از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 577 حزب : 116 جزء : بیست و نهم سوره : قیامة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(بل الانسان علی نفسه بصیره ):(بلکه انسان خود بر نفس خویش بصیرت دارد و آگاهست ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 293
در این آیه مى افزاید: گرچه خداوند و فرشتگان او انسان را از تمام اعمالش آگاه مى کنند، ولى نیازى به این اعلام نیست ، ((بلکه انسان خودش از وضع خود آگاه است )) و خود و اعضایش در آن روز بزرگ شاهد و گواه او هستند (بل الانسان على نفسه بصیرة ).
((هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد)) (و لو القى معاذیره ).
این آیات در حقیقت همان چیزى را مى گوید که در آیات دیگر قرآن درباره گواهى اعضاى انسان بر اعمال او آمده است ، مانند آیه 20 سوره فصلت که مى گوید: شهد علیهم سمعهم و ابصارهم و جلودهم بما کانوا یعملون : ((گوشها و چشمها و پوستهاى تنشان به آنچه انجام مى دادند گواهى مى دهند)) و آیه 65 یس که مى فرماید: و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون : ((دستهاى آنها با ما سخن مى گویند، و پاهایشان به اعمالى که انجام داده اند گواهى مى دهند))!
بنابراین در آن دادگاه بزرگ قیامت بهترین گواه بر اعمال انسان ، خود اوست ، چرا که او از همه بهتر از وضع خویشتن آگاه است ، هر چند خداوند براى اتمام حجت گواهان زیاد دیگرى نیز براى او قرار داده است .
((بصیرة )) هم معناى مصدرى دارد (بینائى و آگاهى ) و هم معنى وصفى (شخص آگاه ) و لذا بعضى آن را به معنى حجت و دلیل و برهان که آگاهى بخش است تفسیر کرده اند.

((معاذیر)) جمع ((معذرت )) در اصل به معنى پیدا کردن چیزى است که آثار گناه را از بین ببرد که گاهى عذر واقعى است ، و گاه صورى و ظاهرى بعضى نیز گفته اند: ((معاذیر)) جمع ((معذار)) به معنى پرده و پوشش است ، طبق این تفسیر معنى آیه چنین مى شود: انسان بر خویشتن آگاهى دارد هر چند پرده ها بر اعمال خود بیفکند، و کارهاى خویش را مستور دارد، ولى تفسیر اول مناسبتر است .
به هر حال حاکم بر حساب و جزا در آن روز بزرگ کسى است که هم از اسرار درون و برون آگاه است ، و هم خود انسان را حسابگر اعمال خویش قرار مى دهد، همانگونه که در آیه 14 سوره اسراء آمده : اقراء کتابک کفى بنفسک الیوم علیک حسیبا ((نامه اعمالت را بخوان ، کافى است که امروز خود حسابگر خویش باشى ))!
گرچه آیات مورد بحث همگى درباره معاد و قیامت سخن مى گوید ولى مفهوم آن گسترده است ، عالم دنیا را نیز شامل مى شود، در اینجا نیز مردم از حال خود آگاهند، هر چند گروهى با دروغ و پشت هم اندازى و ظاهرسازى و ریاکارى چهره واقعى خویش را مکتوم مى دارند.
لذا در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) آمده است که فرمود: ما یصنع احدکم ان یظهر حسنا، و یسر سیئا الیس اذا رجع الى نفسه یعلم انه لیس کذلک ، و الله سبحانه یقول : بل الانسان على نفسه بصیرة ، ان السریرة اذا صلحت قویت العلانیة : ((هر گاه یکى از شما ظاهر خود را بیاراید اما در پنهانى بد کار باشد چه مى تواند انجام دهد؟ آیا هنگامى که به خویشتن مراجعه کند نمى داند که اینگونه نیست ؟ همانگونه که خداوند سبحان مى فرماید: بلکه انسان به خویشتن آگاه است ، هنگامى که باطن انسان صالح گردد ظاهر او نیز تقویت مى شود.
و در احادیث روزه مریض نیز آمده است که یکى از یاران امام صادق (علیه السلام ) سؤ ال کرد: ما حد المرض الذى یفطر صاحبه ؟ میزان آن بیمارى که مجوز افطار است چیست ؟ امام در جواب فرمود: بل الانسان على بصیرة ، هو اعلم بما یطیق : ((انسان از وضع خود آگاهتر است و بهتر مى داند چه اندازه توانائى دارد)). تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 273
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسن اعظمي - تفسیر جامع تألیف سید محمد ابراهیم بروجردی انتشارات صدر
بسم الله الرحمن الرحیم
بلکه انسان خود بر نیک و بد خویش بخوبى آگاهست هر چند پرده‏هاى عذر بر چشم بصیرت خود بیفکند.
در کافى ذیل آیه فوق از عمر بن یزید روایت کرده که خدمت حضرت صادق علیه السّلام بودم آیه فوق تلاوت شد فرمود انسان میداند چه کارى انجام میدهد تا تقرب بخدا پیدا کند و نیز آنچه را بخلاف امر خدا در پنهان بجا میآورد میداند، رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود هر کس پنهان کند امر خود را خداوند میبیند او را چه خیر باشد یا شر و فرمود چکار میکند یکى از شما هر گاه ظاهر خود را آراسته کند و در باطن مرتکب عمل زشت بشود آیا بر نمیگردد نتیجه اعمال او بسوى خودش و خداوند آنطور که اظهار نموده نیست و فرمود هر گاه باطن شما نیکو بود ظاهرتان قوى خواهد شد.
در تهذیب از زید شحام روایت کرده گفت سؤال نمودم از حضرت صادق علیه السّلام خفقه و خفقین وضوء را باطل میکند فرمود انسان بر نفس خود بصیرت دارد امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود هر کس طعم خواب را یافت نشسته باشد یا ایستاده بر او وضوء واجب میشود . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بسیار سپاسگزارم. استفاده کردم. خداوند به توفیقاتتان بیفزاید، ان شاءالله
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.