت کند مردی را که توبه خود را جلو اندازدو از خدای خود طلب عفو نماید و به اصلاح روز مرگش بپردازد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
در اینجا حضرت نوح به تشویق قوم خود پرداخته نتائج مهم اجابت این دعوت را در دو جمله کوتاه بیان مى کند و مى گوید: اگر دعوت مرا اجابت کنید خداوند گناهان شما را مى آمرزد (یغفر لکم من ذنوبکم ).
در حقیقت قاعده معروف ((الاسلام یجب ما قبله )) (اسلام پیش از خود را مى پوشاند و از بین مى برد) قانونى است که در همه ادیان الهى و توحیدى بوده است و منحصر به اسلام نیست .
سپس مى افزاید: ((و شما را تا زمان معینى به تاخیر مى اندازد، عمرتان را طولانى کرده و عذاب را از شما دور مى دارد (و یؤ خرکم الى اجل مسمى ).
((زیرا هنگامى که اجل نهائى الهى فرا رسد تاخیر پیدا نمى کند اگر مى دانستید (ان اجل الله اذا جاء لا یؤ خر لو کنتم تعلمون ).
از این آیه به خوبى استفاده مى شود که ((اجل )) و سر رسید عمر انسان دو گونه است ((اجل مسمى )) و ((اجل نهائى )) و یا به تعبیر دیگر ((اجل ادنى )) (نزدیکتر) و ((اجل اقصى )) (دورتر) و یا ((اجل معلق )) (مشروط) و ((اجل حتمى )) (مطلق )
قسم اول سر رسیدى است که قابل تغییر و دگرگونى است ، و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهاى الهى یکى از آنها است و به عکس بر اثر تقوا و نیکو کارى و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
ولى اجل و سررسید نهائى به هیچوجه قابل دگرگونى نیست ، این موضوع را با یک مثال مى توان مشخص کرد و آن اینکه یک انسان استعداد عمر جاویدان ندارد اگر تمام دستگاههاى بدن خوب کار کند سرانجام زمانى فرا مى رسد که بر اثر فرسودگى زیاد قلب او خود به خود از کار مى افتد، ولى رعایت اصول بهداشت و جلوگیرى به موقع از بیماریها مى تواند عمر انسان را طولانى کند در حالى که عدم رعایت این امور ممکن است آنرا بسیار کوتاه سازد و به زودى به آن پایان دهد.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خیلی عالی است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.