از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 576 حزب : 115 جزء : بیست و نهم سوره : مدثر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(علیها تسعه عشر):(و نوزده فرشته بر آن موکل است)در اینجا به ذکر ماجرا می پردازد که ظاهرا جمعی از قریش به صدای تلاوت قرآن پیامبرص گوش کرده و آن را شعر می نامند، ولی چون مفاهیم قرآن بسیار والاتر وعمیقتر از شعر بود به نزد ولیدبن مغیره رفتند و از او خواستند تا او نیز قرآن را بشنود ودرباره آن بیاندیشد و نظر خود را اعلام کند، ولید به نزد پیامبر رفت و پیامبر ص آیات سوره حم سجده در باب عذاب قوم عاد و ثمود را تلاوت کردند .ولید از ترس به لزره افتاد و موی براندامش راست شد و بدون مراجعه به قریش به خانه خود برگشت ، بزرگان قریش ابوجهل را به نزد او فرستادند و از او پرسید: به نظر توکلام محمد ص خطابه بود، گفت : نه خطابه متصل و پیوسته است ، اما کلام محمدبندبند است ، ابوجهل پرسید: آیا شعر است ؟ گفت : نه ، شعر هم نیست ، ابوجهل پرسید:پس چیست ؟ ولید گفت : باید به من مهلت بدهی در باره اش فکر کنم و فردای آن روزپس ازفکر و سنجش فراوان گفت : این کلام سحر است ،چون دل انسان را مسخر می کند.خداوند تعالی در این آیات او را سرزنش و تهدید می کند، می فرماید: او اندیشید واندازه گیری کرد تا از ردیف شدن ذهنیاتش ، غرض مطلوب خود را نتیجه بگیرد، سپس در مقام نفرین بر او می فرماید: خدا بکشد او را با آن اندازه گیری و تفکرش ، چون او دراندیشه بود که در باره قرآن چیزی بگوید که بواسطه آن دعوت دینی ابطال شود، درادامه می فرماید: او بعد از تفکر و تقدیر مثل کسی نظر کرد که می خواهد در باره امری که از او نظریه خواسته اند، نظر بدهد، سپس چهره خود را در هم کشیده و اظهار کراهت نمود، آنگاه اعراض کرد و از روی تکبر و سرکشی امتناع نمود و در نهایت در مقام نتیجه گیری اعلام کرد: این قرآن جز سحری که کلام بشر است ، نمی باشد ، چون بین مردو خانواده اش جدایی می اندازد و سحریست که از قدیم روایت شده و هم اکنون نیزدانایان به آن ،آنرا به نادانان تعلیم می دهند و این برخلاف ادعای محمد کلام خدانیست ، بلکه کلام بشر است .خداوند هم در پاسخ این نظریه او می فرماید: به زودی او را در آتش دوزخ واردمی کنم ، چون سقر یکی از نامهای جهنم یا درکه ای از درکات آن است ، سپس برای تأکید بر عظمت دوزخ و ایجاد هراس و رعب ، می فرماید: تو چه می دانی که دوزخ چیست ؟ هیچ چیزی از آنچه بدست آورده باقی نمی گذارد و همه را می سوزاند و احدی از کسانی را که در آن می افتند، از قلم نیانداخته و تمامی را در بر می گیرد و جسم وروحشان را شامل می شود و شاید هم منظور این باشد که احدی را زنده نمی گذارد واحدی رانمی میراند و تا ابد معذب خواهند بود،همچنانکه فرمود:(ثم لا یموت فیهاولایحیی ).و از خصوصیات دیگر سقر این است رنگ ظاهر و بشره بدنها را دگرگون ساخته وسیاه می کند و بر آن نوزده نفر موکلند و عهده دار عذاب دادن به مجرمان می باشند که این نوزده نفر از ملائکه هستند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.