از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و ما جعلنا اصحاب النار الا ملئکه و ما جعلنا عدتهم الا فتنه للذین کفروا لیستیقن الذین اوتوا الکتاب و یزداد الذین امنوا ایمانا و لا یرتاب الذین اوتوا الکتاب و المؤمنون و لیقول الذین فی قلوبهم مرض و الکافرون ماذا ارادالله بهذا مثلا کذلک یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء و ما یعلم جنود ربک الا هو وما هی الا ذکری للبشر):(و خازنان آتش را جز از ملائکه قرار نداده و عدد آنها را جزبه منظور آزمایش کفار نیاوردیم تا کسانیکه اهل کتابند به یقین درآیند و آنها که ایمان دارند با ایمان آوردن اهل کتاب ایمانشان بیشتر شود و اهل کتاب و مؤمنین شکی برایشان باقی نماند و کفار و بیماردلان بگویند: منظور خدا از توصیف (عددنوزده )چیست : آری خدا این چنین هر کس را که بخواهد گمراه کرده و یا هدایت می کندو عددلشکرپروردگارت راکسی جز او نمی داند و این قرآن جزتذکری برای بشر نیست )ظاهرا مردم بعد از شنیدن عدد خازنان دوزخ با هم جنجال و گفتگو کرده اند و مطابق اخبار وارده ابوجهل به قریش گفت : مادرانتان به عزایتان بنشینند، می شنوم که محمد ص به شما خبر داده که خازنان دوزخ نوزده نفرند و شما که جمعیت انبوهی هستید، آیا عاجزید از اینکه هر دو نفرتان بر سریکی از آنان بتازید؟آنگاه خداوند در مقابله با این گفتار و رفتار آنها می فرماید: ما اصحاب آتش وموکلین برآن را از جنس ملائکه قرار دادیم که قادر بر انجام مأموریت خود هستند،یعنی آنها از جنس بشر نیستند تا مجرمین امید داشته باشند که بر آنها غالب شوند و آنهارا از بین ببرند، بلکه آنها فرشتگانی غلیظ و شدید هستند که ما عدد آنها را به منظورآزمایش و فتنه کفار به شما اعلام کردیم و نیز برای آنکه اهل کتاب یقین کنند که قرآن نازل بر تو حق است ، زیرا قرآن هم مطابق کتاب آسمانی آنها خبر داده است و نیز برای اینکه مؤمنین به اسلام با دیدن این امر و مشاهده مطابقت قرآن با خبر کتب آسمانی دیگر، ایمانشان زیادتر شود و اهل کتاب و مؤمنین در شک نباشند و نیز به جهت آنکه بیماردلان و منافقان و کفاری که کفرشان ظاهر است بگویند: خدا از این مثل چه اراده ای داشته ؟، این کلام آنها از روی تحقیر و استهزاء بیان شده و خواسته اند بگویند: خدا چه منظوری داشته که خازنان دوزخ را این عده اندک قرار داده و چطور آنها می توانند تمام مجرمان از جن و انس را عذاب کنند؟ آنگاه می فرماید: اینچنین است که خداوند بوسیله این آیات هر کس را که بخواهد(بواسطه کفر و تکذیب او)گمراه کرده و هر کس را که بخواهد (بواسطه ایمان وصلاحیتش )هدایت می کند، و این همان غایت و مقصد نوزده تن قرار دادن خازنان آتش است ، وگرنه کسی به جز پروردگارت از عدد جنود و سپاهیان پروردگارت (از ملائکه وغیر آن )که آماده اجرای فرمان اوهستند، آگاهی ندارد و این آیات و این قرآن فقطتذکر و موعظه ای برای انسان است که باید از آن متعظ شود. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعــــالی: {وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِکَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ یَزْدادَ الَّذینَ آمَنُوا إیماناً وَ لا یَرْتابَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ}
و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان عذاب قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و آزمایش و اختیار کفار نوزده نگردانیدیم و کفار گمان میکنند فرشتگان مانند مردان دنیا هستند و قوت آنها فوق قوت فرشتگان میباشد و میگوند این عدد اندک با خلایق بسیار چگونه میتوانند مقاوت نمایند. همچنین اهل کتاب یقین کنند که رسول ما صادق است و آنچه میگوید از طریق وحی میگوید چه این عدد مطابق تورات و انجیل است و پیغمبر کتاب تورات و انجیل نخوانده و نیز بر یقین مؤمنین بیفزاید چون بشنود از اهل کتاب که آنچه رسول اکرم ﷺ فرمود مطابق حق است و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنین به اسلام هیچ شکی نماند و نیز کافران آنهائیکه دلهایشان مریض است به طعنه بگویند خـــدا به این مثل که عده فرشتگان را نوزده شمرده چه منظور داشت.
در کافی ذیل آیه مزبور از محمّد بن فضیل روایت کرده گفت از حضرت موسی بن جعفر ع معنای آیه را سؤال نمودم فرمود: اهل کتاب یقین نمودند که خـــــداوند و رسول و وصی او امیرالمؤمنین ع بر حق است, عرض کردم معنای {وَ یَزْدادَ الَّذینَ آمَنُوا} یعنی چه؟ فرمود: ایمان مؤمنین به ولایت علی زیاد میگردد گفتم وَ لا یَرْتابَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یعنی چه؟ فرمود آنها در ولایت امیرالمؤمنین ع شک نمیکنند, عرض کردم ما هِیَ إِلاَّ ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ یعنی چه, فرمود: ولایت آن حضرت نیست مگر تذکری از برای بشر. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.